Víte, že? NEJ dopravní letadlo světa
Dnes už si málokdo dovede představit dovolenou bez cesty na letiště, procedury a let, který bývá spíš skromným transportem než něčím, co si člověk nějak zvlášť užije. Bohužel, na našich letištích, evropských linkách či charterových letech se potkáme se stroji výhradně starší generace a navíc upravenými tak, aby do svého trupu pojaly co nejvíce natěšených turistů, kteří více než po pohodlí touží konečně být někde na pláži, a tak otlačená kolena od sedačky před vámi tolik nevadí. V mezikontinentálních letech měl po dlouhá desetiletí na komfortní přepravu monopol Boeing se svým Jumbo Jetem, tedy dnes již legendární 747čkou, jejíž první let se uskutečnil již v roce 1969 a na značné části dlouhých tratí stále dobře slouží. Celkově jich bylo vyrobeno 1418 kusů a to v různých modifikacích, velikostech a úpravách. Pro své mimořádné kvality a spolehlivost ho využívá i americká vláda jako své Air Force One… Ale i tomuto gigantu v posledních letech zvoní umíráček, jelikož se na trhu objevují letadla o několik generací novější, komfortnější a svou výbavou i pohodlím více než konkurence schopná této létající legendě. A právě jejímu nástupci z produkce evropského Airbusu se v tomto článku budeme věnovat. Souputníkem Boeingu 747 byl od počátku devadesátých let Airbus A340 – dlouhotrupý čtyřmotorový letoun, s kapacitou max 350-380 cestujících, který si svou popularitu získal především pod vlajkou Lufthansy, Air France a španělské Iberia Airlines. Ale i ten začal rychle zastarávat. Krátkodobá spolupráce největších rivalů příliš úspěchu nepřinesla. Boeing modernizoval svá letadla a Airbus začal rokem 2000 pracovat na úplně nové koncepci dvoupatrového stroje, který měl být nejmodernějším a zároveň největším letadlem pro první dvě dekády 21.století. Po A340 tak nevznikl A350, ale osmička se stala symbolem dvounásobku řady 340 – symbolem druhého plnohodnotného patra…
Airbus A380 je na nebi skutečným benjamínkem, jelikož jeho první let se uskutečnil až v roce 2005 a i přes prvotní problémy se stal rychle populárním strojem u předních světových přepravců, jako jsou Emirates, Air France, australské Quantas či Korean Air. Prvním uživatelem však byly Singapure Airlines. Éra Boeingu 747 tak pomalu od roku října 2007 končí, tehdy byla totiž A380 zařazena do pravidelného provozu. V současnosti je skutečně největším dopravním letadlem, jaké lze spatřit. Jeho rozměry překonává pouze ruský obr Antonov 225 a v historii snad jen vzducholoď Hindenburg a experimentální obří hydroplán Hughes H4, známý z filmu Letec. Rozměry A380 jsou (v závorce údaje o B 747-8): délka – 73m (76m), rozpětí – 80m (68m) , max.kapacita – 880 pasaž. (467), max rychlost – 1062 km/h (918 km/h), dolet – až 15 100 km (14 tis). Maximální vzletová hmotnost – 600 tun – vůbec nejtěžší letadlo historie!
Svou přepravní kapacitu neskutečných 880 pasažérů získal Airbus nástavbou druhé paluby, čímž překonala největší Boeing 747 téměř dvojnásobně. A380 existuje však i v exkluzivní verzi, na jejíž palubě mají cestující k dispozici vlastní kajuty s postelí, společenskou místnost, bar či tělocvičnu…
Nový Airbus bude také znatelně tišší a ekonomičtější než jeho americký konkurent. Airbusy jsou také známé svým unikátním systémem řízení tzv. Fly by Wire – tedy tak, že zastarávající systém hydrauliky, táhel a lanek nahradil plně elektronický systém řízení letu. Obří letoun se tak ovládá pomocí malého joysticku na místo klasického kniplu.
Proces uvedení do provozu se však neobešel bez nemalých zpoždění. Finální testy a předání prvních kusů letadel provázelo mnoho komplikací, ale i tak se Airbusu zakázky jen hrnuly. Nedávný červnový letecký festival v Berlíně přinesl Airbusu další kontrakty na desítky dalších strojů A380, především pro přepravce z Asie a bohatého arabského světa, pozadu nezůstala ani německá Lufthansa s celkově objednanými 15 kusy (v porovnání s Emirates a jeho zakázkou na 90 letadel…)
Krom nejmodernější elektroniky a pohodlí v několika přepravních třídách je vnitřek trupu koncipován tak, že v dolní – hlavní přepravní palubě je celkem 356 míst pro hlavní turistickou (334 míst) a 1.třídu (22 míst) a v horní pak 199 míst (II.třída 96 míst a turistická 103 míst), dále jsou zde kuchyňky, 2 výtahy, odpočinková místa pro posádku, 17 toalet a další potřebné prostory činící z A380 nepřekonatelný stroj co do obejmu a rozměrů.
Na kratších tratích se o své místo na nebi stále dělí s menšími konkurenty od Boeingu (ver. 777 a svým A330), na dlouhých tratích se ale stává letadlem číslo 1.
V půlce letošního června se měl A380 představit i v Praze, ale nakonec byl tento let zrušen. Stále se však počítá, že v nejbližší době bude dán nový termín, a tak se budou moci na vlastní oči pokochat i čeští příznivci letectví!
text: Jan Chaloupka
foto: wikipedia commons: Ingo Green , Imre Solt , WoSt01 , S. Solberg J. a Ilookit
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek