www.infoglobe.cz » Tunelový komplex Blanka

Tunelový komplex Blanka

Publikováno: 28.1.2008
Ten kdo od loňského léta projížděl, nebo se procházel v místech, kde by měla vzniknout tolik diskutovaná Kaplického chobotnice, tedy na Letenské pláni, nemohl si nevšimnout, že na pravidelném stanovišti cirkusů a občasného parkoviště autobusů vznikla ohrada ukrývající horu zeminy a kráter obřích rozměrů, základ nejrozsáhlejšího tunelového komplexu v České republice...Blanky.

 

Komplex Blanka v Praze, rozsáhlá stavba realizována v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu, jejíž celková délka by měla být 6 382 m a doplní tak již provozovanou část okruhu délky cca 17 km s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským, které prospěly provozu zejména pátému pražskému okruhu. Po zprovoznění, které je předpokládáno v roce 2011, tak vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě. Současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel na našem území dlouhý až 2,23 km.

 

  

Pohled na portál tunelu Blanka na Malovance

 

S představením projektu vyvstaly i obvyklé otázky, zda se tento gigant hodí do citlivé oblasti nedaleko lokalit Ořechovka, Střešovice i sousedství Pražského Hradu a Dejvic, tedy míst, které si starousedlíci i místní obyvatelé velmi brání. Samotná trasa okruhu by měla procházet urbanizovaným prostředím střední části města na hranicích historického jádra Prahy a prostorem chráněné přírodní památky Královská obora - Stromovka. Již počátkem 90. let minulého století, kdy probíhaly studijní práce na trasování a následně výběr varianty vedení této části okruhu bylo jasné, že převážnou část stavby bude třeba vést v tunelech, budovaných jednak z povrchu, ale z velké části i ražených, aby výstavba a především pak provoz na vzniklé kapacitní komunikaci minimálně ovlivňovaly své okolí. Tak vznikl souvislý tunelový komplex Blanka, zahrnující mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového Trojského mostu přes Vltavu tři tunelové úseky. Tyto úseky na sebe plynule navazují v mimoúrovňových křižovatkách Prašný most a U Vorlíků. Trasa okruhu je v celé délce vedena jako striktně směrově rozdělená se samostatným dvou až třípruhovým tubusem v každém směru. Počet jízdních pruhů odpovídá intenzitám dopravy, podélnému sklonu trasy a především potřebám napojení ramp mimoúrovňových křižovatek, zajišťujících napojení komunikace okruhu na povrchovou síť.

V pořadí od již provozované západní časti městského okruhu se budou budovat úseky:

  • Tunelový úsek Brusnice vede od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely. Za křižovatkou s ulicí Myslbekovou vstupuje trasa do raženého úseku, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 m ražených tunelů.
  • Tunelový úsek Dejvice začíná v křižovatce Prašný most a pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků. Celková délka úseku je 1,0 km.
  • Tunelový úsek Královská obora pokračuje od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom dalším hloubeným úsekem až k trojskému portálu. Celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 m ražených.

Schéma celé stavby

 

Rozsah celé stavby je skutečně mimořádný a srovnat jej lze snad pouze s výstavbou prvních provozních úseků pražského metra. Odpovídá tomu i délka přípravy stavby, reorganizace MHD, koordinace a organizace celé výstavby a úprav okolí. V průběhu realizace, ale hlavně ve výsledném efektu dojde k ovlivnění dopravního života převážné části hlavního města, ke značnému zlepšení životního prostředí v oblasti na hranicích historického centra Prahy, zapsaného na seznam kulturního a historického dědictví UNESCO. Dnes je tento prostor naprosto neúnosně zatěžován průjezdnou dopravou se všemi kapacitními a to zejména v oblasti Letenské pláně ve směru na Prahu 9 i časté dopravní zácpy ve směru opačném, které zamořují Dejvice v podvečerních hodinách. Navíc, dokončení a zprovoznění severozápadní části Městského okruhu umožní po dlouhých desítkách let znovu otevřít problematiku tzv. Severojižní magistrály, tentokrát s cílem adaptovat ji do moderního pojetí historického centra města, z nějž bude vyloučena veškerá tranzitní doprava.

 

Pohled na Letnou po dokončení Městského okruhu

 

Technologické vybavení tunelu

Technologické a bezpečnostní vybavení tunelového komplexu Blanka splňuje a v mnoha případech překračuje minimální bezpečnostní požadavky stanovené evropskou směrnicí o bezpečnosti silničních tunelů. Tunel je další tunelovou stavbou na pražském Městském okruhu a bezprostředně navazuje na Strahovský automobilový tunel. Skutečnost, že všechny pražské automobilové tunely jsou řízeny a ovládány ze dvou dispečerských pracovišť (jedno pro řízení dopravy a druhé pro sledování a řízení technologického vybavení) podmínila vybavení komplexu Blanka odpovídajícím monitorovacím, řídícím a bezpečnostním vybavením, kompatibilním s ostatními tunely.

 

Provozní celky technologického vybavení tunelového komplexu Blanka:

  • Strojní zařízení (jeřábové dráhy)
  • Světelná signalizace (značení a řízení provozu, závory, informační systém, světelné signalizační zařízení)
  • Vzduchotechnika (hlavní větrání tunelu, větrání pomocných prostor)
  • Zařízení pro automatiku provozu (řídící systém, měření škodlivin a rychlosti proudu vzduchu, identifikace provozních podmínek, uzavřený TV okruh, bezpečnostní zařízení, přenosy řízení do velínů)
  • Silnoproudá zařízení (silnoproudé rozvody, uzemnění, osvětlení tunelů a pomocných prostor
  • Slaboproudá zařízení (anténní zařízení, elektrická požární signalizace, sdělovací zařízení, elektrická zabezpečovací signalizace, místní rozhlas,
  • Trafostanice
  • Čerpací stanice

Prašný most po dokončení Městského okruhu

 

Nový Trojský most

Součástí stavby Špejchar- Pelc-Tyrolka je také výstavba nového Trojského mostu mezi Holešovicemi a Trojou. Výsledný návrh mostu byl vybrán na základě architektonicko-konstrukční soutěže, vypsané Magistrátem hlavního města Prahy v roce 2005. Kromě technicko-estetických problémů se museli soutěžící vypořádat s omezujícími podmínkami soutěže na situační návaznost komunikace na mostě, umístěním podpor, jeho šířkovým uspořádáním, zachováním plavební výšky a výšky povodňové hladiny z roku 2002.

Z dvaceti podaných návrhů byl vybrán obloukový most s dolní mostovkou. Předpjatá deska mostovky je uložena na prefabrikovaných předpjatých příčnících, které jsou zavěšeny přes síťový systém nerezových táhel do plochých ocelových obloukových nosníků mostu. Spojité síťové uspořádání závěsů umožňuje rovnoměrnější roznášení zatížení. Závěsy působí jako tenká, ale tuhá stěna díky níž bylo možné navrhnout velmi subtilní konstrukci mostu.

Celková délka mostu je cca 250 m, celková výška nosné konstrukce je cca 34 m nad maximální plavební hladinou řeky. Rozpětí oblouku hlavního pole mostu je 196 m. Založení mostu je hlubinné, opěry a pilíře jsou založeny na vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží. Most je navržen v uspořádání 2 x 2 jízdní pruhy se středním tramvajovým tělesem a oboustrannými chodníky pro pěší a cyklistickou dopravu. Po převedení tramvajové dopravy na nový most bude demolováno stávající mostní provizorium. Z dopravního hlediska je výstavba Trojského mostu s křižovatkou Troja nezbytnou součástí trasy Městského okruhu, neboť stávající křižovatka Pelc-Tyrolka je pro dopravní napojení přilehlých oblastí neúplná.

Nový Trojský most

 

INFORMACE O PROJEKTU

Celková délka tunelů hlavní trasy

 

 

 

 

 

Celková délka ražených tunelů

 

 

 

 

 

2765,72

 

 

 

 

 

2774,09

 

 

 

 

 

Celková délka hloubených tunelů

 

 

 

 

 

2736,48

 

 

 

 

 

2715,05

 

 

 

 

 

Celková délka tunelů

 

 

 

 

 

5502

 

 

 

 

 

5489

 

 

 

 

 

  

zde jsou patrné pozůstatky zkušební štoly, která vznikla v rámci geo průzkumu terénu, který budou muset ražební stroje zpracovat

 

Hloubené tunelové trouby celkem

 

 

 

 

 

6599,53 m

 

 

 

 

 

Ražené tunelové trouby celkem

 

 

 

 

 

5539,81 m

 

 

 

 

 

Tunelové trouby celkem

 

 

 

 

 

12139,34 m

 

 

 

 

 

 

Plocha výrubu

 

 

 

 

 

Dvoupruh

 

 

 

 

 

123,7 m2

 

 

 

 

 

Třípruh

 

 

 

 

 

172,6 m2

 

 

 

 

 

  

 

 

Minimální nadloží ražených tunelů

 

 

 

 

 

8 m

 

 

 

 

 

Maximální nadloží ražených tunelů

 

 

 

 

 

44 m

 

 

 

 

 

Objem stavebních prací

 

 

 

 

 

Ražené objekty

 

 

 

 

 

944 000 m3 (vyrubaný prostor)

 

 

 

 

 

Hloubené objekty

 

 

 

 

 

1 270 000 m3 (obestavěný prostor)

 

 

 

 

 

  

 

 

Výška průjezdného profilu

 

 

 

 

 

4,8 m

 

 

 

 

 

Šířka jízdního pruhu

 

 

 

 

 

3,5 m

 

 

 

 

 

Maximální stoupání

 

 

 

 

 

5%

 

 

 

 

 

Návrhová rychlost

 

 

 

 

 

70 km/h

 

 

 

 

 

 

Zpracoval Jan Chaloupka

k článku byly použity informace z www.tunelblanka.cz a www.subterra.cz  

zpět



Diskuze u článku (1)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Gotthardský tunel
Publikováno: 12.7.2009
Jen co se usadily mraky prachu po poslední detonaci bezpečnostní štoly gotthardského tunelu, padly si s jásotem do náruče skupiny dělníků z obou stran skalní průrvy: 26. března 1976 byl po letech velice náročné práce úspěšně dokončen poslední úsek ve své době nejdelšího silničního tunelu na světě.


Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

V tuto chvíli není žádná soutěž aktivní. Předchozí soutěže najdete v našem archivu soutěží.

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

1.3.2024
Klub slovenských turistů, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás zvou na 38. ročník mezinárodního setkání expedičních turistů a netradičních cestovatelů EXPEDICE 2024.
15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
22.12.2023
Portál Infoglobe vám přeje krásné vánoční svátky, hodně štěstí, lásky a splněných přání v novém roce 2024 ;-)
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:pátek 19. 4. 2024
svátek:Rostislav
dnes:
pátek 19.4.
3 °C
zítra:
sobota 20.4.
3 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X