www.infoglobe.cz » Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře I

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře I

Publikováno: 21.3.2016
Jak už název napovídá, Kréta je ostrov poskytující hned několik turistických lákadel. Na své si zde přijdou jak milovníci kultury, dávné historie a přírody, tak plážoví turisté, kteří si chtějí dopřát jen pasivní odpočinek. Jelikož je historie Kréty velmi bohatá, byla by velká škoda strávit dovolenou jen ležením na pláži.

V období od roku 2700 př. n. l. do 1450 př. n. l. zde totiž vzkvétala a rozvíjela se minojská civilizace, která se také někdy nazývá jako „palácová“ kultura. Důvodem je pochopitelně výstavba velkých paláců např. v Knóssu, Mallii, Faistu nebo Kató Zakrosu, jejichž torza se v různém stupni dochovala do dnešní doby. Historie je zde cítit opravdu téměř na každém kroku. Počet turistů, kteří každoročně Krétu navštíví, tomu adekvátně odpovídá.

pláž Balos

Pokud zrovna nepatříte mezi milovníky horkého krétského slunce, je ideálním obdobím pro její návštěvu jaro nebo podzim. Sice je již vyšší pravděpodobnost výskytu deště, ale na druhou stranu jsou teploty příjemnější a počet turistů je výrazně nižší. To oceníte především z pohledu shánění ubytování. V období hlavní turistické sezony (červen–září) je totiž drtivá většina ubytovacích kapacit beznadějně vyprodaná.

olivový háj na jižním pobřeží

Náš výlet jsme si tedy naplánovali tak, abychom si dovolenou skutečně užili. Nejrychleji se na Krétu dostanete samozřejmě letadlem. Z Prahy do Heraklionu, což je hlavní a největší město Kréty, jsou vypravovány přímé lety. Ceny letenek jsou relativně dostupné v cenové relaci od 5 000 Kč (v závislosti na zvoleném termínu). Dobrodružnější povahy s dostatkem času mohou zvážit i pozemní dopravu do některého z přístavů v Řecku nebo Itálii a následnou lodní dopravu.

pobřeží u Palm beach   pláž Vai

Pro cestování na samotném ostrově je pak nejlepší si pronajmout auto, což byl i náš případ. Zvažovali jsme i alternativu využití pravidelných autobusových linek, které však zajišťují přepravu jen mezi většími městy. My jsme ale měli v plánu vyrazit i do hor a na odlehlejší pláže, kam se bez auta prakticky nedá dostat. Vyrazit na Krétu mimo hlavní turistickou sezonu přináší v tomto ohledu další výhodu – ceny za pronájem jsou nižší. Vzhledem k tomu, že jsme byli pouze dva, vypůjčili jsme si jen malé auto, jehož cena se pohybovala kolem 120 eur za 6 dní se zahrnutím veškerého pojištění. Vlaková doprava na Krétě neexistuje.

Heraklion

Spát jsme plánovali v kempech ve vlastním stanu. Na celém ostrově je jen asi 11 kempů, a proto bylo nutné si dobře promyslet směr cesty. Díky tomu, že jsme cestovali mimo hlavní sezonu, nebylo nutné místa v kempech rezervovat dopředu. Navíc i zde byly ceny nižší, v průměru jsme vždy zaplatili za noc maximálně 13–14 eur včetně auta i stanu. Kvalita kempů je různá, ale v zásadě dobrá a poskytující potřebné sociální zajištění včetně bezplatné Wi-Fi.

Lefka Ori

Naším plánem bylo Krétu procestovat kolem pobřeží nejdříve směrem na západ od Heraklionu přes města Rethymno a Chánia až na nejseverozápadnější pláž Balos a dále pak k jižnímu pobřeží do Paleochory. Chtěli jsme si projít nejdelší soutěsku Evropy Samaria v horách Lefka Ori, navštívit klášter Preveli, palmovou pláž a palác Faistos.

palác Knóssos   palác Knóssos

Pak jsme plánovali přesun na východ ostrova do oblasti paláce Kató Zakros, městečka Palekastro na pláž Vai. Zpět do Heraklionu jsme se měli vracet podél severního pobřeží a naši cestu zakončit prohlídkou hlavního města a paláce Knóssos. Na celou cestu jsme měli jen 8 dní, tudíž náš program byl opravdu hustě naplněn. Chtěli jsme rovněž podniknout alespoň jednodenní trek v horách Lefka Ori, ale tuto část našeho programu jsme byli nakonec z důvodu nepřízně počasí nuceni vypustit.

východ slunce v Paleochoře   palác Kató Zakros

O ostatních částech našeho výletu se podrobněji dozvíte v dalších dílech tohoto seriálu, který bude vycházet každé pondělí.

GPS: (letiště v Heraklionu) 35°20'22.3"N 25°10'28.9"E

* Povinná položka

Řecko, Skiathos – ostrov nádherných pláží
Publikováno: 20.9.2017
Naše cestování po Řecku končí návštěvou ostrova Skiathos, který leží v Egejském moři a spolu s ostrovy Skopelos a Alonissos tvoří souostroví nazývané Sporady. Pokud milujete muzikál Mama Mia, bude jeho návštěva pro vás povinnou jízdou.

Řecko, ostrov Thassos – smaragd v Egejském moři
Publikováno: 4.8.2018
Zelený ostrov Thassos územně spadá do východní Makedonie. Zelený proto, že hornaté vrcholky pokrývají piniové a olivové háje. Jeho skalnaté břehy omývá klidné Egejské moře. Nenajdete zde letiště ani průmyslové zóny. O to je tu lepší ovzduší. Díky mramorovému podloží se zde těží jeden z nejlepších mramorů na světě.

Řecko, ostrov Thassos – Limenaria, Potos
Publikováno: 11.8.2018
Ostrov s historií sahající do mladší doby kamenné byl turisty objeven teprve v 70.–80. letech 20. století. Dnes je vyhledávanou dovolenkovou destinací nejen pro Řeky z pevniny, Rumuny, Bulhary a obyvatele států bývalé Jugoslávie, kteří to sem mají takřka přes vodu, ale Thassos uvízl v hledáčku turistům až za hranicemi Evropy. K nejoblíbenějším místům patří jižní Limenarie a Potos.

Řecko, Santorini – perla Kykladského souostroví
Publikováno: 5.8.2019
Santorini (řecky Thira) je svou rozlohou poměrně nepatrnou součástí Kykladského souostroví, na šířku má pouhých 6 km a na délku něco přes 25 km. Jeho rozlohu však silně vyvažuje zeměpisné a geologické umístění ostrova a také jeho bohatá historie. Thira se nachází 220 km od Athén a 110 km od Kréty, byla tedy vždy důležitou a mnohdy nezbytnou zastávkou na trase mezi těmito významnými obchodními centry. Díky tomu jsou na ostrově dochovány stopy po největším minojském osídlení mimo Krétu.

Řecko, Korfu – opuštěná místa ostrova
Publikováno: 12.8.2019
Korfu (řecky Kérkyra) je jedním z těch menších ostrovů ve Středozemním moři. Většina turistů sem jezdí s jasným cílem – relax na pláži, gyros a tzatziki, ouzo a možná jeden či dva výlety k nejzajímavějším památkám. Tento 60 kilometrů dlouhý ostrov s dlouhou a zajímavou historií toho však může nabídnout mnohem víc.

Řecko, Zakynthos – ostrov přírodních krás v Jónském moři
Publikováno: 22.6.2021
Krásná příroda, zelené olivové háje a množství vyhlášených pláží, to je Zakynthos. Je nejjižnější a třetí největší ostrov v Jónském moři. Symbolem tohoto ostrova je pláž s vrakem pašerácké lodi. Historické památky jako na Rhodosu nebo Krétě ale neočekávejte.

Řecko, Mykonos – za božskými plážemi ostrova na čtyřech kolech
Publikováno: 8.8.2020
Ostrov Mykonos není nijak velký, má rozlohu pouze kolem 100 km². A tak ideálním prostředkem, jak celý ostrov projet, je zapůjčit si skútr, motorku nebo čtyřkolku. Mykonos se kromě pestrého nočního života proslavil i díky svému členitému pobřeží s nádhernými plážemi a velmi příjemnému klimatu. My se dnes některé jeho nejznámější pláže vypravíme prozkoumat.

Řecko: Kontrast mezi rušným Mykonosem a posvátným Délosem
Publikováno: 15.8.2020
Kosmopolitní Mykonos je ostrov v řeckém souostroví Kyklady ve Středozemním moři. Ve světě je známý jako ostrov celebrit, smetánky a nočního života. V poslední době se však dostává do popředí popularity a začínají ho ve svých katalozích nabízet i české cestovní kanceláře.

Řecko, Lefkada – poklad v Jónském moři s přenádhernými plážemi
Publikováno: 13.7.2021
O Lefkadě se říká, že je perlou v Jónském moři a že má právě ty nejkrásnější pláže z celého Řecka. Název Lefkada pochází již z doby antického Řecka a byl odvozen od zářivě bílých útesů na nejjižnějším cípu ostrova. A my se spolu dnes na tento klenot podíváme zblízka.

Řecko, ostrov Chrissi – jako v Karibiku
Publikováno: 31.8.2020
Přemýšlíte, jestli nakonec ještě nevyrazíte k moři? Chtěli byste letět na Krétu? Tento ostrov je tak známý, že o něm mluvit teď nebudeme. Když už tu ale budete, víme o skvělém jednodenním výletě. Že nechcete chodit po památkách v příšerných vedrech? Buďte v klidu, tento výlet vás naprosto uchvátí. Vyrazíme na ostrov Chrissi.

Řecko, Kefalonie – krásné pláže a rajský klid
Publikováno: 7.9.2020
Řecká Kefalonie je největší ostrov v Jónském moři, nachází se mezi Lefkadou a Zakynthosem. Lidé sem jezdí hlavně za krásnými plážemi a klidem, není totiž ještě tak turistická. Hlavním městem je Argostoli, které rovněž stojí za návštěvu. Ubytujeme se v Lixouri a mezi Lixouri a Argostoli jezdí každých 30 minut trajekt. Jedna cesta stojí necelá 3 eura a trvá 20 minut.

Řecko, Paralia – letovisko plné života
Publikováno: 13.9.2017
Ve slunečném Řecku zůstaneme i tento týden. Navštívíme snad nejrušnější turistické letovisko na Olympské riviéře – Paraliu. Přímořské letovisko je vzdálené od hlavního města prefektury Pieria necelých 8 km a je ideálním místem pro relax a zábavu.

Řecko, Panteleimonas – hory, pláže a památky
Publikováno: 6.9.2017
Po návštěvě Litochora jsme se přesunuli o pár kilometrů dál. Naší další zastávkou byla typická řecká vesnička, která nabízela nádhernou přírodu, zajímavou architekturu a nevšední výhledy.

Řecko, Litochoro – mystické horské městečko
Publikováno: 30.8.2017
Tentokrát jsme se rozhodli vyrazit za objevováním řeckých měst a malebných zákoutí. Jednou z našich prvních zastávek je „kamenné“ městečko Litochoro, které se nachází v těsné blízkosti pohoří Olymp.

Řecko, Lefkada: Jak zažít nezapomenutelnou dovolenou na nejkrásnějším řeckém ostrově
Publikováno: 3.8.2017
Tato perla Jónských ostrovů je známá mezi cestovateli nejen díky nádherným plážím, ale také díky kouzlu řeckého venkova, které můžete plnými doušky nasávat ve vnitrozemí ostrova. Lefkada se nachází jižně od Korfu a severně od Kefalonie.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře VIII
Publikováno: 9.5.2016
Náš poslední den před odletem z Kréty jsme chtěli věnovat návštěvě Heraklionu a především nejznámějšímu minojskému paláci Knóssos. Z kempu v Sissi jsme vyrazili kolem osmé ráno a zhruba za hodinu jsme již byli před naším hotelem. Auto jsme jen zaparkovali a hned vyrazili směr Knóssos. Do největší turistické atrakce Kréty, která je od Heraklionu vzdálena asi 5 km jižně, jezdí přibližně každých 20 minut autobus (3 eura za osobu).

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře VII
Publikováno: 2.5.2016
Následující ráno jsme vstávali ještě za tmy. Protože jsme však přespali v chatce, byl celý proces balení poměrně rychlý a kolem 6 h ráno jsme již vyrazili směr Kato Zakros, kde se nachází další z významných minojských paláců. Počasí nám ale bohužel nepřálo a prakticky celý den pršelo. To nás však neodradilo a už po 8 h ráno jsme byli na místě. Podle průvodce měl být palác otevřen již od 8 h, nicméně jsme zjistili, že otevřeno bude až v 10. Tím pádem jsme měli ještě dvě hodiny, které jsme využili k vycházce v dešti podél pobřeží.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře VI
Publikováno: 25.4.2016
Z kempu v Agia Galini jsme další den ráno vyrazili do nedalekého paláce Festos (Faistos), který je považován za druhý nejvýznamnější minojský palác (hned po paláci Knóssos). Palác se nachází na vyvýšeném pahorku Kastri uprostřed Mesarské nížiny a je z něho krásný výhled na okolní pohoří Idi.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře V
Publikováno: 18.4.2016
Tento den jsme měli v plánu udělat si alespoň krátký výlet do hor Lefka Ori, ale kvůli nepřízni počasí jsme byli nuceni se o tuto krásnou část výletu ochudit. Rozhodli jsme se tedy, že nakonec zamíříme rovnou do kláštera Moni Preveli, který měl být naší další zastávkou.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře IV
Publikováno: 11.4.2016
Dalším bodem našeho výletu byla nejdelší evropská soutěska Samaria, která se nachází v západní části Kréty uprostřed Bílých hor (v řečtině Lefka Ori). Od roku 1962, kdy došlo k vysídlení vesnice Samaria, která se nacházela přibližně uprostřed soutěsky (odtud její název), je národním parkem a taktéž světovou biosférickou rezervací.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře III
Publikováno: 4.4.2016
Po probuzení do krásného slunečného dne jsme se šli podívat na pláž, a protože tu nikdo nebyl, dovolili jsme si tu trochu lenošit. Kemp Mithimna, kde jsme bydleli, mohu vřele doporučit. Pláž je opravdu hned přes silnici a pan majitel byl velmi milý a ochotný. Po krátkém rozhovoru jsme se nakonec rozloučili a vyrazili směrem na nejseverozápadnější pláž Balos. Ta se nachází na samotném cípu poloostrova Gramvousa.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře II
Publikováno: 28.3.2016
Po příletu na mezinárodní letiště v Heraklionu na nás již čekal zástupce společnosti, ve které jsme měli rezervované auto. Je vidět, že konkurence je zde opravdu velká. Tomu odpovídá i přístup, se kterým jednají s klienty. Po vyřízení veškerých dokumentů nasedáme do našeho auta a vyrážíme směr západ. Na Krétě nejsou žádné oficiální dálnice, a tak se zde neplatí žádné mýtné.

Řecko, Kréta: Výlet na největší řecký ostrov I.
Publikováno: 25.7.2014
Po několika dílech o Londýně dnes přeskočíme opět do oblasti Středozemního moře, avšak tentokrát o něco východněji, do Řecka. Po často deštivém hlavním městě Británie teď společně okusíme sílu středomořského slunce a teplé vody Krétského moře.

Řecko: Samos – rodiště matematika Pythagora
Publikováno: 11.5.2015
K nejoblíbenějším dovolenkovým destinacím Evropy v posledních letech patří řecký ostrov Samos, rodiště slavného matematika Pythagora. Z jakého důvodu sem zejména od června do poloviny září míří stále více turistů? Je jich hned několik!

Řecko, ostrov Rhodos: Lindos – chrám bohyně Athény
Publikováno: 9.5.2014
Jedním z nejpřitažlivějších míst východního pobřeží ostrova Rhodos je do skály zasazené město Lindos s antickou akropolí a chrámem bohyně Athény Lindské. Dominantu na nejvyšší plošině skály zde zanechali Johanité - též rytíři rhodští.

Řecko, Rhodos: čtvrti Staré a Nové město I.
Publikováno: 14.9.2012
Město s kulturními tradicemi, se známou řečnickou školou (navštěvovanou Cicerem a Césarem) a známou sochařskou školou. Už od svého založení (408 př. n. l.) je hlavním městem ostrova Rhodos, v jehož severním výběžku leží.

Město Rhodos - čtvrti Staré a Nové město II.
Publikováno: 21.9.2012
Ze Starého města se středověkými stavbami a strážními věžemi se vydáme do čtvrti Nové město, kde rovněž naleznete památky z různých dob, které právem spolu s historickým jádrem města vyhlásilo UNESCO za světové přírodní a kulturní památky.

Řecko – antická země slunce a oddechu
Vydejte se spolu s námi do Řecka. Objevujte krásné ostrovy v Jónském, Egejském i Středozemním moř...

Řecko – Skiathos a letoviště Koukounaries
Řecko je rozmanitá země plná zážitků. Jedním z mnoha kouzelných míst je ostrov Skiathos, který na...

Řecko – návštěva přímořských letovisek
V naší dnešní fotogalerii navštívíme nejrušnější turistické středisko na Olympské riviéře – Paral...

Řecko, Litochoro – městečko bohů
V naší dnešní fotogalerii vás zavedeme do řeckého horského městečka Litochoro, které se nachází n...

Řecko: kouzelný ostrov Korfu
Pojďte se s námi alespoň na pár okamžiků podívat na jeden z nejkrásnějších ostrovů v Jónském...

Řecko: Město Rhodos
Rhodos - město na stejnojmenném ostrově v Egejském moři. Ať už ostrov vznikl podlé té či jiné leg...

Řecko - malý výlet po řeckých ostrovech
Řecko je známé svou antickou historií i tím, že ho obklopují spousty ostrovů a ostrůvků, tonoucíc...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.