Víte, že? Výš, dál a rychleji II.
Vývoj a provoz civilních letadel schopných překonat hranici zvuku byl primárním úkolem většiny leteckých konstruktérů od počátku 70 let. Ale stejně jako rychle tento trend započal, tak také skončil, ač tato éra trvala takřka 30 let. Tu však přestál pouze stroj jediný – Concorde, ale i jeho rychlost dohnala stín nerentability a extrémních nákladů spojených s provozem byť krásného, ale naprosto nepraktického stroje. Při působivé cestovní rychlosti 2172 kilometrů za hodinu dokázaly tyto letouny přeletět Atlantik za méně než tři hodiny. Na trase z Evropy do Ameriky přistávali cestující díky časovému posunu dokonce o hodinu dříve, než vzlétli… hlavní a vlastně jedinou destinací byl New York.
Celkem bylo ke komerčním letům vyrobeno 16 letadel. Původní široké objednávky byly po nástupu ropné krize a celkové přeměně ekonomiky na počátku 80. let stornovány, takže jediným provozovatelem byl de facto zadavatel – British Airways a Air France, kterým se dokonce podařilo učinit své lety na krátký čas i ziskovými a to především na luxusních linkách pro VIP pasažéry. Jeden stroj byl pronajat i společnosti Singapur Airlines a méně známému americkému dopravci Braniff International. Své tři objednávky musela zrušit i německá Lufthansa. I přes všechna úskalí byl projekt Concorde víceméně úspěšným počinem na poli nadzvukového létání, jehož éra se datuje mezi lety 1970, od prvního vzletu prototypu, přes rok 1976 – první komerční let a uzavírá se až rokem 2003, kdy přistál poslední linkový let mezi New Yorkem a Londýnem. Cena letenky se i po velkých slevách na sklonku provozů pohybovala okolo čtvrt milionu korun… Nejčernější událostí spojenou s Concordem byla letecká katastrofa, kdy se letoun zřítil krátce po vzlétnutí z pařížského letiště Charles de Gaulle. Na vině byla víceméně souhra náhod, když kovový díl z jiného letounu prorazil během startu pneumatiku, která následně explodovala a její uvolněné části narušily elektrické vedení a způsobily požár celého motoru. Rychlost startovacího manévru nešla korigovat do nouzového přistání a tak se po necelé minutě letoun zřítil na malý hotýlek nedaleko letiště…Nikdo ze 109 pasažérů nepřežil. Rok 2003 pak definitivně uzavírá slavnou historii tohoto pozoruhodného stroje, který však nikdy nebyl ziskový.
|
|
Celková kapacita |
152 pasažérů |
Cestovní rychlost |
2100 km/h |
Maximální rychlost |
2352 km/h |
Dolet |
7250 km |
Dostup |
18 300 m |
Pořizovací cena |
23 mil. liber ( rok 1977) , 122 mil. liber (rok 2008) |
délka X rozpětí |
62 m x 25 m |
Pozn.autora: asi nejbližší vystavený exemplář Concordu je vystaven spolu s TU-144 na střeše technického muzea v německém Sinsheimu...
text: Jan Chaloupka
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek