Čím létáme - Airbus A320
Společnost Airbus S.A.S., známější jen jako Airbus, se sídlem v Toulouse, Francie, je největší světový výrobce civilních dopravních letadel podle počtu kusů prodaných za rok. Airbus dodal více letounů a získal více objednávek než jeho konkurent Boeing. Boeing získal v roce 2005 1 002 objednávek, zatímco Airbus 1 055...
Historie projektu třistadvacítky se datuje od roku 1981, kdy bylo potřeba navázat na úspěch A300 a zároveň vyvíjet náhradu za tehdy nejpopulárnější dopravní letoun na světě - Boeing 727. Nový Airbus měl mít stejnou kapacitu, ale nižší provozní náklady a měl být k dispozici v několika verzích pro různý počet cestujících. A320 se měl zároveň stát konkurencí k modelu MD 8 z produkce McDonnell Douglas MD-80. Ačkoliv byl A320 koncipován jako přímý konkurent těchto dvou typů, Airbus Industrie nakonec vyvinulo úplně novou kategorii letounu pro využití na krátkých a středních tratích. Trup byl rozměrnější (pro větší pohodlí cestujících a větší prostory pro náklad). British Aerospace dodalo nový typ křídla, instalovány byly nové motory od General Eletrics. Hlavním silou nového letounu bylo zabudování nové, počítačem ovládané systému řízení "fly by wire" (tj. z kokpitu se přenášejí pouze elektrické signály k servomotorům). Nové řízení pak bylo předmětem diskusí po několika haváriích Airbusu 320, jeho podíl na haváriích však nebyl prokázán. Dnes patří tyto letadla k nejlépe hodnoceným z hlediska bezpečnosti.
Oproti konkurenci Boeingů 727 a 737 znamenala tato digitální technologie jedno, resp.dvougenerační odstup. Nejpokrokovějším se tento Airbus stal z důvodů historickém zvratu cen ropy, který proběhl v 70. letech. Ekonomické hledisko provozu se stalo hlavním měřítkem úspěchu, bylo tedy více než nutné minimalizovat náklady na palivo. Aby toho Airbus dosáhl, použil u svého nového typu množství nejmodernějších technologií, např. již zmiňovaný fly-by-wire, nastalo i rozsáhlé použití kompozitních materiálů, kontrola těžiště letounu pomocí paliva, skleněný kokpit a dvoučlennou posádku. Díky těmto vylepšením dosáhl A320 o 50% nižší spotřeby než dosluhující Boeing 727.
U tohoto modelu jsou používány motory dvou dodavatelů CFM International CFM56 a International Aero Engines V2500.
A320 má systémy avioniky navrženy tak, aby je bylo možné snadno modernizovat na novější verzi. S výjimkou úplně prvních A320 může být většina strojů modernizována na nejnovější standard avioniky a být tak moderní i po dvaceti letech ve službě. Zajímavostí letounu je i jeho způsob ovládání, klasický řídící sloupek – knipl nahradil joystick.
První let Airbus 320 vykonal 22.2. 1987 a 28.4. 1988 začal operovat na linkách Air France. O dva dny později převzala svůj první letoun z objednaných deseti i British Airways. Prvních 21 letounů bylo vyrobeno ve verzi A320-100 Od té doby Airbus dodává pouze letouny verze -200, které se vyznačují větší kapacitou nádrží, výkonnějšími motory, o 7 tun vyšší maximální vzletovou hmotností a winglety na koncích křídla. Verze -200 poprvé vzlétla v roce 1988 a ve stejném roce převzala první vyrobené letouny společnost Ansett Australia. Celkem osm těchto strojů využívají i ČSA pro své krátké a středně dlouhé lety do destinací, mezi které patří zejm.Paříž, Madrid a arménský Jerevan.
Airbus A320-200 | |
Délka | 37.57 m |
Výška | 11.76 m |
Rozpětí | 34.09 m |
Hmotnost | 42.20 t |
Max. vzletová hmotnost | 73,50 t |
Max. užitečný náklad | 16,25 t |
Dostup | 12.500 m |
Cestovní rychlost | 845 km/h |
Dolet | 5.700 km |
Počet cestujících | 150-179 |
Uvedení do provozu | duben 1988 |
Motory | |
Využívané proudové | 2x |
Int'l Aero Engines V-2500-A1 | 113 kN |
Int'l Aero Engines V-2527-A5 | 118 kN |
CFM International CFM56-5A1 | 120 kN |
CFM International CFM56-5A3 | 118 kN |
zpracoval Jan Chaloupka foto: archiv ČSA a plane.cz
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek