www.infoglobe.cz » Bolívie, Samaipata - klidná vesnička

Bolívie, Samaipata - klidná vesnička

Publikováno: 8.9.2023
Kupování lístků na autobus v Bolívii je perfektní zážitek a zkouška nervů na obou stranách. Ve městě Sucre kupujeme lístky do vesnice Samaipata, která je směrem na Santa Cruz de la Sierra, což by mělo být naše poslední město v Bolívii. Ve vesnici Samaipata si chceme na chvilku oddychnout, protože v posledních dnech jsme víceméně létali v davech lidí.

Článek vám přináší:

spoločnosť V-spoj s.r.o.

okolní krajina národního parku Amboró

Na terminálu v Sucre se k nám seběhne asi šest různých prodejců lístků a začínají se překřikovat, aniž by věděli kam vlastně jedeme. Ten nejhlasitější křičí, že má lehátkový bus a druhý dopravce, stojící po jeho pravé ruce, má jen sedačky. Další se přidá do hlasitého dohadování, že má v autobuse záchod a prvního hlasitého muže haní, že v jeho autobusu toaleta není.

Samaipata

Když se dozví, kam jedeme, dohadují se, kdo nás tam doveze levněji. Zvolíme jednoho levnějšího se záchodem, který vyjíždí později večer (abychom byli nad ránem v Samaipatě), a odcházíme s ním pro jízdenky. S chlápkem od tiketů, s řidičem a posléze i s mužem, co nakládá zavazadla, se domlouvám, že nás vyhodí v Samaipatě, ať nedává krosny moc hluboko. Autobus je nakonec bez slibovaného záchodu, což mi ani tak nevadí, ale když se probudím v půl šesté ráno a vidím na GPS, že jsme asi 30 kilometrů za Samaipatou, tak nevěřím vlastním očím. Řidič odpovídající krčícími rameny to nijak neřeší. Celé dopoledne se pak ze Santa Cruz dostáváme 120 km zpět do Samaipaty.

údolí a vesnice Samaipata

Samaipata je vesnička ležící v zalesněné krajině ve výšce necelých 1 650 m n. m. a za ten hektický návrat ze Santa Cruz stála. Nachází se v jižní části Bolívie v předhoří Cordellery Oriental, v provincii Florida. V Samaipatě žije zhruba pět tisíc lidí, je to tedy velice poklidná vesnička s jedním náměstím, kde stojí sluneční hodiny a mezi stromy poletují papoušci. Mezi nízkými budovami v centru vykukuje bílá věž malého béžového kostela. Večer je tady konečně tepleji než v předchozích místech Bolívie, tak se dá i sedět a procházet se po setmění venku. Vesnice je známá předinckým archeologických nalezištěm El Fuerte, které leží nedaleko nad Samaipatou. Další zajímavostí v okolí je blízká vesnice La Higuera, kde byl zabit Che Guevara a je tady po něm pojmenovaná i stezka.

sluneční hodiny na náměstí

První den obcházíme přilehlé okolí vesničky. V plánu je jít kolem místí zoo (připomíná spíše odchytovou a chovnou stanici pro psy), pak skrze údolí a návrat z okolního hřebene k vinařství 1750.

jedno z mnoha nových stavení u vesnice

Plán nám nabourá jeden z faktů, že si nedávno někdo koupil pozemek, postavil si tam dům, oplotil jej a uzavřel tak přístup k původnímu chodníku, který tudy vedl. Bohužel i to se zde děje. Vesnice Samaipata je totiž nyní pod tlakem nových zahraničních přistěhovalců, kteří si zde staví nové domy, restaurace, hotely apod. Naštěstí jsme tady v začátku tohoto boomu, ale jsem zvědavý, jak to tady bude vypadat v budoucnu.

Iglesia de la Candelaria

K vinařství 1750 (název dle nadmořské výšky, ve kterém réva roste) dojdeme rovnou po silnici od Samaipaty a letmo si projdeme vinohrádek. Je zde zhruba deset let stará budova na výrobu vína a vevnitř to vypadá moc pěkně a moderně. Produkce místního vína je kolem stotisíce litrů za sezonu. Vyrábějí zde bílé, růžové i červené víno, ale všechna jsou suchá.

vinařský dům

Pan vinař, který šel zrovna na oběd, nás odchytne mezi keři révy, rychle provede svým vinařstvím a něco málo prozradí. Ukáže nám výrobnu a druhy vín, které zde stáčí. Nad vinařstvím leží Resort Pueblito, kam nás vinař posílá. Je to ale jen hotelový komplex několika bílých staveb, kterým přezdívají „Pueblito(vesnička). Vstup je zpoplatněn deseti boliviany, což příliš nechápu a jen mě napadá, zda se tam dostanu zdarma, když se jdu zeptat na cenu hotelu.

vesnice Samaipata, na kopci vinařství 1750

Nad vesnicí je vršek, odkud je krásný výhled na Samaipatu v údolí a na okolní zalesněné kopce. Je to jeden z posledních zvlněných záchvěvů And. Od velehor jsme již daleko a pojedeme ještě o pár desítek kilometrů dál do města Santa Cruz, které leží v prachu na rovině. Po třech nocích strávených zde se odpočatí přesuneme do Santa Cruz, což je již suché, horké a prašné velkoměsto. Samaipatu by šlo nazvat moderní vesnicí díky restauracím, fast foodům a hotelům, ale zachovává si svůj vesnický charakter. Snad tento příval cizinců, hledajících zde nový život, příliš neponičí původní ráz této klidné vesničky.

na vinici 1750 a pohled na Samaipatu

* Povinná položka

Bolívie – Copacabana a Isla del Sol
Publikováno: 21.7.2023
První město v Bolívii, které navštíví cestovatel jedoucí pozemní cestou z Peru, je většinou Copacabana. Pokud ne, měl by určitě návštěvu zvážit. Když městu odpustíme povinný a zbytečný poplatek, je Copacabana hezké a klidné místo k odpočinku, umocněné požitkem při pohledu na jezero Titicaca. Město je malé, což dodává tomuto malebnému jezernímu letovisku neuvěřitelné kouzlo a dá se zde dlouze procházet a vychutnávat si jej.

Paraguay, Asunción - pohodové hlavní město
Publikováno: 22.9.2023
Než dojedeme do města Asunción, musíme projet přes Gran Chaco. To se rozprostírá na území státu Argentina, Bolívie a Paraguay. V Paraguayi zabírá velkou část severního území, o které byla ve 30. letech 20. století vedena válka s Bolívií, kterou Paraguay vyhrála. Příčina byla v tom, že se obě strany mylně domnívaly, že se zde nachází ropné bohatství. Dnes je to jen suchá a vyprahlá rovina, řídce zarostlá pastvinami a stromy.

Bolívie – Santa Cruz de la Sierra
Publikováno: 15.9.2023
Santa Cruz de la Sierra je největší město Bolívie a leží ve středovýchodní části země. Daleko od And se rozprostírá v rovině pouštní oblasti a zajímavostí na tomto městě je pohled na něj z ptačí perspektivy. Oválný půdorys tvoří čtyři obchvatové kruhy (anillos). Tyto kruhy spojují radiales – paprsky hlavních silnic, které jsou číslovány po směru hodinových ručiček a je jich 27.

Paraguay – místa nedaleko hlavního města
Publikováno: 29.9.2023
Paraguay patří k těm menším státům Jižní Ameriky, ale i tak je svou rozlohou 406 750 kilometrů čtverečních zhruba 5krát větší než Česká republika. Proto tento stát svádí turisty k pomalému přesouvání se a navštěvování menších a klidnějších měst. Jeden muž, kterého jsme stopli, sám tvrdil, že za města se v Paraguayi považuje pouze Asunción, Encarnación a Ciudad del Este. Zbytek jsou spíše vesnice, což se nám i potvrdí.

Bolívie – krásné město Sucre
Publikováno: 1.9.2023
Sucre je nejhezčí a koloniálně nejzachovalejší město Bolívie, které jsme na naší cestě navštívili. Je to také nejupravenější a nejčistší město v tomto státě. Tak nějak tady jde cítit ten řád a chuť lidí udržovat své město v uhlazeném stylu. Je elegantní a barevně jednoduché a místní jsou na to hrdí, když městem procházejí. Velikostně je podobné Potosí a žije zde necelých čtvrt milionu lidí. Od roku 1991 je právem zařazeno na seznam UNESCO.

Bolívie – koloniální město Potosí
Publikováno: 25.8.2023
Cesta z Uyuni do města Potosí trvá pouze tři hodiny a nedívat se z okna by bylo hříchem. Od ploché pouštní oblasti se silnice zvedá a přejíždí se přes nevysoké, ale o to krásnější duhové hory. Stále má krajina pouštní charakter, oblast je dost vyprahlá a bez velké vegetace. Kolem cesty můžete ale zahlédnout lamy i nandu.

Bolívie – Uyuni a solná pláň
Publikováno: 18.8.2023
Když na terminálu ve městě Cochabamba zjistíme, že se autobusové společnosti rozhodly stávkovat, trochu nám to naruší následující plány. V Bolívii stávky nejsou nic neobvyklého. Jsme tady druhý týden a už zažíváme druhou. Zaměstnanci i samotní obyvatelé tuto věc berou sportovně a nějak je to neznepokojuje. Bylo nám několikrát sděleno, že taková stávka bývá nejméně na tři dny.

Bolívie – Národní park Torotoro
Publikováno: 11.8.2023
Nejrychlejší a nejjednodušší přejezd do vesnice Torotoro z La Pazu je nočním autobusem do Cochabamby, kde následně přestoupíte na colectivo (místní hromadná doprava). O tři čtvrtě na šest ráno bloudíme terminálem Cochabamby a zjišťujeme, ze kterého nástupiště jede nějaký spoj do vesnice Torotoro. Paní u informací je ještě rozespalejší než my, tak komunikace malinko vázne, avšak i tak z ní s přestávkami na zívání vyloudíme, že musíme na jiný terminál.

Bolívie – metropole La Paz
Publikováno: 4.8.2023
Na město La Paz jsem byl v Bolívii zvědavý asi nejvíc, protože mě vždy svou nezvykle vysokou polohou (pro metropole) lákal. Říkal jsem si, jak tam lidé v těch 3 600 metrech nad mořem vlastně žijí. Poté, co jsem v těchto výškách v Andách pobýval v Ekvádoru nebo Peru, jsem zjistil, že to tak složité není. Prostě si člověk zvykne. I tak je svou nadmořskou výškou La Paz raritou mezi světovými velkoměsty.

Bolívie – pohledná vesnička Coroico
Publikováno: 28.7.2023
Ze slunné Copacabany jedeme přes bolivijskou metropoli La Paz rovnou do malé vesničky Coroico, kterou jsme cíleně vybrali k několikadennímu odpočinku v přírodě. Z La Pazu jede do této vesnice přímé colectivo (hromadná přeprava – dodávka) kolem tří hodin. Z nadmořské výšky 3 600 m n. m. (La Paz) musíme vystoupat ještě o další výškový kilometr, abychom následně sestoupali serpentinami rovnou do oblasti Yungas (přechodová oblast mezi vysokohorskou krajinou And a nížinatými pralesy). Vede tudy i vyhlášená bolivijská atrakce „cesta smrti“, která je nyní jen turistickou podívanou. Od roku 2006 se jezdí po nové asfaltové cestě, a tak bahnitá „nejnebezpečnější cesta světa“, kde údajně ročně zahyne až 300 lidí, je využívána převážně jen pro sjezdy na kolech.

Bolívie – srdce Jižní Ameriky
Pro mnoho turistů není Bolívie při návštěvě Jižní Ameriky hlavním cílem, ale naštěstí ji náš auto...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.