Cesta do Slovenského ráje
O většině míst mohu již dnes psát z vlastní zkušenosti, jelikož jsem tuto cestu nedávno naplánoval a dokonce i ve zdraví absolvoval. Postupně jsem prošel některé divoké soutěsky Slovenského ráje, navštívil Spišský hrad, objevil krásy Dobšinské ledové jeskyně a cestou do Nízkých Tater uhnul z hlavního tahu a projel si kouzelný kraj Muránské planiny. To však byl pouze zlomek mé cesty, která dále pokračovala na Valašsko a odtud za vínem do Valtic a k pahorkům Pálavy, abych pak léto zakončil kulturním festivalem v malebné Telči.
Na tuto dovolenou, čítající něco málo přes 1200km, jsem si vyhradil 9 dní, ale ke skutečně aktivní turistické dovolené klidně ještě dva dny přihoďte.
Celá cesta začíná na pražském Hlavním nádraží, jelikož cestovat autem na Slovensko sice není větší problém, ale komfort nočního autovlaku do Popradu je přeci jen pro řidiče a jeho spolujezdce příjemnější i vzhledem ke skutečnosti, že nadcházející dny budou opravdu fyzicky náročné!
Během roku není zas až taková potíž sehnat jízdenky pro Vás a vaše vozidlo, mírný zádrhel však nastává v létě, kdy kapacita dvou autovágónů nestačí masivní poptávce podobně smýšlejících řidičů-turistů a vlak bývá často vyprodán. Proto by vaše první kroky po stanovení termínu dovolené měli vést právě do nově zrekonstruovaného infocentra ČD na pražském Hl. nádraží. Za jednosměrnou jízdenku zaplatíte v přepočtu 1272 Kč, což je konečná cena za řidiče+vozidlo+lůžko ve speciálním vyhrazeném lůžkovém voze. Váš spolujezdec platí za lůžko a jízdné celkem 679 Kč. Což je cena přinejmenším rozumná, když uvážíme pohodlí, klid a čas příjezdu, který umožňuje naplnit prakticky celý denní program.
Autovlak EN 425 Slovakia odjíždí z Prahy ve 22.00, přičemž nakládka vozidel probíhá zhruba 2hod předem. Příjezd do Popradu je okolo 6h ranní, kdy jsou vozidla i lůžkové vozy odděleny od vlaku, takže nehrozí, že Vy nebo auto odjedete dál na východ. Ještě v Praze bude již během nákupu jízdenek dotázáni na pár technických informací stran Vašeho vozidla, ale stačí znát přibližné rozměry, SPZ, atd. nutné je také platné povinné ručení, které však dokládat nemusíte. Podobná avšak rychlá lustrace Vás čeká ještě při nakládce vozidel, která probíhá na rampě Hlavního nádraží – nájezd z ul. Italská za křižovatkou Bulhar. Po naložení auta máte ještě více než hodinu čas navštívit některou z blízkých restaurací či náleven v okolí nádraží. Číslo Vašeho lůžka i vagónu se dozvíte včas od stevarda, který vám během celé cesty krom ranní kávy nabídne i pivo či limonádu.
Dovolená může začít…
Je ráno, spolu s autem stojíte na popradském nádraží a ještě trochu rozespalí se rozmýšlíte co dál. V těchto ranních hodinách je nejrozumnější vyrazit do nonstop supermarketu Tesco, který se nachází na výpadovce směr Svit – Štrba, tam lze dokoupit zásoby a dokonce se i nasnídat v přilehlém bistru. V případě dobrého počasí a jisté dávky optimismu lze vyrazit na krátkou vyjížďku ke Štrbskému plesu a St.Smokovci, avšak těm, kteří pamatují podhůří Vysokých Tater jako romantickou krajinu, tuto odbočku příliš nedoporučuji. Možná tak těm, kterým vyhovuje depresivní post-apokalyptická krajina, holá planina posetá ojedinělými stromy, které přežily řádění živlů před několika lety. Tatranské podhůří se opravdu změnilo k nepoznání, naše cesta však vede jinam, než na jih, kde se po cca 30km od Popradu nachází menší pohoří nesoucí po právu pojmenování Slovenský ráj.
Projedeme Poprad a po silnici č.18 se vydáme po trase Švábovce – Spišský Štiavnik – Betlanovce – Mýto (u Hrabušic) do Podlesku - kempu s jednou z nejvýhodnějších výchozích poloh pro turistiku v severní části Slov. ráje, přímo u dolin Suchá Belá – Prielom Hornádu – Piecky či Velký Sokol, kterému se budeme zanedlouho věnovat. Obsazenost kempu zdá se být přímo úměrná kvalitě počasí, což je víceméně logické, avšak krásné počasí je v této mnohdy přelidněné lokalitě spíše na škodu. Vydatný déšť však sebou nese rizika vzestupu hladin bystřin v některých dolinách, které tak mohou být do odvolání formálně uzavřeny, protože dřevené lávky, stupačky a jinak mělké brody mohou být zaplaveny, přičemž jejich schůdnost je pak otázkou pouze pro zdatné a adrenalinu-milovné outdoor maniaky. Ale zpět do kempu Podlesok.
Tabulka na recepci hlásá tyto denní ceny za ubytování: 2 € dospělý, 1,50 € děti 6-15 let, 2 € za stan, 2 € auto, 3,50 € el. přípojka, 2,50 € karavan, 2 € pes…třídenní pobyt ve dvou dospělých lidech s autem a stanem tak vyjde na necelých 30 €. Zázemí kempu je však ucházející, především tedy v otázkách stravování, kde se návštěvníkům nabízí úplně nová a útulná restaurace, kiosek, krámek zásobený základními potravinami a hyg. potřebami, několik přístřešků s ohništi a dostatek prostoru pro soukromí. V nabídce jsou však i chatky s cenami: 8 € bez sprchy, 10 € se sprchou…a sprchy, resp. celé hygienické zázemí Podlesku jsou snad jedinou stinnou stránkou celého areálu, což je rozhodně škoda. Teplá voda je spíše vlažná, sem tam na vás vypadne kachlička či vyskočí pavouček, ale co naplat, jsme pořád v přírodě!
V dalším pokračování se již vydáme do romantických dolin, konkrétně projdeme Velký Sokol, Prielom Hornádu a Klaštorskou roklinu. Uděláme si výlet ke Spišskému hradu a shladíme se v Dobšinské ledové jeskyni…
text a foto: Jan Chaloupka
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek