Island - setkání na jiné planetě I.
Publikováno: 23.11.2014
Díky jisté dávce všudypřítomného nebezpečí je ostrov přitažlivým cílem pro cestovatele. Nachází se totiž ve vulkanicky nejaktivnější oblasti světa. Má však opravdu co nabídnout: velkolepé ledovce, bublající termální prameny, majestátní vodopády, pestrobarevná lávová pole pokrytá vřesovišti a další a další lákadla. To je jen zlomek toho, proč sem míří stovky turistů z celého světa.
Island, místo, které jsem dlouhou dobu toužila navštívit, mne opravdu uchvátil. Připadala jsem si jako na jiné planetě. Než se k němu ale dostaneme, uděláme pár zastávek na některém z Faerských ostrovů.
Pojďme si společně projít cestu, kterou jsem v loňském roce absolvovala a náležitě si ji užila. Nesmírně důležitý pro celý pobyt a pro vychutnání všech zážitků je vývoj počasí, a tak informace o slunci a dešti jsou v mém vyprávění časté, snad vás to neodradí od další četby…
9. 8. 2013
Praha, noční přejezd směr Dánsko
Putování začínáme v Praze u Hlavního nádraží, které je místem prvního setkání s plavci - skupinou, která autobusem projede velkou část ostrova, na který ji dopraví obrovský trajekt Norröna z dánského přístavu Hirtshals. Noční přejezd proběhl naprosto v pohodě, řidiči jsou fajn a šikovní, takže do přístavu přijíždíme už v brzkých ranních hodinách.
10. 8. 2013
Hirtshals, Norröna - plavba lodí na Faerské ostrovy
Jsme zde hodně brzo, nalodění bude okolo 14. hodiny, tedy je spousta času k prozkoumání okolí. Jedna z možností je návštěva aquaparku v blízkosti přístavu, dostáváme letáčky, ze kterých se dozvídáme, že park je určen spíše dětem. Volíme tedy procházku k moři, počasí je celkem pěkné, je zde klid, moc turistů v okolí není, takže loudání se po pláži je příjemné. Máme také příležitost k bližšímu seznámení, které v autobuse nebylo možné. Pořizujeme první snímky Atlantiku a těšíme se na plavbu.
Konečně na lodi. Šestimístné kabinky se nám příliš příjemné nezdají, až na závěr pobytu na ně budeme rádi vzpomínat. Trajekt Norröna je již druhý v pořadí, který byl vybudován pro přepravu osob z Dánska na Faerské ostrovy, respektive na Island. Novou Norrönu vystavěli v Německu a první plavbu absolvovala v roce 2003. Celková délka dosahuje 165 m, šířka je 30 m. Naleznete zde 318 kajut pro cestující a 72 kabin pro posádku. V jednom okamžiku na lodi může cestovat až 1500 turistů a 118 členů posádky. Do útrob trajektu najednou zaparkuje až 800 vozů. Maximální rychlost je 21 uzlů v hodině.
První den na trajektu věnujeme důkladné prohlídce lodi, zjišťujeme, co vše je zde zajímavé, kde se dá dobře najíst, kde lze relaxovat, a jaká je nabídka služeb, kterou lze zde využít.
Příště se podíváme do vesničky Vestmanna na jednom z Faerských ostrovů.
Text a foto: Magdaléna Radostová
Souvisejicí články
Publikováno: 19.10.2007
Turistický průvodce po Islandu, který se vám pokusí přiblížit nejzajímavější místa tohoto ostrova na konci světa.
Publikováno: 19.4.2015
Máme před sebou dva dny na lodi a poslední zastávku v dánském Ejer Bavnehøj s celoročně otevřenou věží.
Publikováno: 13.1.2023
Pokud chcete vycestovat do nějaké nádherné země, která je velmi odlišná od té naší, ale nechcete jet na jiný kontinent, může být Island i vaší volbou. Nachází se poblíž polárního kruhu a je nejzápadnější evropskou zemí. Okouzlí každého turistu – a to hlavně díky přírodním jevům, které se jinde v Evropě najdou jen výjimečně nebo vůbec.
Publikováno: 20.1.2023
K objevování Islandu jsme si zvolili cestu okolo celého ostrova. Z Reykjavíku vyrážíme východním směrem, kde je naším prvním cílem národní park Þingvellir (Thingvellir), který je v seznamu světového dědictví UNESCO.
Publikováno: 27.1.2023
Jestli se i vy budete nacházet nedaleko Hveragerði, určitě doporučuji zamířit na jihozápad, kde se asi po 15 minutách jízdy (nedaleko silnice č. 39) nachází lávová jeskyně Raufarholshellir.
Publikováno: 3.2.2023
V dalším díle našeho seriálu nahlédneme na východ a sever ostrova. Na východě se podél silnice číslo 1 nacházejí rybářské vesničky a vládne zde poklidná atmosféra. Objíždění Východních fjordů bylo velmi zdlouhavé. Byli jsme dezorientovaní nejen kvůli tomu, že je to všude velmi podobné, ale i kvůli husté bílé mlze, se kterou není radno si zahrávat.
Publikováno: 10.2.2023
Další část našeho putování začíná na severu ostrova ve fjordu Eyjafjördur, kde se nachází druhé největší město Islandu Akureyri. Město je to pěkné, na pohled bohaté a se studentskou atmosférou. Určitě stojí za to ho navštívit. Dlouhý přejezd na západ k poloostrovu Vatnsnes nám ale žádné speciální zážitky nenabídl.
Publikováno: 8.2.2015
Ráno nás budí sluníčko a nebe bez jediného mráčku! Paráda! Během noci dorazili další cestovatelé - celkem šest nových účastníků zájezdu.
Publikováno: 15.2.2015
Dnešním dnem začíná ne zrovna příznivé počasí, tedy leje jako z konve. Pro silný déšť není pořádně vidět a včerejší plány se zdají těžko realizovatelné. Odjezd je odložen, nicméně výstup k nejvyššímu vodopádu Islandu se neruší.
Publikováno: 1.3.2015
Cesta pokračuje podle plánu, směřujeme k vodopádu Seljalandsfoss, kousek od něho je kemp, který původně měli využít jen řidiči. Po krátké zastávce v kempu jedeme do přístavu, déšť je velmi intenzivní a fouká silný vítr, brzo se dovídáme, že výlet na ostrov se odkládá pro nepřízeň počasí a velké vlny.
Publikováno: 8.3.2015
Budíček v 7 hodin, odjezd z kempu o hodinu později. V původním programu byl nocleh na Vestmanech, což by nám zabralo daleko více času na návrat na naši trasu, ušetřený čas využijeme lépe - jedeme na farmu Skálakot.
Publikováno: 15.3.2015
Dyrhólaey je poloostrov na jihu země, který je zároveň přírodní rezervací. V místě vás přivítá množství skalních útesů, jejichž pitoreskní tvary mnohé zaujmou. Útesy jsou oblíbeným hnízdištěm kvanty mořského ptactva, mezi kterými nechybí papuchalkové, alkouni nebo kachny. Prostor mezi skalními útvary je vyplněn plážemi s černým lávovým pískem.
Publikováno: 22.3.2015
Opouštíme kemp, je třeba sbalit stany, karimatky a spacáky a putovat dál.
Publikováno: 29.3.2015
Myslím, že tento den mohu bez výčitek nazvat tím nejkrásnějším, který jsem na Islandu zažila. Pochopitelně k báječným zážitkům přispělo i naprosto výstavní počasí, od samého rána až do večera slunečno, teplo, obloha téměř bez mráčku a skvělá viditelnost trvající až do noci.
Publikováno: 12.4.2015
Po dlouhé době jsme si přispali, budíček až v 9,30. Noc byla klidná, jediná nepříjemnost je teplota vzduchu v couchettech, určitě více než 30°C, což v kombinaci s teplotou na palubě není optimální, prostě z velkého horka do velké zimy.
Publikováno: 1.2.2015
Noc proběhla klidně a ráno naštěstí neprší, takže rychlá snídaně, sbalit stany a po 8. hodině odjíždíme směr soutěska Kotágil.
Publikováno: 25.1.2015
"Spolupráce" s Elfy se vyplatila, čeká nás příjemný slunečný den, i když poněkud chladný. Skútustaðir je jedna z mála obcí na břehu jezera Mývatn. Naším cílem je procházka podél pseudokráterů. Místní název pro tyto zvláštní kopce je skútustaðagígar a je jich tu okolo dvaceti.
Publikováno: 18.1.2015
Od kráteru Víti jsme se přesunuli k protějšímu ryolitovému vrcholu, který tu zůstal z kráteru Leirhnjúkur. Krajina je to opravdu velmi zvláštní, ale nádherná.
Publikováno: 30.11.2014
Noc byla naprosto klidná. Ubytování v couchetech není úplně nejpříjemnější, ale dá se vydržet. Měli jsme obrovské štěstí na počasí, takže moře bylo naprosto klidné a nic nebránilo v pohodovém spánku…
Publikováno: 7.12.2014
Pokračujeme přes malou vesnici Kvívík do nejsevernějšího města tohoto ostrova - Tjornuvík.
Publikováno: 14.12.2014
Ráno nás vítá sluníčko, zde nevídané… možná už jste zapomněli, kolik slunečných dnů mají v průměru tyto ostrovy, ale já si to pamatuji a o to víc si vážím krásného počasí.
Publikováno: 21.12.2014
Pobyt na Faerských ostrovech se krátí, je tedy více než vhodné navštívit hlavní město Tórshavn a podrobit ho důkladné prohlídce.
Publikováno: 28.12.2014
Budíček dnes již v 7,30; do 8,30 musíme opustit kabiny. Jako vždy jsem před zahraniční cestou zakoupila osvědčeného průvodce a studovala. Zde jsem si hned v úvodu přečetla, cituji: "Třebaže je možné na Island přicestovat lodí, plavbu doporučujeme jen otrlým námořníkům se silnými žaludky, neboť na trase často zuří vichřice, bouře a mocné vlnobití Severního Atlantiku."
Publikováno: 4.1.2015
Vstávám již v 6 hodin ráno, včera jsem zapomněla nabít techniku, tak to musím napravit. Podobný nápad nás mělo víc. Ještě zvažuji svou účast na treku, ale nakonec se domluvíme s řidiči a další skvělou partou, že si dnes dáme oddychový den.
Publikováno: 11.1.2015
Ráno se budím šokem, 10 minut před půl osmou vystřelím ze spacáku směr umývárna, ale naštěstí jsem si jen chybně zapamatovala čas odjezdu. Ten je až o hodinu později, takže poté, co se vzpamatuji, v klidu se připravuji na odjezd. Dnes nám počasí nepřeje, drobně, ale o to intenzivněji mží.
Publikováno: 16.1.2011
Cestou po islandském jihu dále na východ se nejdříve v dálce a poté čím dál, tím blíže k pobřeží začínají zvedat zelené kopce a s nimi přichází i vodopád. Pro většinu turistů je to jeden z prvních, který na Islandu spatří, ale vodopádů je tu víc než dost.
Souvisejicí fotogalerie
V dnešní fotogalerii vás zavedeme do fascinujícího světa ledu. Nahlédnete na různorodosti, svéráz...
Panenská příroda pokrytá desetitisíce let starým ledem pod správou Dánska, tak nějak bychom mohli...
Druhý největší ostrov Evropy leží v Atlantickém oceánu ve vulkanicky aktivní oblasti. Přírod...
Přístav Tórshavn na Faerských ostrovech byl naší zastávkou na cestě na Island. Ostrovy patří pod ...
Souvisejicí videa
Na západě ostrova běžně potkáte stádo divokých koní, ale nebojte se, jsou přátelští a taky hodně ...
I východ a sever ostrova stojí za návštěvu. Na východě je to jedna rybářská vesnička vedle druhé ...
Na jihu ostrova je mnoho míst, která stojí za návštěvu. Tím prvním je lávová jeskyně Raufarholshe...
Cesta z Reykjavíku na východ není jen tak ledajaká. Jako první jsme přijeli k národnímu parku Þin...
Pro poznávání naprosto jiné přírody nemusíte opouštět „starý kontinent“, stačí vyrazit na Island....