www.infoglobe.cz » Švédsko: Severské metropole I – cesta a Göteborg

Švédsko: Severské metropole I – cesta a Göteborg

Publikováno: 12.11.2016
Dnešním článkem začíná náš seriál o severských metropolích. Kam všude se s cestovatelkou Magdalénou Radostovou podíváme, se budete dozvídat následujících 11 sobot.

Okolo 15. hodiny vyrážím z domova a nemůžu se dočkat, až budu sedět v autobuse směr Švédsko. Kufr mám narvaný k prasknutí, zabalila jsem si totiž i trochu jídla. Všichni avizují, že ve Švédsku i Norsku jsou potraviny dost drahé, oběd vyjde tak na 600 Kč. Bus měl před Prahou již několik zastávek, vyjíždí ze Znojma, následuje Brno, Hradec Králové, Pardubice a pak konečně Praha. Poslední klienti nastupují v Teplicích. Pak ještě povinná zastávka před hranicemi a už jsme v Německu.

Göteborg

Je krásné slunečné počasí, cesta je klidná, tak hurá na sever. Jedeme poměrně dlouho, skoro 4 hodiny. Cestu si krátíme sledováním filmu o Švédsku. Na první pohled mě zaujme rozdílná výslovnost názvů měst ve filmu a použitá místní označení od naší průvodkyně.

Okolo desáté hodiny večer usínám a zdají se mi sny o trollech, ale spím jen krátce, už ve 2 hodiny ráno máme budíček. Před námi je město Puttgarden a trajekt do Dánska. Bohužel spoj ve 2.45 nás neodbaví, takže musíme hodinu počkat, než se konečně nalodíme na trajekt. Je ještě černočerná tma a na horní palubě dost fouká. Ani obchůdky se suvenýry nejsou ještě otevřené...

trajekt

Jen milovníci kávy jsou spokojeni, restaurace nabízí lahodný mok v dostatečném množství. 45 minut jízdy lodí rychle uteče a zase zpět do autobusu... Ještě 2,5 hodiny aparkování u Rtěnky další trajekt. Tentokrát mezi Dánskem a Švédskem, přejíždíme z města Helsingor do Helsingborgu.

Přejezd trvá jen 15 minut, ale počasí se výrazně zhoršilo. Leje jako z konve, fouká silný vítr a je hodně chladno. Do Göteborgu přijíždíme okolo 10 hodiny dopoledne. Musíme zvolit jiné místo na parkování, protože na tom obvyklém – „u Rtěnky“ se opravuje vozovka. Míříme tedy ke sportovnímu stadionu Ullevi. Řidiče čeká povinná 9hodinová pauza, kterou využijeme k prohlídce města.

Druhé největší město Švédska se rozkládá na mořském pobřeží v průlivu Kattegat. Göteborg je v současnosti největší přístav severských zemí a sídlo největší univerzity ve Skandinávii. Historie města není moc dlouhá, bylo založeno roku 1621 Gustavem II. Adolfem. Architektura je tu značně ovlivněna dlouhodobou nadvládou Holandska. Pod svou správu jej Švédové totiž získali až koncem 17. století.

V minulosti město postihla vlna ničivých požárů. Původní stavby byly vybudované převážně ze dřeva, a tak se jich bohužel moc nezachovalo.

Trädgardföreningen  Trädgardföreningen

Dříve významné loděnice se nyní využívají pouze k opravám lodí. Ve městě naleznete spoustu klidových zón a nádherných parků. Asi nejznámější z nich je Trädgardföreningen s rozáriem (2 500 odrůd růží).

Ještě důležité info ohledně pojmenování města a výslovnosti – my používáme označení Göteborg (čti Jéteborg), avšak místní více označují město jako Gothenburg (čti Gofnburg).

Příště už si podrobně povyprávíme o městě a zajímavostech, které jsme tu navštívili.

GPS: (Göteborg) 57°42'31.4"N 11°58'28.3"E

Text: Magdaléna Radostová

Foto: Magdaléna Radostová, Wikimedia Commons: Fred J

SR: legendární Route 66 po Evropě
Publikováno: 11.11.2020
Věděli jste, že i Slovensko má svou Route 66? Označená je jako státní silnice I. třídy číslo 66, která v délce 330 kilometrů propojuje 4 kraje a 8 okresů.

Norsko: Severské metropole VIII – Lillehammer
Publikováno: 31.12.2016
Dnes navštívíme Lillehammer, dějiště zimní olympiády v roce 1994. Autobus nás vysadí nad skokanskými můstky a pod námi se rozkládá celé město. Po železných schůdkách scházíme podél můstků dolů. Máme štěstí, právě probíhá trénink, a tak si můžeme vychutnat pohled na skokany v akci.

Švédsko: Severské metropole IX – Stockholm
Publikováno: 7.1.2017
Jsme v kempu nedaleko Stockholmu a vyrážíme na prohlídku města, ale nejdřív se zastavíme v muzeu Vasa.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem V – Z farmy do Stockholmu a zpátky domů
Publikováno: 24.1.2016
Po třinácti dnech nocování ve stanu nás ten večer objala peřina. S Dominikou jsme dorazily na farmu jižně od Norrköpingu, kde jsme deset dní za jídlo a nocleh pracovaly pro naše hostitele.

Švédsko: Severské metropole X – Stockholm – kolem ostrovů
Publikováno: 14.1.2017
Plujeme podél ostrova Djurgården, kde je několik zajímavých muzeí. Například i muzeum Vasa, o kterém si můžete přečíst v předešlém článku. Ostrov býval loveckou oborou, kterou spravoval král. V současnosti tu najdete národní park Ekoparken. Jedná se o jediný národní park na světě, který leží v centru hlavního města. Najdete tu také nejstarší zábavní park Švédska, půvabný zámek Rosendal a od roku 2013 také muzeum skupiny ABBA.

Dánsko: Severské metropole XI – Kodaň
Publikováno: 21.1.2017
Hezké zážitky rychle utíkají, a tak je tu poslední místo, kam se podíváme – Kodaň. Hlavní město Dánska leží na východním pobřeží ostrova Sjælland a částečně na ostrově Amager. Kodaň je příjemné moderní město, které mnozí obdivují a rádi se sem vracejí.

Dánsko: Severské metropole XII – procházka Kodaní
Publikováno: 28.1.2017
Tímto dnem naše putovaní po severských metropolích končí. V minulém díle jsme nahlédli do Kodaně a dnes budeme v její návštěvě pokračovat.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem I – Göteborg
Publikováno: 27.12.2015
Prohnuté pod osmnáctikilovými batohy jsme s Dominikou stály na zastávce, před očima švédský sen, měsíc putování na vlastní pěst. Mostem mezi Brnem a Göteborgem se nám stal žlutý autobus. Bezmála dvacet hodin docela pohodlné jízdy, racci jako první dotyky moře, dva trajekty a kovové jeřáby vítající nás zaklesnuti v přístavu. Jako záchytné bójky se v našem putování vynořují informační střediska, a tak naše první kroky v druhém největším městě Švédska mířily právě tam. Mapky, letáky a informace – krmivo pro cestovatele. Člověku ani nesepne, v jak vzdálené zemi to kráčí, když ho provázejí úsměvy kolemjdoucích, kterých se ptá na cestu. Ty nemizely, ať jsme se pohybovaly kdekoli.

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Publikováno: 13.4.2022
Z dánské Kodaně stačí do Švédska doslova jen přejet most. I když opravdu řádně dlouhý. Mohlo by se zdát, že obě města si budou díky malé vzdálenosti velmi podobná, opak je ale pravdou. Malmö působí úplně jiným dojmem – klidnějším, monumentálnějším a dospělejším. Dýchne na vás i jeho industriální historie a současné high-tech zaměření.

Norsko: Severské metropole VII – horský hřeben Bessegen
Publikováno: 24.12.2016
Můžeme spát o chvilku déle, dnešní den je od těch minulých poněkud odlišný. Před námi je výšlap na horský hřeben Bessegen s jeho nejvyšším vrcholem Veslfjellet (1 743 m). Tento vrchol leží v horské oblasti Jotunheimen, která je nejvyšší v celém Norsku (29 nejvyšších vrcholů Norska leží právě zde), navíc celou třetinu zaujímá stejnojmenný národní park Jotunheimen. Nádherné místo plné příkrých vrcholů, ledovců, ale i krásných údolí.

Norsko: Severské metropole VI – v zemi trollů
Publikováno: 17.12.2016
Po návštěvě Osla se vydáváme na dlouhou cestu k našemu dalšímu ubytování – do kempu Faksfall nedaleko městečka Dombås. Část cesty povede podél největšího norského jezera Mjøsa, které je hluboké celých 468 m.

Norsko, Severské metropole V – Oslo – prohlídka města
Publikováno: 10.12.2016
Míříme do centra k městské radnici Rådhuset – zvláštní budově v neoklasicistním stylu. Nepřehlédnutelné jsou dvě obdélníkové věže nad spodní částí objektu. Ta východní je vysoká 66 metrů a uvnitř je umístěna zvonkohra s 38 zvony, severní je o něco nižší, měří 63 metrů. Rovněž astronomické hodiny, které najdete na jižní straně, jsou unikátní, patří k největším v Evropě, ciferník má průměr 8,6 m a ručička je dlouhá 5,7 m. Přiznám se, že první dojem na mě radnice nedělá nejlepší a později se také dozvídám, že i obyvatelé si na ni museli postupně zvyknout. Nyní však neodmyslitelně patří k městu a místní jsou na ni náležitě hrdí. Jistě i díky nádhernému interiéru.

Norsko: Severské metropole IV – Oslo – poloostrov Bygdøy
Publikováno: 3.12.2016
Ani další z metropolí severských zemí nemůžeme ošidit, takže i Oslo si projdeme ve dvou článcích. Nejdříve navštívíme zajímavá muzea a pak se vydáme do města.

Švédsko: Severské metropole III – Göteborg – pokračujeme v prohlídce města
Publikováno: 26.11.2016
Začínáme prohlídkou luteránského kostela Domkyrkan, který byl dvakrát zničen požárem. První katedrála vznikla v letech 1624–1627. Svatyně byla vysvěcena roku 1633. Bohužel v noci 15. 4. 1721 došlo k obrovskému požáru a celkem 211 okolních budov lehlo popelem. Ztráty na životech byly také značné a hledal se prostor vhodný jako pohřebiště. Tím se nakonec stal park v okolí katedrály, kde bylo uloženo až 20 000 ostatků.

Švédsko: Severské metropole II – Göteborg – prohlídka města
Publikováno: 19.11.2016
Společně se vydáváme směr náměstí Götaplatsen. Město je velmi klidné, téměř nikoho nepotkáváme. Déšť ustal, ale nepříjemný vítr fouká dál. Pomalu přicházíme k zajímavé soše – revolver se zauzlenou hlavní. Autorem je jeden z nejznámějších představitelů moderního švédského umění – sochař a malíř Carl Fredrik Reuterswärd. Tento umělec žil nějakou dobu v USA a roku 1980 byl natolik šokován zastřelením Johna Lennona, že vytvořil tuto sochu, kterou nazval Non Violence (Nenásilí). Originál je umístěn před budovou OSN v New Yorku, další můžete najít v různých evropských městech – Berlíně, ve švédských městech Stockholm, Malmö, Lund a Boras, francouzském městě Caen a v lucemburském Kirchbergu.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem II – Hluboko na severu
Publikováno: 3.1.2016
Putovní část pobytu ve Švédsku jsme s Dominikou započaly „hluboko na severu“, v kraji Bohuslän – jedenáct minut od Göteborgu. Ceny ve Švédsku jsou úplně stejné jako u nás, akorát koruna má jinou hodnotu. Přeprava je asi nejdražší částí putování (pokud máte jídlo s sebou z Česka). Síť vlaků a autobusů je ale hustá.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem III – Bujná příroda i tradiční švédské výrobky
Publikováno: 10.1.2016
Po přímořské stezce z Ljungskile do Uddevally nás čekaly lesy ekoparku Halle-Hunneberg, které se rozkládají v kraji Västergötland. Protože jsme s Dominikou zjistily, že putovat s těžkou krosnou na zádech je nejen náročné, ale navíc si cestu příliš neužíváme, rozhodly jsme se vyhledat informační centrum a krosny tam nechat.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem IV – Města a jejich spisovatelé
Publikováno: 17.1.2016
Poslední dny putování jsme s Dominikou strávily ve městě Örebro, jehož historie sahá až do 15. století.

Švédsko: Stockholm – město na vodě
Publikováno: 14.3.2011
Stockholm jednoznačně patří mezi nejkrásnější a nejzelenější metropole v Evropě. Milovníky historie a umění zde ohromí přes sto muzeí, věnovaných asi skutečně všem tématům, jaká vás napadnou.

Švédsko – za krásami Skandinávského poloostrova
Chcete-li si užít krásnou přírodu, jezera, treky v hlubokých lesích, kde nepotkáte ani živáčka, a...

Souvisejicí videa

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Jeden by řekl, že když dánskou Kodaň a švédské Malmö spojuje jen most, tak si budou města podobná...

21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.