www.infoglobe.cz » Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap

Peru: Chachapoyas, Nuevo Tingo a Kuélap

Publikováno: 1.3.2024
Město Chachapoyas je považováno za neobjevený ráj. Nachází se v regionu Amazonas a turisté zde mohou objevovat krásnou přírodu, různá mikroklima, koloniální město nebo starobylé rozvaliny Kuélap, nacházející se mezi Andami a džunglí.

Sever Peru asi není tolik navštěvovaný jako jih, kde se nachází Machu Picchu. My však do Peru přijíždíme z Ekvádoru, tak jsme si naplánovali zastavit se v Chachapoyas a navštívit i Kuélap. Jako první jsme v Peru navštívili město Jaén. Byli jsme z něj trochu rozpačití, kromě toho, že jsme zjistili, jak je v Peru levně a že se zde dá dobře najíst, jsme nečekali takový městský ruch, chaos a špínu.

Chachapoyas

Naproti tomu Chachapoyas působí mnohem příjemněji a koloniální architektura dělá své. Je zde spousta hotelů, takže není problém sehnat ubytování. Samotné město je docela klidné, dá se procházet pěšky, nakoupit dobré jídlo a posedět na náměstí. Hlavním náměstím je Plaza de Armas (Plaza Mayor), čtvercové náměstí s bronzovou fontánou uprostřed, obklopené koloniálními domy s tradičními balkony. Z většiny těchto domů jsou dnes restaurace nebo obchody.

Plaza de Armas

Z Chachapoyas je možné udělat si výlet do přírody třeba za vodopády nebo jet k ruinám Kuélap. My jsme si řekli, že se ubytujeme blíž k ruinám a dojeli jsme do vesnice Tingo. Odsud jsme vyšlápli kopec do vesnice s názvem Nuevo Tingo, kde jsou jen dva hotely, ale mnohem hezčí. Samotná vesnička je moc hezká a klidná. Vše tady působí tak nově a čistě, i samotné náměstí. Všude se navíc staví, protože se zde nejspíš očekává příval turistů. Za vesnicí se totiž staví lanovka, která povede přímo k ruinám a nebude se muset jezdit autobusem. A tak chytřejší obyvatelé, kteří mají nějaké finance, začali už stavět další hotely, hostely a restaurace. Nuevo Tingo je sice velice pěkné a tiché, má však jednu nevýhodu – nikdo nám nebyl schopen přesně říct, zda odsud jede nějaký autobus na Kuélap, či nikoliv. A když už nám lidé potvrdili, že jede, jejich časy odjezdu se dost lišily. Sami jsme nakonec další den ráno zjistili, že žádné autobusy nejezdí. Jezdí pouze minivany plné turistů, a to přímo z Chachapoyas.

Nuevo Tingo   Nuevo Tingo

Po třech hodinách stání u cesty a zkoušení někoho stopnout se na nás usmálo štěstí a zastavilo nám auto s německými turisty. Ta cesta ke Kuélapu byla docela divoká, plná bláta, takže není divu, že nikdo kromě minivanu plných turistů tam jen tak nejede. Dneska už by to však bylo mnohem jednodušší, protože lanovka už je v provozu. Je zároveň první lanovkou v zemi a dá se očekávat, že snadnější dostupnost naláká i více turistů.

Kuélap

Při příjezdu nás trošku pobaví, že vstupné se do místního muzea neplatí, ale paní máKuélap zrovna pauzu na oběd, a tak je zavřeno. Čekat se nám nechce, jdeme tedy k ruinám, což je odsud takových 15 minut chůze.

Kuélap je turistickou a archeologickou ikonou severního orientu země a nachází se v nadmořské výšce 3000 metrů. Měl politické, náboženské, administrativní a vojenské funkce a vzkvétal v letech 500–1450 za kultury obyvatel Chachapoyas. Celá pevnost je obehnána masivními zdmi, které místy dosahují až 30 metrů a mají obvod 1900 metrů. Jsou zde tři vstupy dovnitř a mají jednu unikátní vlastnost – postupně se natolik zužují, že jimi mohla projít pouze jedna osoba, čímž byla zachována bezpečnost a nedostupnost pevnosti.

Kuélap   Kuélap

Kromě samotných ruin jsou odsud díky nadmořské výšce i krásné výhledy do okolí. A protože kromě autobusu a nyní i lanovky je možné dostat se ke Kuélapu i pěšky, využíváme tuto možnost na cestu zpět do Nuevo Tingo. Dá se říct, že je to jen takové seběhnutí kopce o délce asi 10 km a s převýšením 1000 metrů. Nahoru by se nám to však vylézat nechtělo. Cestou máme stále krásné výhledy, navíc nám přeje zatím i počasí, které je trochu nevyzpytatelné, protože chvíli prší, chvíli svítí slunce.

cesta z Kuélapu

Nuevo Tingo byla pěkná a klidná vesnice bez turistů, a tak se nám tam líbilo. Trochu nás jen mrzelo, že nám místní nebyli schopní dát lepší informace. Možná nás mohla i paní na informacích v Chachapoyas varovat, odkud autobusy jezdí. Brzo však zjistíme, že Nuevo Tingo byla jen taková rozcvička.

GPS: (Chachapoyas) 6°12'28.2"S 77°51'10.9"W

Text a foto: Tomáš Novák

Peru - můj splněný sen II.
Publikováno: 17.11.2010
Po příletu do Peru jsme se přesunuli z Limy do hor. Do Huarázu, který leží v nadmořské výšce 3091 m, jsme dorazili asi v sedm hodin ráno.

Peru: město věčného jara Trujillo a okolní archeologická naleziště
Publikováno: 15.3.2024
Město Trujillo se nachází v pouštní oblasti v blízkosti Tichého oceánu, bylo založeno v roce 1534 a také dobře opevněno, aby odolalo útokům pirátů. A dokonce prý bylo v době nezávislosti Peru i jeho prozatímním hlavním městem.

Peru: Leymebamba a Cajamarca
Publikováno: 8.3.2024
Cajamarca se proslavila jako místo, které znamenalo konec pro mocnou inckou říši. Poslední incký vůdce Atahualpa zde byl poražen Franciscem Pizzarem a později popraven na hlavním náměstí.

Peru: Cotahuasi – prý nejhlubší kaňon světa
Publikováno: 17.3.2022
V Peru jsme se rozhodovali, zda navštívíme kaňon Colca nebo Cotahuasi. Podle některých měření je Cotahuasi hlubší, podle jiných zase vítězí Colca. Možná je to jen soutěžení o to, kam nalákat více turistů. Oba kaňony dosahují hloubky kolem 3 500 metrů a jejich řeky si razí cestu andskými vrcholy s nadmořskou výškou až 6 000 metrů a končí v Tichém oceánu. A v obou kaňonech lze spatřit vzácné kondory andské.

Peru - můj splněný sen III.
Publikováno: 24.11.2010
Ráno jsem si jela na nádraží autobusu pro batoh, který mi jako jediné z naší skupiny do Limy nepřiletěl. Po několika telefonátech na letiště jsme byli s KLM dohodnuti, že dneska přijede ranním autobusem.

Peru - můj splněný sen IV.
Publikováno: 1.12.2010
Jako náš první trek v Peru, v Cordilleře Blance, jsme si vybrali známý a často navštěvovaný trek údolím řeky Santa Cruz. Podle průvodce je optimální doba pochodu 4 dny a vzdálenost od počátečního do konečného bodu 50 km. My jsme si naplánovali prodloužení o jeden den výstupem do základního tábora hory Alpamayo.

Peru - můj splněný sen IX.
Publikováno: 5.1.2011
Třetí den treku Salcantay jsme pojali odpočinkově. Cesta začala docela příjemně. Procházeli jsme okolo velkého množství všudypřítomných bromélií, vysokých přesliček, bambusů a dalších rostlin.

Peru - můj splněný sen V.
Publikováno: 8.12.2010
Druhý den treku Santa Cruz jsme vstali v relativně časnou hodinu a zjistili, že neprší, ba naopak je pěkné, slunečné počasí. Vojta s Milanem si dokonce dopřáli koupel v ledové říčce. Cesta dál už stoupala velmi mírně, chvílemi i poklesávala, takže se nejednalo o žádný extrémně náročný pochod.

Peru - můj splněný sen VI.
Publikováno: 15.12.2010
Další den treku začal pro Milana neslavně. Ráno totiž zjistil, že mu někdo přes noc odcizil trekové hůlky. Před výstupem do sedla to nebylo zrovna veselé, leč, nedalo se nic dělat.

Peru - můj splněný sen VII.
Publikováno: 22.12.2010
Když jsme se vrátili z treku Santa Cruz, bylo zrovna Pondělí velikonoční, ale všichni v Huarázu pracovali. Koupili jsme si jízdenky do Limy a řešili další přesun z Limy do Cusca, kde naše cesta pokračovala.

Peru - můj splněný sen VIII.
Publikováno: 29.12.2010
Trek Salcantay je v některých průvodcích plánován na pět dní, v jiných na sedm. Naše skupina považovala za vhodné stihnout jej v co nejkratším čase, protože na tom závisely naše další cesty.

Peru - můj splněný sen X.
Publikováno: 12.1.2011
Nastal den návštěvy světově nejznámějšího a turisticky nejvýraznějšího a nejnavštěvovanějšího místa Peru – posvátného města Inků, objeveného Hiramem Binghemem – opěvovaného Machu Picchu. Abych se upřímně přiznala, vůbec se mi sem nechtělo.

Peru - můj splněný sen XI.
Publikováno: 19.1.2011
Konečně nastal den odjezdu z předraženého Machu Picchu. Ještě před týdnem jsem si pochvalovala, že přivezu zpátky do Čech nějaké dolary a teď jsem si nebyla jistá, jestli vyjdu s tím, co mám.

Peru - můj splněný sen XII.
Publikováno: 26.1.2011
V Cuscu jsme si nechali jeden den na prohlídku města a jeho okolí. Večer jsme se měli rozdělit s Markétou a Pepou, kteří chtěli vidět ještě Pisac, protože měli dost času. My ostatní jsme se měli přes noc přesunout k jezeru Titicaca.

Peru - můj splněný sen XIII.
Publikováno: 2.2.2011
Do Puna jsme přijeli po téměř probdělé noci v pět hodin ráno. Okamžitě, tak, jak už jsme tomu za dobu našeho pobytu v Peru navykli, se na nás vrhli ubytovací naháněči. Hned ten první nám nabídl ubytování za 15 solů na noc a my to přijali.

Peru
Peru coby typická jihoamerická země rozněcuje představivost jako málokteré místo na světě. Země v...