Víte, že? Fotografujeme na sněhu
Vlastnit v dnešní době digitální fotoaparát se dnes stalo prakticky povinností a na mnoho dalších pak čeká pod stromečkem digi dárek, který jistě budou chtít při nejbližší příležitosti vyzkoušet. Mezi svátky taky mnozí z nás vyrazí do míst, kde je sníh přeci jen o trochu bělejší, než ve městech. Když se jako letitý vyznavač digitální i klasické fotografie každý rok touto dobou podívám do široké nabídky prodejců foto techniky, či všech těch elektro megashopů, nacházím všemožné ultra smart digi hračky, které vše podstatné obstarají za Vás.
Majitelů chytrých fotoaparátů sice přibývá, ale zároveň s tím tak trochu klesá počet skutečných fotografů. Toto ovšem neplatí vždy a naopak je mnoho takových, kterým byť jednodušší fotoaparát otevřel okna do kouzelného světa expozice, kompozice, her světla a neomezené kreativity. Mnoho novopečených vlastníků některého ze Smart (chytrých) foťáčků či dostupnějších digi zrcadlovek má pocit, že čím dražší, profesionálnější a chytřejší model mají, tím bude jejich foto kreativita snazší. I ten nejchytřejší kompakt, který sice má řadu přednastavených programů např. pro sport, portrét, krajinu, panorama, ohňostroj a já nevím co ještě, je však pořád ještě automatem, který si stále tak trochu dělá, co chce. I pokročilé kompaktní fotoaparáty mnohdy nenabízejí manuální funkce, jako je nastavení závěrky či clony, přičemž mnohdy jedinou nastavitelnou funkcí, kterou lze opravdu změnit priority expozice, je známé EV v rozsahu +/- 3.
Co to vlastně je EV? Zjednodušeně řečeno se jedná se o hodnotu vyjadřující kompenzaci expozice, v překladu Exposure Value. Číslo pak vyjadřuje vzájemné kombinace času a clony. Více o těchto pojmech se pak dočtete v naší fotoškole. Znalost expoziční hodnoty je pro náročnější práci s fotoaparátem více než podstatná, ale o tom snad někdy příště. Dnes si povíme, jak s těmito čísly pracovat u běžných fotoaparátů, v konkrétní situaci - na sněhu.
Z běžné foto-praxe víme, že když hodnotu EV nastavíme na některé z plusových čísel (např. +0,5, 1, 2, 3 atd) bude výsledný snímek světlejší (mírně přeexponovaný) oproti průměru na EV 0. To samé platí o hodnotách v mínusu a výsledné podexpozici, tedy tmavším snímkům. Automat má tendenci vždy zprůměrovat světlost celé scény (pakliže mu nevnutíme měření na konkrétním bodu či zóně), my pak můžeme jen drobně korigovat expozici výsledného snímku právě pomocí nastavení EV.
Pakliže fotografujeme večer, za tmy atd. a scéna je tmavá, má automat tendenci iniciovat delší expozici popřípadě i blesk. U extrémně světlých scenérií má naopak automat tendenci vše ztmavit, tedy podexponovat. Tento efekt nastává především za extrémně slunečného počasí, nebo v případě, že se v záběru nachází dominantní světelný či lesknoucí se objekt. Samostatnou kapitolou je pak focení na sněhu. Dostatek a mnohdy i nadbytek světel či tisíců mini odrazů vloček na prosluněných zimních scenérií hor, sjezdovkách či hřebenech je skvělým podkladem pro vytváření akčních fotek, na nichž doslova zmrazíte pohyb svištících jezdců. Co si ale počít v situaci, kdy všudypřítomné světlo způsobí, že automatika vše vykompenzuje tak, že snímek podexponuje? Pakliže se tak stane, nastavíme hodnoty EV tak, aby výsledek odpovídal naší představě. Podobně řešíme i případné přesvětlení fotek. Pozor také na nastavení kontrastu, kdy také často dochází k výrazným přepalům u světlých ploch a naopak výraznému ztmavení stínů. Fotografie krajiny by měla působit harmonicky, sporty naopak ostře a dynamicky. Vše ale záleží na preferencích a tvůrčímu záměrů autora. U digitálních snímačů však platí, že co je jednou přepálené do bílé, ztratí kresbu a nepůjde zachránit ani následným laděním v počítači. Obecně však platí, že sněhu více sluší ve výsledku mírná, typicky namodralá přeexpozice (+0,5 až +1), než popelavá šeď z toho, jak se automatika snažila být vševědoucí. Rozhodně nedoporučuji sázet jen na jeden typ nastavení podle toho, co vidíte venku či na sjezdovce na displayi. Mráz, slunce, zamlžení, to všem může Váš úsudek negativně ovlivnit. I správně exponované snímky Vám v ostrém slunci můžou připadat tmavé a nečitelné. Přidáte na expozici a problém s přepaly je na světě. Existují však modely a není jich málo, které mají přednastavený i režim Sníh (Snow), pak máte nejspíš vyhráno. U opravdu "historických" modelů, s nemožností nastavení čehokoliv, pak nezbývá, než se pokusit ostřit na takovou plochu, aby se Vám automatiku podařilo "zblbnout" natolik, že nastaví expozici správně.
Samostatnou kapitolou je pak práce s plně manuálním nastavením, popřípadě některou z priorit clony či závěrky, nemluvě o využití polarizačních filtrů atd., atd. O těchto a dalších tématech jsme však již dříve psali v naší virtuální fotoškole.
Text/foto: Jan Chaloupka
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek