www.infoglobe.cz » SR, Skalica – město na hranicích s Českou republikou

SR, Skalica – město na hranicích s Českou republikou

Publikováno: 1.8.2013
Starobylé město Skalica ukrývá mnoho pozoruhodných památek, ale i jednu proslulou gastronomickou specialitu - dutý koláč Skalický trdelník, který v roce 2007 získal jako první slovenský potravinářský výrobek ochrannou známku Evropské unie.

Skalický trdelníkMy jsme Skalici navštívili během jednoho z víkendů na začátku léta. Slunce pálilo, ale naštěstí pofukoval mírný větřík, a tak byla procházka po centru města mimořádně příjemná. Při toulkách jsme narazili na mnohá krásná zákoutí. Na náměstí jsme si dali skvělou zmrzlinu, na výběr bylo více druhů kopečkové zmrzliny, také míchaná točená a ke kávě si objednali místní specialitu - Skalický trdelník. Je to mimořádně chutný sladký kynutý koláč ve tvaru dutého válce, který se peče na trdlu. Příprava pravého Skalického trdelníku je poměrně náročná. Existuje sice několik způsobů jeho domácí výrobu, ale jistě ani jeden z nich nenahradí originální způsob pečení. Přesto, že v neděli v celé Skalici neseženete čerstvý trdelník, protože ty se tu pečou jen od pondělí do soboty, i ten z předchozího dne byl vynikající. Navečer jsme se zastavili v cukrárně na náměstí ještě jednou a chtěli jsme si jeden koupit i domů, zůstali jsme však zklamáni, všechny byly vyprodány. Skalický trdelník ale nebylo to jediné, čím nás město okouzlilo.

Secesní budova tzv. Slovenského domu – Dům kultury ve Skalici
Překrásné upravené náměstí
Většinu památek najdete v historickém jádru města, nebo jen na skok od centra. Už samotné unikátní trojúhelníkové náměstí nás na první pohled okouzlilo. Nachází se zde například secesní budova tzv. Slovenského domu, která patří k nejzajímavějším stavbám ve Skalici a je ozdobou celého náměstí. Její projekt vypracoval významný slovenský architekt Dušan Jurkovič. Dodnes se v této budově z roku 1905 soustřeďuje kulturní život města, neboť kromě stálé expozice Záhorského muzea a galerie Júlia Koreszky, slouží i jako kulturní dům. Velmi zajímavý je také Farní kostel sv. Michala Archanděla, s jehož výstavbou se začalo pravděpodobně již v roce 1372. Během své existence kostel několikrát vyhořel. Později stavbu doplnila i charakteristická mohutná věž, jejíž návštěvu vám vřele doporučuji. Vstupné na věž se nevybírá, stačí si jen počkat na průvodce. My jsme měli štěstí a před kostelem jsme postávali jen asi 5 minut. Překrásný výhled, který se nám z věže naskytl a velmi poutavé, avšak ne příliš zdlouhavé vyprávění mladé průvodkyně by klidně vynahradilo i o něco delší dobu čekání. Na náměstí, hned vedle kostela stojí i Karner sv. Anny. Tato původně gotická, oktogonální stavba se čtvercovou apsidou, byla postavena někdy koncem 14. století a v 17. a 18. století prošla barokními úpravami.

Farský kostel sv. Michala Archanděla a Karner sv. Anny
Další pamětihodnosti města
Ve Skalici najdete i mnohé další pamětihodnosti. Vzpomeňme například Františkánský kostel a klášter Sedmibolestné Panny Marie, který dnes poskytuje i rozsáhlý multifunkční prostor, sloužící k různým kulturním a společenským akcím, jakými jsou např. Skalické dny, Trdlofest nebo Music fest. K dalším sakrálním stavbám, kterých je ve Skalici opravdu požehnaně, patří např. Jezuitský kostel a klášter. Zajímavostí je, že jezuité se kromě duchovní činnosti intenzivně věnovali i té pedagogické, a tak ve Skalici roce 1662 založili střední školu. Ta byla později povýšena na kolegium a dnes je z ní Skalické gymnázium, které se řadí k nejstarším středním školám v rámci celéhoSlovenska. Na vyvýšenině v severní části města se nachází klasicistní kalvárie, kde se kolem kamenného kříže se sochami sv. Marie a sv. Jana nacházejí kaple s výjevy z Křížové cesty. Obdivovat a popisovat Skalické památky bychom mohli ještě hodně dlouho, my jsme se však odpoledne přesunuli o pár kilometrů dál.

Jezuitský kostelMorový sloup sv. Panny MarieVýhled z kostelní věže
Přístav ve Skalici
Jen 4 km od centra města leží přístav Skalica. Ten je výchozím bodem pro výlety loďkou po turistické vodní cestě známé jako Baťův kanál, která nabízí ideální možnosti pro vodní turistiku, ale i cykloturistiku a aktivní odpočinek. V přístavu si můžete půjčit loďku, rybářské potřeby, zajít si na vyhlídkovou věž a pokochat se krásami okolí, nebo jen tak relaxovat u vody. Zajímavá je i plavba výletní lodí do přístavu v Sudoměřicích (technická památka Výklopník) nebo do Strážnice (skanzen). Na celém kanálu od Skalice po české Otrokovice je 13 plavebních komor. Během plavby natrefíte na množství památek a zajímavostí, jakými jsou např. areál vinných sklepů Plže v Petrově, nebo historická vodní lanovka ve Vnorovách. Tentokrát jsme bohužel štěstí neměli. Jelikož je letní sezóna v plném proudu, prý jsme si měli loďku zarezervovat alespoň pár dní dopředu. Nevadí. Podél kanálu se dá i příjemně projít, příroda je zde opravdu překrásná. Místní nám doporučili, abychom se cestou domů určitě zastavili v některé z okolních vinných sklepů a ochutnali pýchu skalických vinařů - červené víno Skalický rubín. Nejen ten, ale i ostatní vínka, která jsme ten večer okoštovali, byla znamenitá. Návštěvu Skalice spojenou s plavbou po Baťově kanálu, i když ta nám tentokrát nevyšla, a zastávkou ve vinném sklípku opravdu všem vřele doporučuji.
Přístav SkaliceBaťův kanál

* Povinná položka

SR, Trnavský kraj – region vinařství, historie a umění III
Publikováno: 3.6.2020
Po týdnu se opět vracíme do Trnavského kraje, přesněji do okolí Skalice. Navštívíme turisticky vyhledávanou lodní cestu, také se vydáme k jedinečnému automotodromu a procházku tímto regionem ukončíme na vinné (cyklo) cestě.

Publikováno: 27.5.2020
Minulý týden jsme poznávali Trnavský kraj z výšky, pozvali jsme vás do přírody a navštívili středověkou zříceninu. Dnes vyrazíme na procházku výjimečnými městy.

SR, Trnavský kraj – region vinařství, historie a umění I
Publikováno: 13.5.2020
V západní části Slovenské republiky se nachází Trnavský kraj. Rozlohou je sice druhý nejmenší, ale turistických atraktivit nabízí více než dost. Milovníci historie mohou absolvovat prohlídku Trnavy, pro ty, co mají rádi lázeňství, doporučujeme návštěvu Piešťan, Velkého Mederu nebo Galanty, pro gurmány i vyznavače specifické architektury zase Skalici a pro poutníky je určitě povinnou zastávkou malebný Šaštín-Stráže.

SR: Cestování prostřednictvím televize a rozhlasu
Publikováno: 22.3.2020
V současnosti, kdy musíme oželet cestování do zahraničí, ale i po domácích turistických atrakcích, si můžeme najít čas na zhlédnutí cestovatelského průvodce v televizi nebo poslech v rozhlase.

SR, Čáry: záhorská vesnička – VIDEO
Publikováno: 31.5.2021
Za krásami sakrálních památek se vydáme i dnes. Tentokrát navštívíme obec Čáry v severní části Záhorské nížiny. Nachází se v údolí řeky Myjava, zhruba 22 km od okresního města Senica. Sousedí s významným poutním městečkem Šaštín-Stráže či obcí Gbely, proslulou nalezišti ropy.

ČR, Hodonín – návštěva zoologické zahrady
Publikováno: 30.4.2023
Zveme vás na návštěvu domova mnohých druhů zvířat, který se nachází na severozápadním okraji města Hodonín (městská část Bažantnice). Tím domovem samozřejmě myslíme místní zoologickou zahradu zasazenou do přírodního prostředí lužního lesa.

SR, Smrdáky: idylické lázeňské městečko – VIDEO
Publikováno: 25.9.2022
V malebné zvlněné krajině se mezi malými kopečky a údolími na úpatí Bílých Karpat rozprostírá lázeňské městečko Smrdáky. Tato záhorská obec je vzdálená necelých 7 km od okresního města Senica a přibližně 90 km od hlavního města Slovenska - Bratislavy.

SR, Malacky: dobré místo pro život I. - VIDEO
Publikováno: 20.2.2022
Více než 17-tisícové okresní město Malacky je srdcem Dolního Záhoří, regionu mezi řekou Moravou a Malými Karpatmi. Už samotná poloha města ho předurčuje k nesmírné přírodní, kulturní i architektonické rozmanitosti. Vydejte se ji poznávat v následujících řádcích.

SR, Lakšárská Nová Ves: obec uprostřed Záhorské nížiny - VIDEO
Publikováno: 11.10.2021
Naším dnešným tipem na výlet bude Lakšárská Nová Ves, obec nacházející se v jihozápadní části Slovenska, uprostřed Záhorské nížiny, v povodí řeky Morava. Od okresního města Senica je vzdálená 17 km a tvořená je dvěma katastrálními územími, a to Lakšárská Nová Ves a Mikulášov. Sousedí se Šaštínem-Stráže, Borským Mikulášem nebo vojenským obvodem Záhorie.

SR, Petrova Ves: obec s unikátním kostelem i rybníkem – VIDEO
Publikováno: 2.8.2021
Zveme vás na výlet do vesničky Petrova Ves (okres Skalica), která se rozprostírá sice ve výškově nevelké, ale o to malebnější Chvojnické pahorkatině. Jejími sousedy jsou Gbely, Šaštín-Stráže, Letničie, Unín, Radimov a Holíč. Území obce je z větší míry odlesněné a intenzivně zemědělsky využívané. Nejstarší písemná zmínka o obci pochází z roku 1392.

SR, Záhorská Ves: návštěva nejzápadnější obce – VIDEO
Publikováno: 26.7.2021
Záhorská Ves je obec u řeky Moravy na okraji Borské nížiny. Dostupná je třeba po romantické cyklostezce z bratislavského Děvína. A co vás tu čeká? Krásná přírodní scenerie v povodí řeky Moravy, zajímavosti hraniční linie, monumentální starý cukrovar i půvabné sakrální památky, a to vše jen 40 km od hlavního města.

ČR, SR – po stopách Dušana Samuela Jurkoviče
Publikováno: 25.7.2018
Letos si připomínáme 150. výročí narození nejvýznamnějšího slovenského architekta Dušana Samuela Jurkoviče. V dnešním článku ho připomeneme prostřednictvím návštěv unikátních staveb a prozradíme vám i něco o jeho životě.

SR, region Záhorie - Kostel sv. Margity Antiochijské
Publikováno: 29.6.2014
Čím dalším si nás získal Západoslovenský region Záhorie? Kde leží jediná dodnes zachovaná sakrální stavba z dob Velké Moravy a která to vlastně je? Odpovědi na tyto, ale i mnohé jiné otázky se dozvíte v dnešním článku.

SR, region Záhorie: Adamovská jezera – oblíbená oblast chatařů a oáza po tisíce vodních ptáků
Publikováno: 19.6.2014
Krásná Adamovská jezera, která patří do katastrálního území města Gbely, houfně vyhledávají především rekreanti a chataři. Oázu klidu zde však našlo i několik tisíc vodních ptáků, které může trpělivý návštěvník pozorovat z přístřešku dřevěné rozhledny.

SR, ČR: Baťův kanál – ze Sudoměřic do Petrova
Publikováno: 25.5.2014
Dnes se společně vydáme na nezapomenutelnou plavbu po Baťově kanálu, který v minulosti sloužil jako vodní cesta na přepravu lignitu z Ratíškovic, ležících nedaleko Skalice, až do vzdálených Otrokovic, ale také k zavlažování okolního území. V současnosti se využívá především pro rekreační účely. Slouží pro lodní osobní dopravu s převahou vyhlídkových plaveb.

SR, Skalica: Baťův kanál
Publikováno: 13.12.2012
Podmanivé městečko Skalica, ležící na jihozápadním cípu Slovenska, je známé svými historickými památkami, tradicí vinohradnictví, jakož i místní specialitou - Skalický trdelník. Kromě zmíněných lákadel typických pro tuto oblast a krás okolní přírody Chvojnické pahorkatiny, může tato lokalita návštěvníkům nabídnout i další nevšední turistickou atrakci - Baťův kanál.

SR, Záhorie: Kunovská přehrada – letní pohoda
Publikováno: 16.8.2012
Po několika týdnech, strávených více méně doma před televizí, protože jsem si během bláznivé jízdy na motokárách polámala žebra, jsem se už nemohla dočkat dalšího výletu. Na dlouhé túry si mé tělo ještě netroufalo, a tak jsme se rozhodli, že se vydáme někam k vodě.

Baťův kanál: Ze Strážnice do Skalice
Publikováno: 14.10.2010
Asi nejznámější vodní cesta na Moravě je Baťův kanál. Před přicházejícím podzimem jsme využili jeden z posledních dnů "babího léta" a na malé vyhlídkové lodi jsme projeli jeho poslední úsek - z moravské Strážnice do slovenské Skalice.

ČR, Hodonín – nevšední muzeum ropy
Pojďte se s námi podívat do Muzea naftového dobývání a geologie, které je situované v nádherné bu...

ČR, Hodonín – rodinná zoologická zahrada
Prostřednictvím následujících fotografií vás zveme na návštěvu místní zoologické zahrady zasazené...

SR, Veľké a Malé Leváre – záhorské krásky
Na západní straně Záhorské nížiny se rozprostírají dvě malebné vesničky, které nabízejí hned něko...

Záhorie: Sahara Slovakia
Jednou z oblíbených a pravidelných letních akcí je rozhodně Sahara. Pokud se zajímáte o vojenskou...

SR, ČR: Baťův kanál – nezapomenutelná májová plavba
Baťův kanál, který v minulosti sloužil jako vodní cesta na přepravu lignitu z Ratíškovic ležících...

SR, Skalica – starobylé jádro města

Souvisejicí videa

SR, Smrdáky - malebné lázeňské městečko
V malebné krajině Záhoří na úpatí Bílých Karpat se rozprostírá lázeňské městečko Smrdáky. Jeho hi...

SR, Petrova Ves – výlet za památkami a oddechem
Přeneste se spolu s námi do vesničky Petrova Ves (okres Skalica), která se rozprostírá v malebné ...

SR, Záhorská Ves – výlet k hranicím
Vydejte se spolu s námi do nejzápadnější obce Slovenska – Záhorské Vsi, kde najdete množství pamě...

SR: Čáry – kráska Záhorské nížiny
V údolí řeky Myjava, zhruba 22 km od okresního města Senica, se rozprostírá vesnička Čáry s množs...