www.infoglobe.cz » Nepál IX: Návštěva kláštera pod Manaslu

Nepál IX: Návštěva kláštera pod Manaslu

Publikováno: 25.1.2012
Po noci strávené v lodžii ve vesnici Ghap nás čekala dlouhá cesta a proto jsme si přivstali. Po cestě byla opět spousta posvátných mani. Občas jsme narazili na chudé nepálské děti a Zuzka některým z nich rozdávala propisky. Potkali jsme poprvé karavanu jaků a dzopke, vezoucí svůj náklad z Tibetu. Dzopke je křížencem krávy a jaka.

Tato zvířata byla vyšlechtěna kvůli větší odolnosti vůči teplotním rozdílům. Krávy totiž snesou pouze teplejší podmínky a vysoko v horách je na ně moc velká zima. Naopak jaci jsou schopni přežít pouze ve vysokých nadmořských výškách, kde je chladno. Dole v údolí by umřeli horkem.

Do cílové vesnice Lho, která se nachází v nadmořské výšce 3180 m, jsme dorazili kolem páté hodiny odpolední. Lho je výjimečná vesnice tím, že je z ní neskutečně nádherný výhled na „rohatou horu“ Manaslu. A ten výhled je o to nádhernější, když člověku přeje počasí tak, jako přálo nám. Dalšího dne, brzy ráno, nebylo ani mráčku a když jsme stoupali k buddhistickému klášteru, který stojí na kopci nad Lho, mohli jsme se dosyta pohledem na tuto spektakulární horu pokochat.

Pro výlet do kláštera jsme se rozhodli, protože jsme k dalšímu bodu naší cesty nemuseli jít tak daleko. Měli jsme tedy čas na to, abychom dopoledne strávili ve Lho a okolí. Cesta do kláštera se ukázala být opravdu výborným rozhodnutím. Na kopec jsme došli "cik-cak cestou", lemovanou modlitebními praporky. Potkali jsme na ní skupinku mladých lámů, kteří se vesele usmívali. Když jsme došli nahoru, vyfotografovali jsme si nejprve chrám. Pak se Hari zeptal jednoho z lámů, zda můžeme vstoupit dovnitř. Bylo nám to dovoleno. Vevnitř probíhal nějaký obřad. Jak jsme za chvíli zjistili, byl dnes zrovna buddhistický svátek a ve zdejším chrámu proto probíhala celodenní modlitba.

Když jsme vstoupili dovnitř, pohltila nás čarovná atmosféra vyvolaná tóny zpěvu a hry hudebních nástrojů. Byla to totiž modlitba uskutečňovaná pomocí hudby – zpěvu lámů a hry na bubny, trubky a další nástroje. Lámové, kteří byli až na jednoho hlavního lámu dětmi, seděli v řadách a měli před sebou svitky se svatými texty, podle nichž sborově zpívali. Jeden z větších chlapců občas prošel s nějakou nádobou, ze které se linul voňavý kouř, nebo s barevnými látkami, kterými různě vlnil. Bylo to opravdu nádherné. Hari se po příchodu do chrámu uklonil  – sepjaté ruce vyzdvihl nad hlavu, poté je posunul před hruď a nakonec před břicho, načež si lehl na zem obličejem k podlaze a dotkl se hlavou a rukama země. Celou proceduru zopakoval asi třikrát. Já jsem zprvu nevěděla, jestli bych ho neměla napodobit a připadala jsem si trošku nepatřičně, protože se všichni mladí lámové na nás zvědavě dívali. Raději jsem ale Hariho proceduru neopakovala a místo toho jsem si jenom prohlížela chrám, který byl jednoduše nádherný. Výzdoba byla velmi pestrá a barevná, všude byla vyobrazení Buddhy, malby na stěnách i sochy.

Po chvíli postávání a obdivování té nádhery mi pohled sklouzl ke kraji za zpívající lámy, kde seděla nějaká orientálně vyhlížející žena. Pokynula mi, ať si jdu sednout vedle ní, takže jsem šla a ostatní se brzy přidali. Něco se mi snažila říct anglicky, ale nebylo jí moc rozumět. Jediné, co jsem rozuměla, bylo, že dnešní svátek se slaví touto modlitbou v hudbě a že máme vypustit svá přání do prostoru. Tak jsem to udělala. Pohodlně jsem se usadila v tureckém sedu a vstřebávala skvělou atmosféru modlitby.

Nevím, jak dlouho mohl celý obřad trvat, ale vím, že bych tam vydržela sedět celý den. Byla ale přestávka, během které nás ta žena, která se, jak jsme se později dozvěděli, jmenovala Hannah, představila hlavnímu lámovi, majícímu na starosti zdejší klášter. Potom jsme se na její popud šli všichni vyfotit před chrám - když myslím všichni, tak tím myslím i všechny malé lámy, kteří se účastnili modlitby. Nepřipadalo mi ale, že by vypadali nějak nadšeně. Když focení skončilo, říkala Hannah, že musíme ty fotky a video (protože Milanovi bylo dovoleno během obřadu natáčet) dát po návratu domů na facebook. O facebooku se pak zmínila ještě mnohokrát a nám to přišlo legrační, protože ani jeden z nás facebookovému šílenství nepropadl.

Hannah nás pozvala na čaj, čehož se zúčastnil i hlavní láma. Dostali jsme sladký čaj s mlékem, který mi moc chutnal, a bavili se s lámou. Hannah nám překládala. Zajímaly ho různé věci – odkud jsme, odkud teď jdeme a kam, jaké je podnebí v České republice a podobně. Říkal, že tady je ještě docela teplo, ale nahoře v horách bude opravdová zima. Na mě tady byla teplota tak akorát. Bylo to milé povídání. Za chvíli se omluvil, že musí jít pokračovat v modlitbách.

Hannah ale ještě zůstala a bavila se s námi dál. Říkala, že je ze Singapuru a že zajišťuje oblečení pro malé lámy v tomto klášteře. Má prý na starosti dohromady pět buddhistických klášterů – dva v Sikkimu, dva v Bhútánu a tento v Nepálu. Zeptala jsem se, co tady malí lámové jedí a Milan mě za tuhle otázku velmi pochválil, protože Hannah řekla, že jedí tsampu a aby nám lépe přiblížila co to je, nabídla nám, že ji pro nás připraví. To také udělala. Tsampa je v podstatě syrové těsto, připravené z mouky, cukru, másla a čaje s mlékem. Chutná to dobře a je to hodně syté. Lámové to jedí ráno i večer, každý den. K obědu pak mají rýži nebo něco podobného. Hannah nám každému ukoulela tři kuličky tsampy na místě a připravila dohromady bochánek na cestu.

Další, co jsme se od Hannah dozvěděli, bylo, že lámové vstávají každý den v půl páté ráno a že se učí čtyři jazyky – tibetsky, nepálsky, anglicky a čínsky. Po čaji nás vzala do dílny místního umělce, který vyrábí malé stavbičky z různobarevného másla. Když jsme se loučili, kladla nám Hannah na srdce, ať mezi svými známými roznášíme povědomí o tomto klášteře a až sem pojedeme příště, ať přivezeme sladkosti pro malé lámy.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Nepál, Lumbini – Mekka buddhismu
Publikováno: 5.1.2019
Jih Nepálu nikdy nedosahoval takové návštěvnosti a zájmu jako jeho horské oblasti. Dnes se necháme okouzlit atmosférou jednoho z nejvýznamnějších posvátných míst světa. Na úpatí Himálaje v jižním Nepálu, nedaleko indických hranic, se ukrývá posvátné město Lumbini, kde se údajně roku 563 př. n. l. narodil Buddha. Jde pravděpodobně o světově nejvýznamnější historické centrum, a proto bylo Lumbini v roce 1997 zapsáno do seznamu UNESCO.

Nepál XIII: Dharamsala
Publikováno: 22.2.2012
Po dvou a půl dnech strávených ve vesnici Samdo jsme ji museli, i když docela neradi, opustit a vydat se do Dharamsaly, což je poslední zastávka před sedlem. Já jsem kvůli svému nastydnutí šla docela pomalu a Zuzka s Milanem se přizpůsobili, ale myslím, že jim to nevadilo. Nechali jsme totiž davy turistů, aby nás předešly a měli jsme klid.

Nepál XIV: Za sedlem
Publikováno: 29.2.2012
Vrchol naší cesty okolo Manaslu jsme měli za sebou. Teď nás čekala už jenom cesta dolů a ta byla mnohem horší než předcházející stoupání. Museli jsme totiž sejít po nekonečně dlouhém a prudkém svahu dolů. Cesta byla pokrytá kameny a štěrkem, takže bylo nutné dívat se celou dobu pod nohy, aby nám na špatném terénu neujely. Brzy nás to přestalo bavit a ještě k tomu nám začala docházet voda.

Nepál XV: Dlouhé klesání
Publikováno: 7.3.2012
Po výstupu do sedla, nejvyššího bodu naší cesty, jsme sestoupali do vesnice Bimtang a strávili tam noc. Další den nás čekalo dlouhé klesání a překonání velké vzdálenosti a tak bylo záhodno, abychom vyrazili docela brzy. Hari nás po ránu ale naštval tím, že okolo nás chodil a významně se díval na hodinky, jako že bychom už měli jít.

Nepál XVI: Závěr treku okolo Manaslu
Publikováno: 14.3.2012
Druhý den po výstupu na pětitisícové sedlo nám přišel asi nejnáročnější z celé cesty. Začalo to už snídaní, která se skoro nedala jíst. Jablečný koláč byl ještě docela dobrý, ale pudink, který měl být jeho součástí, a který nám přinesli vedle v misce, byl téměř nepoživatelný. Další chod, čokoládový pudink, chutnal jako horká čokoláda, protože vůbec nebyl zahuštěný.

Nepál XVII: Krátký trek severně od Kathmandu
Publikováno: 21.3.2012
Po odpočinkovém dni, stráveném v Kathmandu především nakupováním různých šál, korálků, oblečení a dalšího, jsme vyrazili na třídenní výlet do ne příliš vzdálených hor na sever. Den před odjezdem jsme měli snahu koupit si na autobusovém nádraží místenky, ale neuspěli jsme.

Nepál XVIII: Závěr
Publikováno: 28.3.2012
Poslední cesta v Nepálu nás zavedla do Bakthapuru, kde jsme se stavili po cestě z dvoudenního treku v NP Shivapuri zpět do Kathmandu. Je to město (něco jako předměstí Kathmandu), které je součástí světového dědictví UNESCO.

Nepál, Mount Everest – trek do základního tábora
Publikováno: 29.9.2018
Kdo by nechtěl na vlastní oči vidět nejvyšší horu světa Mount Everest? Nepálci jí říkají „Sagarmatha“ (Tvář nebes). Trek do základního tábora, odkud vyrážejí horolezecké výpravy na Everest, patří k nejpopulárnějším trekům v Himaláji, a to i mezi řadovými turisty.

Nepál, Káthmándú – starobylé královské město
Publikováno: 11.1.2022
Nepál je jednou z nejchudších zemí světa, která přitahuje neustálý tok turistů. Patříte mezi ně? Pokud ano, pak vaší první zastávkou bude s největší pravděpodobností Káthmándú, hlavní a také největší město Nepálské demokratické republiky. Hned po opuštění letištní haly se připravte se na velké množství lidí na malém prostoru, troubící auta, ulice plné taxikářů, pouličních prodavačů a smogu.

Nepál XII: Samdo, další aklimatizace
Publikováno: 15.2.2012
Vrchol našeho treku se blížil a my se ocitli v nadmořské výšce skoro čtyř výškových kilometrů. Vesnice Samdo se proto stala naším stanovištěm na další dva dny, které jsme chtěli strávit aklimatizací.

Nepál XI: První aklimatizační výlet
Publikováno: 8.2.2012
Vesnice Samagoan leží v nadmořské výšce tři a půl tisíce metrů a stala se místem, ze kterého jsme se rozhodli vypravit na první aklimatizační výlet.

Nepál X: Samagoan
Publikováno: 1.2.2012
Výlet do buddhistického kláštera ve Lho, kde jsme se zúčastnili slavnostní modlitby prováděné pomocí hudby, se skutečně podařil. Když jsme sešli v dobré náladě dolů, snědli jsme objednanou snídani a protože jsme se zdrželi v klášteře déle, než bylo původně v plánu, dali jsme si rovnou i oběd. Potom jsme, asi tak v půl jedné, vyrazili směr vesnice Samagoan (3530 m n.m.).

Nepál VIII: Mani
Publikováno: 18.1.2012
Šestého dne na treku jsme vstávali v šest hodin ráno a po spořádání tibetských placek jsme v sedm vyrazili. Brzy jsme dorazili do Dengu, vesnice, jež měla být původně naším nocležištěm, a dali si tam v rozestavěné lodžii čaj.

Nepál VII: První sedmitisícovka na dohled
Publikováno: 11.1.2012
Ráno po první noci, strávené v Národním parku Manaslu, jsme se rozloučili s krajany a vyrazili na cestu. Na pěšině před námi utíkala velká spousta malých i velkých ještěrek. V jedné vesnici, kterou jsme míjeli, jsme viděli poslední banánovník. Výše už nerostly.

Nepál VI: Příjemné setkání
Publikováno: 4.1.2012
Nastal čtvrtý den treku okolo osmitisícovky Manaslu. Tato nádherná hora byla ale ještě stále daleko. Jen nerada jsem opouštěla vesničku Dobhan, ve které se mi tolik líbilo. Omezeni časem jsme ale nemohli zůstat a museli jsme pokračovat dál.

Nepál V: Putování nepálskými vesnicemi
Publikováno: 28.12.2011
Po horké a téměř probdělé noci ve stanech ve vesnici Liding jsme byli celí rozlámaní, ale nic naplat - museli jsme jít dál. Pochod předchozí den byl poměrně snadný, teď se ale terén změnil a stal se docela náročným, protože se neustále střídalo prudké stoupání s prudkým klesáním, s celkovou převahou stoupání. Většinou po schodech.

Nepál IV: První den na treku
Publikováno: 21.12.2011
Vstupním místem na trek okolo osmitisícovky Manaslu je vesnice, která se jmenuje Agurhat. Dorazili jsme sem po namáhavé cestě autobusem už za tmy a nějakou dobu jsme museli shánět ubytování. První místo, kde jsme se ptali, bylo již plné, ale brzy jsme sehnali volný pokoj v jiném hotýlku (lodžii) a mohli se ubytovat.

Nepál III: Odjezd na trek
Publikováno: 14.12.2011
V den odjezdu na trek okolo Manaslu jsme se s naším průvodcem Harim setkali na autobusovém nádraží. Harimu je 38 let a je národností Gurung. Ačkoli jsem četla, že tito lidé žijí převážně v okolí Annapurny, Hari říkal, že jeho rodná vesnice se nachází v oblasti Everestu. Proto má tuto oblast také ze všech nejraději a to i přesto, že sem v současné době jezdí obrovské množství turistů.

Nepál II: Kathmandu
Publikováno: 7.12.2011
Cesta z Prahy až do Kathmandu byla celkem zdlouhavá a únavná. Za prvé jsme měli dva dlouhé přestupy, a za druhé jsme se v Dillí museli podrobovat neuvěřitelným bezpečnostním procedurám. Patřily mezi ně nekonečné kontroly, prohmatávání těla, zda u sebe nemáte něco nebezpečného atd. Milan si šel z čekárny odskočit na stranu a aktivní hlídači ho už nepustili zpět, protože si s sebou nevzal letenku.

Nepál I. - Příprava na cestu
Publikováno: 30.11.2011
Jednoho březnového dne jsme se s kamarády potulovali po Krušných horách a během povídání o všem možném přišla řada i na naše oblíbené téma - cestování. Já jsem moc litovala toho, že letos nebudu moci kvůli různým povinnostem vyrazit na delší cestu.

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.