www.infoglobe.cz » Víte, že? Výš, dál a rychleji I.

Víte, že? Výš, dál a rychleji I.

Publikováno: 6.11.2011
Překonávání limitů v přepravě osob není jen otázkou několika posledních dekád, ale spíše celého století, kterému jednoznačně v tomto odvětví dominovala letecká přeprava. A kdo byl na svých cestách vůbec nejrychlejší?

Po delší odmlce se opět vrátíme k technice v dopravě a konkrétně do oblasti letectví, které je stále jednou z nejatraktivnějších forem cestování. Zatímco v posledních letech byla hlavním požadavkem přepravců maximální kapacita a bezpečnost strojů, koncem 70. let tomu bylo právě naopak, resp. důraz byl kladen především na rychlost a to bez ohledu na hluk, cenu či náklady spojené s provozem nadzvukových dopravních letadel. Mezi hlavními hráči na tomto poli byli sovětský Tupolev, americký Boeing a především britsko-francouzský Concorde. Epochu nadzvukových letů však přestál pouze poslední zmiňovaný a asi nejznámější zástupce těchto strojů a to právě Concorde, který létal nepřetržitě mezi lety 1976-2003. Kdybychom si měli podrobně rozebrat historii každého z těchto letounů, rozhodně by jsme se nevešli do limitů pro tento článek, jelikož samotný vývoj, testování, letecká neštěstí i úspěchy z dob samotného vývoje jsou rozprostřeny téměř  na ploše dvaceti let usilovné práce konstruktérů i pilotů.

Dnes si pouze přiblížíme hlavní hráče na tomto poli. Na ruské straně to byl Tu-144, dravec jehož vývoj byl těžkou zkouškou sovětské ekonomiky i vůle. Požadavky na vývoj nového typu letadla a potřeba vyrovnat se a zároveň předběhnout západ, to byl hlavní plán sovětského politbyra. Co nejrychleji uvést do provozu nadzvukový stroj, překonávající veškeré limity kokpit Concorducivilního letectví – úkol hodný Tupolevovy letecké kanceláře. Za 7 let vývoje mezi lety 1968-1975 vzniklo hned několik variant Tu-144, které však záhy přilepily na zem konstrukční vady, havárie či neudržitelné náklady spojené s žíznivostí výkonných motorů. To vše v době nastupující ropné krize, která výrazně zasáhla i jinak bezednou ruskou pokladnu, která na technickém pokroku nikdy příliš nešetřila. Zlatý věk průmyslové špionáže mezi východem a západem či nařčení z okopírování evropského Concorda, to vše jen podtrhlo neslavný osud Tu-144. Hlavní měření sil mezi ním a Concordem mělo přijít v roce 1973 během pařížského aerosalonu na letišti Le Bourget, kde se poprvé měli tito rivalové utkat v rovném boji před zraky tisíců diváků. Ukázky leteckých schopností, manévrů a ovladatelnosti vyzněly jednoznačně lépe pro Concorde. Reakce ze strany Rusů na sebe nenechala dlouho čekat. Na pokyn sovětského velení byla posádka v té době ještě nedostavěného Tupoleva nucena předvést prezentační let daleko za hranicemi konstrukčních možností, které během vyrovnávání téměř střemhlavého letu skončily leteckým neštěstím, když se letoun prakticky rozpadl… smrt posádky i obyvatel nedaleké vesnice na níž dopadly trosky, byly jen dalším hřebíčkem do rakve sovětského nadzvukového projektu. Tupolev 144 byl po mnoha úpravách nakrátko nasazen do běžného provozu. Zpočátku vozil pouze poštu mezi Moskvou a kazašskou Alma-Atou, aby pak po získání letové způsobilosti mohl mezi roky1976-1978 vozit také pasažéry. Vysoké náklady a malou přepravní kapacitu mohla jen stěží vykompenzovat rychlost (okolo 2 hodin), za kterou překonal letovou vzdálenost 3300 km. Spotřeba pohonných hmot na jednoho pasažéra /1 kilometr 10x vyšší než u takového žíznivce, jakým byl slavný Tu-154… I Concorde měl své mouchy, ale v porovnání s „Tučkem“ byl o několik tříd jinde.

Američané v té době vyvíjeli prototyp nesoucí jméno Boeing 2707. Silná prohlášení politiků, boj s východem a potřeba být všude první – to jsou vlastnosti prakticky shodné s hlavním rivalem – SSSR. Zastavené dotace americké vlády však celý projekt z let 1967-1974 pozastavily a nadále se v letectví věnovali investicím především do vývoje obřích zaoceánských letounů, jakým byl legendární Boeing-747 Jumbo Jet. Nadzvukové létání bylo v zemi svého zrodu od té doby doménou pouze armádních strojů. Ani dnes není prakticky žádná snaha tyto plány obnovit, ba naopak, svou renesanci zažívají vzducholodě a vzdušné koráby pro více jak 700 pasažérů – upřednostňující komfort, cenu i ekologické požadavky.

V příštím díle si přiblížíme něco z technických parametrů, maximálních rychlostí a další zajímavosti...

Text: Jan Chaloupka

Foto: Wikipedia Commons: Christian Volpati , James.Gordon , Christian Kath a Joe Mabel



Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Víte, že? Výš, dál a rychleji II.
Publikováno: 13.11.2011
Ve druhém pokračování minisérie o nadprůměrných letounech si představíme ty, jejichž stručnou historii jsme si již přiblížili. Britsko-francouzský Concorde.

Víte, že? NEJ dopravní letadlo světa
Publikováno: 3.7.2011
Nároky na moderní leteckou dopravu stále rostou. Dříve preferovanou rychlost vystřídala přepravní kapacita a komfort a my se dnes podíváme, které ze současných letadel tyto parametry splňuje téměř bez výhrad.

Čím létáme - Airbus A320
Publikováno: 26.2.2008
Dnešní vzduchoplavecké povídání nám přiblíží historii a současnost prvního typu z řady nejčasteji využívaných letadel osobní přepravy z produkce evropské letecké korporace Airbus, konkrétně model A320, se kterým se nejčastěji setkáváme na kratkých a středních tratích.


Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

Hravá zima

12. 12. – 15. 2. 2024
1. cena:
Zimní balíček od eshopu ViaTrek.sk
2. cena:
Zimní balíček od vydavatelství Dajama
3. cena:
Zimní balíček od vydavatelství CBS
Cena redakce:
Zimní balíček od eshopu Tatrica.sk

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

1.3.2024
Klub slovenských turistů, Fakulta informatiky РEVŠ a OZ Karpaty Vás zvou na 38. ročník mezinárodního setkání expedičních turistů a netradičních cestovatelů EXPEDICE 2024.
15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
22.12.2023
Portál Infoglobe vám přeje krásné vánoční svátky, hodně štěstí, lásky a splněných přání v novém roce 2024 ;-)
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:úterý 19. 3. 2024
svátek:Josef
dnes:
úterý 19.3.
-3 °C
zítra:
středa 20.3.
0 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X