Cesta severní Indií VII.
13. den (středa 18.2. 2009)
Pozdní snídaně „u tibeťana“ – tibetský chleba a citrónový čaj – mě dostává do formy. Na dnešek jsme si přispali, protože na treku byl náš budíček každý den kolem šesté ráno. Nemáme moc chuť cokoli podnikat, ale přemůžeme se a jdeme se podívat do místní botanické zahrady. Vstup je zadarmo a naštěstí tu není skoro ani živáčka. Skleníky a budovy v areálu jsou ještě z dob britského kolonialismu, věk je na nich znát, ačkoliv se je místní snaží udržovat v dobrém stavu.
Zbytek dopoledne, až do oběda, proflákáme. Zrovna když dojídám své oblíbené chow-mein (kdyby ho všude vařili na stejný způsob, už bych ho nemohl ani vidět), k vedlejšímu stolu usedá cizinka. Kamarád ze srandy říká „čau“ a dostane se mu k našemu překvapení odpovědi „ahoj“. Češka! Prohodíme pár vět, prý právě přijela do Indie a chystá se tu být 6 týdnů, konkrétně v oblasti Sikkimu (hornatá část Indie na východ od Darjeelingu). Po příjemném setkání bereme opět plné batohy a směřujeme na stanoviště džípů. Potřebujeme se dostat do Šiligurí, odkud by měl jet noční autobus do Kalkaty. Řidiči se o nás už perou. Nastupujeme, bágly házíme na střechu a s domluvenou cenou 80 rupií na jednoho objíždíme městečko, protože potřebujeme naplnit vozidlo. Projíždíme uličkami a řidič křičí do okolí „Šiligurííí, Šiligurííí, Šiligurííí“, pro trochu srandy to začneme křičet taky, čímž vyloudíme na našem řidiči překvapený výraz, jenž se pak změní na úsměv. V džípu nás sedí dohromady 11. Jedeme dlouho a pořád dost klesáme, až mě z toho začínají zaléhat uši. 25 km před cílem si pán za volantem rozhodne udělat v jedné vesnici pauzu na oběd, takže všichni čekáme než se ráčí najíst. Během čekání pociťujeme velké vedro a ubíjející sluníčko, na treku jsme si na klasické indické podnebí úplně odvykli. Dokodrcáme se do Šiligurí a pěšky dojdeme k autobusovému nádraží. Lístek do obyčejného linkového autobusu do Kalkaty přijde na cca 330 rupií. Lze si koupit i do klimatizovaného a pohodlnějšího, ovšem ten vyjde na 700 až 800 rupií. Odjezd je v 19:00, máme nějakou tu hodinku čas, jdeme si nakoupit pití a za všeobecného zájmu se na autobusovém nádraží převlékáme do lehčího oblečení. Propocené věci přilákaly komáry, musíme se dát do pohybu a namazat se „odsuzovacím“ krémem. Půl hodiny před odjezdem nakládáme batohy a usedáme do autobusu. Bláhově si myslím, že cestu prospím. Jakmile vyjedeme z města, začíná neuvěřitelně drkotavá cesta a při evidentně neexistujících tlumičích se divím, že jsme ještě neurvali kolo. Sedíme vzadu, takže naštěstí nevidíme občasné riskantní manévry řidičů jedoucích v protisměru. Celou noc probdím.
14. den (čtvrtek 19.2. 2009)
Ještě že jsme se před cestou namazali krémem proti komárům, ti šmejdi to na nás zkoušeli i v noci v autobuse. Podaří se mi usnout až ráno na jednu nebo dvě hodiny. Přijíždíme do velkého, multikulturního a zaprášeného města – Kalkaty, jenž je jedním ze čtyř velkých městských center Indie. Kořeny města jsou spojeny s expanzí Evropanů v sedmnáctém století, především Britů. Všude je vidět bílé a žluté Ambassadory (asi nejznámější indické auto, vyráběné od roku 1958). Naše první kroky směřují k Indickému muzeu do Park street, tady je největší koncentrace hotelů pro turisty. Projdeme si jich asi pět a bereme jeden útulný pokoj s teplou vodou za 500 rupií. Jako první se jdeme podívat na kostel kostel sv. Jana, cca 2 km od Park street. Byl postaven roku 1787 a uvnitř najdete kromě klidu od venkovního ruchu také pamětní desky britských obyvatel města a prvního kalkatského biskupa Middletona. Kostel je prázdný, kupodivu tu nepotkáváme ani žádné „bílé“, při tom právě v Kalkatě je jich zatím nejvíce z měst, jenž jsme projeli. Vstupné 10 rupií. Řeku přecházíme po známém mostu Howrah, přičemž na řece jsou ještě další dva – mosty představují pomyslnou hranici mezi Bengálskou a Kalkatskou čtvrtí. Zrovna dnes se tu koná volební agitace, kdy jeden z řečníků řve na dav lidí, kteří totálně zablokovali dopravu na mostě a ta začíná rychle houstnout i v okolních ulicích.
Mimochodem si chceme sehnat spoj na zítra do Puri, kde máme namířeno k moři. Zase se seznamujeme s „cestovatelskou“ mafií, která tu má podchycené veškeré autobusy (o pokusu koupit si lístky na místním vlakovém nádraží se raději ani nebudu zmiňovat – po frontách, běhání, hledání a hádání se, to vzdáváme). Všichni nám tvrdí, že zítra obyčejný spoj nejede, jenom ten lepší, klimatizovaný a dražší (za neklimatizovaný běžný spoj dáte cca 300 rupií, za klimatizovaný a „luxusnější“ cca 700-800 rupií). Zkoušíme skoro deset různých autobusáků a všude dopadáme stejně. Z tohohle přístupu k „bílým“ začínáme být pěkně znechucení. Když už to chceme vzdát, Olda mě ještě přemluví na poslední pokus - zajít do jedné zapadlé cestovní kanceláře. Mladý kluk nás přivítá a během pár chvil se nás ptá kam a jak se potřebujeme dostat. Prý je lepší jet do Puri vlakem než autobusem, ušetříme čas a peníze. Nestačíme se divit, po všech těch kyselých obličejích a snahách nás „okostit“ tu najednou máme vstřícného člověka, jenž nám chce pomoct. Bereme klasickou 2. třídu se skládacími lehátky. Kluk vytiskne lístky, vysvětlí co jaký název a čas znamená a pro jistotu ještě ukáže certifikát v angličtině, jenž ho opravňuje tímto způsobem prodávat lístky. Cena je cca 350 rupií na hlavu. Odjezd z vlakového nádraží Howrad ve 20:55, příjezd do Puri 05:50, dokonce jedeme spojem, o kterém se nám na vlakovém nádraží ani nezmínili. Po obědě spojeném s večeří, ve čtyři hodiny odpoledne si musím zajít vyměnit peníze – v exchange pobočce mi za 100 dolarů dají cca 4800 rupií. K večeru si zajdeme koupit pivo – Kingfisher strong za 50 rupií. Pivo se v Indii balí do papíru a tento nápoj se tu obecně pije jen velmi málo. Olda dnes slaví svátek a v záloze má whisky, takže ještě dokupujeme colu a po vypití všech lahví jdeme spát.
Text a foto: Jakub Štantejský
Související články:
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek