SR, ČR: Baťův kanál – ze Sudoměřic do Petrova
Na území Slovenska, v oblasti severně od Skalice, stojí nevelký přístav, ze kterého se můžete vydat na jedinečnou plavbu po Baťově kanálu. Je však třeba si předem rezervovat loďku, aby se vám nestalo, podobně jako nám, že si své plavidlo budete muset shánět v nejbližší obci v Čechách.
O vzniku a historii Baťova kanálu se dočtete ZDE a o plavbě na vyhlídkové loďce z moravské Strážnice do slovenské Skalice ZDE.
Přístav ve Skalici
My jsme si za výchozí bod naší plavby zvolili přístav ve Skalici, ve kterém návštěvníkům nabízejí nejen plavby lodí s kapitánem, ale také pronájem jednotlivých plavidel. Kromě standardních služeb zde najdete i pěkně upravený areál s bufetem a vyhlídkovou věží, nebo odpočinkovou zónu pro turisty a cyklisty, kteří s sebou mají na výletě vlastní proviant z domova. Samozřejmostí je i neplacené parkoviště pro návštěvníky, kteří sem přijíždějí, jak jsme se na vlastní oči přesvědčili, opravdu ze všech koutů Evropy. Potkali jsme zde Holanďany s karavanem, ale také partu mladých Němců na kole, a to jsme tu strávili ani ne půl hodiny.
Počasí nám přálo. Skupinkami přátel, zamilovanými dvojicemi či rodinami s dětmi se to tu jen hemžilo, a tak není divu, že volnou loďku pro sedm osob, či alespoň dvě menší loďky, se nám již na tento den ve skalickém přístavu sehnat nepodařilo. To nás ale nemohlo od našeho plánu svézt se po Baťově kanálu ani náhodou odradit.
Výklopník a přístav Sudoměřice
Autem jsme se přesunuli do nedaleké moravské obce Sudoměřice, kde se kromě přístavu nachází i významná technická památka Výklopník, který v současnosti slouží jako vyhlídková věž a pro zájemce je možné uskutečnit i jeho prohlídku. Pokud se nám zdálo, že ve skalickém přístavu bylo hodně lidí, tak potom nevím, jak nazvat tu masu návštěvníků, která nás čekala zde. Ve stínu stromů stála kapela a vyhrávala chytlavou lidovou hudbu, která jen umocňovala příjemnou atmosféru, která zde všude kolem panovala. K našemu štěstí měli v této půjčovně lodí a hausbótů dostatek menších motorových člunů, a tak nebyl problém s půjčením dvou menších loděk. Jelikož před každým výjezdem dostanete pouze bleskovou instruktáž o tom, jak zacházet s motorem a čeho je třeba se vyvarovat, není divu, že naši chlapi chvíli po startu neměli ještě v rukou ten správný cit pro řízení loďky. Ani nevím jak, a najednou nás sousední loďka se šíleným řevem motoru vytlačila na břeh. Naštěstí se nikomu nic nestalo a i loďky zůstaly celé. Museli jsme však odmotat nějakou vegetaci z ponorné části motoru. Byli jsme opravdu rádi, že nás při tomhle bláznivém manévru, kdy se jedna loďka dostala přídí dokonce až na břeh, nikdo z personálu půjčovny neviděl. Ještě hodnou chvíli poté jsme byli všichni dost roztřesení. Dnes už na to vzpomínáme pouze s úsměvem.
Jelikož jsme si loďky zapůjčili pouze na dvě hodinky, daleko jsme se plavit nemohli. Ale ještě jednu atrakci jsme měli přeci jen před sebou.
Zdymadlo Petrov
Dalším silným zážitkem pro nás bylo proplutí zdymadlem Petrov. Nejprve jsme museli několik minut počkat, dokud nevyplavou loďky, které již byly uvnitř, a tak jsme se na tu chvíli pomocí lana spojili se sousední loďkou našich kamarádů a následně přichytili o nějaký železný pilíř, který v těchto místech trčel z vody. Tak jako ostatní plavební komory, i tato slouží k překonání výškového rozdílu hladin tím, že vynese případně snese plavidlo. Funguje to v podstatě na jednoduchém principu odtoku nebo přítoku vody do plavební komory s využitím samospádu. Tím se dosáhne snížení, respektive zvýšení vodní hladiny v plavební komoře, a tím vlastně i spuštění či vyzvednutí plavidla. Když jsme se spolu s ostatními loďkami dostali do nitra komory, podle pokynů obsluhy jsme se pádlem přichytili za lano natažené ve vrchní části stěny plavební komory. Po uzavření velkých železných vrat se voda poměrně rychle začala napouštět. Po projetí komory jsme se ocitli v přístavišti Petrov, kde jsme si udělali menší přestávku. Lodě jsme bezpečně přivázali a na několik minut se přesunuli do místního bufetu. Byl horký jarní den, a tak nám nanuky přišly vhod. Dlouho jsme se však zdržet nemohli, protože jsme měli před sebou ještě stejnou trasu plavby cestou zpět.
Pokud jste v těchto končinách ještě nikdy nebyli, tak už déle neváhejte. I ze vzdálenějších koutů Čech či Slovenska stojí výlet na Baťův kanál rozhodně za to.
Kromě malých loděk a vyhlídkových plaveb nabízejí půjčovny i pojízdné hausbóty či menší loďky s kompletně vybavenou kajutou. To znamená, že na vodě nemusíte strávit, tak jako my, jen pár hodin, ale klidně i týdenní dovolenou. V okolí kanálu je mnoho zajímavostí, které rozhodně stojí za to vidět. Vzpomeňme například starobylé město Skalice, skanzen ve Strážnici, hvězdárnu ve Veselí nad Moravou, nebo proslulou vinařskou a zemědělskou obec Petrov, která ukrývá nejhodnotnější soubor vinných sklepů v Čechách - památkovou rezervaci lidové architektury známou jako Plže.
Text a foto: O. Maňáková
Překlad: Stanislava Waniová
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek