www.infoglobe.cz » Baťův kanál: Ze Strážnice do Skalice

Baťův kanál: Ze Strážnice do Skalice

Publikováno: 14.10.2010
Asi nejznámější vodní cesta na Moravě je Baťův kanál. Před přicházejícím podzimem jsme využili jeden z posledních dnů "babího léta" a na malé vyhlídkové lodi jsme projeli jeho poslední úsek - z moravské Strážnice do slovenské Skalice.

StraznicePřístav ve Strážnici lehce najde každý turista. Nachází se hned vedle skanzenu v bezprostřední blízkosti zámeckého areálu. Zřejmě tudy prochází i cyklotrasa, neboť u informačního střediska (a pokladny) právě oddychuje skupinka cyklistů různého věku. Vyhlídková loď Amos s kapacitou asi 30 osob nepůsobí v úzkém řečišti dvakrát důvěryhodně. Bez problémů se však odpoutává od svého kotviště a ponoří se do hlubin úzkého a po obou březích zarostlého tunelu. Příjemná průvodkyně s námořnickou čepicí nás upozorňuje, že břehy původního kanálu byly holé kvůli koňům vlečícím čluny, takže všechna současná zeleň je originálním – přibližně padesátiletým dílem – přírody, a potvrzuje to i pestrá skladba náletových dřevin. Plavba plyne pomalu, rychlostí přibližně tempem vycházkového cyklisty. Voda v kanálu jakoby se ani nehýbala a rozvíří ji pouze pohyb lodě.

Batuv kanal

Trochu technických informací na úvod

Celková délka Baťova kanálu je přes 50 kilometrů, ve skutečnosti se však skládá z několika vzájemně nepropojených úseků. Teoreticky by měl být splavný od Kroměříže po Hodonín, podaří-li se vybudovat, dokončit nebo znovu zprovoznit několik technických zařízení. Část Baťova kanálu vede původním korytem řeky Moravy, jinde ho tvoří umělé průplavy, případně upravené závlahové kanály. Jejich hloubka je asi jen půldruhého metru, proto se nedoporučuje plavba lodí s ponorem nad 80 cm. Šířka kanálu se pohybuje kolem 12 metrů (plavební komory však byly projektovány na šířku pouze jediné lodě 5 m). Ke stavebním pozoruhodnostem patří mosty, lávky, jezy, ale i některé technické rarity, jako jsou sklápěcí mosty a podobně.Batuv kanal

Zpět na vodu

Za Strážnicí porostu na březích postupně ubývá. Na výhledu se však tím mnoho nezmění, neboť relativně vysoké břehy zabraňují lepšímu výhledu do krajiny. Navíc na lodi sedíme na lavicích proti sobě, takže místo výhledu na břeh naproti vidím jen tváře spolucestujících, kteří se pro změnu snaží něco postřehnout na opačném břehu za mými zády. Ani postavit se nepomůže, neboť výhledu brání nízká plachta proti nepřízni počasí místo střechy. Napříště tedy určitě dám přednost samostatnému člunu nebo lodi s otevřenou střechou.Batuv kanal

Na několika místech na břehu vidno stopy po bobrech či jiných hlodavcích, jinde jsou břehy podmyty vodou (i proto by tu lodě asi neměly jezdit příliš rychle). Průvodkyně mezitím jmenuje množství živočišných a rostlinných druhů, mezi nimiž se po chvilce přestávám orientovat, zda hovoří o ptácích, květinách či hmyzu. Konečně nějaká změna: přijíždíme ke zdymadlu Petrov. Před ním kotví několik loděk a hausbótů, záhy se však ukáže, že většina z nich nečeká na volný vjezd, ale jejich posádka si „dala pauzu“ na břehu. Někteří se občerstvují u bufetu a mávají projíždějícím lodím, jiní asi dali přednost procházce do nedaleké obce, známé unikátním komplexem zachovaných vinařských sklepů v lokalitě Plže.Batuv kanal

Ještě trochu historie

Snahy o regulaci řeky Moravy sahají až do středověku, jak o tom svědčí záznamy o výstavbě protipovodňových hrází, odvodňování močálů a ramen, prokopávání meandrů s cílem napřímit tok řeky. Už v 19. století na dolním toku Moravy fungovala přeprava zboží (dřevo, uhlí, tabák) na člunech od Hodonína k soutoku s Dunajem pod Děvínem a zpět poloprázdné čluny tahali z břehu koně. Zřejmě tato krátká zkušenost inspirovala zakladatele známé rodinné firmy Baťa k myšlence, že by lignit (méně kvalitní hnědé uhlí) ze svých dolů u Ratíškovic na jižní Moravě mohl přepravovat do svých závodů ve Zlíně a okolí místo vlakem lacinější vodní dopravou. Tak vznikl projekt vnitrozemské vodní cesty, jíž se dnes všeobecně hovoří Baťův kanál, čili „Baťák“.Batuv kanal - Petrov

Projekt nebyl pouze o vodní dopravě, ale měl podstatně širší vodohospodářský (protipovodňový, závlahový, atd.) význam. Jeho výstavba začala v roce 1934, částečně financovaná firmou Baťa, částečně státním příspěvkem na snížení nezaměstnanosti v čase doznívající hospodářské krize. Těsně před začBatuv kanal - Vyklopnik Sudomericeátkem druhé světové války se na Moravě objevili první na objednávku vyrobené čluny přesně stanovených parametrů délky, šířky a ponoru tak, aby odpovídaly bezproblémové plavbě na všech úsecích vodní cesty, včetně zdymadel. Do každého člunu se vešel náklad 15 železničních vagonů.

Celý projekt však zůstal nedokončen a po válce se v něm nepokračovalo, přestože úvahy o vybudovaní vodního spojení Dunaj – Morava – Odra jsou dodnes živé. Některé neudržované úseky se postupně zanesly bahnem, zarostly, unikátní technická zařízení zanikla nebo se stala nefunkční. Až se změnou společenských poměrů na konci tisíciletí přišli nadšenci s myšlenkou obnovy kanálu jako turistické vodní cesty a jejich zásluhou se začala psát nová kapitola v dějinách tohoto pozoruhodného díla.

Za plavební komorou

Zelená na semaforu dává našemu kapitánovi souhlas na vjezd do plavební komory, kde se za námi zavírají vrata, a začínáme klesat do hloubky asi tří metrů. Po necelé půlhodince se před námi otevírá druhá brána a naše vodní putování pokračuje dále. Před námi je další přístaviště u jedné z nejpozoruhodnějších technických památek. Výklopník u obce Sudoměřice měl sloužit na překládku uhlí ze železničních vagonů do člunů. Důmyslné zařízení vagón nazdvihlo, aby se jeho obsah otevřenou čelní stranou vysypal do člunu. Přestože kolejnice od blízké železniční tratě už chybějí, část původního zařízení se dodnes zachovala. Nepřehlédnutelná stavba na břehu dnes slouží nejen jako technické muzeum, ale i jako galerie a především zajímavá rozhledna na upravené střeše.         

Nedaleko za výklopníkem vjíždíme do mezinárodních vod a na březích se začínají střídavě opakovat červenobílé hraniční kameny s „C“ na jednom a „S“ na druhém břehu. Vyústění Baťova kanálu zpět do řeky Moravy u městečka Rohatec není dokončeno, a tak naše plavba končí v nedávno vybudovaném a ještě novotou vonícím přístavu v blízkosti města Skalica. Na první pohled je vidět, že zde už hlavní turistická sezóna (trvá od května do října) asi skončila, takže naše loď se vrací prázdná. Opuštěný přístav ožívá, až když dorazí novomanželský pár s fotografem, aby svůj výjimečný okamžik zvěčnili v objetí příjemného přírodního prostředí.

Text a foto: Jiří Výborný



Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

SR, Skalica: Baťův kanál
Publikováno: 13.12.2012
Podmanivé městečko Skalica, ležící na jihozápadním cípu Slovenska, je známé svými historickými památkami, tradicí vinohradnictví, jakož i místní specialitou - Skalický trdelník. Kromě zmíněných lákadel typických pro tuto oblast a krás okolní přírody Chvojnické pahorkatiny, může tato lokalita návštěvníkům nabídnout i další nevšední turistickou atrakci - Baťův kanál.

SR, Skalica – město na hranicích s Českou republikou
Publikováno: 1.8.2013
Starobylé město Skalica ukrývá mnoho pozoruhodných památek, ale i jednu proslulou gastronomickou specialitu - dutý koláč Skalický trdelník, který v roce 2007 získal jako první slovenský potravinářský výrobek ochrannou známku Evropské unie.

SR, ČR: Baťův kanál – ze Sudoměřic do Petrova
Publikováno: 25.5.2014
Dnes se společně vydáme na nezapomenutelnou plavbu po Baťově kanálu, který v minulosti sloužil jako vodní cesta na přepravu lignitu z Ratíškovic, ležících nedaleko Skalice, až do vzdálených Otrokovic, ale také k zavlažování okolního území. V současnosti se využívá především pro rekreační účely. Slouží pro lodní osobní dopravu s převahou vyhlídkových plaveb.

SR, region Záhorie - Kostel sv. Margity Antiochijské
Publikováno: 29.6.2014
Čím dalším si nás získal Západoslovenský region Záhorie? Kde leží jediná dodnes zachovaná sakrální stavba z dob Velké Moravy a která to vlastně je? Odpovědi na tyto, ale i mnohé jiné otázky se dozvíte v dnešním článku.

SR, Petrova Ves: obec s unikátním kostelem i rybníkem – VIDEO
Publikováno: 2.8.2021
Zveme vás na výlet do vesničky Petrova Ves (okres Skalica), která se rozprostírá sice ve výškově nevelké, ale o to malebnější Chvojnické pahorkatině. Jejími sousedy jsou Gbely, Šaštín-Stráže, Letničie, Unín, Radimov a Holíč. Území obce je z větší míry odlesněné a intenzivně zemědělsky využívané. Nejstarší písemná zmínka o obci pochází z roku 1392.


Souvisejicí fotogalerie

ČR, Hodonín – rodinná zoologická zahrada
Prostřednictvím následujících fotografií vás zveme na návštěvu místní zoologické zahrady zasazené...

SR, Záhorie: Adamovská jezera a unikátní kostelík
Dnešní fotogalerií se přesuneme do západoslovenského regionu Záhorie, který ze severozápadu ohran...

SR, ČR: Baťův kanál – nezapomenutelná májová plavba
Baťův kanál, který v minulosti sloužil jako vodní cesta na přepravu lignitu z Ratíškovic ležících...

SR, Skalica - Výhled z kostelní věže
S výstavbou Farského kostela sv. Michala Archanděla, který je dominantou centrálního trojúhelníko...

SR, Skalica – starobylé jádro města
Starobylé město Skalica ukrývá mnoho pozoruhodných památek, ale i jednu proslulou gastronomickou ...


Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

V tuto chvíli není žádná soutěž aktivní. Předchozí soutěže najdete v našem archivu soutěží.

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
22.12.2023
Portál Infoglobe vám přeje krásné vánoční svátky, hodně štěstí, lásky a splněných přání v novém roce 2024 ;-)
21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:středa 24. 4. 2024
svátek:Jiří
dnes:
středa 24.4.
4 °C
zítra:
čtvrtek 25.4.
3 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X