www.infoglobe.cz » Skotsko – Eilean Donan Castle a příjezd na ostrov Skye

Skotsko – Eilean Donan Castle a příjezd na ostrov Skye

Publikováno: 6.1.2018
Ráno se vydáváme na cestu nádhernou skotskou vysočinou (Highlands) směrem na severozápad. Cestou opět míjíme zasněžené vrcholky hor zahalené v ranní mlze, což nám nikdy nedá (stejně jako několika dalším turistům) a občas zastavíme, abychom si udělali pěknou fotku. Míříme tentokrát na místo, kam se z celého pobytu těšíme úplně nejvíce – na ostrov Skye. Cestu nám komplikuje uzavírka silnice, která naprosto poplete naší GPS navigaci, trochu nás vyděsí i rychle ubývající benzín při neustálém nabývání kilometrů při objížďkách a nedostatek čerpacích stanic. Nicméně nakonec vše dobře dopadá a my pokračujeme dále v cestě.

Ještě pár minut před cílem zastavujeme u dalšího krásného skotského hradu. Jedná se o hrad Eilean Donan (Eilean Donan Castle), který se nachází na stejnojmenném ostrůvku na jezeře Loch Duich. Hrad byl postaven na počátku 13. století a původně patřil klanu Mackenzie. Jméno však nese po umučeném keltském svatém Donnánu z Eiggu.

Eilean Donan Castle

Hrad leží kousek od vesničky Dornie, nicméně přímo na pevnině před hradem se nachází velké parkoviště a turistické centrum. Ostrůvek je pak spojen s pevninou kamenným mostem. Za necelých 8 liber je možné se podívat i dovnitř, kde se však bohužel nesmí fotografovat. Interiér hradu je velmi pěkně zařízený a v kuchyni každého překvapí, jak reálně vypadá. Kromě dobových postav se zde totiž nachází i umělé jídlo. Nezapomnělo se ani na naaranžované nádobí či kuchyňské myši. V každém patře hradu se můžete na cokoliv zeptat někoho z personálu. Návštěvu tohoto překrásného hradu můžeme jedině doporučit, rozhodně nebudete zklamáni.

Od hradu pokračujeme ještě kousek po hlavní silnici, avšak během chviličky nás již čeká stylový most (Skye Bridge), který nás dovádí až na ostrov Skye. Následující dvě noci plánujeme strávit ve vesničce Kyleakin, která se nachází v mořské úžině Loch Alsch. Kromě příjemné hospůdky se skvělým pivem a příjemnou servírkou zde naleznete i malinký přístav a zříceninu hradu Moil.

Kyleakin, v pozadí Skye Bridge   Kyleakin

Skye Bridge   maják

Tato zřícenina sloužila v 15. století jako obranná věž z původní pevnosti. Od zříceniny vyrážíme se podívat na most Skye, který byl otevřen roku 1995. Jedná se o jediné možné silniční spojení z pevniny na ostrov. Kamenitým pobřežím docházíme až k mostu a ještě obdivujeme krásný maják, který se nachází ihned za ním.

Kyleakin – zřícenina hradu Moil

zřícenina hradu Moil

Začíná lehce mrholit, ale to nám vůbec nevadí, protože nás na závěr dne čeká návštěva posledního a velmi stylového skotského místa, kde však déšť žádnému turistovi nepřekáží. Jedná se o prohlídku palírny skotské whisky Talisker (Talisker Distillery). Hlavní silnice nás zavádí až na místo, cesta trvá z Kileakinu přibližně hodinu autem. Během jízdy si ještě fotografujeme plno vodopádů i starý kamenný most, až dorážíme konečně do palírny.

cestou do palírny whisky Talisker   cestou do palírny whisky Talisker

Prohlídka stojí 10 liber, avšak pak máme slevu 5 liber na láhev whisky ve zdejším suvenýrovém krámku. V malé skupince s Američany a Indy vyrážíme přímo do výrobních míst whisky, kde se již však nesmí fotit. Prohlídka s paní průvodkyní je opravdu povedená, trvá necelou hodinku a na závěr nás ještě čeká příjemná ochutnávka jedné z jejich whisky. Paní průvodkyně nám ještě ochotně radí, jak nejlépe whisky pít. Spokojeni se poté již ve tmě a dešti vracíme zpět do Kyleakinu a opravdu se moc těšíme na další den, kdy nás čekají ty hlavní turistické atrakce, které ostrov Skye nabízí.

palírna whisky Talisker

* Povinná položka

Skotsko: Divočinou k Rannoch Moor – VIDEO
Publikováno: 20.8.2019
V dlouhém údolí mezi Fort William a Pitlochry ve střední části Skotska leží rozlehlé vřesoviště a uprostřed něj jedna z nejopuštěnějších vlakových stanic. Obklopena jen jezery a vřesovišti, a přesto si v ní můžete dát čaj.

Skotsko: Loch Tay a vodopády Dochart – VIDEO
Publikováno: 27.8.2019
Po nádherném národním parku Loch Lomond & The Trossachs jsem hlubokým údolím Glenogle projel do vesničky Killin. Na řece Dochart tu kousek před jejím ústím do jezera Tay leží jedny z nejznámějších skotských vodopádů, takže by byla škoda se u nich nezastavit.

Skotsko: Cesta opuštěným severem – VIDEO
Publikováno: 3.9.2019
Nastal čas opustit krajinu jezer, hor a dlouhých údolí ve středu Skotska a vyrazit skrz nehostinnou pustinu na úplný sever do města Thurso na dohled Orknejím. Místo hlavní silnice A9, vedoucí po pobřeží, jsem si navíc vybral opuštěné cesty skrz nekonečná vřesoviště a mokřady.

Skotsko: Skalnatými horami západního pobřeží – VIDEO
Publikováno: 10.9.2019
Po celém dni v mokřadech na severu Skotska jsem vyrazil po pobřeží na západ a postupně se tak dostal zpět do hor. Jsou sice oproti těm ve středu země mnohem nižší, na kráse jim to ale neubírá. Kvůli drsnému podnebí se na nich často neudrží ani vřes a traviny, mnohdy tak zůstávají jen majestátní šedé skály.

Skotsko: Překvapení v Applecross a cesta na ostrov Skye – VIDEO
Publikováno: 17.9.2019
Hory na severozápadě Skotska zřídkakdy přesáhnou výšku 800 metrů a cesty většinou vedou podél řek či pobřeží. Proto bych zde určitě nečekal tak nádherný a vysoký průsmyk jako Applecross pass. Pojďme se do něj vypravit.

Skotsko: Nekonečně krásný ostrov Skye – VIDEO
Publikováno: 24.9.2019
Kdybych se ve Skotsku mohl vrátit jen na jediné místo, bude to buď odlehlý a opuštěný hornatý ostrov Harriss, nebo právem proslavený Skye. A čím víc nad tím přemýšlím, tím víc vítězí Skye.

Velká Británie, Holyrood – skotské sídlo Jejího Veličenstva
Publikováno: 23.5.2022
Také vás fascinují skotské hrady? Proti temnému nebi se tyčí zdi s gotickými okny po staletí bičované dešti a obrostlé sytě zelenou trávou a provokují naši fantazii toužící poznat alespoň malý kousek z jejich příběhů. Hrady a zříceniny kostelů, klášterů a středověkých staveb budovaných z místního tmavého kamene jsou typickou ozdobou nádherné a dramatické skotské krajiny.

Skotsko: Cesta z ostrova Skye k podhůří nejvyšší hory ve Fort William – VIDEO
Publikováno: 1.10.2019
Návštěva Skotska se chýlila ke konci, čekalo mě ale ještě zhruba 2000 kilometrů domů. Jenže Skotsko je nádherné, tak nač pospíchat? Zastavil jsem tedy ještě na několika místech ostrova Skye a postupně dojel až pod nejvyšší horu země Ben Nevis.

Skotsko – po stopách Harryho Pottera
Publikováno: 2.1.2020
Škola čar a kouzel v Bradavicích se nachází někde na Highlands, není se tedy čemu divit, že je zdejší krajina doslova protkaná odkazy na knihy o Harrym Potterovi. J. K. Rowlingová, která knihy napsala, se inspirovala především v ulicích Edinburghu, kde v té době žila. Na každém rohu se zde dá narazit na nějakou nenápadnou připomínku z knih, ať už na názvy ulic až podivně připomínající jména klíčových postav, nebo na místa, kde byly samotné knihy napsány.

Skotsko – římské stopy podél hranice
Publikováno: 9.1.2020
Ve spojitosti se Skotskem se jistě každému vybaví divocí obyvatelé bojující za nezávislost v podstatě po celou historii této neklidné země, a to ať už s normandskými a vikinskými nájezdníky, či s anglickými a irskými uzurpátory. Úplně poprvé se však o průnik do oblasti v té době obývané divokými kmeny Piktů a poklidnějších Britonů pokusili Římané pod vedením vojevůdce Agricoly. Brzy však zjistili, že zdejší půda není dostatečně výnosná pro dlouhodobý pobyt vojáků, a tak se rozhodli sever Velké Británie zase opustit a nechat nově postavené cesty, pevnosti a valy ležet ladem.

Skotsko – země, kterou budete proklínat, ale navždy milovat – VIDEO
Publikováno: 6.8.2019
Když jsem v 18 poprvé vyrazil sám do světa, bylo to právě do Skotska. Na měsíc v něm, kdy jsem ho skoro celé projel stopem, vzpomínám dodnes. Celých 7 let jsem se chtěl vrátit a konečně nastal ten čas. Nasedl jsem v Praze na motorku a vyrazil na zhruba 2000 kilometrů dlouhou cestu na severozápad.

Skotsko – The Hermitage, Perth a St Andrews
Publikováno: 3.2.2018
Opouštíme prázdninové letovisko Aviemore a vydáváme se směrem na jih. Naším cílem je městečko Perth, kde hodláme strávit poslední skotskou noc. Čeká nás více než dvouhodinová cesta autem.

Skotsko – národní park Cairngorms II
Publikováno: 27.1.2018
Po procházce okolo jezera Loch an Eilein se vracíme zpět na rychlý oběd do vesničky Aviemore a pak zase vyrážíme do zasněžené skotské přírody. Tentokrát nás čeká přibližně pětikilometrový okruh v lese Ellan Wood v okolí vesničky Carrbridge, která se nachází 20 minut jízdy autem od Aviemore.

Skotsko – krásy ostrova Skye
Publikováno: 13.1.2018
Brzy ráno se vydáváme na průzkum nádherného skotského ostrova Skye. Dnes nám poprvé předpověď počasí hlásí celodenní déšť, což nás zrovna na tomto krásném místě mrzí, ale jelikož jsou zde přeháňky opravdu velmi časté, je těžké výlet vhodně naplánovat.

Skotsko – Glasgow a Clyde Muirshiel Regional Park
Publikováno: 23.12.2017
Na cestování po Skotsku jsme si vybrali poněkud netradiční podzimní termín. Dlouho jsme zvažovali, zda vyrazit i přes sníženou dobu denního světla, zimu a časté dešťové přeháňky, ale nakonec nás krásy Skotska a akční ceny letenek přece jen zlákaly. Pravidelnou linkou se létá mezi Prahou a Edinburghem, město Glasgow se pak nachází přibližně hodinu jízdy autem od Edinburghu. Nicméně jsme se však dopoledne rozhodli nejdříve zajet o kousek dál (stále však směrem na západ) a udělat si procházku v regionálním parku Clyde Muirshiel Regional Park.

Skotsko – výlet na ostrov Inchcailloch a hrad Kilchurn
Publikováno: 30.12.2017
Dnes vyrážíme do centrálního Skotska, přesněji do národního parku Loch Lomond and The Trossachs National Park. Loch Lomond je největším skotským jezerem s rozlohou 71 kilometrů čtverečních a maximální hloubkou 192 metrů. Na jezeře se rozkládá přes 30 malých ostrůvků a my se rozhodli navštívit jeden z nich.

Skotsko, Glasgow: město na řece Clyde I.
Publikováno: 19.9.2014
Referendum ve Skotsku je v posledních měsících častým tématem ve světových médiích. I kdyby Skotové z více než tři sta let dlouhé unie s Anglií nevystoupili, je téměř jisté, že Londýn by skotské vazby s Anglií opět o něco uvolnil. Je také otázkou, jak by si Skotsko jako samostatný stát vedlo a jaké by bylo jeho mezinárodní postavení.

Skotsko: Edinburgh - Bòidheach prìomh-bhaile (Krásné hlavní město) I.
Publikováno: 3.8.2013
Při návštěvě Skotska rozhodně nelze minout jeho hlavní město – Edinburgh. Tato přímořská metropole si rozhodně zaslouží vícedenní pobyt. I tak ale předem počítejte s tím, že spoustu zajímavých míst nestihnete.

Skotsko: Edinburgh - Bòidheach prìomh-bhaile (Krásné hlavní město) II.
Publikováno: 10.8.2013
Co dále by Vám nemělo z Edinburghu ujít? Například Královská Jachta Britannia, která za více než 40 let putování urazila přes neuvěřitelný jeden milion námořních mil, což se rovná 40-ti cestám kolem světa. Vyřazena z provozu byla až v roce 1997 a je nyní přístupná pro veřejnost.

Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu I.
Publikováno: 5.8.2013
Orknejské ostrovy leží na mohutných útesech severně od skotského pobřeží. Čítají přes 70 ostrůvků, z nichž asi jen 20 je trvale obydlených.

Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu II.
Publikováno: 12.8.2013
Nedaleko vesnice se nachází Yesnaby, jedny z nejobdivovanějších útesů, které jsme si nemohli nechat ujít. Při pohledu shora na tříštící se vlny se člověku tajil dech. Po prohlídce okolí jsme pokračovali směrem k tajuplným stojícím kamenům.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí I.
Publikováno: 10.3.2014
Již v létě 2011 jsem se byl ve Skotsku na několik dní podívat. Tentokrát to ale bylo jiné. A možná i trochu šílené. Tou dobou jsem byl čerstvě plnoletý student, pouze s letenkou domů, zhruba třemi sty librami v kapse a noclehem na první noc.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí II.
Publikováno: 17.3.2014
Po půl hodině jízdy vystupuji v Aberdour, rybářském městečku na pobřeží zálivu Forth. Zatím ještě vůbec netuším, kam bych měl jít, a tak se vydávám po šipkách Fife Coastal Path, asi i proto, že vede podél železnice (a tím zároveň i podél pobřeží).

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí III.
Publikováno: 24.3.2014
Probouzí mne zima a kapky bušící na stěnu stanu. Možná by bylo lepší, kdyby v kempu nebyl teploměr – jeden stupeň nad nulou moc náladu nezvedne. Alespoň vítr se naštěstí trochu umoudřil. Rychle balím mokrý stan a doufám, že mi ruce úplně neumrznou.

Skotsko – Drsná příroda, středověká architektura a skvělá whisky
Co se vám vybaví, když se řekne Skotsko? Většině lidí asi skotská whisky, kilt, Lochnesská příšer...

Souvisejicí videa

Skotsko: Cesta z ostrova Skye k podhůří nejvyšší hory ve Fort William
V dnešním videu se spolu zase vydáme na cestu, tentokrát z krásného ostrova Skye až pod Ben Nevis...

Skotsko: Nekonečně krásný ostrov Skye
Půvabný ostrov Skye nabízí na malém prostoru téměř vše – hory, vodopády, útesy, vřesoviště, louky...

Skotsko: Překvapení v Applecross a cesta na ostrov Skye
Vysoký průsmyk Applecross pass jsem cestou k ostrovu Skye opravdu nečekal, hory zde totiž většino...

Skotsko: Skalnatými horami západního pobřeží
Po dnech strávených na severu zamíříme na západ Skotska, kde zase narazíme na hory. Ty jsou sice ...

Skotsko: Cesta opuštěným severem
Sever země je opravdu nehostinný, nečekejte tu rozlehlá jezera, zvířata ani lesy. Projíždět budet...

Skotsko: Loch Tay a vodopády Dochart
Kousek před ústím do jezera Tay leží jedny z nejznámějších skotských vodopádů. Přímo nad nimi sto...

Skotsko: Divočinou k Rannoch Moor
V dlouhém údolí ve střední části Skotska najdete rozlehlé vřesoviště, uprostřed kterého je jedna ...

Skotsko: Inverness – brána do Vysočiny
Inverness dnes slouží jako přirozené centrum celých skotských „Highlands”, tedy Vysočiny. Při špa...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.