Segway: Inovace v pohybu
Jízda na Segway se asi nedá srovnat s ničím, co jste dosud mohli zažít a vyzkoušet. První reakce po nástupu na plošinu bude instinktivní, tedy opřít se o něco, jak byste to udělali na čemkoli se dvěma koly. Okamžitě si však uvědomíte skutečnost, že stroj vše vyvažuje za vás, tím získáte pocit, jakoby se téměř stal prodlouženou součástí vašeho těla. Zkuste se trochu naklonit dopředu nebo dozadu a z úžasu nevyjdete. Každý z nás jistě zažil sny, ve kterých pocítíte, jaké to je létat. Cítíte svobodu, nadšení a důvěru. Máte pocit, že země ubíhá pod vámi, ale nedotýkáte se jí. Vy nad ní levitujete, plachtíte. Záhy získáte pocit síly, rychlosti a zároveň i bezpečí a naprosté kontroly. Všechno se to zdá přirozené, bezpečné a instinktivní. Taková je jízda na Segway PT.
Segway Smart Motion™ - vědou prošpikovaná technologie
Celý projekt je dílem Deana Kamena, který je tvůrcem unikátní technologie Segway® Personal Transporter, který je označován za „první samovyvažovací dopravní prostředek na světě.“ Na rozdíl od auta má Segway pouze dvě kola, přesto je schopný udržet se ve vzpřímené poloze sám od sebe, což může vyvolat pocit vratkosti a nestability, zdání ale klame a je tomu právě naopak. Ovládání a pohyb není zajištěno klasicky, jako například u motorky, otočným plynem a brzdou na řidítkách. K tomu, aby se Segway rozjel dopředu nebo dozadu stačí, aby se řidič předklonil či zaklonil, tomu odpovídá i požadovaná rychlost, která může být až 20km/h, tedy 4x rychlejší než svižná chůze. K zatočení doprava nebo doleva stačí naklonit řidítka doprava nebo doleva. Tajemství této technologie spočívá v systému dynamické stabilizace, tedy schopnost vyvažovat se a stát bez opření, která je bezesporu nejúžasnější vlastností vozítek Segway. Abychom pochopili jak systém funguje, je potřeba představit Kamenův model, podle kterého tento vynáleze Segway sestrojil, tedy lidské tělo.
Pakliže člověk stojí vzpřímeně a nakloní se dopředu natolik, že by ztratil rovnováhu, pravděpodobně ale nespadne na obličej. Lidský mozek ví, že jeho nositel ztratil rovnováhu, protože hladina tekutiny ve vnitřním uchu se posune. Tento automatizovaný proces má za následek přirozené vysunutí nohy dopředu, aby zabránil pádu. Pakliže se lidské tělo bude i nadále naklánět vpřed, stabilitu zaručí jen delší posun dopředu, který tělo udrží ve vzpřímené poloze. Zjednodušeně řečeno: místo abyste spadli na nos, kráčíte vpřed krok sun krok.
Segway dělá vlastně totéž, jen má místo lidských nohou kola, motor nahradil svaly a několik mikroprocesorů představuje mozek, sestava sofistikovaných vyvažovacích a gyroskopických senzorů vykonává práci vyvažovacího systému vnitřního ucha a mozečku. Stejně jako lidský mozek, Segway ví, že jste se naklonili dopředu. Aby udržel rovnováhu, roztočí kola přesnou rychlostí a tím se rozjedete. Právě tomuto unikátnímu principu, který udrží neskutečnou stabilitu na dvou kolech, se říká dynamická stabilizace.
Mozek a svalstvo Segwaye
Tento pomocník je ovládán inteligentní sítí senzorů, mechanických součástek, pohonem a kontrolním mechanismem. Jakmile na Segway nastoupíte, pět mikro-gyroskopických senzorů a dva akcelerometry začnou snímat měnící se terén a pozici vašeho těla 100x za vteřinu, tedy rychleji, než je mozek schopný myslet. Těžko uvěřitelné, ale praxe hovoří za vše. Segway používá speciální silikonový senzor, který měří úhel odchylky od stabilního stavu. Tento typ gyroskopického senzoru určuje rotaci objektu podle Koriolova efektu v malém měřítku.
Zjednodušeně řečeno, Koriolův efekt je rotace pohybujícího se předmětu ve vztahu k jinému rotujícímu předmětu. Příkladem může být letadlo, které ač letí po zdánlivé přímce vlastně jakoby zatáčí, protože Země pod ním se otáčí…
Na mikroprocesorech běží nejmodernější software, který vyhodnocuje informace z mnoha senzorů tak, aby bylo riziko přepadnutí naprosto minimální. Tento program monitoruje všechny informace týkající se stability, přicházející z gyroskopických senzorů a upravuje rychlost elektromotorů v závislosti na těchto informacích. Elektromotory, napájené párem lithium-ionových baterií, mohou otáčet každým kolem nezávisle a s různou rychlostí.
Segwaye se jistě časem stanou funkčním řešením městské dopravy, ve které se podle posledních měření automobily pohybují průměrnou rychlostí pouhých 15km/h s rozjezdy, jenž produkují několikanásobně větší emise, než plynulá jízda. V některých městech však panuje skepse a vyskytly se i zákazy provozu těchto elegantních vozítek s argumentem, že na běžný provoz jsou příliš pomalá a na jízdu po parcích a chodnících naopak příliš rychlá. Což vzhledem ke zhoršující se situaci velkoměst nepochopitelné. Segway však svou šíří nabízených modelů oslovuje i příznivce golfu, managery a své využití si najdou i modely určené do rukou policie a bezpečnostních složek např. na letištích. Ke značné popularizaci přispěly i záběry německých politiků, kteří si takto zpříjemňují přesuny po dlouhých chodbách berlínského Reichstagu.
Na stránkách společnosti Segway si můžete rezerovat jízdy v centru Prahy a Karlových Varů.
Na půjčovny Segwayů dnes již běžně narazíte ve všech evropských metropolích, doporučuji si tento způsob moderní přepravy alespoň vyzkoušet, jelikož pořizovací náklady zatím nejsou nikterak nízké, bohužel, základní modely stojí okolo 160tis.
zpracoval Jan Chaloupka, foto segway.com
Diskuze u článku (1) |
Vložit nový příspěvek
- Taky ho mám.Rosťa 8.7.2008, 22:49Je mi 63 let a jsem vlastníkem segway. Mám nejeto přes 400km po chodnících i po lese a proto již mohu tvrdit, že je to to nejlepší, co jsem v životě měl. Nedá se to srovnávat s autem, kolem, či skůtrem. Je to o něčem úplně jhiném. Jsem těžce nemocný se srdcem a toto vozítko mne navrátilo k životu.Jsem zase v kontaktu s přírodou a s širokým okolím.