www.infoglobe.cz » Nepál I. - Příprava na cestu

Nepál I. - Příprava na cestu

Publikováno: 30.11.2011
Jednoho březnového dne jsme se s kamarády potulovali po Krušných horách a během povídání o všem možném přišla řada i na naše oblíbené téma - cestování. Já jsem moc litovala toho, že letos nebudu moci kvůli různým povinnostem vyrazit na delší cestu.

Byla jsem o tom přesvědčená, a když se začaly dohady, kam tedy jet, přibližovat k oblasti Himálají, myslela jsem na to, že bych možná jet mohla, ale musela bych odjet dřív. Dopadlo to ovšem jinak, lépe. Výprava do Himálají se uskutečnila beze spěchu, trvala měsíc a byla nezapomenutelná. Cílová země – Nepál.

Odletu do Nepálu předcházely mnohé dohady a rozhodování, týkající se treku, který budeme absolvovat. Měli jsme jet původně v počtu čtyř lidí. Tehdy byl naším favoritem mezi treky okruh kolem osmitisícovky Dhaulagiri. Tento trek patří k těm obtížnějším, především proto, že se tři dny pohybujete ve výšce kolem pěti tisíc metrů nad mořem. Nikdo z nás přitom v takové výšce nikdy předtím nebyl. Další obtíž spočívá v tom, že si musí putující na této cestě nést svoje vlastní jídlo na poměrně dlouhou dobu a stan, což podstatně ztěžuje už tak dost těžké batohy.

Když se jeden z plánovaných členů naší výpravy – Jožo – "vysekal" na kole, zlomil si tři hrudní obratle a musel svou účast zrušit, rozhodli jsme se trek kolem Dhaulagiri v počtu tří nezkušených lidí nejít a vyvstalo nové rozhodování. Naší prioritou byla především malá (nebo aspoň relativně malá) navštěvovanost treku turisty. Z tohoto důvodu se nám nejvíce začal líbit trek kolem osmitisícovky Manaslu, který se zdál být ještě poměrně málo turisticky frekventovaným. Chvíli jsme pomýšleli na to, že vzdáme Nepál a pojedeme do indického Himálaje. To jsme ale nakonec zavrhli a trek kolem Manaslu zvítězil.

Protože jsme měli docela dost informací od lidí, kteří tento trek v blízké minulosti šli, věděli jsme, že stojí poměrně dost peněz (za vstupní permity) a že je povinné mít s sebou průvodce. Proto jsme ještě z Prahy kontaktovali přes internet doporučenou cestovní kancelář v Nepálu, konkrétně člověka, který se nám pak představil jako Nabaraj Dhakal, pro cizince zkráceně Nabo. Ten nám ochotně odpověděl a poslal nabídku, ve které byla konečná částka za permity, průvodce a zprostředkování služeb asi 400 dolarů na osobu. Ještě jsme se zkoušeli ptát, jestli doopravdy musíme jít s průvodcem s nadějí na negativní odpověď (rozhodně bychom bývali preferovali jít na vlastní pěst), ale bez úspěchu. Průvodce nás vyšel na 20 dolarů na den a administrativní poplatek na 150 dolarů pro všechny.

Permity jsou pro trek kolem Manaslu potřeba tři. Jeden obecný pro všechny treky v Nepálu (30 dolarů/os), druhý hlavní permit na tento konkrétní trek (140 dolarů/os) a třetí pro trek kolem Annapuren (30 dolarů/os), protože konec Manaslu treku je společný právě s Annapurnami.

Další otázkou byla doprava do Nepálu. Jednou z variant bylo, že poletíme pouze do indického Dillí a odtud vlakem nebo autobusem do Kathmandu. Tuto možnost jsme ale nakonec zavrhli, abychom ušetřili čas. Letěli jsme tedy nejprve se společností Aeroflot do Dillí (za cca 12000 Kč) a poté z Dillí do Kathmandu s indickou společností JetLite (za cca 5000 Kč). Letenky se dají pořídit i o něco levněji, je ale potřeba s jejich nákupem neváhat.

Co se týče vybavení na cestu, dbali jsme především na dostatek teplého oblečení, dobré boty a vhodně vybavenou lékárničku. Věděli jsme, že jídlo se dá pořídit na cestě všude a proto jsme si s sebou vzali jen nějaké sušené maso a ovoce, čokoládu a tyčinky. Samozřejmostí byl spacák s karimatkou (já a Zuzka jsme měli nafukovací, Milan vystačil s alumatkou) a trekové hůlky. Vzali jsme si pro jistotu i stan. Do Kathmandu jsme jeli i s mačkami, na trek jsme si je ale po poradě s Nabem a naším průvodcem Harim nevzali. Byli jsme rádi, bylo by to další kilo váhy na naše záda. Na cestě jsme je doopravdy nepotřebovali. Za jiných podmínek by se ale možná hodit mohly. Takto vybaveni a s pořádnou dávkou nadšení jsme 25. září vyrazili z ruzyňského letiště vstříc novým zážitkům.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Nepál II: Kathmandu
Publikováno: 7.12.2011
Cesta z Prahy až do Kathmandu byla celkem zdlouhavá a únavná. Za prvé jsme měli dva dlouhé přestupy, a za druhé jsme se v Dillí museli podrobovat neuvěřitelným bezpečnostním procedurám. Patřily mezi ně nekonečné kontroly, prohmatávání těla, zda u sebe nemáte něco nebezpečného atd. Milan si šel z čekárny odskočit na stranu a aktivní hlídači ho už nepustili zpět, protože si s sebou nevzal letenku.

Nepál, Mount Everest – trek do základního tábora
Publikováno: 29.9.2018
Kdo by nechtěl na vlastní oči vidět nejvyšší horu světa Mount Everest? Nepálci jí říkají „Sagarmatha“ (Tvář nebes). Trek do základního tábora, odkud vyrážejí horolezecké výpravy na Everest, patří k nejpopulárnějším trekům v Himaláji, a to i mezi řadovými turisty.

Skandinávie 2012 IX. - Utvorda a cesta zpátky
Publikováno: 13.5.2013
Ve Skandinávii jsme toho za krátkou dobu našeho pobytu už mnoho viděli. Navštívili jsme švédské národní parky Skuleskogen a Sarek, norský národní park Svartisen a teď jsme se chystali završit naši cestu. Poslední bod, na kterém jsme se zastavili na delší dobu, než jsou dvě hodiny, se jmenuje mys Utvorda.

Expedice Annapurna 2012 I.: Jak to všechno začalo
Publikováno: 16.4.2012
Pamatujete, jak jsem se vrátil z Gasherbrumu (2009), jak jsem říkal, že ASI už nikam na "osmu" nepojedu?! Pamatujete, jak jsem se vrátil z Manaslu (2011), jak jsem říkal, že URČITĚ na "osmu" už nepojedu?! ... 2012 Expedice Annapurna ...

Nepál XVIII: Závěr
Publikováno: 28.3.2012
Poslední cesta v Nepálu nás zavedla do Bakthapuru, kde jsme se stavili po cestě z dvoudenního treku v NP Shivapuri zpět do Kathmandu. Je to město (něco jako předměstí Kathmandu), které je součástí světového dědictví UNESCO.

Nepál XVII: Krátký trek severně od Kathmandu
Publikováno: 21.3.2012
Po odpočinkovém dni, stráveném v Kathmandu především nakupováním různých šál, korálků, oblečení a dalšího, jsme vyrazili na třídenní výlet do ne příliš vzdálených hor na sever. Den před odjezdem jsme měli snahu koupit si na autobusovém nádraží místenky, ale neuspěli jsme.

Nepál XVI: Závěr treku okolo Manaslu
Publikováno: 14.3.2012
Druhý den po výstupu na pětitisícové sedlo nám přišel asi nejnáročnější z celé cesty. Začalo to už snídaní, která se skoro nedala jíst. Jablečný koláč byl ještě docela dobrý, ale pudink, který měl být jeho součástí, a který nám přinesli vedle v misce, byl téměř nepoživatelný. Další chod, čokoládový pudink, chutnal jako horká čokoláda, protože vůbec nebyl zahuštěný.

Nepál XIV: Za sedlem
Publikováno: 29.2.2012
Vrchol naší cesty okolo Manaslu jsme měli za sebou. Teď nás čekala už jenom cesta dolů a ta byla mnohem horší než předcházející stoupání. Museli jsme totiž sejít po nekonečně dlouhém a prudkém svahu dolů. Cesta byla pokrytá kameny a štěrkem, takže bylo nutné dívat se celou dobu pod nohy, aby nám na špatném terénu neujely. Brzy nás to přestalo bavit a ještě k tomu nám začala docházet voda.

Nepál XIII: Dharamsala
Publikováno: 22.2.2012
Po dvou a půl dnech strávených ve vesnici Samdo jsme ji museli, i když docela neradi, opustit a vydat se do Dharamsaly, což je poslední zastávka před sedlem. Já jsem kvůli svému nastydnutí šla docela pomalu a Zuzka s Milanem se přizpůsobili, ale myslím, že jim to nevadilo. Nechali jsme totiž davy turistů, aby nás předešly a měli jsme klid.

Nepál XII: Samdo, další aklimatizace
Publikováno: 15.2.2012
Vrchol našeho treku se blížil a my se ocitli v nadmořské výšce skoro čtyř výškových kilometrů. Vesnice Samdo se proto stala naším stanovištěm na další dva dny, které jsme chtěli strávit aklimatizací.

Nepál XI: První aklimatizační výlet
Publikováno: 8.2.2012
Vesnice Samagoan leží v nadmořské výšce tři a půl tisíce metrů a stala se místem, ze kterého jsme se rozhodli vypravit na první aklimatizační výlet.

Nepál X: Samagoan
Publikováno: 1.2.2012
Výlet do buddhistického kláštera ve Lho, kde jsme se zúčastnili slavnostní modlitby prováděné pomocí hudby, se skutečně podařil. Když jsme sešli v dobré náladě dolů, snědli jsme objednanou snídani a protože jsme se zdrželi v klášteře déle, než bylo původně v plánu, dali jsme si rovnou i oběd. Potom jsme, asi tak v půl jedné, vyrazili směr vesnice Samagoan (3530 m n.m.).

Nepál IX: Návštěva kláštera pod Manaslu
Publikováno: 25.1.2012
Po noci strávené v lodžii ve vesnici Ghap nás čekala dlouhá cesta a proto jsme si přivstali. Po cestě byla opět spousta posvátných mani. Občas jsme narazili na chudé nepálské děti a Zuzka některým z nich rozdávala propisky. Potkali jsme poprvé karavanu jaků a dzopke, vezoucí svůj náklad z Tibetu. Dzopke je křížencem krávy a jaka.

Nepál VIII: Mani
Publikováno: 18.1.2012
Šestého dne na treku jsme vstávali v šest hodin ráno a po spořádání tibetských placek jsme v sedm vyrazili. Brzy jsme dorazili do Dengu, vesnice, jež měla být původně naším nocležištěm, a dali si tam v rozestavěné lodžii čaj.

Nepál VII: První sedmitisícovka na dohled
Publikováno: 11.1.2012
Ráno po první noci, strávené v Národním parku Manaslu, jsme se rozloučili s krajany a vyrazili na cestu. Na pěšině před námi utíkala velká spousta malých i velkých ještěrek. V jedné vesnici, kterou jsme míjeli, jsme viděli poslední banánovník. Výše už nerostly.

Nepál VI: Příjemné setkání
Publikováno: 4.1.2012
Nastal čtvrtý den treku okolo osmitisícovky Manaslu. Tato nádherná hora byla ale ještě stále daleko. Jen nerada jsem opouštěla vesničku Dobhan, ve které se mi tolik líbilo. Omezeni časem jsme ale nemohli zůstat a museli jsme pokračovat dál.

Nepál IV: První den na treku
Publikováno: 21.12.2011
Vstupním místem na trek okolo osmitisícovky Manaslu je vesnice, která se jmenuje Agurhat. Dorazili jsme sem po namáhavé cestě autobusem už za tmy a nějakou dobu jsme museli shánět ubytování. První místo, kde jsme se ptali, bylo již plné, ale brzy jsme sehnali volný pokoj v jiném hotýlku (lodžii) a mohli se ubytovat.

Nepál III: Odjezd na trek
Publikováno: 14.12.2011
V den odjezdu na trek okolo Manaslu jsme se s naším průvodcem Harim setkali na autobusovém nádraží. Harimu je 38 let a je národností Gurung. Ačkoli jsem četla, že tito lidé žijí převážně v okolí Annapurny, Hari říkal, že jeho rodná vesnice se nachází v oblasti Everestu. Proto má tuto oblast také ze všech nejraději a to i přesto, že sem v současné době jezdí obrovské množství turistů.

Nepál, národní park Chitwan – útěk do divočiny
Publikováno: 17.11.2018
Nádherná horská krajina s nejvyšší horou světa, ale také země, která nabízí návštěvníkům možnost přiblížit se k volně žijícím divokým zvířatům. To je národní park Chitwan v Nepálu. Byl založen v roce 1973 a patří tak mezi nejstarší chráněné oblasti v Nepálu. O jedenáct let později, roku 1984 byl Chitwan zařazen mezi přírodní památky UNESCO. Rozkládá se na ploše 932 čtverečních kilometrů a byl vůbec prvním národním parkem v zemi. Nabízí rozmanitou flóru a faunu. Najdete v ní subtropické nížiny, ale také hlubokou džungli.

Nepál – země vysokých štítů
Prostřednictvím následujících fotografií vás zavedeme do jedné z nejchudších zemí světa, která vš...