www.infoglobe.cz » Nepál XV: Dlouhé klesání

Nepál XV: Dlouhé klesání

Publikováno: 7.3.2012
Po výstupu do sedla, nejvyššího bodu naší cesty, jsme sestoupali do vesnice Bimtang a strávili tam noc. Další den nás čekalo dlouhé klesání a překonání velké vzdálenosti a tak bylo záhodno, abychom vyrazili docela brzy. Hari nás po ránu ale naštval tím, že okolo nás chodil a významně se díval na hodinky, jako že bychom už měli jít.

Mělo to na nás s Milanem takový efekt, že jsme zpomalili balení. Štvalo nás to, protože jsme po překročení sedla už měli pocit, jako kdybychom už jenom šli na autobus. Přitom nás čekalo ještě několik dní chůze hezkou krajinou a nebylo třeba si to kazit. Dokonce jsme chvíli přemýšleli o tom, že necháme Hariho jít rychleji a my si pobyt ještě prodloužíme. Napadlo nás, že až přejdeme z Manaslu Conservation Area do Annapurna Conservation Area, nebudeme mít už důvod spěchat kvůli permitům a mohli bychom tam chvíli zůstat. Pak nám ale došlo, jak to asi bude na Annapurna treku vypadat, že to nebudou klidné, turistů prosté vesničky jako na začátku naší cesty. A tak jsme se rozhodli, že pojedeme podle plánu s Harim do Kathmandu a pár dní, které nám v Nepálu zbydou, budeme trávit částečně ve městě a částečně někde v horách v okolí Kathmandu.

Kanaďanky, se kterými jsme se předešlý den seznámili, vyrazily chvíli před námi. Po nich jsme na cestu vykročili my a za námi zase začaly proudit davy turistů. Mně ráno nebylo moc dobře, ale po cestě se to hodně zlepšilo a šlo se mi nádherně. Nejdříve jsme přešli řeku, která měla barvu mléka a prudce se valila dolů z hor. Milanovi na mostě do řeky upadla bambusová hůl, kterou měl celou cestu jako náhradu jedné z trekových hůlek. Hned na začátku treku totiž zjistil, že zapomněl na to, že se mu jedna hůlka porouchala při cestě po Ukrajině a nešla opravit. Hari mu pak našel tuto bambusovou hůl, která se zdála být ideální a o kterou teď bohužel přišel. Už to ale tolik nevadilo, na klesání měl ještě svojí druhou trekovou hůlku.

Poté, co jsme přešli řeku, jsme museli vystoupat jeden kopec a pak vedla cesta dlouze, ale nikterak prudce, z kopce. Po nějaké době jsme sestoupali do nádherného jedlového lesa. Na protějším kopci byl les vyhořelý a Hari říkal, že se to stává v zimě, kdy každá jiskra může způsobit požár. Les byl opravdu nádherný, připadala jsem si zase jako někde v Kanadě a moc se mi to líbilo. Hodně rychle se ale měnil a brzy byly jedle vystřídány borovicí. Ke konci došlo zase ke změně a procházeli jsme lesem, ve kterém rostly stromy nápadně připomínající ty, kolem kterých jsme chodili v Peru a na kterých rostly nádherné bromélie. Tady bromélie nebyly. Viděli jsme ale hodně rododendronových stromů, které bohužel v této roční době nekvetou. Potkávali jsme už zase spoustu rostlinek marihuany.

Hari nám nabízel zastavení na oběd v jedné vesnici, kde už všude posedávala spousta turistů. Neměli jsme ještě hlad a ani jsme nechtěli zůstávat v takových davech a tak jsme šli dál, až do vesnice Surki, kde se stavěly nové lodžie. Jinak tam nebylo nic. Dali jsme si dobré jídlo (těstoviny se zeleninou, nazývané čaomin), nechali davy přejít a šli dál. Pochodovali jsme asi do pěti hodin, kdy jsme dorazili do vesnice Tilche, místa našeho dnešního noclehu. Ubytovali jsme se v právě opravované lodžii, která byla ale opravdu luxusní. Dokonce nám tam ohřáli do kýble teplou vodu, takže jsme se mohli konečně umýt.

Text/foto: Kristýna Bartůňková

Nepál IV: První den na treku
Publikováno: 21.12.2011
Vstupním místem na trek okolo osmitisícovky Manaslu je vesnice, která se jmenuje Agurhat. Dorazili jsme sem po namáhavé cestě autobusem už za tmy a nějakou dobu jsme museli shánět ubytování. První místo, kde jsme se ptali, bylo již plné, ale brzy jsme sehnali volný pokoj v jiném hotýlku (lodžii) a mohli se ubytovat.

Nepál XVII: Krátký trek severně od Kathmandu
Publikováno: 21.3.2012
Po odpočinkovém dni, stráveném v Kathmandu především nakupováním různých šál, korálků, oblečení a dalšího, jsme vyrazili na třídenní výlet do ne příliš vzdálených hor na sever. Den před odjezdem jsme měli snahu koupit si na autobusovém nádraží místenky, ale neuspěli jsme.

Nepál XVI: Závěr treku okolo Manaslu
Publikováno: 14.3.2012
Druhý den po výstupu na pětitisícové sedlo nám přišel asi nejnáročnější z celé cesty. Začalo to už snídaní, která se skoro nedala jíst. Jablečný koláč byl ještě docela dobrý, ale pudink, který měl být jeho součástí, a který nám přinesli vedle v misce, byl téměř nepoživatelný. Další chod, čokoládový pudink, chutnal jako horká čokoláda, protože vůbec nebyl zahuštěný.

Nepál XI: První aklimatizační výlet
Publikováno: 8.2.2012
Vesnice Samagoan leží v nadmořské výšce tři a půl tisíce metrů a stala se místem, ze kterého jsme se rozhodli vypravit na první aklimatizační výlet.

Nepál XVIII: Závěr
Publikováno: 28.3.2012
Poslední cesta v Nepálu nás zavedla do Bakthapuru, kde jsme se stavili po cestě z dvoudenního treku v NP Shivapuri zpět do Kathmandu. Je to město (něco jako předměstí Kathmandu), které je součástí světového dědictví UNESCO.

Nepál XIII: Dharamsala
Publikováno: 22.2.2012
Po dvou a půl dnech strávených ve vesnici Samdo jsme ji museli, i když docela neradi, opustit a vydat se do Dharamsaly, což je poslední zastávka před sedlem. Já jsem kvůli svému nastydnutí šla docela pomalu a Zuzka s Milanem se přizpůsobili, ale myslím, že jim to nevadilo. Nechali jsme totiž davy turistů, aby nás předešly a měli jsme klid.

Nepál XII: Samdo, další aklimatizace
Publikováno: 15.2.2012
Vrchol našeho treku se blížil a my se ocitli v nadmořské výšce skoro čtyř výškových kilometrů. Vesnice Samdo se proto stala naším stanovištěm na další dva dny, které jsme chtěli strávit aklimatizací.

Nepál X: Samagoan
Publikováno: 1.2.2012
Výlet do buddhistického kláštera ve Lho, kde jsme se zúčastnili slavnostní modlitby prováděné pomocí hudby, se skutečně podařil. Když jsme sešli v dobré náladě dolů, snědli jsme objednanou snídani a protože jsme se zdrželi v klášteře déle, než bylo původně v plánu, dali jsme si rovnou i oběd. Potom jsme, asi tak v půl jedné, vyrazili směr vesnice Samagoan (3530 m n.m.).

Nepál IX: Návštěva kláštera pod Manaslu
Publikováno: 25.1.2012
Po noci strávené v lodžii ve vesnici Ghap nás čekala dlouhá cesta a proto jsme si přivstali. Po cestě byla opět spousta posvátných mani. Občas jsme narazili na chudé nepálské děti a Zuzka některým z nich rozdávala propisky. Potkali jsme poprvé karavanu jaků a dzopke, vezoucí svůj náklad z Tibetu. Dzopke je křížencem krávy a jaka.

Nepál VIII: Mani
Publikováno: 18.1.2012
Šestého dne na treku jsme vstávali v šest hodin ráno a po spořádání tibetských placek jsme v sedm vyrazili. Brzy jsme dorazili do Dengu, vesnice, jež měla být původně naším nocležištěm, a dali si tam v rozestavěné lodžii čaj.

Nepál VII: První sedmitisícovka na dohled
Publikováno: 11.1.2012
Ráno po první noci, strávené v Národním parku Manaslu, jsme se rozloučili s krajany a vyrazili na cestu. Na pěšině před námi utíkala velká spousta malých i velkých ještěrek. V jedné vesnici, kterou jsme míjeli, jsme viděli poslední banánovník. Výše už nerostly.

Nepál VI: Příjemné setkání
Publikováno: 4.1.2012
Nastal čtvrtý den treku okolo osmitisícovky Manaslu. Tato nádherná hora byla ale ještě stále daleko. Jen nerada jsem opouštěla vesničku Dobhan, ve které se mi tolik líbilo. Omezeni časem jsme ale nemohli zůstat a museli jsme pokračovat dál.