Itálie: Modena III – muzeum Ferrari
Historické vozy na náměstí Piazza Grande nám odhalily další stránku tohoto města. Díky zanícení pro strojírenství, rychlost a podnikání je Modena a její okolí přezdívané krajinou motorů. Může se pochlubit takovými slavnými značkami jako Ferrari, Maserati, Pagani Automobili a De Tomaso (zanikla v roce 2004). Podle města byl dokonce pojmenován i jeden z vozů Ferrari, model 360 Modena.
Fanoušci čtyř kol si město spojují zejména s jeho významným rodákem, po kterém je pojmenována jedna z nejslavnějších automobilových značek na světě. V roce 1898 se zde narodil Enzo Ferrari. Automobilka nesoucí jeho jméno v současnosti sídlí v nedalekém městě Maranello, místem jejího vzniku byla Modena, a proto zde vzniklo i muzeum. Fanoušci motorismu zde najdou i další zajímavou atrakci, fabriku luxusních a designových sportovních aut značky Maserati.
My jsme přibližně za 20 minut přešli z náměstí přes park Parco Giardino Ducale Estense a přesunuli se tak k muzeu Casa Natale Enzo Ferrari. Zářivě žlutá střecha připomínající kapotu sportovního automobilu byla naším prvním setkáním s muzeem automobilového závodníka, zakladatele automobilky Ferrari, Enza Ferrariho, který v historii místního motosportu sehrál významnou roli.
Samotná budova je pozoruhodná nejen pro fanoušky rychlých kol, ale i milovníky moderní architektury. Je posledním realizovaným projektem renomovaného architekta českého původu Jana Kaplického a jeho studie Future Systems. Projekt muzea vznikl v roce 2004, ale stavět se začalo až v roce 2009, těsně po Kaplického smrti. Projekt za 18 milionů eur převzal Andrea Morganti, bývalý Kaplického spolupracovník z Future Systems. Muzeum složené ze dvou budov otevřeli veřejnosti 10. března 2012 (s výstavní plochou 5 200 m2), přičemž Ferrariho rodný dům – Casa Natale zabírá 1 000 m2 a moderní výstavní hala 4 200 m2.
Symbolem muzea, které vzniklo na Ferrariho počest, je myšlenka samotného Enza Ferrariho „Když o tom dokážeš snít, dokážeš to i uskutečnit.“ Prohlídka začíná v klasické stavbě v podobě cihlového domu (1830), kde se Enzo Ferrari narodil a vyrůstal. Jan Kaplický už ale nestihl navrhnout jeho interiér, ten je dílem A. Morgantiho, který ho pojal jako knihu života. Expozice je věnována životu zakladatele a historii slavné automobilky a jejich spojitosti s městem a světem motorů. Zde se dozvíte o kořenech původní značky Scuderia Ferrari, založené v roce 1929, kterou Enzo Ferrari řídil většinu svého života (zemřel v roce 1988 ve věku 90 let). Najdete zde multimediální projekce, historické záznamy z Ferrariho života či písemnosti.
Zajímavý je i příběh vzniku světoznámého symbolu týmu a značky aut Ferrari. Každý určitě zná černého hřebce ve žlutém štítu s iniciálami S F (Scuderia Ferrari) a trikolorou italské národní vlajky. Jeho historie směřuje k hraběti Francescovi Barraco, který byl stíhacím pilotem za dob první světové války. Na letadle měl namalovaného červeného koně na bílém oblaku. Dne 17. června 1923, když vyhrál Enzo Ferrari závody na trati Savio di Ravenna, potkal hraběnku Paolinu, matku hraběte Francesca. Ta mu navrhla, aby značka Ferrari používala tohoto koně, který značce jako symbol padlých vojáků přinese štěstí. Enzo na znak smutku a památku na zesnulého pilota namaloval koně černou. Žluté pozadí štítu zvolil jako symbol (barvu) jeho rodného města Modeny. Kůň Ferrari se od toho na letadle lišil ještě ocasem směřujícím nahoru.
Ferrari používá hřebce jako oficiální znak od roku 1929. Pro úplnost dodáváme, že od roku 1932 se používal tento znak i na autech Alfa Romeo, která závodila pod záštitou týmu Scuderia Ferrari.
Pokud nepatříte mezi milovníky historických dokumentů, určitě vás to bude lákat více do moderní části muzea. Pro vznik této futuristické stavby Kaplického inspirovaly elegantní linie modelu Ferrari. Organicky tvarovaná žlutá střecha je kapotou i s typickými chladiči, přes které do interiéru proniká denní světlo (někomu může připomínat rybu se žábrami). Střecha plynule navazuje na travnaté plochy pozemku a vytváří tak soulad s krajinou kolem. Svou výškou 12 m nepřesahuje rodný dům Ferrariho, který jakoby objímala vlnitá skelná fasáda připomínající čelní sklo auta.
Větší část expozice je umístěna pod zemí. Ve vstupní části se nachází kavárna, obchod se suvenýry a pokladna. Čistý bílý interiér tvoří jednolitou plochu, kdy stěny přecházejí plynule svými křivkami do podlahy. Vystavené automobily zaměstnanci muzea neustále oprašují a leští. Kromě značky Ferrari v muzeu najdete i další výrobce z této oblasti, například De Tomaso, Lamborghini, Maserati, Minardi či Ducati.
Muzeum však není jen o estetice, je plné nejmodernějších technologií. Je například prvním muzeum v Itálii, které využívá geotermální energii.
Pokud vám to ale nestačí, ve dvacet kilometrů vzdáleném Maranellu se můžete oddat rychlosti. Jsou tam vystaveny kultovní modely a trofeje F1, a dokonce si můžete vyzkoušet simulátor jízdy.
GPS: 44°39'07.3"N 10°56'13.0"E
Text a foto: Mgr. Anna Nociarová
Textová úprava: redakce
Překlad: Stanislava Waniová
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek