Zermatt - lyžování ve stínu Matterhornu
O Zermattu se hovoří hlavně v souvislosti s evropským prvenstvím, které tomuto místu zajistil ledovec s nejvýše položeným a zároveň nejrozsáhlejším lyžařským areálem Evropy. Tím však výčet prvenství nekončí, bohužel. Luxusní výhled na symbol Švýcarska, moderní technologie zasněžování a především „adresa“ Zermattu něco stojí. Švýcaři si toho jsou dobře vědomi, což se odráží v cenách služeb i permanentek, které patří k vůbec nejdražším v celých Alpách. Odměnou ale zůstává více než bohatá nabídka zábavy, kterou Vám nejvýše položená lyžařská oblast nabídne. Jak by se dalo z přítomnosti ledovce očekávat i zde se lyžuje celoročně. Výjimečnost Zermattu potvrzuje i fakt, že je zcela uzavřeno pro automobilovou dopravu. Ránu zdejší kvalitě sněhu nezasadily ani horké letní dny posledních sezón, které jinde nemilosrdně sněhovou pokrývku ztenčil až na samotné historické minimum. Bohužel úbytek ledovcového podloží v nejnižších partiích začíná ohrožovat i Zermattské středisko. To vedlo provozovatele k opatřením, které si na podzim roku 2007 vyžádali nemalé investice do zasněžovací techniky schopné vyrábět sníh i za teplot nad bodem mrazu, čímž by se zajistil i dojezd do údolí na nejníže položených ledovcových tratích.
Většina sjezdových tratí je lehká až středně těžká, na ledovci Theodulgletscher je pro lyžaře připravena široká jednoduchá sjezdovka. Přesto je Zermatt určen spíš kvalitním lyžařům, jejichž schopnosti prověří sjezdovky s četnými hrboly, mezi kterými dominuje svah BumpRuns, vedoucí ze Stockhornu do Gant, který nabízí sjízdné převýšení 1200m, což je na alpském ledovci unikát. Náročnější lyžaře uspokojí i svahy u jezera Schwarzsee. Již tak širokou nabídku doplňují freeridové svahy s hlubokým sněhem, kterých je zde otevřeno stále víc a víc. Až do konce dubna je jako přídavek otevřeno dalších více jak 300km sjezdovek, které se nacházejí nejen v oblasti Zermatt, ale i v sousední italské Cervinii, která je s ledovcovým střediskem kompletně propojena sítí lanovek a vleků. Systémem kabinkových a visutých lanovek dosáhnete vrcholu Klein Matterhorn (3889 m), který nabídne krásný výhled na „zub“ Matterhornu a zároveň je i výchozí stanicí několika mírnějších, zato dlouhých svahů. Carvingové tratě obsluhuje několik vleků a ve spodních partiích i expresní sedačka Furggsatell, která zásobuje sportovci zdejší nejvyhledávanější „červenou“ sjezdovku. Na Kleine Matterhornu má v nejbližších letech vyrůst luxusní hotel, který svou výškou zarovná kótu hory na rovných 4000 m! Běžkařům je k dispozici devět kilometrů dobře upravených tratí. Pakliže byste rádi vyzkoušeli curling, máte možnost své dovednosti prověřit na dvanácti drahách určených pro tento olympijský sport.
Mezi působivé zážitky patří i jízda Matterhorn Expresem, který dopravuje z obce k jezeru Schwarzsee každou hodinu více než dva tisíce lyžařů a turistů. V následující sezóně by již měl být v provozu nový telemix, tedy kombinace kabinkové a sedačkové lanovky ze Sunnegga do Blauherd. Po lyžování můžete navštívit kteroukoliv ze zdejších více jak padesátí restaurací, neměli byste prohloupit v žádné, jelikož pohostinství v tomto romantickém koutě Alp patří k těm vůbec nejlepším. Ať už zavítáte do vyhlášených podniků Aroleidwald, Paradies či skvostného Le Mazot, nebudete rozhodně zklamání, ale zároveň je potřeba zakalkulovat i vyšší cenovou náročnost těchto gastro zastávek. Pakliže byste chtěli toto středisko opravdu navštívit, využijte lákavou nabídku sousední italské Cervinie, která je výrazně cenově příznivější. Obecně však platí, že je příjemné spíš být v Zermattu spatřen, než v něm skutečně sportovat…
313 km sjezdových tratí
69km 188km 56km
21192217
nadmořská výška 1620 - 3889 m.n.m.
sezóna je celoroční, hlavní: listopad-květen
Vzdálenosti:
od Prahy 1030 km, od Brna 1135 km
přes Mnichov a Bern do Tasche, odtud pouze vlakem, cca 10km
orientační ceny skipasů
dospělý 1den/6dní - 60/225 CHF
děti 1den/6dní – 32/139 CHF
více na: www.zermatt.ch
sněhový servis: www.svycarsko.info
text: Jan Chaloupka
foto: Wikipedia Commons: SteGrifo27, Ttrainer, R.Biner-Hauser, A.Bossi
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek