SR, Poprad - Tatry: Tatranská železnice I.
Publikováno: 18.10.2012
Tatranské elektrické železnice, jak je známe dnes, zachycují jen kousek z bohaté historie této unikátní památky. V následujících řádcích se podíváme na vývoj od prvního trolejbusu na světě až po současnou elektrifikovanou železnici.
Nedává vám smysl spojení trolejbus a železnice? Tak se na to pojďme podívat.
Začátek železniční sítě na území dnešního Slovenska, tehdejšího Uherska, se začal psát v roce 1867, kdy uherský parlament vyzval ministra Imre Mikóa k vypracování návrhu na výstavbu uherské železniční sítě. Projekt obsahoval 25 železničních tras, z nichž více než 5 procházelo Slovenskem. Zajímavostí je, že po schválení projektu v roce 1868 se Poprad skoro dostal mimo železniční síť. Naštěstí do dění vstoupili začínající popradské podnikatelské struktury. Osobité zásluhy patří starostovi Popradu Davidu Huszovi a evangelickému knězi Karlu Wünschendorferovi. Jejich nejsilnějším argumentem pro vytvoření železničního uzlu právě v Popradu byly Tatry a jejich napojení na tehdy ještě jedinou osadu Smokovec, ale i na sever do Kežmarku a dále do Polska. Tento argument byl dostatečně silný na to, aby v prosinci roku 1871 slavnostně otevřeli první železniční stanici v Popradu, která nesla název Felka, a přivítali v ní tak dlouho očekávanou parní lokomotivu. Vlivem železnice se z rolnicko - řemeslnického městečka rázem stalo město konkurující dlouho nejvyspělejšímu městu východu - Kežmarku.
S odstupem času vznikla potřeba mobilního propojení Popradu s Tatrami, neboť spojení zajišťovali jen fiakristé (přepravci s kočáry), kteří z obavy o svou práci bojkotovali jakékoli železniční spojení. Desítky žádostí o výstavbu se podávaly již od roku 1885. Podařilo se to až 2. srpna 1904, kdy firma Stoll z Drážďan na základě schválení žádosti smontovala trolejbus, který sloužil jako první meziměstská trolejbusová linka na světě. Díky dvěma pánům podnikatelům (Vincent Matějka a Viliam Krieger), kteří měli více podnikatelské odvahy než peněz, se projekt "elektrické železnice" mohl realizovat. Krieger měl v nájmu vodní elektrárnu, která vyráběla více elektřiny než mohl prodat, a tak problém se zdrojem energie byl vyřešen. Napojit trolejbus bylo odvážné a pokrokové řešení. V roce 1903 vše promysleli. Začátkem roku 1904 předložili projekt na schválení veřejnoprávnímu výboru již pod názvem nově vzniklé společnosti (Tatranská elektrická Vozová doprava) a za dva měsíce na to bylo schváleno povolení na stavbu. Za další tři měsíce už trolejbus fungoval.
Vozidlo mělo dřevěnou konstrukci s celkovou délkou 7,2 m a čalouněná sedadla pro 14 pasažérů. Trať směrem nahoru, dlouhou přes 13 kilometrů, překonalo za 75 minut. Vozidlo obsluhovala tříčlenná posádka, a to řidič, průvodce a obsluha napájecího kabelu. Později do "vozového parku" přibyl i nákladný trolejbus. Cestující zažívali adrenalinovou jízdu, hlavně při střetu trolejbusu s koňským spřežením. Ale technické problémy a vysoké náklady byly zanedlouho příčinou zastavení provozu. Zajímavostí jistě je, že tento dopravní prostředek neměl pořádné pojmenování, dokud se v magazínu Karpathen Post neobjevil název: elektrická dráha bez kolejnic, ale nepleťte si to s omnibusem, který vystřídal službu tohoto technického unikátu.
Samozřejmě, jak bývá údajně na Slovensku zvykem, po tomto světovém technickém unikátu nezbylo téměř nic. Pár dobových fotografií a součástek. Dnes tuto památku připomíná zapomenutá tabule na železniční stanici v Popradu a jedna, nadšenci vydaná, kniha.
Co to byl omnibus a jak se začala stavět dnešní Tatranská železnice, si povíme v dalším pokračování už za týden.
Text a foto: Oskar Mažgút
Překlad: Stanislava Waniová
Vložit nový příspěvekSouvisejicí články
Publikováno: 25.2.2018
Kozie chrbty (Kozí hřbety) jsou pro některé milovníky trekingu možná méně známou oblastí. Je to však pohoří, ve kterém můžete objevit turisticky velmi zajímavou a překvapivě atraktivní lokalitu nabízející snad nejkrásnější výhledy na Tatry. V následujícím článku vás provedeme zimní krajinou nejvyššího vrchu tohoto pohoří.
Publikováno: 1.11.2017
Dnes nás čeká výlet na severovýchodní Slovensko, kde se jen pár kilometrů od Staré Lubovně rozprostírá vesnička Hniezdne. Obec nabízí jednu unikátní turistickou atrakci, kterou byste široko daleko nenašli.
Publikováno: 8.4.2024
Třetí největší město Slovenska byste rozhodně při návštěvě východní části země neměli vynechat. Patří totiž také mezi nejhezčí města oblasti s krásným historickým centrem a zároveň slouží jako vstupní brána Šariše – regionu cestovního ruchu s úžasnou přírodou, bohatou kulturní tradicí, významnou rusínskou menšinou a slavným UNESCO městem Bardějov. Co v Prešově navštívit?
Publikováno: 3.4.2024
Tentokrát se vydáme do Prešovského kraje, přesněji na jihozápadní okraj Levočských vrchů, kde navštívime více než 2 a půl tisícovou obec Spišský Štvrtok. Kromě bohaté historie nebo unikátních památek nabízí i nádhernou přírodu zastoupenou v nedalekém Národním parku Slovenský ráj.
Publikováno: 3.9.2023
Tentokrát se vydáme do podtatranské kotliny, přibližně 3 kilometry jihovýchodně od Popradu. Naším cílem bude obec Gánovce, proslulá archeologickým nálezem odlitku mozkovny neandertálce či zkamenělými otisky tehdejší flóry.
Publikováno: 25.1.2024
Jelikož počasí venku přeje zimním aktivitám, rozhodli jsme se absolvovat středně náročný skialpinistický výstup na Skalnatou chatu. Výchozím bodem nám byla údolní stanice lanovek v Tatranské Lomnici, u které je vybudováno velkokapacitní parkoviště i kompletní návštěvnická infrastruktura.
Publikováno: 30.8.2020
Spišský region patří mezi nejatraktivnější místa na Slovensku i díky čtyřem národním parkům, které ho obklopují. Výjimečný je i svou tradicí lihovarnictví.
Publikováno: 19.8.2020
Poslední srpnový víkend (29.–30. srpna) se můžete těšit na farmářskou akci, jejímž cílem je představit veřejnosti výsledky práce slovenských zemědělců, chovatelů, farmářů, zpracovatelů i drobných řemeslníků a poděkovat za jejich práci.
Publikováno: 7.8.2019
Dnes vás zavedeme mezi severovýchodní svahy Nízkých Tater a Kozie chrbty (Kozí hřbety), přesněji do Vikartovského příkopu, kde se nachází malebná vesnička Spišské Bystré. V údolí řeky Hornád se rozprostírá obec, která nabízí několik zajímavých památek, dvě naučné stezky, jakož i nádhernou přírodu v okolí.
Publikováno: 26.10.2023
Podzim je nejbarevnějším obdobím roku a ideálním časem na rodinné výlety. Během jednoho slunného dne jsme se vydali do městečka Svit, o kterém jsme věděli jen tolik, že patří mezi nejmladší slovenská města.
Publikováno: 5.12.2013
Na huncovské cestě u královského města Kežmarok stojí nenápadná budova, která skrývá zajímavou historii. Jedná se o nejstarší malou vodní elektrárnu na Slovensku, která dodnes dodává elektrickou energii pro obyvatele města.
Publikováno: 7.11.2013
Podzimní počasí je přímo stvořené pro cyklistiku, a proto si dnes představíme cyklotrasu, která je vhodná pro celou rodinu. Vydáme se na východ Slovenska do města Poprad, odkud budou naše kroky směřovat vstříc dobrodružství.
Publikováno: 31.10.2013
Tatranský národní park nabízí mnoho krás. Vysoké a strmé štíty, hluboká údolí, majestátné vodopády, průzračná plesa, nepopsatelně krásnou a bohatou faunu i flóru, ale také krásy ukryté v hlubinách země v podobě různých jeskyní, z nichž je pouze jedna jediná zpřístupněná pro veřejnost -Belianská jeskyně.
Publikováno: 17.10.2013
Dnes se vydáme na východní Slovensko do bývalé obce Strážky, která je v současnosti místní částí města Spišská Belá. Strážky leží na hlavním tahu mezi královským městem Kežmarok a již zmíněným městem Spišská Belá. Známé jsou díky nádhernému zámku, anglickému parku či unikátní zvonici. A právě za těmito nevšedními památkami namíříme naše kroky.
Publikováno: 18.12.2012
Ze seznamu měst, kterými jsme z Prahy projížděli cestou do Vysokých Tater, se zdá být Poprad jedním z nejkrásnějších, už kvůli kulise Vysokých Tater, která nad městem visí jako plakát.
Publikováno: 6.12.2012
Po dvou letech se opět uskutečnil oblíbený a na slovenské poměry nevídaný festival amatérské tvorby o horách - Horalfest. Množství návštěvníků, celoslovenské premiéry filmů, zajímavé workshopy a fantastická atmosféra jen umocňovaly motto tohoto festivalu - Najdi se v horách.
Publikováno: 22.11.2012
Již zítra začíná ve Vysokých Tatrách skvělý a na slovenské poměry i ojedinělý festival věnovaný amatérské tvorbě o horách - Horalfest 2012. Jeho 7. ročník, který bude probíhat v Teniscentru v Tatranské Lomnici během následujících dvou dnů (23. a 24.11. 2012), se koná pod záštitou primátora Vysokých Tater Ing. Jana Mokoše.
Publikováno: 25.10.2012
V první části článku o tatranské železnici jsme si řekli o začátcích její historie a dozvěděli jsme se o světovém technickém unikátu - "tatranském meziměstském trolejbusu". Dnes se zaměříme na novodobou historii železnice od počátku 20. století po současnost.
Publikováno: 20.9.2012
Město Vysoké Tatry je z hlediska katastrálního území největším městem na Slovensku. Je tvořeno čtrnácti osadami, z nichž snad nejznámější a turisticky nejvyhledávanější jsou Smokovce. Ty tvoří čtyři samostatné osady, a to Starý Smokovec - jedna ze vstupních bran do Tater, Nový Smokovec - známý lázněmi, Horní a Dolní Smokovec - osady penzionů a rekreace.
Publikováno: 2.11.2023
Minulý týden jsme začali podzimní procházku po městečku Svit a budeme v ní pokračovat i dnes. Řekli jsme si o vzniku tohoto jednoho z nejmladších měst Slovenska, procházeli jsme se mezi jeho typickými cihlovými domky, kde jsme narazili na značku naučné stezky.
Publikováno: 5.1.2015
Ve Vysokých Tatrách jsem se zastavil na dva dny po cestě z Košic a východního Slovenska. Měl jsem štěstí - podařilo se mi chytit zrovna jedny z nejkrásnějších podzimních dnů, a i když slunko svítilo vždy jen dopoledne, celkově mi počasí velice přálo. Nepršelo, nesněžilo, nebyla zima ani příliš horko. Do hor ideál.
Publikováno: 13.7.2016
Minulý týden jsme navštívili město Mistra Pavla – Levoču a dnes se přesuneme jen o necelých 11 kilometrů níže do Spišské Nové Vsi, která je považována za vstupní bránu do národního parku Slovenský ráj.
Publikováno: 9.11.2023
Není to tak dávno, co jsme navštívili městečko Svit, které je známé např. tzv. baťovskými cihlovými domy. Už tehdy jsme se loučili se slovy, že se sem musíme znovu vrátit. A stalo se. Ale místo obdivování městské zástavby jsme se vydali do přírody.
Publikováno: 19.5.2011
Ještě koncem minulého roku jsem se s kamarádem dohodla, že na letošního Valentýna přichystáme našim polovičkám neopakovatelný zážitek v podobě prodlouženého víkendu ve Vysokých Tatrách. Neměl to však být obyčejný pobyt v horách, plný namáhavé turistiky a propoceného prádla, ale naopak romantický víkend bohatý na zážitky, krásné výhledy a se závanem dobrodružství.
Publikováno: 23.1.2012
Třetí část naší série článků o bezpečnosti na horách bude opět věnována malým velehorám Vysoké Tatry, ale tentokrát zimní období vystřídá letní. Zdánlivě se můžeme domnívat, že úrazovost v letním období je nižší, protože na nás nečíhá tolik přírodních rizik jako v zimě, ale opak je pravdou.
Souvisejicí fotogalerie
Kozí kámen – vrch vysoký 1 255 m je nejvyšším bodem pohoří Kozie chrbty (Kozí hřbety). Rozprostír...
Jen pár kilometrů od Staré Lubovně se rozprostírá vesnička Hniezdne, která nabízí jednu unikátní ...
Pokud máte rádi přírodu, tak se určitě vydejte na procházku přírodní rezervací Baba, která se nac...
V severozápadní části Spiše, kousek od města Poprad, se nachází malebné městečko Svit. Jeho histo...
Město Poprad ve své severozápadní místní části zvané Spišská Sobota ukrývá nádherné zachovalé his...
Okresní město Poprad se nachází na severovýchodě Slovenska a již od nepaměti je považováno za vst...
Zveme vás na procházku Novým a Starým Smokovcem, které katastrálně spadají pod největší město Slo...
I letos naše malé velehory čekají na "pravou" zimní nadílku sněhu. Přesto, že bílá pokrývka stále...
Tatry jsou krásné v každém ročním období. Přestože během naší procházky ze Štrbského na Popr...
Souvisejicí videa
Prešov je považován za vstupní bránu Šariše – regionu, který má krásnou přírodu, bohatou kulturní...
Podívejte se s námi jak vypadaly Vysoké Tatry po ničivé vichřici, která se v roce 2004 touto obla...