Bratislava: Od vynálezu kola po současnost
Zajímavostí bratislavského Muzea dopravy je i skutečnost, že v nemalé míře vzniklo zásluhou nadšenců, kteří se zajímali o historické automobily a motocykly, sbírali vyřazená zařízení železniční, ale i telegrafní a jiné techniky, případně se věnovali železničnímu modelářství. Až v 90. letech 20. století vznikla myšlenka umístit tyto sbírky do uvolněných skladových prostor v sousedství hlavního nádraží v Bratislavě, kde navíc slepá kolej umožňovala i prezentaci velkých železničních exponátů.
Přestože muzeum leží v bezprostředním sousedství železničního nádraží, vchod do muzea je potřebné hledat z opačné strany – na rohu Šancové nad Pražskou ulicí. Přítomnost dopravní techniky už na první pohled signalizuje sbírka starých nákladních a užitkových vozidel před typickou starou nádražní skladovou budovou z červených neomítnutých cihel. Začátek expozice v první hale je věnován počátkům dopravy, od vynálezu kola a klasického trakaře, až po repliky prvních kol. Na ně navazují nejstarší motocykly, motorové trojkolky a historické automobily, mezi nimiž vedle ikony začátku moderní automobilové éry Fordu T, nechybí ani zástupci nejstarších prvorepublikových československých značek, jako Praga, Tatra, Laurin & Klement, Aero, případně Wanderer, a dále historické motocykly včetně třímístného, s úctyhodnými rozměry značky Böhmerland.
Druhé křídlo vstupní haly připomíná tradici železniční dopravy na území Slovenska včetně technického zařízení, od výdejny klasických kartonových jízdenek přes různá návěstidla, až po zabezpečovací a telekomunikační techniku. Tu zastupuje starodávný telegraf, různé typy telefonů a dálnopis, který je už dnes také historií. Minulost železnic připomínají dobové fotografie nádraží a staré mapy. Zajímavostí je například drezína, tedy osobní automobil upravený na jízdu po kolejích.
Než přejdeme do sousední budovy, zastavíme se krátce na „peróně“ (ve skutečnosti bývalé nákladní rampě). Přistavených je zde několik parních lokomotiv, jedna motorová a také vyřazený poštovní vagón, v němž je instalován velký model „dětské“ železnice s funkčními vláčky různých typů, přičemž okolí vícekolejné tratě s tunely, závorami a výhybkami napodobuje reálný obraz Hlavního nádraží v Bratislavě. Ve výklenku bývalého skladu a dnes muzejní budovy je umístěna soška svaté Kateřiny Alexandrijské s úlomkem kola, uznané za patronku slovenských železničářů.
Druhá hala je už věnována výlučně motorizmu. Otvírá ji expozice válečných vozidel od amerického džípu až po rarity typu německých obojživelníků nebo speciálního pásového vozidla do horských terénů. Následující část pod názvem Nostalgie na dvou kolech, připomíná poválečnou tradici výroby motocyklů včetně malých mopedů ve slovenských závodech. Logicky na ni navazuje unikátní přehlídka prototypů, které se – žel beznadějně – ucházely o sériovou výrobu v bratislavské automobilce, jako jsou různé úpravy škodovek, studie dodávky a mikrobusu na podvozku Tatry 603, a prototypy užitkových vozidel slovenských konstruktérů, které se nikdy na silnici neobjevily. Jak je známo, výrobní program bývalých Bratislavských automobilových závodů (BAZ) se definitivně naplnil až začátkem 90. let 20. století. V té době automobilku převzal koncern Volkswagen a tuto nejnovější éru v expozici reprezentuje jednak první model vyráběný na Slovensku kombi VW Passat Arriva, ale i terénní VW Touareg s pořadovým číslem 1 000 000. V zadní části haly se návštěvník znovu vrátí k nostalgickým vzpomínkám, a to na filmy z 50. a 60. let, kdy hlavně americké cesty brázdily okřídlené Cadillacy a sportovní Mustangy, které jsou dnes už jen ozdobou automobilových muzeí a přehlídek veteránů.
Muzeum dopravy v Bratislavě je otevřeno od úterý do neděle od 10 do 17 hodin.
Text a foto: Jiří Výborný
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek