www.infoglobe.cz » Východní Slovensko, Vihorlat II – putování divočinou

Východní Slovensko, Vihorlat II – putování divočinou

Publikováno: 13.12.2015
Následující ráno bylo opět ve znamení krásného a slunečného dne. Po sbalení všech věcí jsme vyrazili směrem vzhůru po žluté turistické značce, která nás dovedla na červenou magistrálu. Dále jsme pokračovali po zelené značce až do Polany. Odtud jsme stoupali po lesní neznačené cestě až k vrcholu Vihorlat, který měl být zlatým hřebem dnešního dne.

Bohužel jiná než neznačená cesta na Vihorlat nevede, protože vrchol se již nachází ve vojenském prostoru Valaškovce. Obecně není doporučováno se zde zdržovat delší dobu, především z důvodu častých střeleckých zkoušek, které jsme vzdáleně slyšeli. Nicméně výstup na Vihorlat je zcela bezpečný a turisté sem běžně chodí, přestože je od vymezené hranice vojenského prostoru vzdálený jen asi 1 km. Vrchol je označen velkým křížem a kótou 1075,5 m n. m. Z Vihorlatu jsou nádherné výhledy do širokého okolí, a protože dohlednost byla opravdu výborná, viděli jsme celou Zemplínskou šíravu včetně sousedních Michalovců a obce Vinné.

Vihorlat

Zemplínská šírava je po Oravské přehradě se svou rozlohou 33 km2 druhou největší vodní nádrží na Slovensku. Oproti tomu průměrná hloubka je jen 3,5 m, takže celá vodní plocha je velmi mělká. Byla vystavěna v letech 1961–1965 za účelem vodohospodářských úprav okolní krajiny a v 70. a 80. letech minulého století byla i významným rekreačním střediskem. V následujících letech však cestovní ruch upadal. Bylo to především proto, že voda byla kontaminována polychlorovanými bifenyly, které sem byly vypouštěny přes řeku Laborec. V současnosti je však již kvalita vody dobrá, dokonce je klasifikována jako vhodná ke koupání.

pohled z Vihorlatu na Zemplínskou šíravu

Po zdolání nejvyššího vrcholu jsme prakticky už jen klesali po zelené a následně žluté trase až do Remetských Hámrů, kde jsme měli v plánu přenocovat v turistické ubytovně. Ta měla být dle informací na internetu otevřená turistům za symbolický poplatek 5 eur za noc. Bohužel jsme ale zjistili, že v ubytovně momentálně bydlí lidé, kterým nedaleko vyhořel dům. Pro nás už tam tudíž nebylo místo. Byli jsme tedy odkázáni na místní penzion nacházející se vedle kostela, kde je za 10 eur možné přespat. Kvalita ubytování byla sice nízká, ale my jsme byli rádi, že máme pevnou střechu nad hlavou.

Vinianský hrad z obce Vinné

Druhý den jsme vstali časně ráno a přemístili se autobusem do Michalovců. Tam jsme se potkali s naším společným kamarádem Jožou, který v tu dobu pobýval u své známé, která nám rovněž poskytla azyl na naši poslední noc. Společně jsme pak vyrazili už na lehko bez batohů na jednodenní odpočinkový výlet na Vinianský hrad a Vinianské jezero.

Vinianský hrad, který leží nad obcí Vinné v nadmořské výšce 325 m n. m., je torzo gotického hradu pocházejícího ze 13. století. Původně sloužil jako strážní místo na obchodní cestě do Polska, v průběhu následujících století byl hrad několikrát poškozen a opravován. V 18. století byl při likvidaci protihabsburského stavovského povstání definitivně zbořen a od té doby je jen zříceninou. V současnosti však probíhá na hradě celková rekonstrukce.

Vinianské jezero

Vinianské jezero je oblíbenou turistickou destinací, která poskytuje možnost koupání a rybolovu. Má přibližně kruhový tvar o velikosti 8 ha a jeho průměrná hloubka je 3 m. Jezero vzniklo vybudováním umělé hráze a přivedením vody z Vinianského potoka do sedla na úpatí okolních kopců. Na břehu jezera se nachází řada chat a restaurací, z nichž jednu jsme navštívili a při obědě jsme si kromě jídla vychutnávali i krásný výhled na jezero. Příjemně unavení jsme se odebrali na cestu zpět do Michalovců, odkud jsme následujícího dne cestovali do Košic a zpět do České republiky.

Celkově mohu snad nejen za sebe náš výlet zhodnotit velmi pozitivně. Jedná se o relativně klidný kout Slovenska, kde si nenároční baťůžkáři přijdou na své a kde si člověk opravdu odpočine od každodenního shonu v krásné a divoké přírodě.

GPS: 48°45'29.3"N 21°54'56.1"E

Text a foto: Vojtěch Bližňák

SR, Národní park Poloniny – nejmalebnější kout země
Publikováno: 2.9.2018
V nejvýchodnější části Slovenska, na hranicích s Polskem a Ukrajinou, se rozprostírá jedno z nejméně turisty prozkoumaných přírodních území, které bylo díky své výjimečnosti zapsáno i do seznamu světového dědictví UNESCO.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy I – putování divočinou
Publikováno: 15.11.2015
Bukovské vrchy jsou nevysoké pohoří ležící na úplném východě Slovenska s přesahem do sousedního Polska ze severu a do Ukrajiny na východě. Převážná část území je pod záštitou UNESCO a spadá do oblasti národního parku Poloniny, který zde byl vyhlášen v roce 1997.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka II
Publikováno: 1.3.2012
Dnes se vydáme na prohlídku jednoho z nejzajímavějších technicko-technologických muzeí v rámci Slovenska.

Východní Slovensko: Solivar – unikátní technická památka I
Publikováno: 23.2.2012
Dnes se společně opět vydáme na východní Slovensko. V našem dvoudílném seriálu navštívíme jednu z nejpozoruhodnějších technických památek na Slovensku – prešovský Solivar.

Nová Sedlica: Chaloupka dědouška Večerníčka
Publikováno: 1.1.2021
Nejvýchodněji položená obec na území Slovenska – Nová Sedlica – má staronovou turistickou atrakci v podobě zrekonstruovaného lidového domu, který byl inspirací při tvorbě legendární večerníčkové znělky a animovaného pohádkového seriálu.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy II – putování divočinou
Publikováno: 22.11.2015
Po dlouhé cestě vlakem a autobusem jsme v sobotu odpoledne konečně dorazili do nejvýchodnější vesnice Slovenska – Nové Sedlice. Protože hned po příjezdu ještě vydatně pršelo, zamířili jsme rovnou do místního penzionu Kremenec, kde se dá kromě ubytování za nevelké peníze i slušně najíst. Samozřejmě jsme také nemohli pohrdnout východoslovenským pivem Šariš, které nám však ve srovnání s českými pivy přišlo poněkud vodové.

Východní Slovensko, Bukovské vrchy III – putování divočinou
Publikováno: 29.11.2015
Následujícího dne jsme se probudili do slunečného, i když poněkud chladného rána. Po zjištění, s kolika pavouky jsme strávili noc a kolik je v chatě děr, jsme se posilnili, sbalili a vyrazili na poslední část našeho přechodu Bukovských vrchů. Na tento den byl plánovaný již jen sestup po modré turistické značce přes bývalou vesnici Ruské, sedlo Zálomy a rozcestí Smrekovica až do obce Runina, který měl trvat přibližně 3 hodiny. Reálný čas byl však asi o hodinu delší, protože jsme po cestě dělali pravidelné zastávky na focení a doplňování energie.

Východní Slovensko, Vihorlat I – putování divočinou
Publikováno: 6.12.2015
Vihorlat (chcete-li Vihorlatské vrchy) je pohoří vulkanického původu směrem na jih od Bukovských vrchů. Převážná část pohoří byla formována v období neogénu (mladší třetihory) a geomorfologický vývoj byl dokončen zhruba před 9 milióny let.

Východní Slovensko – návštěva Mořského oka a ochutnávka vína
Publikováno: 20.8.2015
Poté, co jsme strávili den v Herlanech, přesunuli jsme se po silnici E58 do obce Orechová, která se nachází v okrese Sobrance. Kromě ochutnávky vína jsme si naplánovali i výlet k Mořskému oku, který jsme uskutečnili další den. Jak to dopadlo, se dozvíte v následujících řádcích.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad I.
Publikováno: 9.2.2012
Už od pradávna vyrůstaly ve strategických polohách, téměř při všech významných obchodních cestách či vodních tocích, kamenné hrady, strážní věže či dokonce paláce. Z mnoha, kdysi obávaných sídel moci, se dnes dochovaly už jen ruiny opředené pověstmi. Dnes společně navštívíme jedinečnou zříceninu v regionu Šariš - Šarišský hrad.

Východní Slovensko: Region Šariš - Šarišský hrad II.
Publikováno: 16.2.2012
V minulosti patřil Šarišský hrad k nejvýznamnějším a nejrozsáhlejším hradům Uherska. I když dnes je z něj už jen zřícenina, určitě vás okouzlí. A to nejen svou velikostí.