Severní Korea: Postorwellovský stát III.
Nicméně zpět k severokorejským architektonickým dílům, jimž se tato série článků věnuje. Jak bylo naznačeno v předchozích dílech, hlavní město, Pchjongjang, je plný symbolů reprezentující v zásadě dynastii Kimů. Co dalšího má nejen Severokorejce, ale také turisty přesvědčit o velkoleposti komunistické Koreje.
Věž Čučche
Věž z 25 550 bloků žuly je vysoká 170 metrů a podobně jako u Vítězného oblouku je počet stavebních kamenů striktně symbolický a provázaný s vládcem Kim Ir-senem. Číslo totiž označuje počet dní, které Velký Vůdce prožil do svých 70. narozenin, na jejichž počest byl monument postaven. Věž je navíc korunovaná 25 metrovým kovovým podsvíceným plamenem. Před stavbou stojí neméně impozantní, 30 metrů vysoké sousoší reprezentující dělnictvo, rolnictvo a inteligenci.
Stadion Prvního Máje (Rungnado May Day Stadium)
Stadion podivného tvaru, který evokuje pudink z obrázků na sáčcích Dr. Oetkera, ovšem mírně splasklý, byl dostavěn 1. května 1989. Dodnes je jedním z vůbec největších stadionů na světě, protože pojme až 150 tisíc lidí. Kromě sportovních utkání se zde samozřejmě konají různé události oslavující Kim Ir-sena, Kim Čong-ila a dnes také Kim Čong-una. Konal se zde například Arirang, v němž poprvé účinkovalo více než sto tisíc lidí.
Metro a mysteriózní podzemní stavby
Mimo budovy, oblouky a věže je v Pchjongjangu poměrně zajímavé také místní metro, které je v provozu od roku 1969 a je údajně nejhlubším metrem světa. Dvě tratě metra (s názvy stanic jako Vítězství, Sjednocení, Pochodeň atd.) vedou ve 110 metrech pod zemským povrchem a jeho původní účel měl spočívat v propojení tajných vojenských zařízení. Celková délka tras je 22,5 kilometrů, nicméně údaje se různí. Každopádně je poměrně pravděpodobné, že vedle veřejně přístupného metra existuje ještě paralelní podzemní dráha určená pro politické a vojenské špičky, která má být dokonce ještě delší než její civilní protějšek.
Kromě tajemství zahalující neveřejnou dopravu pchjongjangského podzemí se hovoří také o jakémsi „mamutím podzemním náměstí“ a podzemní silnici. První řečená stavba má údajně sloužit jako bunkr pro nejvyšší velení ozbrojených složek. Plocha „náměstí“ má údajně odpovídat náměstí Kim Ir-sena, na něž se vejde přibližně 100 tisíc lidí.
Podzemní silnice pak má spojovat Kim Ir-senův palác s palácem na hoře Kumsu a mezinárodním letištěm Sunan. Silnice měla sloužit jako evakuační cesta Kim Ir-sena, pokud by byl nucen opustit zemi v letadle.
Text: Maxim Kucer
Foto: Wikipedia.org - Kallgan, Kristoferb (talk), Nicor, David Stanley, Nikinoz1917
Diskuze u článku (0) |
Vložit nový příspěvek