www.infoglobe.cz » Fotoškola: Začínáme s manuálem

Fotoškola: Začínáme s manuálem

Publikováno: 25.5.2009
Po delší odmlce se opět vrací téma fotoškoly, které se hned v úvodu zaměří na jedno ze základních témat pokročilého fotografování a tím jsou manuální řežimy – expoziční časy, práce se clonou a dalších pár drobností k prohloubení vašich znalostí či snad radosti z práce s náročnějším fotoaparátem.

      Manuální režim umožňuje fotografovi nastavit hned několik parametrů, z nichž zcela zásadní roli hrají CLONA a ZÁVĚRKA, resp. nastavení clony a délky expozice. Clona bývá většinou označována jako A-Av, závěrka Tv nebo S.

Pakliže se skutečně chceme zařadit, mezi začínající„profíky“, neobejdeme se bez alespoň teoretických základů, jak pracovat s hodnotami ISO, VYVÁŽENÍ BÍLÉ či samotným nastavením vlastností snímku, jako je kontrast, barevnost (saturace), ostrost atd., atd. Všechny tyto kategorie se pokusím postupně popsat, ale je dobré si předem říci, že fotografie je průsečíkem všech těchto hodnot, takže se zde z počátku mohou objevit termíny, které neznáte. Vše se ale budu snažit vysvětlit tak, aby výsledná informace byla pokud možno ihned k použití. Nuže, můžeme začít!


Součastné fotopaparáty (myšleno tím digitální, i když toto téma bude naprosto přenosné i pro klasické „filmové“ fotografování) z kategorie digi kompaktů pracují převážně s přednastvenými obrazovými scénami, jako je portrét, krajina, noční fotografie, západ slunce apod.. To jsou předem naprogramované režimy, jimiž se fotoaparát přizpůsobí daným světelným podmínkám. A právě světlo a práce s ním je rozhodující pro fotografii jako takovou. Co vlastně fotoaparát dělá, když ho nastavíme na režim noční snímek? Automaticky si nastaví dvě hodnoty: délku expozice, tedy čas „závěrky“ a iso – citlivost snímače. Oboje většinou do krajních poloh, takže výsledná fotografie jen málokdy připomíná prezentovaný obrázek v manuálu, což je ještě podpořeno tím, že fotograf fotí tzv. z ruky, nikoli z pevné podložky, natož ze stativu. Ale která dvě slova nyní zazněla: ISO a ZÁVĚRKA (chcete-li délka expozice) a těm se budeme věnovat hned v úvodu. Je však třeba zmínit i další neopomenutelnou volbu, určitý mezistupeň mezi automatem a manuálem - řeč bude o poloautomatu.


 

„P“ – tedy poloautomat je automatický režim, který však lze jednoduše přizpůsobit podmínkám prostředí které a ve kterém fotografujeme. (Polo) Automat před samotným pořízením snímku vyhodnotí světelné podmínky scenérie v záběru a podle nich nastaví již zmiňované hodnoty závěrky a clony tak, aby výsledkem byl jakýsi kompromis a zachycený snímek byl pokud možno dostatečně světlý a čitelný i za cenu, že při horších světelných podmínkách je vše vinou delší závěrky rozmazané a neostré. O funkci a fungování závěrky si povíme již za chvíli. To co ho činí polo-automatickým režimem je možnost uživatele nastavit si světlost snímku v rozsahu -2 , -1 , 0 , +1, +2 . Digitální fotoaparát si podle této zjednodušené volby „tmavší/světlejší“ nastaví hodnotu clony a závěrky sám, ale i tak je náš podíl na snímku větší, než je tomu u plně automatizovaného režimu. My se však naučíme používat jeden ze základních manuálních režimů, kterým je priorita závěrka, určující délku expozice – doba osvitu digi.snímače (filmu). Pro úplnost je třeba zmínit i téma ISO citlivosti, aby pozdější informace byly srozumitelné.


ISO

Světelná citlivost snímače – šum – klady a zápory

ISO je jeden ze tří základních parametrů určující expozici výsledného snímku, zbylé dva – clonu a expoziční čas si představíme později.

ISO si na svém fotoaparátu laik nastavovat nejspíš nebude, což je chyba, resp. škoda. Kdo si ještě pamatuje na práci s barevným či černobílým filmem ví, že některé levnější filmy měly hodnotu 100 a ty žádanější 200 a víc. Zjednodušeně lze říci, že snímač lze nastavit tak, aby zvládal hodnoty ISO citlivosti v rozsahu od 75 – do 3200 (i více) u profi strojů. Většina moderních polo-profi digitálů začíná již na nejběžnějších hodnotách 200. Nemá cenu popisovat fyzikální vlastnosti daného citlivého povrchu, stačí jen poznamenat, že čím vyšší ISO, tím čip výrazněji reaguje na jakékoliv světlo na něj dopadající = snímky jsou „světlejší“, ale u starších digitálů roste přímou měrou i následná nepříjemná zrnitost fotografií.


Já osobně fotím s digitálním fotoaparátem (Canon 450D), kde lze nastavit ISO na hodnoty A(automatická volba podle podmínek), 200 ,400, 800 a 1600. Iso a jeho zrnitost byla palčivým tématem zejména u straších digitálů s menším rozlišením 2 – 4 Mpx, kdy snímky za horšího osvětlení, neřkuli noční scenérie, na ISO 400, měly jasnou mnohobarevnou zrnitou strukturu a tak bylo potřeba fotit na hodnoty nižší, nejlépe nejnižší, které software foťáku dovoloval. Dnes i ty nejběžnější kompakty mají téměř 10 Mpx, přičemž velikost čipu a jeho rozlišení minimalizuje viditelnost „zrnitých bodů“ a tak není ani hodnota iso okolo 400-800 žádný výraznější estetický problém, nemluvě o profi strojích s více jak 12 Mpx – které mají velký snímací čip. Jsou však foto motivy, kdy nedokonalý zrnitý snímek má své kouzlo. Příkladem by mohl být černobílý akt, poetické ranní ulice a jejich zátiší, umělecky pojatý portrét, či jakákoliv retro deprese :-). Když máme nastaveno, že si fotoaparát ISO zvolí sám, můžeme být i nemile překvapeni. Protože co automat udělá, když má pocit, že je na snímek málo světla: nastaví vysoké rozlišení, prodlouží čas závěrky a nastaví minimální clonu, aby na citlivý čip co dopadalo co nejvíce a co nejdéle dostatečné množství světla = snímek bude zrnitý a při troše štěstí jen částečně rozmazaný. Vysoké ISO zase umožní nastavit kratší čas (viz.závěrka), čímž roste pravděpodobnost ostrého snímku ovšem často na úkor ostrosti a zrnitosti. Na rozdíl od zrna klasického filmu (který v některých případech může být použit záměrně) je šum v digitálním záznamu extrémně degradujícím faktorem. Kazí kvalitu fotografie, snižuje její ostrost, pohlcuje detaily a zakrývá (ničí) jinak ostré barevné přechody. Lze jej eliminovat pouze na úkor detailů fotografie (např. prokreslení vlasů, vzoru na látce, atd.). Eliminace šumu je čím dále více patrná především u digitálních fotoaparátů s malým čipem, který má velké rozlišení. U klasického záznamu je tedy výrazné zrno přirozeným projevem citlivějších filmů, naopak u digitálního záznamu se projevuje pouze („elektronický“) šum – hraje zde roli hlavně kvalita a velikost čipu. Vývoj čipů jde kupředu především v hustotě světlocitlivých buněk. S ohledem na výrobní náklady není často kladen důraz na snižování jejich vlastního elektrického šumu, který má na zkreslení výsledné informace o intenzitě dopadajícího světla největší vliv. Problém je řešen až odšumovacími algoritmy v procesoru fotoaparátu např. noise reduction , který fotografii před uložením „vyčistí“. Zanikají tím však potřebné detaily, snižuje se čitelnost kresby a v nejhorším případě je pak výsledný snímek podobný více malbě než fotografii. Je to levné řešení se snadnou výrobou nových modelů fotoaparátů, ale řešení s velmi nízkým skutečným růstem technické kvality fotografie při rostoucím rozlišení.

 

 

Zde je jasně patrná zrnitost - šum, který byl způsoben hodnotou ISO cca 400-600 na starším modelu digi-fotoaparátu. Tu lze následovně eliminovat právě některým "noise reduction" programem. Necitlivý výsledek však můžete posoudit sami na dalším snímku. Pečlivým nastavením tohoto softwaru však můžete dojít i k velice povedeným obrázkům, které by ale neměly vypadat jako akvarel.

 

 

     

 

 

Toto asi nebyl záměr autora-fotografa...ikdyž často mají tyto plastické obrázky až nečekaný úspěch :-) 

 

 

 

 

 

Resumé:

Dvojnásobná citlivost snižuje potřebný expoziční čas na polovinu. Tedy při dvakrát větší citlivosti (filmu, snímače) stačí pro stejnou úroveň expozice pouze polovina dopadajícího světla. Při zdvojnásobení citlivosti beze změny množství dopadajícího světla tedy můžeme upravit významně i hodnoty délky expozice – momentu pořízení snímku. Viz.dále

 

 

příklady fotografií:

 

na kliknutí se zvětší

 

 

Typický příklad fotografie pořízené automatem (bez blesku)
Nedostatek světa se automat pokouší dohnat prodloužením času závěrky (zde 0´5 sek při ISO200), což je doba, po kterou již prakticky nelze udržet fotoap.ve stabilní poloze - toto rozostření je zaviněno nepatrným otřesem v řádu milimetrů. 
Řešení?  Zvýšit hodnotu ISO na 400, čímž se nám zkrátí možný čas expozice až na 1/10 - 1/15 a to již pevně udržet lze bez větších problémů - automat si nastaví hodnoty závěkry a clony sám. U poloautomatu doporučuji snímek lehce podexponovat na - 1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Po zvýšení ISO na 400 si citlivější čip mohl dovolit kratší čas 1/15 a tím i větší ostrost snímku - který se zdá být takto v ideálním poměru kvality kresby i viditelného šumu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kdo má raději syté barevné snímky a nevadí mu již lehce vystupující zrnitost, může zkusit i ISO 800, přičemž čas expozice se od předchozí fotky prakticky nezměnil - 1/20 je již hodnota skutečně snadno udržitelná. Pro poloautomaty je opět rozumné trochu experimentovat s nastavením přisvícení -2 až 0. Při + 1 a +2 si automat opět čas prodlouží (1/5) a ostrost kresby již nemusí být taková... 

 

 

 

 

 

 

Další článek se bude zabívat stěžejním tématem, kterým je délka expozice – nastavení závěrky. Můžete se tešit na mnoho tématických fotografií, na kterých si zkusíme vysvětlit hlavní body tohoto manuálního režimu...

 

připravil a vyfotil:

Jan Chaloupka

 



Diskuze u článku (1)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Jak fotografovat bouřku
Publikováno: 1.8.2011
Letní bouřky jsou dozajista zajímavou a inspirující tématikou pro tvůrčí fotografii a my si nyní přiblížíme některé technické postupy, jakými je možno dosáhnout co možná nejlepších snímků.

SR: Tatranský fotomaratón - Infoglobe byl při tom
Publikováno: 3.11.2011
Během babího léta se v Tatrách konala zajímavá akce pod názvem Tatranský fotomaratón, kde se mohl přihlásit každý, bez rozdílu věku či fotografických dovedností. Náš internetový cestovatelský portál www. infoglobe.sk se stal mediálním partnerem této akce a v tomto článku by vám chtěl přiblížit atmosféru i samotný průběh.

Digikompakt: co vzít v úvahu při jeho výběru
Publikováno: 25.6.2012
Různí lidé preferují různé přístupy. Někdo vybírá podle barvy a designu, někdo podle ceny a třeba využije speciální nabídkovou akci, jiní hledají určité uživatelské funkce. Všichni si ale nejspíš uvědomujeme, že nákup je vhodné dobře promyslet, abychom ho třeba už velmi brzy nelitovali.

Víte, že? Fotografujeme na sněhu
Publikováno: 23.12.2012
Jaké nástrahy na Vás čekají při fotografování na bílé zimní nadílce? Jak pracovat s automatickou expozicí či jak donutit kompaktní digitál aby dělal to, co po něm chcete? Vyzkoušejte pár rad a tipů pro zimní focení!

Moderní tisk fotografií od OnlinePoster.cz
Publikováno: 10.1.2013
Rádi cestujete a poznáváte zajímavá místa? Nebo v tomto ročním období raději lenošíte v pohodlí vašeho domova? Ať už je to jakkoli, příjemné zážitky si na fotoaparát zachycují mnozí z vás. Klasická fotoalba jsou malou klenotnicí zážitků, ale co byste řekli na unikátní velkoformátovou fotografii, která by zdobila třeba váš obývák a celoročně vám připomínala krásně prožité chvíle?!

Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partner:

Vyžaduje Adobe Flash Player

Partneři:

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

Zámecké sny

1. 11. – 31. 12. 2016
1. cena:
Za strašidly na hrady a zámky 2, kniha tipů na výlety pro ty, co se rádi bojí z internetového knihkupectví bux.cz
2. cena:
Nejkrásnější výlety do podzemí, kniha výletních tipů pro milovníky jeskyní z internetového knihkupectví bux.cz
1. cena redakce:
Voucher na jednu noc v apartmánu DELUXE zámku Světlá nad Sázavou!
2. cena redakce:
Roční licence českého fotografického programu Zoner Photo Studio X v krabicovém balení s 8GB flash diskem a praktickou příručkou v hodnotě 1537 Kč
3. cena redakce:
Praktický stojan na tablet nebo knihu od firmy Ezop reklamní agentura s.r.o.

Aktuality:

9.12.2016
Také letos se mohou návštěvníci Vysokých Tater těšit na zamrzlé království v podobě Tatranského ledového dómu, který je široké veřejnosti přístupný po celou zimu.
8.12.2016
Na náměstí Václava Havla (Piazzetta Národního divadla) proběhne ve dvou adventních víkendech Dyzajn market.
7.12.2016
Banská Bystrica bude v roce 2017 středem pozornosti. V rámci Evropského města sportu se uskuteční pokračování největší sportovní výstavy na Slovensku – SPORTlinie, ale se změněným profilem.

Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Krajina mesiaca - RUMUNSKO:

Nejčtenější články:

Interaktivní katalogy:

dnes:pátek 9. 12. 2016
svátek:Vratislav
dnes:
pátek 9.12.
6 °C
zítra:
sobota 10.12.
8 °C