Víte, že? Nej mosty ČR
Nejdelším přemostěním podle rozpětí hlavního pole drží Žďákovský most na Orlíku s délkou 543 m. Samotný oblouk, podpírající konstrukci, má rozpětí 379,60 m. Stavba silničního mostu, spojujícího Tábor a Plzeň, byla započata roku 1957 spolu s napouštěním vodního díla a dokončena byla roku 1967, přičemž se celková cena vyšplhala na 71 milionů Kčs! Nad hladinou Orlické přehrady se pne ve výšce 50 m, ode dna přehrady pak téměř 100 m. Jedná se také o poslední nýtovaný most svého typu, ostatní stavby od té doby jsou svařované. V roce 2001 získal most prestižní ocenění Most století v kategorii tuzemských ocelových silničních mostů.
Mezi nejdelšími mosty však máme v posledních týdnech jasného favorita a je jím nedávno zprovozněný megamostní Lahovická estakáda, přes údolí Vltavy a Berounky, na nově otevřeném úseku Pražského okruhu, mezi D1 a plzeňskou D5. Celková délka stavby je 2045 + 236 metrů, tedy zhruba 2,3 km. Celé přemostění tvoří technicky dvě části, ale všeobecně je brán jako celek. I tak tvoří estakáda nejdelší mostní konstrukci nejen v ČR, ale celé střední Evropě!
Donedávna byl nejdelší klenoucí se silniční stavbou dálniční most (D8) přes Ohři u Doksan o celkové délce 1 183 m, dostavěný roku 1998.
Mezi další významné a především rozsáhlé mostní stavby patří pražský Negrelliho viadukt na trati mezi Masarykovým a nádražím Praha-Bubny dokončený v roce 1850. Most přes Vltavu je dlouhý 1110 metrů; do roku 1910 byl dokonce nejdelším mostem Evropy. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu, v současné době druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu. Viadukt je konstruován tak, aby přestál i nejvyšší povodně, což zároveň v roce 2002 dokázal. Jeho stavitelem byl věhlasný inženýr Alois Negrelli...
Text: Jan Chaloupka
Foto: wikipedia commons
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek