www.infoglobe.cz » Bolívie – Copacabana a Isla del Sol

Bolívie – Copacabana a Isla del Sol

Publikováno: 21.7.2023
První město v Bolívii, které navštíví cestovatel jedoucí pozemní cestou z Peru, je většinou Copacabana. Pokud ne, měl by určitě návštěvu zvážit. Když městu odpustíme povinný a zbytečný poplatek, je Copacabana hezké a klidné místo k odpočinku, umocněné požitkem při pohledu na jezero Titicaca. Město je malé, což dodává tomuto malebnému jezernímu letovisku neuvěřitelné kouzlo a dá se zde dlouze procházet a vychutnávat si jej.

První místo, které navštěvujeme, je Plaza 2 de Febrero, kde je skvostná bílá katedrála s kopulemi v maurském slohu, která spíše připomíná zámek. Interiér je neméně působivý a i na kostel přehnaně bohatý a zdobený.

katedrála v Copacabaně (Catedral de la Virgin de Candelaria)

Ještě před večerem se jdeme podívat na nedaleký kopec Cerro Calvario, který je oblíbeným místem nejen turistů, ale i místních, jelikož tudy vede „křížová cesta“. Z výšky 160 metrů nad největším vysokohorským jezerem (8 400 km2), které svými vlnami omílá břeh ve výšce 3 808 m n. m., se dá dlouze kochat. Tuhle podívanou nám ale kazily všudypřítomné odpadky, které tady po sobě zanechávají nejspíš místní. A tak se jdeme podívat na vedlejší kopec Santa Barbara, odkud je také krásný výhled, podstatně méně odpadků a navíc jsme tu sami. Na závěr se ještě projdeme po nábřeží promenády, kde již pro dnešek odpočívají šlapadla, aquazorbingové koule a jiná plavidla. A radši si kupujeme lístek na loď, protože další den máme namířeno na ostrov.

pohled na město Copacabana z Cerro Calvario

poutní místo na Cerro Calvario hlavní trasa přes Isla del Sol

Brzo ráno míříme k molu, odkud plujeme k ostrovu Isla del Sol. Je docela zima, tak si radši sedáme do kajuty. Dvouhodinová plavba k severnímu místu Challapampa utíká při sledování okolí docela rychle, nicméně nahoře na lodi bychom asi přimrzli. Ze severního bodu máme v plánu vyrazit skrz celý ostrov až k jižnímu přístavu a tam případně přespat v hotelu. Na ostrově, který má rozlohu 70 km2, se nachází několik inckých památek (hlavní jsou asi rozvaliny Chincana), ale těch jsme už z Peru přesycení. I proto za klidným zálivem a pěknou písečnou pláží za městem obcházíme jeden check point s odůvodněním, že si jdeme jen projít ostrov. Jdeme přes severní výběžek ostrova rovnou na hřeben a směřujeme po vlnité krajině ve čtyřech tisících metrech do centrální části.

zátoka u Challapampy

Cestou se kocháme pohledy na velké množství tmavě modrých zátok, klikatících se výběžků a malých ostrůvků, které jsou posety po jezeře. Někdy je to jen plochá nakloněná skála – jako třeba Isla Jochihuata – vyčnívající nad hladinu a vytvářející nádhernou scenerii do nitra jezera Titicaca. Vprostřed ostrova se na prašné cestě nachází další kontrola. Ta nám sdělí, že za použití cesty, po které si dovolujeme jít, musíme zaplatit 15 BOB. No, za použití chodníku jsem ještě neplatil, tak si předávání bankovek náramně užívám. Po dalších asi čtyřech kilometrech, nahoře před jižním přístavem ve vesnici Yumani, stojí další muž loudící další peníze. Tentokrát 5 BOB za to, že vcházíme do města. Tak si tady místní obyvatelé přivydělávají a já vypadám jak večerníček rozhazující namísto papírů bankovky.

Isla Jochihuata

Trek skrze ostrov je dlouhý kolem dvanácti kilometrů a časově nám to zabralo kolem čtyř hodin. Ostrov je však ve výšce 4 000 m n. m., takže někomu může dát tahle procházka řádně zabrat. Dolů vesnicí scházíme po inckém schodišti (Escalera del Inca), které vede až k přístavu, a cestou ještě mineme zahradu Fuente del Inca. Měli jsme sice v plánu přespat na ostrově, ale zdejší ceny a neustálé poplatky nás odradily, jedeme radši zpátky do Copacabany. I když cesta z Copacabany na jižní část ostrova stojí 20 BOB, zpáteční cena je už najednou 25 BOB. Místní prodejci lístků se nám vyloženě smějí a v očích jim čtu velký nápis: „VŠAK NEPLAŤ, JSME ZVĚDAVÍ, JAK SE ODSUD DOSTANEŠ“. Cesta z ostrova je snad ještě rychlejší. Lidi na palubě jsou unavení a my také. Ostrov je bez lesního porostu a celý den se jde na přímém slunci. Díky nadmořské výšce ostrova jsou ke kůži a hlavě paprsky o to přísnější.

přístav Japapi

vesnice Yumani a kamenná mola poloostrov Huayran Khala na Isla del Sol

I přes neustálé poplatky a spálenou kůži na uších byla návštěva ostrova Isla del Sol pěkným zážitkem. Stejně tak i pobyt ve městě Copacabana, které parádně plní svůj úkol a navozuje příjemnou atmosféru před návštěvou ostrova Slunce (Isla del Sol). Poslední pohledy na jezero si pak vychutnáváme ještě cestou do La Pazu, protože hlavní tah k metropoli vede právě kolem něj a jednou se dokonce na bárkách přejíždí.

GPS: 16°10'05.9"S 69°05'18.0"W (Copacabana)

Text a foto: Tomáš Novák

Paraguay – místa nedaleko hlavního města
Publikováno: 29.9.2023
Paraguay patří k těm menším státům Jižní Ameriky, ale i tak je svou rozlohou 406 750 kilometrů čtverečních zhruba 5krát větší než Česká republika. Proto tento stát svádí turisty k pomalému přesouvání se a navštěvování menších a klidnějších měst. Jeden muž, kterého jsme stopli, sám tvrdil, že za města se v Paraguayi považuje pouze Asunción, Encarnación a Ciudad del Este. Zbytek jsou spíše vesnice, což se nám i potvrdí.

Paraguay, Asunción - pohodové hlavní město
Publikováno: 22.9.2023
Než dojedeme do města Asunción, musíme projet přes Gran Chaco. To se rozprostírá na území státu Argentina, Bolívie a Paraguay. V Paraguayi zabírá velkou část severního území, o které byla ve 30. letech 20. století vedena válka s Bolívií, kterou Paraguay vyhrála. Příčina byla v tom, že se obě strany mylně domnívaly, že se zde nachází ropné bohatství. Dnes je to jen suchá a vyprahlá rovina, řídce zarostlá pastvinami a stromy.

Bolívie – Santa Cruz de la Sierra
Publikováno: 15.9.2023
Santa Cruz de la Sierra je největší město Bolívie a leží ve středovýchodní části země. Daleko od And se rozprostírá v rovině pouštní oblasti a zajímavostí na tomto městě je pohled na něj z ptačí perspektivy. Oválný půdorys tvoří čtyři obchvatové kruhy (anillos). Tyto kruhy spojují radiales – paprsky hlavních silnic, které jsou číslovány po směru hodinových ručiček a je jich 27.

Bolívie, Samaipata - klidná vesnička
Publikováno: 8.9.2023
Kupování lístků na autobus v Bolívii je perfektní zážitek a zkouška nervů na obou stranách. Ve městě Sucre kupujeme lístky do vesnice Samaipata, která je směrem na Santa Cruz de la Sierra, což by mělo být naše poslední město v Bolívii. Ve vesnici Samaipata si chceme na chvilku oddychnout, protože v posledních dnech jsme víceméně létali v davech lidí.

Bolívie – krásné město Sucre
Publikováno: 1.9.2023
Sucre je nejhezčí a koloniálně nejzachovalejší město Bolívie, které jsme na naší cestě navštívili. Je to také nejupravenější a nejčistší město v tomto státě. Tak nějak tady jde cítit ten řád a chuť lidí udržovat své město v uhlazeném stylu. Je elegantní a barevně jednoduché a místní jsou na to hrdí, když městem procházejí. Velikostně je podobné Potosí a žije zde necelých čtvrt milionu lidí. Od roku 1991 je právem zařazeno na seznam UNESCO.

Bolívie – koloniální město Potosí
Publikováno: 25.8.2023
Cesta z Uyuni do města Potosí trvá pouze tři hodiny a nedívat se z okna by bylo hříchem. Od ploché pouštní oblasti se silnice zvedá a přejíždí se přes nevysoké, ale o to krásnější duhové hory. Stále má krajina pouštní charakter, oblast je dost vyprahlá a bez velké vegetace. Kolem cesty můžete ale zahlédnout lamy i nandu.

Bolívie – Uyuni a solná pláň
Publikováno: 18.8.2023
Když na terminálu ve městě Cochabamba zjistíme, že se autobusové společnosti rozhodly stávkovat, trochu nám to naruší následující plány. V Bolívii stávky nejsou nic neobvyklého. Jsme tady druhý týden a už zažíváme druhou. Zaměstnanci i samotní obyvatelé tuto věc berou sportovně a nějak je to neznepokojuje. Bylo nám několikrát sděleno, že taková stávka bývá nejméně na tři dny.

Bolívie – Národní park Torotoro
Publikováno: 11.8.2023
Nejrychlejší a nejjednodušší přejezd do vesnice Torotoro z La Pazu je nočním autobusem do Cochabamby, kde následně přestoupíte na colectivo (místní hromadná doprava). O tři čtvrtě na šest ráno bloudíme terminálem Cochabamby a zjišťujeme, ze kterého nástupiště jede nějaký spoj do vesnice Torotoro. Paní u informací je ještě rozespalejší než my, tak komunikace malinko vázne, avšak i tak z ní s přestávkami na zívání vyloudíme, že musíme na jiný terminál.

Bolívie – metropole La Paz
Publikováno: 4.8.2023
Na město La Paz jsem byl v Bolívii zvědavý asi nejvíc, protože mě vždy svou nezvykle vysokou polohou (pro metropole) lákal. Říkal jsem si, jak tam lidé v těch 3 600 metrech nad mořem vlastně žijí. Poté, co jsem v těchto výškách v Andách pobýval v Ekvádoru nebo Peru, jsem zjistil, že to tak složité není. Prostě si člověk zvykne. I tak je svou nadmořskou výškou La Paz raritou mezi světovými velkoměsty.

Bolívie – pohledná vesnička Coroico
Publikováno: 28.7.2023
Ze slunné Copacabany jedeme přes bolivijskou metropoli La Paz rovnou do malé vesničky Coroico, kterou jsme cíleně vybrali k několikadennímu odpočinku v přírodě. Z La Pazu jede do této vesnice přímé colectivo (hromadná přeprava – dodávka) kolem tří hodin. Z nadmořské výšky 3 600 m n. m. (La Paz) musíme vystoupat ještě o další výškový kilometr, abychom následně sestoupali serpentinami rovnou do oblasti Yungas (přechodová oblast mezi vysokohorskou krajinou And a nížinatými pralesy). Vede tudy i vyhlášená bolivijská atrakce „cesta smrti“, která je nyní jen turistickou podívanou. Od roku 2006 se jezdí po nové asfaltové cestě, a tak bahnitá „nejnebezpečnější cesta světa“, kde údajně ročně zahyne až 300 lidí, je využívána převážně jen pro sjezdy na kolech.

Bolívie, Cochabamba – vzhůru do střední Bolívie
Publikováno: 2.8.2013
Cochabamba je hlavním městem Cochabambské správní oblasti, která pokrývá plochu velkou přibližně jako Slovensko. Tento správní celek je v zemi znám pro svoji úrodnou půdu a proto se mu přezdívá „obilnice Bolívie“. Mezi plodinami, které se zde nejvíce pěstují patří obilí, tabák, cukrová třtina, dále to jsou brambory nebo kakaové boby.

Peru - můj splněný sen II.
Publikováno: 17.11.2010
Po příletu do Peru jsme se přesunuli z Limy do hor. Do Huarázu, který leží v nadmořské výšce 3091 m, jsme dorazili asi v sedm hodin ráno.

Peru - můj splněný sen I.
Publikováno: 10.11.2010
Jižní Amerika mě vždycky táhla k sobě jako magnet. Byla ale pro mě, studentku s ne příliš velkými příjmy, spíše takovým prozatím nedostupným snem, odloženým do budoucna. Jednoho dne mi v práci můj kolega Vojta řekl: "Nechtěla bys jet do Jižní Ameriky… Peru, Chile nebo tak...?" a tím mi v hlavě vyhlodal díru.

Peru - můj splněný sen III.
Publikováno: 24.11.2010
Ráno jsem si jela na nádraží autobusu pro batoh, který mi jako jediné z naší skupiny do Limy nepřiletěl. Po několika telefonátech na letiště jsme byli s KLM dohodnuti, že dneska přijede ranním autobusem.

Peru - můj splněný sen IV.
Publikováno: 1.12.2010
Jako náš první trek v Peru, v Cordilleře Blance, jsme si vybrali známý a často navštěvovaný trek údolím řeky Santa Cruz. Podle průvodce je optimální doba pochodu 4 dny a vzdálenost od počátečního do konečného bodu 50 km. My jsme si naplánovali prodloužení o jeden den výstupem do základního tábora hory Alpamayo.

Bolívie – srdce Jižní Ameriky
Pro mnoho turistů není Bolívie při návštěvě Jižní Ameriky hlavním cílem, ale naštěstí ji náš auto...

Peru
Peru coby typická jihoamerická země rozněcuje představivost jako málokteré místo na světě. Země v...