www.infoglobe.cz » Čína: Na studiích - Ta-li: kouzelné jezero s kouzelným dědečkem

Čína: Na studiích - Ta-li: kouzelné jezero s kouzelným dědečkem

Publikováno: 12.9.2015
Ta-li 大理 je městečko etnika Pai 白. Na první pohled je patrný jiný ráz, než je tomu u chanských 汉 (tj. etnicky čínských) měst. Poté, co jsme se ubytovali, jsme procházeli uličkami kolem našeho hostelu. Nějakým zázrakem se nám povedlo ubytovat v místě, kde jsme nepotkávali ani zahraniční, ani čínské turisty – to byla opravdu příjemná změna.

Protože jsme od jezera Er-chaj 洱海 bydleli jen pár desítek metrů, nedalo se tam nedojít. Jeho rozloha nás ohromila, i když jsme tušili, že je obrovské. Kolem jezera bylo živo. Děti se chladily v kalné mělké vodě na břehu, vedle nich babičky praly prádlo, číšnice trhaly nejrůznější rostliny pro své restaurace a rybáři na lodičkách se snažili nalovit pár ryb.

jezeroi Er-chajjezeroi Er-chaj

Došli jsme až k dřevěnému altánku. Už z dálky jsme si všimli shrbené postavy uvnitř.dědeček v tradičním oblečení Když jsme přišli blíž, vyklubal se ze záhadné postavy dědeček v tradičním oblečení s modrou čepičkou a vyšívanou košilí. Zvesela se na nás usmíval a vítal nás.

Když jsme se dali do řeči, ochotně nám ukazoval svou fotku z mládí. Seděl tam skutečný fešák na koni a nám zase jednou došlo, jak moc a jak rychle se náš svět mění. A potom jsme přišli na řadu my. Z dědy vypadlo, že sbírá fotky cizinců a cizí peníze a hned ochotně vytahoval peněženku a předváděl nám fotky i nejrůznější bankovky. V tu chvíli nás doopravdy mrzelo, že jsme s sebou nevzali žádné české peníze...

S dědečkem jsme si popovídali, vyfotili jsme se na památku a pomalu se vydali zpátky k hostelu. Už na nás čekaly čerstvě povlečené postele a neposedné štěně naší paní domácí. A mě k tomu jako nášup horečka...

Na druhý den ráno mi ještě pořád nebylo úplně nejlépe. P. a B. proto vyrazili na výšlap do hor sami a my s T. osaměly. Přece jen se nám ale nechtělo zůstat celý den na pokoji, a tak jsme využily nabídku od paní domácí a půjčily si kola. Jedno kolo trochu šmajdalo, ale pořád to bylo rychlejší než chůze.

Ta-li

A dobrodružství mohlo začít. Od historického Ta-li jsme bydleli několik kilometrů, ale nemělo být těžké tam dorazit – zkrátka jsme nasedly s T. na kola a pomalu vyrazily rovně za nosem.

Po chvíli jsme si uvědomily, že jsme ve vyšší nadmořské výšce, než jsme z domova zvyklé. Kdyby se před námi na kopci neukázaly staré městské hradby, asi bychom měly co dělat, abychom odolaly volání vrátit se z kopečka zpátky. Doplazily jsme se k hradbám, zamkly kola a konečně se pořádně nadechly. To jsme ještě netušily, že to nejlepší teprve přijde – byla by přece škoda, kdybychom druhé polovině naší výpravy neměly co vyprávět...

GPS: 25°59'29.2"N 100°06'52.1"E

Text a foto: Hana Bašová

Čína – Konec dobrý, všechno dobré
Publikováno: 20.2.2016
Odjezd už byl otázkou minut. T. a P. odlétaly do Čech, já a B. jsme už měli sbaleno do Vietnamu, kde nás čekalo další dobrodružství. Vzpomínání už bylo celkem dost a T. s P. vypadaly vcelku unaveně – měsíc cestování po Číně může dát zabrat. Mnozí sice tvrdí, že je kulturní šok nepotkal, ale Čína přece jenom není úplně stejná jako Evropa.

Čína, Na studiích: Chu-tchiao sia – loučení
Publikováno: 21.11.2015
Den odjezdu z horského ráje nadešel. Měli jsme však ještě volné dopoledne, a tak jsme se vydali na poslední průzkumnou procházku. Nemířili jsme už nikam daleko, jenom do sousedství.

Čína, Na studiích: Li-ťiang – druhý pokus
Publikováno: 28.11.2015
Odjezd ze soutěsky Tygřího skoku jsme téměř zázrakem ve zdraví přežili a čekal nás Li-ťiang 丽江. Podruhé. Musím přiznat, že ačkoliv jsme to nikdo neřekl nahlas, nijak zvlášť jsme se do toho města netěšili. Náš pobyt před pár dny nám totiž tak nějak bohatě stačil. Bydleli jsme sice díky mé vynalézavosti hned u jezera La-š'-chaj 拉市海, ale rozhodně to nebyla žádná výhra. Mimo jiné proto, že jsme si vůbec neprohlédli historické centrum, část Li-ťiangu, kvůli které sem všichni jezdí.

Čína, Na studiích: Li-ťiang – mniši a cetky
Publikováno: 5.12.2015
Li-ťiang 丽江, městečko v jihočínské provincii Jün-nan 云南, má pověst pohádkové země s čistou oblohou, svěžím vzduchem a úchvatnou krajinou. To všechno skutečně Li-ťiang splňuje – a ještě něco navíc. V dnešní době je rájem – rájem pro turisty. Pokud zaplatíte osmdesát jüanů vstupné do historického centra, kromě neodbytných prodavačů už vám nic nebrání v průzkumu.

Čína, Na studiích: Li-ťiang – jídlo, suvenýry a turisté
Publikováno: 12.12.2015
Z ticha chrámu skrytého v jedné z uliček Li-ťiangu jsme opět vykročili mezi davy turistů. Většinu z nich tvořili Číňané, kteří se radostně vrhali na veškeré pochutiny – hlohem v cukrové polevě počínaje a obrovskými opékanými kostmi konče.

Čína, Na studiích: Peking – jako doma
Publikováno: 19.12.2015
Po několikatýdenním cestování nás čekal návrat do Pekingu. Byl to zvláštní pocit. Po půl roce stráveném v hlavním městě nám s B. tak trochu připadalo, že se vracíme „domů“. Z Li-ťiangu 丽江 jsme se vlakem dopravili do Kchun-mingu 昆明, hlavního města provincie Jün-nan 云南, kde jsme strávili ještě několik dní. Letenky jsme kupovali narychlo, protože jsme pořád čekali, že ještě zlevní, takže byl nakonec zázrak, že se nám je vůbec podařilo sehnat.

Čína, Na studiích: Peking – cestou necestou na zeď
Publikováno: 26.12.2015
Naše velké společné cestování se už blížilo do finiše. V ten moment to ovšem vypadalo, že cestovat budeme dalších pár týdnů – představte si skupinu čtyř otrhaných studentů, kterak sedí na obrubníku u cesty a čekají na autobus, který „by měl každou chvilku jet“.

Čína, Na studiích: Peking – rozpálená zeď
Publikováno: 2.1.2016
Pokračovat z rozcestí směrem do kopce jsme zvládli na jedničku. Procházeli jsme místní vesničkou, někteří si nás prohlíželi, jiní tu očividně turisty potkávali, a tak nám jenom zamávali na pozdrav. Když jsme došli na další rozcestí, zeď už se před námi začínala rýsovat. A na křižovatce se pro změnu rýsoval malý obchůdek, který kupodivu ani nebyl předražený, takže jsme doplnili zásoby vody. A také cukru v podobě nanuků. Pokud existuje závislost na nanucích, v Číně jsem jí zaručeně trpěla.

Čína, Na studiích: Peking – balíme a ztrácíme se
Publikováno: 9.1.2016
Výlet na Velkou čínskou zeď jsme ve zdraví a s úžasnými zážitky měli za sebou a teď už nás kromě zábavy čekaly také přípravy na odjezd. Já a B. jsme měli plné ruce práce s balením. Ukázalo se, že sbalit rok života v Číně do jednoho kufru není záležitost na jedno odpoledne. Odvedla jsem proto T. a P. do jejich hostelu a ponechala je osudu.

Čína, Na studiích: Peking – Letní palác: konečně v létě
Publikováno: 16.1.2016
Hodiny zbývající holkám (a vlastně i nám) do odjezdu už se daly celkem pohodlně spočítat, ale přece jsme se rozhodli využít je, co to půjde, a i přes neuvěřitelné horko z Pekingu prozkoumat maximum.

Čína: Jen tak si povídáme – Ne, skutečně nejsou všichni stejní
Publikováno: 30.1.2016
A bylo to tady – den odjezdu pro nás i pro T. s P. Holky se pomalu chystaly jít k letadlu, zatímco já a B. jsme měli ještě pár chvil, než opět opustíme území Číny. Jak už to bývá, před očima nám běžely všechny – především ty hezké – zážitky, které se nám při ročním pobytu a následném cestování přihodily. A napadalo nás také, že teď už se i T. s P. budou potýkat s všudypřítomnými dotazy ohledně Číny.

Čína: Jen tak si povídáme – Ano, umím používat hůlky
Publikováno: 6.2.2016
Když jsme se na letišti s B. zamysleli nad všemi předsudky, kterými se zaobírají naši čeští kamarádi, uvědomili jsme si, že ani ti čínští nejsou tak úplně bez zkreslených představ o naší kultuře.

ČR: Říše středu v Praze
Publikováno: 12.11.2015
Bohaté depozitáře Národního muzea skrývají poklady. Když se otevřou, umožní nám zblízka až na dotek kontakt se svědky dávných časů, cizích zemí a strastiplných dlouhých cest. Období let cca 200 až 1650 n. l. v Číně vám prostřednictvím vzácných sbírkových předmětů přiblíží výstava „Říše středu“ v Náprstkově muzeu.

Čína, Na studiích: Chu-tchiao sia – záchranáři
Publikováno: 14.11.2015
Z našeho nevinného výletu k vodopádům se stala má noční můra. Koníci stojící přes uzounkou pěšinku nad hlubokým srázem byli oproti vodopádu přes cestu ještě vlastně úplně neškodní. Jakmile jsem se dostala přes obě tyto překážky na druhou stranu, před očima se mi objevil pan domácí a jeho nadšené instrukce, kudy jít za dalšími vodopády. A protože cesta vedla k našemu hostelu jenom jedna, musela jsem se psychicky připravovat na další a další vodopády.

Čína, Na studiích: Chu-tchiao sia – v cestě koně a vodopády
Publikováno: 7.11.2015
Zdálo se, že probouzet se do horských rán naplněných příjemným oparem se nám nikdy nemůže omrzet. V našem hostelu jsme spali už několikátou noc a při každé snídani na terase pod horskými štíty jsme dumali, jestli jsou i místní pořád tak okouzleni.

Čína: Na studiích – Kchun-ming: neúspěch vystřídán úspěchem
Publikováno: 29.8.2015
Hned další den ráno jsme se vyzbrojeni tlustými rýžovými plackami s výbornou náplní podruhé chystali na výpravu k Bambusovému chrámu (Čchiung-ču-s'筇竹寺). Abychom to neměli tak jednoduché, obloha se zakabonila a opět začalo pršet. A autobus nejel a nejel. Nejely ani autobusy další.

Čína: Na studiích – Li-ťiang: na samotě u jezera
Publikováno: 26.9.2015
Nastal čas odjezdu z městečka Ta-li 大理, kde se nám ani po pár dnech nepřestalo líbit. Rozloučili jsme se s pohostinnou paní domácí, jejím tatínkem i jejich obřím štěnětem, naložili batohy na záda a vydali se k zastávce autobusu.

Čína: Na studiích – Li-ťiang: vstup zakázán
Publikováno: 3.10.2015
Návštěvu jihočínského městečka Li-ťiang 丽江 jsme nezačali právě ideálně. Díky mé snaze bydlet „mezi místními“ jsme mezi nimi bydleli možná až příliš. Od samotného historického centra jsme byli vzdáleni dobrou půlhodinu jízdy autem a k našemu hostelu nejelo ani taxi, natož pravidelný linkový autobus. Hostitelka byla – mírně řečeno – nepříliš pohostinná a do toho všeho pršelo, jako kdyby měl přijít konec světa.

Čína, Na studiích: Li-ťiang – Jsi turista? Zaplať!
Publikováno: 10.10.2015
Už v minulém článku jsem tak trochu začala vyprávění o jezeru La-š'-chaj 拉市海, ke kterému jsme se chtěli vypravit. Jezero se rozkládá při jižním úpatí Sněžné hory nefritového draka (čínsky Jü-lung süe-šan 玉龙雪山) v nadmořské výšce přes 2 400 metrů, jeho plocha činí asi 5 330 hektarů. Dříve tudy vedla stará koňská čajová stezka, velmi důležitým artiklem byl chuťově výrazný čaj pchu-er 普洱. Dnes je jezero hnízdištěm téměř šedesáti druhů ptáků – v zimě se jich tu slétne na třicet tisíc. Nejlepším časem na jejich pozorování je prý prosinec.

Čína, Na studiích: soutěska Tygřího skoku – ráj na dohled
Publikováno: 17.10.2015
Z Li-ťiangu 丽江, malého a turisticky velmi známého jihočínského městečka, jsme odjížděli vcelku rádi. Trochu nás tížilo pomyšlení, že se do našeho hostelu budeme muset na zpáteční cestě vrátit, ale rozhodli jsme se hodit starosti za hlavu a těšit se na další dobrodružství.

Čína, Na studiích: Chu-tchiao sia – kde tygři dávají dobrou noc
Publikováno: 24.10.2015
Ačkoliv se zdálo, že nějaký balvan na nás cestou do hostelu zkrátka spadnout musí, řidič nás dovezl v naprostém pořádku a ještě jsme zvládli viset z okýnek a fotit okolní krajinu, jako by to byla jediná příležitost. Během několika následujících dnů jsme však zjistili, že toho místa se snad skutečně nelze nabažit...

Čína, Na studiích: Chu-tchiao sia – mezi vysokohorskými štíty
Publikováno: 31.10.2015
V malinkém domácím hostelu poblíž soutěsky Tygřího skoku (Chu-tchiao sia 虎跳峡) jsme spali spánkem spravedlivých. Hned po našem příjezdu jsme se byli podívat na běsnící řeku Ťin-ša 金沙, kterou v jejím nejužším bodě údajně přeskočil tygr, a pohyb na nezvykle čerstvém vzduchu nás zcela úspěšně udolal. I tak jsme však druhý den ráno vstali časně, abychom si z terasy vychutnali pohled na sluneční paprsky, které nesměle prostupovaly ranním oparem.

Čína: Na studiích - Niou-ťie: i v Pekingu jsou mešity
Publikováno: 1.11.2014
V jednom ze svých dřívějších článků jsem se už, alespoň malinko, zmínila o jedné z čínských menšinových národností – o Chuejích (chuej-cu 回族). Nemohla jsem si vynachválit jejich kuchyni a jejich přátelské a vzdělané reakce, když se dozvěděli, odkud pocházím.

Čína: Na studiích – Kchun-ming: želva v nouzi
Publikováno: 1.8.2015
Kchun-ming 昆明 nás probudil podmračenou oblohou a lehounkým cvakáním dešťových kapek na okno. Nezdálo se, že by se počasí chystalo umoudřit, a tak jsme oblékli pláštěnky a vydali se vstříc dobrodružstvím.

Čína: Na studiích: "Pij víc horké vody!"
Publikováno: 11.10.2014
Už v několika článcích jsem se dostala k tomu a samému tématu – k pití horké vody. Odmala mě děsila představa, že když jsem nemocná, musím pít horké nápoje. Daleko jednodušší a chutnější je přece namíchat si šťávu, tvrdila jsem vždycky. A potom jsem odjela do Číny.

Čína: Na studiích - (Ne)užitečná povolání
Publikováno: 11.4.2015
Jsem jedna z těch, kteří si nákupy zkrátka asi neumí užít. Mám většinou pocit, že bych čas věnovaný hledání něčeho, co nakonec stejně často nenajdu, mohla využít daleko efektivněji. A když už se odhodlám a do obchodů vyrazím, potřebuju čas.

Čína: Na studiích – Si-čchang: začíná se na nás usmívat štěstí
Publikováno: 11.7.2015
Konečně jsme seděli v autobuse. Sice jsme si museli pár jüanů připlatit, ale zato se nám nebývalou měrou zvýšila pravděpodobnost, že se dostaneme do Si-čchangu 西昌 včas, abychom stihli další navazující vlak ještě dál na jih.

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.