Jak fotografovat bouřku
Bouřka je jeden z nejzajímavějších atmosferických jevů vůbec a její fascinující síla i omračující projev jsou mnohdy zajímavým zpestřením horkých letních dnů, pakliže ovšem nejste někde pod stanem či nepodnikáte dlouhou túru na otevřeném horském prostranství. Léto je možná nejhezčím obdobím, kdy máme také nejvíc času se zaobírat kreativní činností a fotografováním, ať už je to dovolená u moře, posezení s přáteli či výlet do přírody.
Zkušenější fotografové však dobře vědí, že proti těmto všem kladům stojí jeden mocný odpůrce a tím je letní slunce – ostré kontrastní světlo, kolmo dopadající na vše živé i rostoucí, nezajímavá modrá obloha bez mráčku a všudypřítomné přepaly… fotograf se právem těší na podzim, jeho barevnou sytost, kontrasty, mlžná rána a vůbec zajímavé pohledy do krajiny. A právě onen pohled do krajiny a to i městské, nás bude dnes zajímat. Dusno letních dní opravdu příliš ke kreativitě nevybízí, ale to trvá jen do okamžiku, kdy se na obzoru objeví první těžká oblaka, která věstí přicházející bouři. Zelená krajina má náhle zajímavý protipól, světlo se z nadhlavníku posunulo blíže na horizont a je dozajista zajímavější. To je okamžik, kdy by měl zbystřit každý, kdo alespoň trochu holduje fotografickému koníčku. Tímto nadšencem sem i já a tak se nyní s vámi o své zkušenosti podělím.
V první řadě je potřeba si uvědomit či lépe řečeno zjistit, s jakou intenzitou bouřky můžu počítat, abych nebyl náhle zaskočen a krom promočené výbavy nehrozila újma i mému zdraví. Současně s běžnou předpovědí počasí je dobré sledovat např. i přesný meteoradar na stránkách ČHMÚ a popř. i detektor blesků, vše výhradně a přehledně pro ČR na těchto stránkách: http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/rad/data_jsradview.html http://www.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/blesk/data_jsceldnview.html .
Dále je nutné vybrat vhodnou lokalitu. Nejvděčnější jsou otevřené výhledy do krajiny či městská panoramata. Pozor však na otevřené či jinak vyvýšené vyhlídky a rozhledny – ty se mohou stát terčem blesků! Vždy mějte na paměti, že je potřeba mít v dosahu bezpečné místo úkrytu i proti kroupům a padajícím větvím!
Co budeme potřebovat?
Ideální technikou je dnes již běžně dostupný fotoaparát s možností manuálního nastavení závěrky a clony, aby bylo možné přesně nastavit požadované hodnoty, viz.dále. Běžný automat bohužel nejspíš nestačí pro vyfocení samotného blesku, jelikož nelze nastavit dostatečně dlouho závěrku a vězte, že takový postřeh, abychom zachytili záblesk, opravdu nikdo z nás nemá... Bez problému ale vyfotíte zlověstnou strukturu mraků, a i to mnohdy pro úspěch stačí! Další nutnou součástkou výbavy bude stativ, jelikož fotíme často za zhoršených světelných podmínek a na delší čas expozice, přičemž pouhé položení fotoaparátu na pevnou podložku mnohdy nedostačuje. Samozřejmě, že když vás chytne bouřka někde v terénu, nepoběžíte domů pro stativ, ale pokuste se přinejmenším použít samospoušť, jelikož namáčknutí spouště může mechanicky pohnout celým foťákem a následná fotka (při delším expozičním čase) tak bude rozmazaná. Náročnější fotograf by pak neměl zapomenout tzv. ND filtry (neutral density) = šedé filtry, které mají za účel prodloužit expozici. Pomůžou vám použít delší čas závěrky ke korekci pohybové neostrosti za jasného dne, až k úplnému "vymazání"
Výbavu máme a můžeme přistoupit k samotnému focení. Našli jsme si vhodné místo a je jen na nás, zda-li budeme snímat pouze bouřkový mrak anebo i horizont pod ním, který nám často vhodně dotvoří - uzavře - kompozici záběru.
Fotíme-li bouřku v noci, je to ta snažší varianta. Ze stativu či podložky zaměříme objektiv směrem předpokládaného výskytu blesků a volíme raději širší záběr - pro případné ořezy a výřezy. Problém může nastat s ostřením, jelikož za tmy se ostřící systém nemá čeho chytit, zkusme tedy najít nějaký alespoň mírně osvětlený vzdálený bod a na ten s citem manuálně či automaticky zaostřit. Není dobré ostřit na objekty blízké, jelikož blesk je většinou otázkou vzdálenosti mnoha kilometrů.
Expozice - závěrka
Máme zaměřeno, zaostřeno a nyní nastavíme délku expozice: ideálně dle intenzity zbytkového denního světla a četnosti výskytu blesků v přepočtu na sekundy. Pakliže uhodí v daném prostoru 10x do minuty, stačí čas expozice v rozmezí cca 10-15 sekund. Jestliže je intenzita blesků větší, či menší, přizpůsobíme tomu i čas závěrky. Poloprofi a náročné amatérské fotoaparáty mají možnost bez problému 30 sekund snímání popř. i nastavení Bulb (Canon), přičemž se exponuje po dobu zamáčknutí spouště - zde opět pozor na mechanické rozhýbání fotoaparátu - ideální je vlastnit dálkovou spoušť, ale to jen na okraj. Dejte pozor na silné zdroje světla v záběru - lampy, osvětlení, neony, reklamy = opět by hrozil přepal.
Clona
Clonu (f) nenecháme úplně otevřenou (menší clonové číslo, např. f 2,8 - 3,5 apod.), protože blesk je opravdu silným zdrojem záření a vznikl by nám přepal! Clonu tedy dáme do rozmezí f8 - f11, když tak často ztratíme menší záblesky, což je pořád lepší, než přepálit jeden velký a zajímavý.
ISO
Dále zkuste zjistit, zda-li váš stroj podporuje automatickou redukci šumu při dlouhých expozicích. Tímto se dostáváme k důležité otázce ISO - vysoká světelná citlivost čipu je u jednodušších kompaktů a levnějších či starších zrcadlovek často zdrojem výrazného šumu (mini kostiček), který však lze s větším či menším úspěchem později redukovat v PC. ISO nastavíme také raději manuálně: 100 - maximálně 200, u lepších foťáků s větším čipem či s více megapixely možné až ISO 400.
Pak už to chce jen dávku trpělivosti a štěstí v podobě suchého návratu domů, nemluvě o působivých snímcích na kartě.
Bouřky za dne
Druhou a náročnější disciplínou je focení bouřky za dne. Jak už jsem psal, není problém zachytit hrozivá černá mračna, s blesky je to pak už podstatně horší. S hledáním místa je to stejné: dobrý výhled a možnost úkrytu! U nastavení hodnot není dobré doufat, že se vám podaří z tisíce fotek při expozici 1/30 sekund zachytit byť jeden blesk. Lepší je tedy použít právě šedý filtr, tj. zmenšit intenzitu světla > stáhnout ISO na minimum (100) > prodloužit čas na hranici 1/4 – 5 sekund (dokud nám nevzniká přepal) a stále doufat v trochu štěstí. U delších časů si za dne musíme dát pozor i na případné pohyblivé objekty v záběru - listí, větve, tráva, stromy, lidé atd., které mohou svým pohybem sice vytvořit zajímavou scénu, ale i celý záběr znehodnotit…
A na závěr malý tip: Až budete mít odfoceno a chtěli byste zkusit vytvořit zajímavý portrét bouřky a osoby v popředí, vyzkoušejte i vy použít blesk - ať už systémový či externí. Nastavte vše jako v případě nočního fotografování, tj. delší závěrku (1/4 - až 5-10 sek.) a společně s ní odpalte i váš blesk. Objekt v popředí - osoba - by se neměla příliš hýbat, aby nevznikali "duchové". U dělších expozičních časů můžete zkusti trochu kreativity - po odpálení blesku osoba opustí prostor před objektivem a Vy nechte dál snímat "krajinu" s bouřkou. Možná se tak dočkáte velmi zajímavých snímků! Je to jen o Vaší nápaditosti. Fotografovaný objekt by měl díky blesku zůstat ostrý a zbytek snímku pak dotvoří blesky přírodní… Za zkoušku nic nedáte!
Každopádně je tato kreativní činnost často dílem náhody, ale je třeba být alespoň částečně technicky či teoreticky připraven.
Tak vám přeji hodně štěstí a dejte na sebe i techniku pozor!
Pozn.autora: pakliže byste některým technickým výrazům neporozuměli, navštivte předchozí články naší fotoškoly, kde je vše podrobně vysvětleno.
připravil: Jan Chaloupka
foto: Martin Picmaus, Jan Chaloupka - archiv a Wikipedia Commons: Ken
Diskuze u článku (0) |