www.infoglobe.cz » Řecko, Rhodos: čtvrti Staré a Nové město I.

Řecko, Rhodos: čtvrti Staré a Nové město I.

Publikováno: 14.9.2012
Město s kulturními tradicemi, se známou řečnickou školou (navštěvovanou Cicerem a Césarem) a známou sochařskou školou. Už od svého založení (408 př. n. l.) je hlavním městem ostrova Rhodos, v jehož severním výběžku leží.

Hradby u vstupní brány

Při založení bylo město projektováno s pravoúhlým systémem ulic a rozkládalo se od akropole na západě až k východnímu pobřeží. Kolem města se táhnou 4 km dlouhé hradby (vnitřní a vnější) s věžemi, baštami a příkopy. Právě za těmito hradbami se nachází to pravé historické jádro s úzkými dlážděnými uličkami.

Hlavní město se skládá ze dvou částí: Starého a Nového města. Těsně za hradbami, mezi přístavy Mandráki a Emborió, leží centrum obou měst, kde jsou mimo jiné pro turisty potřebné mapy a informační centra.

Centrum obou měst

Staré město

Město založili a dále budovali rytíři svatého Jana (johanité, templáři, maltézští rytíři). Labyrint uliček a klidných zákoutí se dělí do dvou částí – Rytířské čtvrti a čtvrti Bourg. Do  Rytířské čtvrti se vchází bránou Svobody přes příkop mezi vnitřními zdmi. Dnes je hustě osázen růžově kvetoucími keři, v dobách války vždy odolal útoku nepřátel, i když vodou nebyl nikdy zaplněn. Těsně za bránou jsou k vidění pozůstatky antického Afroditina chrámu (3. stol. př. n. l.). Na náměstí ve středu města stojí mramorová fontána – původně byzantská křtitelnice, která byla nalezena na jihu ostrova. Na cestě dál potkáme bývalou rytířskou nemocnici, v jejíž části je Muzeum dekorativního umění, a nedaleko Byzantské a Archeologické muzeum. Kostel „Madona z pevnosti“ původně sloužil rytířům jako katedrála, později, za turecké nadvlády, byl přestavěn na mešitu, kde docházelo k popravám křesťanů - proto "krvavá mešita". V zrekonstruovaných budovách nalezly místo muzea, banky a významné instituce. Hlavní osou Rytířské čtvrti je stejnojmenná, dlážděná a jedna z nejproslulejších středověkých ulic - Rytířská třída.

Pozůstatky Afroditina chrámuStaré město - muzeumMramorová fontána

Hlavní stavbou Starého města je Palác velmistrů ze 14. století. Vypráví se, že pod palácem – tedy pod ruinami, které po něm zbyly, je ukryt antický chrám s pokladem. I. sv. válka středověký hrad úplně zničila, jedinou ozdobou jsou dochované mozaiky z výzdoby sálů, např. hlava medúzy, devět múz, delfíni aj. Za vlády Italů celý palác honosně zrestaurovali a přistavěli majestátní středověký hrad, vše do posledního detailu, neboť stavba měla sloužit italskému králi. Na nádvoří stojí bronzová vlčice – matka Romula a Réma. Původně chránila vstup do staršího z přístavů – Mandráki.  Ve dvou částech paláce jsou umístěny expozice starověkého Rhodu s bohatými sbírkami všeho druhu. Na konci Sokratovy ulice je navštěvovaná Suleymanova mešita s cihlově červenou střechou. Hned vedle se tyčí věž s hodinami (přístupná vyhlídka), které za turecké nadvlády oznamovaly Řekům, kdy včas opustit město.

Palác velmistrů

Na každém kroku při poznávání zdejší historie objevujete pozůstatky starých velmistrů. Své erby ponechali vytesány v kameni na mnoha budovách, branách a hradních opevněních. V bludišti úzkých a křivolakých uliček, dlážděných oblázky, je opravdu velmi složité se vyznat.  Obchůdky, taverny  a malé kavárničky v přízemí kamenných domů různých historických období vás přenesou o staletí zpět.

Text a foto: Monika Babická

Řecko, Soluň – krásný kout Řecka II.
Publikováno: 11.9.2015
Minule jsme se toulali okolo nejlepších a Soluni nejbližších pláží. Bohužel nejsou tak blízko, že byste k nim zvládli dojít pěšky, ale když už k nim budete vážit cestu, měly by vám to vynahradit krásným prostředím.

Řecko, Soluň – krásný kout Řecka III.
Publikováno: 18.9.2015
Ve druhém díle o Soluni, který jste si mohli přečíst minulý pátek, jsme zavítali do podzemního muzea, které kromě své lokace vlastně ničím moc nevyniká. Náš výlet dnes bude pokračovat do dalších lákavých muzeí.

Řecko, Sparta – město krále Leonida
Publikováno: 25.9.2015
Opět se vrátíme do Řecka a podíváme se do další méně známé části. I když, jak se to vezme...

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře I
Publikováno: 21.3.2016
Jak už název napovídá, Kréta je ostrov poskytující hned několik turistických lákadel. Na své si zde přijdou jak milovníci kultury, dávné historie a přírody, tak plážoví turisté, kteří si chtějí dopřát jen pasivní odpočinek. Jelikož je historie Kréty velmi bohatá, byla by velká škoda strávit dovolenou jen ležením na pláži.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře II
Publikováno: 28.3.2016
Po příletu na mezinárodní letiště v Heraklionu na nás již čekal zástupce společnosti, ve které jsme měli rezervované auto. Je vidět, že konkurence je zde opravdu velká. Tomu odpovídá i přístup, se kterým jednají s klienty. Po vyřízení veškerých dokumentů nasedáme do našeho auta a vyrážíme směr západ. Na Krétě nejsou žádné oficiální dálnice, a tak se zde neplatí žádné mýtné.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře IV
Publikováno: 11.4.2016
Dalším bodem našeho výletu byla nejdelší evropská soutěska Samaria, která se nachází v západní části Kréty uprostřed Bílých hor (v řečtině Lefka Ori). Od roku 1962, kdy došlo k vysídlení vesnice Samaria, která se nacházela přibližně uprostřed soutěsky (odtud její název), je národním parkem a taktéž světovou biosférickou rezervací.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře VI
Publikováno: 25.4.2016
Z kempu v Agia Galini jsme další den ráno vyrazili do nedalekého paláce Festos (Faistos), který je považován za druhý nejvýznamnější minojský palác (hned po paláci Knóssos). Palác se nachází na vyvýšeném pahorku Kastri uprostřed Mesarské nížiny a je z něho krásný výhled na okolní pohoří Idi.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře VII
Publikováno: 2.5.2016
Následující ráno jsme vstávali ještě za tmy. Protože jsme však přespali v chatce, byl celý proces balení poměrně rychlý a kolem 6 h ráno jsme již vyrazili směr Kato Zakros, kde se nachází další z významných minojských paláců. Počasí nám ale bohužel nepřálo a prakticky celý den pršelo. To nás však neodradilo a už po 8 h ráno jsme byli na místě. Podle průvodce měl být palác otevřen již od 8 h, nicméně jsme zjistili, že otevřeno bude až v 10. Tím pádem jsme měli ještě dvě hodiny, které jsme využili k vycházce v dešti podél pobřeží.

Řecko, Kréta – ostrov památek, hor a moře VIII
Publikováno: 9.5.2016
Náš poslední den před odletem z Kréty jsme chtěli věnovat návštěvě Heraklionu a především nejznámějšímu minojskému paláci Knóssos. Z kempu v Sissi jsme vyrazili kolem osmé ráno a zhruba za hodinu jsme již byli před naším hotelem. Auto jsme jen zaparkovali a hned vyrazili směr Knóssos. Do největší turistické atrakce Kréty, která je od Heraklionu vzdálena asi 5 km jižně, jezdí přibližně každých 20 minut autobus (3 eura za osobu).

Řecko, ostrov Thassos – smaragd v Egejském moři
Publikováno: 4.8.2018
Zelený ostrov Thassos územně spadá do východní Makedonie. Zelený proto, že hornaté vrcholky pokrývají piniové a olivové háje. Jeho skalnaté břehy omývá klidné Egejské moře. Nenajdete zde letiště ani průmyslové zóny. O to je tu lepší ovzduší. Díky mramorovému podloží se zde těží jeden z nejlepších mramorů na světě.

Řecko, ostrov Thassos – Limenaria, Potos
Publikováno: 11.8.2018
Ostrov s historií sahající do mladší doby kamenné byl turisty objeven teprve v 70.–80. letech 20. století. Dnes je vyhledávanou dovolenkovou destinací nejen pro Řeky z pevniny, Rumuny, Bulhary a obyvatele států bývalé Jugoslávie, kteří to sem mají takřka přes vodu, ale Thassos uvízl v hledáčku turistům až za hranicemi Evropy. K nejoblíbenějším místům patří jižní Limenarie a Potos.

Řecko, Mykonos – za božskými plážemi ostrova na čtyřech kolech
Publikováno: 8.8.2020
Ostrov Mykonos není nijak velký, má rozlohu pouze kolem 100 km². A tak ideálním prostředkem, jak celý ostrov projet, je zapůjčit si skútr, motorku nebo čtyřkolku. Mykonos se kromě pestrého nočního života proslavil i díky svému členitému pobřeží s nádhernými plážemi a velmi příjemnému klimatu. My se dnes některé jeho nejznámější pláže vypravíme prozkoumat.

Řecko, Soluň – krásný kout Řecka I.
Publikováno: 4.9.2015
Dnes v našem cestování zamíříme do jednoho z méně známých koutů Řecka.

Řecko: Kos - za bohem Asklepiem II.
Publikováno: 20.10.2014
Uprostřed Asklepionu bylo obrovské testovací schodiště. Aby měla nemocnice dobrou pověst, museli být pacienti po vyléčení schopni bez pomoci vyjít po schodech až nahoru do svatyně. A pokud přeci jen později někdo zemřel, vynesli jeho tělo v noci, tajně, aby to nikdo neviděl...

Rhodos: Ostrov, kde slunce svítí 330 dní v roce
Publikováno: 21.4.2012
To, co láká nejvíce lidí na krásný ostrov Rhodos, je slunce. Za jeho paprsky, které oblažují čtvrtý největší řecký ostrov celých 330 dní v roce, sem přišli lidé už v době kamenné. Od té doby byl Rhodos nepřetržitě „civilizován“, a proto se na jeho březích válí neuvěřitelné množství úžasně starých památek. Najdete tu poklady antické, ale i významné středověké pevnosti a hrady.

Město Rhodos - čtvrti Staré a Nové město II.
Publikováno: 21.9.2012
Ze Starého města se středověkými stavbami a strážními věžemi se vydáme do čtvrti Nové město, kde rovněž naleznete památky z různých dob, které právem spolu s historickým jádrem města vyhlásilo UNESCO za světové přírodní a kulturní památky.

Řecko: Kos - Hippokratův ostrov
Publikováno: 14.10.2013
Jeden z mnoha řeckých ostrovů – Kos, je oblíbeným a častým cílem nejen českých turistů. Leží v Egejském moři, u tureckého pobřeží na okraji Kosské zátoky. Jedná se o poměrně malý ostrov – na délku měří cca 45 km a na šířku 10 km. Celková délka pobřeží dosahuje 112 km.

Řecko, ostrov Rhodos: Lindos – chrám bohyně Athény
Publikováno: 9.5.2014
Jedním z nejpřitažlivějších míst východního pobřeží ostrova Rhodos je do skály zasazené město Lindos s antickou akropolí a chrámem bohyně Athény Lindské. Dominantu na nejvyšší plošině skály zde zanechali Johanité - též rytíři rhodští.

Řecko, Kréta: Výlet na největší řecký ostrov I.
Publikováno: 25.7.2014
Po několika dílech o Londýně dnes přeskočíme opět do oblasti Středozemního moře, avšak tentokrát o něco východněji, do Řecka. Po často deštivém hlavním městě Británie teď společně okusíme sílu středomořského slunce a teplé vody Krétského moře.

Řecko, Kréta: Výlet na největší řecký ostrov II.
Publikováno: 1.8.2014
Minulý týden jsme vás naladili na náš výlet na Krétu. Tento hornatý ostrov skrývá mnohé, což by žádnému zvědavému turistovi nemělo ujít. Dnes se podíváme do jednoho z jeho největších měst, Rethymna. Nejprve začneme místní kuchyní a v příštím díle se zaměříme na památky.

Řecko, Kréta: Výlet na největší řecký ostrov IV.
Publikováno: 15.8.2014
V Rethymnu jsme již strávili poměrně dost času. Viděli jsme něco z jeho památek, i když k vidění je tam samozřejmě mnohem více. Jen namátkou některé z nich zmíníme, aby vám případně neušly.

Řecko, Kréta: Výlet na největší řecký ostrov V.
Publikováno: 22.8.2014
Rozloučili jsme se s Rethymnem, které pomalu mizí v dálce za námi a jedeme vstříc krétské přírodě do soutěsky Samaria.

Řecko, Kréta: Výlet na největší řecký ostrov VII.
Publikováno: 5.9.2014
Poslední pohled na Agios Nikolaos a výlet na Spinalongu.

Řecko: Kos - po stopách Hippokrata I.
Publikováno: 29.9.2014
Dnes se vydáme na výlet na řecký ostrov Kos. Potkala jsem tu jednu fajn Češku Ivu, takže jedeme spolu. Na lodi je mezinárodní osazenstvo Francouzů, Italů, Němců, Angličanů, Maďarů a nás - Čechů! Je úsměvné, že jim skoro všem rozumím a oni o tom nemají ani tušení. Cesta je příjemná a trvá cca 50 minut.

Řecko: Kos - po stopách Hippokrata II.
Publikováno: 6.10.2014
Podle Hippokrata vznikla i dodnes užívaná Hippokratova přísaha. Hned si v obchůdku kupuji papyrus s celou přísahou dokonce v češtině!

Řecko: Kos - za bohem Asklepiem I.
Publikováno: 13.10.2014
Právě stoupám do mírného kopečku směrem k Asklepionu, kde měl „ordinaci“ slavný Hippokrates. A jak se stal Asklepios bohem? To bylo tak: Apollon jako bůh léčitelů chtěl tomuto umění naučit také svého syna Asklepia, který ho pak dovedl k dokonalosti a stal se bohem lékařství.

Řecko: kouzelný ostrov Korfu
Pojďte se s námi alespoň na pár okamžiků podívat na jeden z nejkrásnějších ostrovů v Jónském...

Řecko: Město Rhodos
Rhodos - město na stejnojmenném ostrově v Egejském moři. Ať už ostrov vznikl podlé té či jiné leg...

Řecko - malý výlet po řeckých ostrovech
Řecko je známé svou antickou historií i tím, že ho obklopují spousty ostrovů a ostrůvků, tonoucíc...

Řecko, Lefkada
Jeden z mnoha ostrovů patřící k Řecku. Svoji rozlohou nijak ohromující, obvod pobřeží měří k...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.