www.infoglobe.cz » Indonésie VI.: Expedice 2011 - Borobudur, duchovno a realistické divadlo

Indonésie VI.: Expedice 2011 - Borobudur, duchovno a realistické divadlo

Publikováno: 20.8.2012
Den šestý - návštěva největšího buddhistického chrámu Borobudur, velmi zajímavý průvodcovský výklad a výborná nálada, návštěva divadla, které umí diváka opravdu překvapit, tak nějak bychom mohli stručně charakterizovat náš šestý den v této okouzlující zemi.

Ráno nás Wudy vyzvedl v hotelu. Přijel v novém mikrobusu, se kterým už žádné problémy nebyly. Měl zajímavý způsob vyprávění, po každé třetí větě cítil jakousi povinnost se zasmát. Zpočátku mi to bylo dost divné, ale později jsem si zvykl. Z Wudyho se postupně vyklubal opravdu zajímavý člověk a skvělý průvodce. "Wudy, byl jsi už v nějaké zemi kromě Indonésie?" zeptal jsem se. "Byl jsem, chachacha, byl jsem v 32 zemích, pracoval jsem jako námořník." A tak poznal Evropu, Benátky, všechna náboženství. Jeho výklady a pohled na svět byly opravdu zajímavé, hodně nám pomohly objasnit, na spoustu věcí poskytly pro nás možná až šokující nebo alespoň velmi překvapivý a nový pohled. Byl to buddhista, můj vrstevník a vegetarián, věčně usměvavý.

Setkání s monumentem

A tak jsme nastoupili k Wudimu do mikrobusu a vydali jsme se na prohlídku největší buddhistické stavby na světě a zároveň největšího monumentu na jižní polokouli - na prohlídku chrámu Borobudur. Po cestě jsme prošli vesnicemi zničenými během posledního výbuchu sopky Merapi. "Zahynulo přitom, chachacha 300 lidí. A tento dům je starosty, on řekl, že neodejde, chacha, a také zahynul, " zvěstoval nám Wudy.

Borobudur

Borobudur byl dlouhá staletí kopec hlíny, o kterém místní obyvatelé říkali, že je svatý,Borobudur ale který ani je příliš nezajímal. Změnilo se to během krátké anglické vlády po porážce Napoleona. Jakýsi anglický expediční oddíl v čele s anglickým důstojníkem Borobudurem objevil bujně rostoucí rostliny a stromy, které nechal odstranit a samotný chrám nechal jakoby vykopat zpod nánosů. Následně na to se holandští archeologové pustili do výzkumu a chrám začali restaurovat. Je to úžasná stavba, skládá se ze šesti hranatých poschodí a tří kruhových, na kterých je v kopulích (menší svatyně, tzv.. stoupy) ukrytých 72 Buddhů v životní velikosti. Symbolizuje to spojení Země s VesmírBorobudurem. Byli jsme tam v neděli, bylo tam mnoho návštěvníků, hlavně dětí. Pro ně jsme byli my, obyvatelé Slovenska (Slovakia, small but nice country in the middle of Euroupe), větší atrakcí než všichni Buddhové. "Pane, můžu se s Vámi vyfotit?" přiběhla za námi a samozřejmě anglicky na nás spustila tak třináctiletá školačka s mobilem. I já, i já. A tak jsme s úsměvem pózovali dětem, pro které to byl opravdu zážitek. A pro nás také. Bylo to skvělé, celá atmosféra chrámu Borobudur, množství návštěvníků, dětí, úsměvů a dobré nálady spolu s výkladem Wudyho, opravdu nezapomenutelné.

Nádech duchovna

Do stěn chrámu jsou vytesány scény ze života prince Siddharthy, který nejdříve znal Budhismusživot jen za zdmi jednoho ze sedmi paláců, které mu patřily. Když jednou náhodou uviděl lidi nemocné, staré, malomocné, rozhodl se, že musí život poznat takový jaký je. Odešel z paláce, žil životem mnicha a postupně vypracoval zásady, na kterých dnes stojí buddhismus - označován jako jediné ateistické náboženství světa. Nevyznává žádné bohy, neřeší otázky kolik andělů se vejde na hrot jehly a jak se má žehnat. Na rozdíl od křesťanství se soustřeďuje ne na boha, ale na člověka a na jeho psychiku. Určuje zásady, kterými se má člověk řídit pokud chce žít vyrovnaně, spokojeně a šťastně. Vychází z hinduismu, ale zavrhuje jeho kasty a předurčenost. Svět chápe jako jeho odraz v naší mysli. "Dům existuje jen tehdy, když ho vnímáme a proto je součástí naší existence. Nebudeme ho ničit, ničili bychom sama sebe," řekl nám Wudy. V Evropě přibil německý teolog a reformátor Martin Luther na dveře kostela ve Wittenbergu své teze, prohlásili ho za kacíře, vznikl rozkol v křesťanské církvi a v důsledku toho třicetiletá válka, při níž zahynulo 30% obyvatel.

Borobudur

Buddhismus má různé výklady, různé školy, ale je absolutně tolerantní, žádná náboženská válka známá z historie není. Soustřeďuje se na člověka, říká to, že jestli jsi vyrovnaný, spokojený a šťastný nezávisí na tom co máš, ani na tom kým jsi, závisí to na stavu tvé mysli.

Odpoledne jsme si ještě stihli prohlédnout sultánův palác v Yogyakartě. Včetně harému. Už ale dlouho nefunkčního, poslední generace sultánů se už potěšení vlastnit harém vzdali. O to statečněji bojovali proti Holanďanům, a tak Yogyakarta tvoří ve státním uspořádání Indonésie výjimku. Na čele provincie nestojí totiž demokraticky zvolený guvernér, ale sultán, potomek předešlých vládců.

Sultánův palác v Yogyakartě

Sultánův palác v YogyakartěSultánův palác v Yogyakartě

Divadlo, na jaké našinec není zvyklý

Na večeři nás odvezli na kočárech s pohonem o výkonu jedné koňské síly, tedy s reálným živým koněm a s řidičem, tedy vozkou. Nejzajímavější přitom bylo právě chování pohonné jednotky - koně. V tom neuvěřitelném chaosu místní dopravy se choval klidně, reagoval na každý povel vozky a místy se zdálo, že ho ani nepotřebuje. Přivezl nás do restaurace, kde jsme dostali výbornou večeři za zpěvu místního uměleckého souboru sestaveného ze zpěvačky a bubeníků. Musím se s omluvou přiznat, že zvuky, které vydávali, mi zpěv nepřipomínaly.

herci a turisti

Po večeři jsme se v malém amfiteátru vedle restaurace podívali na divadelní představení Rámájana, propagovaného jako Romeo a Julie. Je to ale staroindický hrdinský epos z doby před třemi tisíci lety. Zpočátku jsem dost trpěl, nakonec i v divadlech na Slovensku dost často trpím. Postupně jsem se ale zadíval do výjevů na jevišti plných barev, nasazení a artistických vložek. Neviděl jsem ještě v divadle, aby herci po sobě stříleli z luku reálnými šípy, založili na jevišti skutečný oheň, ve kterém se váleli nebo lezli po střeše a skákali z ní kotoul letmo, přímo na kamennou podlahu. Zatleskali jsme ve stoje a vyfotili se s herci.

Text a foto: Stanislav Lupták

Překlad: Stanislava Waniová

Indonésie I.: Expedice 2011 - cesta do krajiny ostrovů
Publikováno: 16.7.2012
Expedice byla v zemi, kde se voda točí obráceně, na nebi chybí velký vůz, jezdí se ohleduplně, šíleně a vlevo, občas se zatřese zem nebo vybuchne sopka a při odchodu od bankomatu je člověk vždy milionář. Na chvíli. Ale největší zázrak byli Indonésané, jejich úsměvy, spokojenost, ochota a dobrá nálada.

Indonésie XII.: Expedice 2011 – Poslední odpočinkový den u moře a odlet domů
Publikováno: 1.10.2012
Den třináctý - celodenní relax ve špičkovém přímořském středisku Collection. Den čtrnáctý - poslední snídaně, masáže, zkrášlovací procedury, utrácení posledních statisíců místní měny, balení, loučení se s Bali a odlet domů.

Indonésie XI.: Expedice 2011 – Cyklovýlet od jezera Batur do města Ubud
Publikováno: 24.9.2012
Den dvanáctý - část naší výpravy dnes absolvovala výlet na kolech, jehož součástí byla i návštěva místní hinduistické rodiny přímo v jejich příbytku.

Indonésie X.: Expedice 2011 – Relax u moře a poznávání džungle
Publikováno: 17.9.2012
Den desátý - nesl se ve znamení úplného relaxu. Strávili jsme ho na hotelu a u moře. Den jedenáctý - výlet do džungle. Opět přesun mikrobusem a objevování krás místní přírody.

Indonésie IX.: Expedice 2011 – Neobvyklá obydlí a drevařská zručnost obyvatelů Bali
Publikováno: 10.9.2012
Den devátý - výlet do města Ubud, po cestě návštěva hinduistické rodiny, dřevořezbářské dílny a nakonec šnorchlování a úžasná masáž v Padangu.

Indonésie VIII.: Expedice 2011 – Oddechový den na Bali
Publikováno: 3.9.2012
Den osmý - na Bali jsme přiletěli už včera večer, ale pomaličku poznávat jsme ho začali až dnes. Pomaličku proto, že dnes jsme téměř celý den jen leňošili. Ráno jsme si přivstali na bleskový východ slunce, celý den jsme "vegetili" u moře a večeři jsme si vychutnali přímo na pláži.

Indonésie VII.: Expedice 2011 – návšteva chrámu Prambanan, hinduismus a jeho filozofie
Publikováno: 27.8.2012
Den sedmý - čekal na nás ptačí trh, stříbrná dílna, navštívili jsme Prambanan - největší hinduistický chrámový komplex v Indonésii a současně jeden z největších v jihovýchodní Asii a nakonec jsme odletěli na Bali.

Indonésie II.: Expedice 2011 – Jakarta, město plné života
Publikováno: 23.7.2012
Den druhý - výlet po Jakartě, 12 milionů obyvatel, skoro tolik skútrů, teplota nad 30 ˚ C, téměř 100% vlhkost. Viděli jsme památník osvobození a muzeum. V Jakartě vyrůstají z chatrčí mrakodrapy a obchodní centra.

Indonésie V.: Expedice 2011 – přesun vlakem do města Yogyakarta
Publikováno: 13.8.2012
Den pátý - přes rýžová pole a vesnice jsme se vlakem přesunuli do Yogyakarty (Jogjakarty) - bývalého hlavního města Jávy.

Indonésie IV.: Expedice 2011 – Kráter Domas a návšteva čajové plantáže
Publikováno: 6.8.2012
Den čtvrtý - výlet na kráter Domas, návštěva čajové plantáže a resortu s teplou vodou. Při návratu káva s kukuřicí a absolutní dopravní zácpa.

Indonésie III.: Expedice2011 – Botanická zahrada a safari cestou do města Bandung
Publikováno: 30.7.2012
Den třetí - nekonečný přesun do města Bandung. Po cestě zastávka v nádherné botanické zahradě a návštěva pro našince exotického safari.