www.infoglobe.cz » Zajímavá místa » Nuselský most

Nuselský most

Publikováno: 27.2.2008
Mohutná stavba, klenoucí se již více než 30let nad Nuselským údolím, spojuje druhou a čtvrtou pražskou část. Svým významem pro povrchovou dopravu i metro tvoří významnou dopravní tepnu metropole. Betonový kolos budí respekt i strach zároveň a to ať jste nahoře, či dole v údolí.

Historie plánu přemostění Nuselského údolí sahají až do roku 1893, další zmínky o stavbě jsou z období první republiky, v té době však nebyl reálný důvod k propojení pankrácké pláně s druhým břehem, kde se již nacházela rozsáhlá zástavba Karlova. Myšlenka mostu začala být znovu aktuální v době výstavby pankráckého sídliště na začátku 60.let. Původně měl most sloužit, resp. jeho tubus, k provozu linky podpovrchové tramvaje, která se začala stavět stejně jako most v roce 1965. 

O projektu podpovrchové tramvajové linky se dočtete v článku o historii pražského metra, který jsme publikovali nedávno na našich stránkách. V roce 1970 již proběhla památná zatěžkávací zkouška, kdy na most přijelo celkem 66 tanků typu T55 (hmotnost 37t). Další zkoušky nosnosti proběhly v roce 1974. Samotný most, který dostal název po prvním dělnickém prezidentovi Československa Klementu Gottwaldovi, byl dokončen v roce 1973. Samotná stavba vznikla podle návrhu trojice architektů z Projektového ústavu dopravních a inženýrských staveb Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra. Základ stavby tvoří přepjatý beton a speciální zpevňující rošt o hmotnosti 822 tun, který byl dodatečně zakotven z důvodu nasazení těžkých sovětských souprav metra Ečs, které svou hmotností (nápravovým tlakem) převyšovaly původně plánované tramvaje T3, resp. lehké české vozy metra R1 (s tlakem náprav cca 10t) o více než 6 tun. Na takovéto zatížení nebyl most původně konstruován, objevily se i obavy, zda je provoz na, lépe řečeno uvnitř mostu, bezpečný.

Z těchto důvodů byla také trasa C, která mostem prochází, první trasou, na které byly staré sovětské soupravy Ečs i 81–71 nahrazeny novými soupravami Siemens M1. Bezpečnost stavby však byla prokázána a 9. května 1974 konečně začaly tubusem Gottwaldova mostu pravidelně projíždět soupravy metra linky C mezi I.P.Pavlova a stanicí zakotvenou přímo v konstrukci mostu – Vyšehradem. Význam pro osobní a autodopravu však nebyl takový, jako ho známe dnes, tehdy ještě neexistovalo připojení severojižní magistrály na pankrácké straně. Pro dálkovou dopravu začal mít význam teprve 30. dubna 1973.

Od roku 1990  pak nese most současný název, tedy Nuselský. V roce 1997  byl ocelový rošt opraven a později kompletně obměněn z důvodu únavových trhlin v konstrukci, které narušovaly její integritu i bezpečnost celé stavby. Do budoucna se však počítá s několikaletou opravou, která značně omezí dopravu ve městě. Tato oprava však vyžaduje nejprve výstavbu trasy metra D vedoucí přes Novodvorskou do Písnice. Ta umožní přerušení linky C, aniž by zároveň došlo k totálnímu kolapsu spojení na Jižní město a Brno

Most je dnes součástí severojižní magistrály. Větší část mostu patří do obvodu a městské části Praha 2, část jižně od přemostěné železniční trati do obvodu a městské části Praha 4. Most také překračuje park Folimanka s basketbalovou halou USK, potok Botič a ulice Jaromírovu (s provozem tramvají) a Sekaninovu (podél Botiče).

 

  

Technická specifika stavby:

 

Nuselský most je 485 metrů dlouhý a 26,5 m široký. Má železobetonovou rámovou konstrukci a čtyři pilíře. Dvě pole mostu mají rozpětí 68,5 m a tři 115,5 m. Klene se průměrně 42,5 m nad Nuselským údolím. Vnitřní tubus pro metro má lichoběžníkový tvar a výšku téměř 6,5 m. Tloušťka jeho stěn je od 30 do 110 cm. Most je jedním z největších v celém Česku. V roce 2000 byl vyhlášen stavbou století.

 

Začátkem 90. let 20. století bylo na okrajích mostovky, podél chodníků, vybudováno 2,7 m vysoké zábradlí, které má odrazovat sebevrahy od skoků. Celkem si zde skokem do údolí vzalo život 200 až 300 lidí. Boj s tímto zbytečným ukončením života stále probíhá, bohužel svou kolmou cestu směrem dolů volí bohužel stále mnoho převážně mladých lidí. 

 

zpracoval Jan Chaloupka foto: metroweb.cz, archiv a ronnie.cz

 

zpět

 

 

 

 

 

 



Diskuze u článku (0)

Název: *
Obsah: *
Nick: *
E-mail:
Kontrolní číslo: *
* Povinná položka

Souvisejicí články

ČR: Praha - pražské mosty I. - Mánesův most
Publikováno: 13.1.2012
Dnešní článek je věnován jednomu z hlavních pražských mostů.

ČR: Praha - pražské mosty II. - Palackého most
Publikováno: 20.1.2012
Jaký je původ známého pražského mostu pojmenovaného po jednom z nejvýznamnějších národotvorců?


Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

V tuto chvíli není žádná soutěž aktivní. Předchozí soutěže najdete v našem archivu soutěží.

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.
1.3.2024
Klub slovenských turistů, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás zvou na 38. ročník mezinárodního setkání expedičních turistů a netradičních cestovatelů EXPEDICE 2024.
15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:čtvrtek 28. 3. 2024
svátek:Soňa
dnes:
čtvrtek 28.3.
6 °C
zítra:
pátek 29.3.
5 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X