www.infoglobe.cz » Švédsko: Severské metropole II – Göteborg – prohlídka města

Švédsko: Severské metropole II – Göteborg – prohlídka města

Publikováno: 19.11.2016
Společně se vydáváme směr náměstí Götaplatsen. Město je velmi klidné, téměř nikoho nepotkáváme. Déšť ustal, ale nepříjemný vítr fouká dál. Pomalu přicházíme k zajímavé soše – revolver se zauzlenou hlavní. Autorem je jeden z nejznámějších představitelů moderního švédského umění – sochař a malíř Carl Fredrik Reuterswärd. Tento umělec žil nějakou dobu v USA a roku 1980 byl natolik šokován zastřelením Johna Lennona, že vytvořil tuto sochu, kterou nazval Non Violence (Nenásilí). Originál je umístěn před budovou OSN v New Yorku, další můžete najít v různých evropských městech – Berlíně, ve švédských městech Stockholm, Malmö, Lund a Boras, francouzském městě Caen a v lucemburském Kirchbergu.

Non Violence

Pokračujeme dál a už nás vítá socha Poseidona, která zdobí konec hlavního göteborského bulváru Kungsportsavenyn, známějšího pod jednoduchým názvem Avenyn. Budoucí kulturní centrum města bylo slavnostně otevřeno roku 1923 během průmyslové výstavy. S jeho výstavbou se začalo roku 1921 a stavělo se podle architektů Sigfrida Ericsona a Arvida Bjerkeho.

socha Poseidona

Konec jižní části bulváru zdobí budova Muzea umění, kde si můžete prohlédnout sbírky severského umění z 19. století, jehož vrcholem je galerie Fürstenberg. Budova muzea je postavena ze žlutých cihel v klasickém stylu severské architektury (podle architekta Ericsona).

Nejlepší záběry celého bulváru získáte, když vystoupáte vzhůru po kamenném schodišti muzea. Ulici máte před sebou jako na dlani. Také pořídíte záběry dalších významných budov po levé a pravé straně, konkrétně Městského divadla, Městské knihovny a Concert Hall.

koncertní hala

Poslední jmenovaná budova pochází z roku 1935. Vnější vzhled je klasický, koncertní sál je obložený javorem a pojme až 1 300 posluchačů. Sídlí a vystupuje zde symfonický orchestr, který byl založen už roku 1905 – Národní orchestr čtvrť HagaŠvédska.

Ale zpět k Poseidonovi, jehož socha se stala jedním ze symbolů města. Je dílem švédského sochaře Carla Millese, jehož nejlepší díla byly právě fontány. Narodil se v městě Uppsala, studoval v Paříži umění, žil v Jižní Americe a později se usadil ve Švédsku.

Další cíl naší prohlídky města je dělnická čtvrť Haga. Staré dřevěné domky s kamenným přízemím a množství malebných krámků, to vše vás přenese o spoustu let zpátky. Velmi názorně zde můžete pozorovat proměnu, kterou prošlo město za uplynulá léta... Už z dálky cítíme vůni místní speciality – skořicové šneky obří velikosti nás lákají k ochutnávce. Což ale vzdáváme, protože téměř 150 Kč za sladkou pochoutku nedáme.

čtvrť Haga

Proplétáme se uličkami starého města, až se přiblížíme ke kanálu, který protkává celé centrum. Podél vody přicházíme k velké rybí tržnici – Feskekörku. Dříve na stejném místě býval rybí trh (klasicky venku). Muži lovili ryby a mořské plody, ženy je pak prodávaly. Jenže jim byla zima, a tak někdo dostal skvělý nápad a celé místo zastřešil. Tedy toto vypráví místní obyvatelé, skutečností je, že architekt Victor von Gegerfelt se při stavbě nechal inspirovat dřevěnými norskými kostely i kamennými gotickými chrámy. Kolem poloviny devatenáctého století díky tomu vytvořil na tehdejší poměry futuristický experiment, který funguje dodnes.

velká rybí tržnice Feskekörk

Vstupujeme dovnitř, kde mě čeká úžasná pastva pro oči. Takové množství čerstvých ryb jsem vážně už dlouho neviděla. Vlastně nejen ryb, vybírat můžete ze všech mořských pochoutek, včetně krabů, krevet, mušlí, chobotnic, různých druhů kaviáru, no prostě paráda! Kaviár tu vážně není nedostatkové zboží, což dokládá i nabídka sousedního marketu, kde je specialitě věnovaný celý regál. Ceny mají velké rozpětí – od 60 až po 200 švédských korun za krabičku.

Počasí se umoudřilo, a tak rovnou kupujeme vstupenky na loď a vydáváme se na projížďku po kanálech. Cestou se dostaneme i do přístavu a vlastně na chvíli na volné moře. Projížďka je velmi příjemná. Loď řídí mladé děvče a druhá mladá slečna má výklad v několika jazycích. Kanál kopíruje řadu zajímavých míst, která ještě odpoledne navštívíme – např. náměstí Gustav Adolfs Torg se sochou krále Gustava Adolfa II. a hned vedle kostel jeho dcery Kristiny.

Göteborg

Během plavby podplouváme množství mostů, převážná většina z nich je velmi nízká a především při vysoké hladině vody se všichni musí hodně přikrčit, aby se podařilo proplout bez úhony. Vjíždíme do přístavu, kde míjíme muzeum lodí Maritiman.

Město je plné zajímavostí, a tak budeme příští sobotu v prohlídce pokračovat.

GPS: 57°42'14.6"N 11°58'07.0"E

Text: Magdaléna Radostová

Foto: Magdaléna Radostová, Wikimedia Commons: Torstenww, Berlin, Harri Blomberg

Švédsko, Gammelstad – kostelní městečko
Publikováno: 17.6.2015
Poté, co jsme si vychutnali procházky finskými městy Kuopio a Rovaniemi, jsme se vydali poznat další ze skandinávských zemí. Tentokrát to bylo Švédsko, přesněji Švédské království.

Dánsko: Severské metropole XI – Kodaň
Publikováno: 21.1.2017
Hezké zážitky rychle utíkají, a tak je tu poslední místo, kam se podíváme – Kodaň. Hlavní město Dánska leží na východním pobřeží ostrova Sjælland a částečně na ostrově Amager. Kodaň je příjemné moderní město, které mnozí obdivují a rádi se sem vracejí.

Švédsko: Severské metropole X – Stockholm – kolem ostrovů
Publikováno: 14.1.2017
Plujeme podél ostrova Djurgården, kde je několik zajímavých muzeí. Například i muzeum Vasa, o kterém si můžete přečíst v předešlém článku. Ostrov býval loveckou oborou, kterou spravoval král. V současnosti tu najdete národní park Ekoparken. Jedná se o jediný národní park na světě, který leží v centru hlavního města. Najdete tu také nejstarší zábavní park Švédska, půvabný zámek Rosendal a od roku 2013 také muzeum skupiny ABBA.

Švédsko: Severské metropole IX – Stockholm
Publikováno: 7.1.2017
Jsme v kempu nedaleko Stockholmu a vyrážíme na prohlídku města, ale nejdřív se zastavíme v muzeu Vasa.

Norsko: Severské metropole VIII – Lillehammer
Publikováno: 31.12.2016
Dnes navštívíme Lillehammer, dějiště zimní olympiády v roce 1994. Autobus nás vysadí nad skokanskými můstky a pod námi se rozkládá celé město. Po železných schůdkách scházíme podél můstků dolů. Máme štěstí, právě probíhá trénink, a tak si můžeme vychutnat pohled na skokany v akci.

Dánsko: Severské metropole XII – procházka Kodaní
Publikováno: 28.1.2017
Tímto dnem naše putovaní po severských metropolích končí. V minulém díle jsme nahlédli do Kodaně a dnes budeme v její návštěvě pokračovat.

Švédsko: Severské metropole I – cesta a Göteborg
Publikováno: 12.11.2016
Dnešním článkem začíná náš seriál o severských metropolích. Kam všude se s cestovatelkou Magdalénou Radostovou podíváme, se budete dozvídat následujících 11 sobot.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem V – Z farmy do Stockholmu a zpátky domů
Publikováno: 24.1.2016
Po třinácti dnech nocování ve stanu nás ten večer objala peřina. S Dominikou jsme dorazily na farmu jižně od Norrköpingu, kde jsme deset dní za jídlo a nocleh pracovaly pro naše hostitele.

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Publikováno: 13.4.2022
Z dánské Kodaně stačí do Švédska doslova jen přejet most. I když opravdu řádně dlouhý. Mohlo by se zdát, že obě města si budou díky malé vzdálenosti velmi podobná, opak je ale pravdou. Malmö působí úplně jiným dojmem – klidnějším, monumentálnějším a dospělejším. Dýchne na vás i jeho industriální historie a současné high-tech zaměření.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem I – Göteborg
Publikováno: 27.12.2015
Prohnuté pod osmnáctikilovými batohy jsme s Dominikou stály na zastávce, před očima švédský sen, měsíc putování na vlastní pěst. Mostem mezi Brnem a Göteborgem se nám stal žlutý autobus. Bezmála dvacet hodin docela pohodlné jízdy, racci jako první dotyky moře, dva trajekty a kovové jeřáby vítající nás zaklesnuti v přístavu. Jako záchytné bójky se v našem putování vynořují informační střediska, a tak naše první kroky v druhém největším městě Švédska mířily právě tam. Mapky, letáky a informace – krmivo pro cestovatele. Člověku ani nesepne, v jak vzdálené zemi to kráčí, když ho provázejí úsměvy kolemjdoucích, kterých se ptá na cestu. Ty nemizely, ať jsme se pohybovaly kdekoli.

Norsko: Severské metropole VII – horský hřeben Bessegen
Publikováno: 24.12.2016
Můžeme spát o chvilku déle, dnešní den je od těch minulých poněkud odlišný. Před námi je výšlap na horský hřeben Bessegen s jeho nejvyšším vrcholem Veslfjellet (1 743 m). Tento vrchol leží v horské oblasti Jotunheimen, která je nejvyšší v celém Norsku (29 nejvyšších vrcholů Norska leží právě zde), navíc celou třetinu zaujímá stejnojmenný národní park Jotunheimen. Nádherné místo plné příkrých vrcholů, ledovců, ale i krásných údolí.

Norsko: Severské metropole VI – v zemi trollů
Publikováno: 17.12.2016
Po návštěvě Osla se vydáváme na dlouhou cestu k našemu dalšímu ubytování – do kempu Faksfall nedaleko městečka Dombås. Část cesty povede podél největšího norského jezera Mjøsa, které je hluboké celých 468 m.

Norsko, Severské metropole V – Oslo – prohlídka města
Publikováno: 10.12.2016
Míříme do centra k městské radnici Rådhuset – zvláštní budově v neoklasicistním stylu. Nepřehlédnutelné jsou dvě obdélníkové věže nad spodní částí objektu. Ta východní je vysoká 66 metrů a uvnitř je umístěna zvonkohra s 38 zvony, severní je o něco nižší, měří 63 metrů. Rovněž astronomické hodiny, které najdete na jižní straně, jsou unikátní, patří k největším v Evropě, ciferník má průměr 8,6 m a ručička je dlouhá 5,7 m. Přiznám se, že první dojem na mě radnice nedělá nejlepší a později se také dozvídám, že i obyvatelé si na ni museli postupně zvyknout. Nyní však neodmyslitelně patří k městu a místní jsou na ni náležitě hrdí. Jistě i díky nádhernému interiéru.

Norsko: Severské metropole IV – Oslo – poloostrov Bygdøy
Publikováno: 3.12.2016
Ani další z metropolí severských zemí nemůžeme ošidit, takže i Oslo si projdeme ve dvou článcích. Nejdříve navštívíme zajímavá muzea a pak se vydáme do města.

Švédsko: Severské metropole III – Göteborg – pokračujeme v prohlídce města
Publikováno: 26.11.2016
Začínáme prohlídkou luteránského kostela Domkyrkan, který byl dvakrát zničen požárem. První katedrála vznikla v letech 1624–1627. Svatyně byla vysvěcena roku 1633. Bohužel v noci 15. 4. 1721 došlo k obrovskému požáru a celkem 211 okolních budov lehlo popelem. Ztráty na životech byly také značné a hledal se prostor vhodný jako pohřebiště. Tím se nakonec stal park v okolí katedrály, kde bylo uloženo až 20 000 ostatků.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem II – Hluboko na severu
Publikováno: 3.1.2016
Putovní část pobytu ve Švédsku jsme s Dominikou započaly „hluboko na severu“, v kraji Bohuslän – jedenáct minut od Göteborgu. Ceny ve Švédsku jsou úplně stejné jako u nás, akorát koruna má jinou hodnotu. Přeprava je asi nejdražší částí putování (pokud máte jídlo s sebou z Česka). Síť vlaků a autobusů je ale hustá.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem III – Bujná příroda i tradiční švédské výrobky
Publikováno: 10.1.2016
Po přímořské stezce z Ljungskile do Uddevally nás čekaly lesy ekoparku Halle-Hunneberg, které se rozkládají v kraji Västergötland. Protože jsme s Dominikou zjistily, že putovat s těžkou krosnou na zádech je nejen náročné, ale navíc si cestu příliš neužíváme, rozhodly jsme se vyhledat informační centrum a krosny tam nechat.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem IV – Města a jejich spisovatelé
Publikováno: 17.1.2016
Poslední dny putování jsme s Dominikou strávily ve městě Örebro, jehož historie sahá až do 15. století.

Švédsko – za krásami Skandinávského poloostrova
Chcete-li si užít krásnou přírodu, jezera, treky v hlubokých lesích, kde nepotkáte ani živáčka, a...