SR: Vychylovka II. – Lesní úvraťová železnice
Úzkokolejová železnička, které se dnes budeme věnovat, je unikátní technickou památkou světového významu. Patří k nejvyhledávanějším turistickým atrakcím na Kysucích. Pojďte i vy spolu s námi nahlédnout do malebné doliny Chmúra, která je součástí chráněné krajinné oblasti Kysuce.
Kdy a proč vlastně vznikla lesní železnice?
Rázovitý region Kysuce, stejně jako region Orava, leží na severu Slovenska, v Žilinském kraji a patří k nejhornatějším koutům Slovenska. Už od pradávna patřil les k jejich největšímu přírodnímu bohatství, a není tomu jinak ani dnes. Dřevo se v těchto končinách těžilo již od nepaměti. Jelikož se následně sváželo z velmi nepřístupného horského terénu, bylo třeba vyřešit i opravdu složitou technickou roli, jakou byl přesun vytěženého dřeva do míst odbytiště tohoto zboží. A tak byla v letech 1915 - 1918 vybudována Lesní železnice na Kysucích, která kdysi vláčela z obce Oščadnica až do doliny Chmúra (Nová Bystrica, část Vychylovka). Velmi podobná lesní úzkokolejová železnice vznikla v tomto období i na Oravě. Později, v roce 1926 byly obě železnice navzájem propojeny nově vybudovanou tratí z Erdútky (dnes Oravská Lesná) do Chmury. Kysucko-oravská lesní železnice dosahovala úctyhodných 110 kilometrů, přičemž hlavní trať měřila 61 kilometrů a zbývající část tvořily odbočky, které se vždy podle aktuální potřeby prodlužovaly či zkracovaly, nebo úplně přebudovávaly. Při budování železnice byl na překonání velkého výškového rozdílu na poměrně krátkém úseku použitý technicky mimořádně zajímavý Souvraťový systém. V roce 1971 byl její provoz ukončen. Kromě 8 kilometrů dlouhého úseku Chmúra - Tanečník, kde se nacházel i mimořádně cenný Souvraťový systém, byl zbytek tratě demontován.
Svezte se vláčkem do minulosti
Kysucké muzeum v Čadci převzalo v roce 1974 zachovalou část tratě spolu s kolejovými vozidly pod svá ochranná křídla. Jeho hlavním cílem byla funkční obnova této unikátní technické památky a opětovné oživení lesní železničky v rámci národopisné expozice ve Vychylovce. Od roku 1991 je Historická lesní úvraťová železnice prohlášena za národní kulturní památku. Dnes se můžete na lesní železničce svést i vy. Soupravu vagónů, které již slouží pouze pro přepravu návštěvníků skanzenu, tahá malá parní lokomotiva. Oravská lesní železnice spadající pod Oravské muzeum P. O. Hviezdoslava, která od roku 2008 také vozí své návštěvníky, by se již brzy měla spojit s tou kysuckou. Pokud vše dobře dopadne, tak už příští rok se můžeme těšit na opětovné propojení Kysuc s Oravou, protože podle dostupných informací jde o obnovu původní železnice a ne o výstavbu nové tratě. Během hlavní turistické sezóny, která ve Vychylovce trvá od května do října, můžete po zakoupení jízdenky během jízdy vláčkem nahlédnout do životů našich předků i vy. Z vláčku uvidíte nejen několik dřevěnic Kysuckého skanzenu, ale také několik technických železničních exponátů, rozmístěných podél trati. Od listopadu až do dubna vláček nejede, takže letos to už nestihnete. Uvidíme, jak to bude za rok. Možná se po obnovení tratě změní i jízdní řád. Pokud se však na Kysuce vyberete během chladnějších měsíců, Vychylovku rozhodně neobcházejte. Zastavte se zde alespoň na chvilku. Obdivovat zde můžete Muzeum kysucké dědiny v přírodě, nebo ochutnat opravdu skvělé pochoutky starých matek v hospodě přímo ve skanzenu.
Text a foto: O. Maňáková
Překlad: Stanislava Waniová
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek