www.infoglobe.cz » Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu I.

Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu I.

Publikováno: 5.8.2013
Orknejské ostrovy leží na mohutných útesech severně od skotského pobřeží. Čítají přes 70 ostrůvků, z nichž asi jen 20 je trvale obydlených.

My jsme naše putování započali na strategickém a největším ostrově Mainland. Nepříliš častou, ale pravidelnou dopravu zajišťují především trajekty na dvou trasách: Aberdeen – Kirkwall, nebo Scrabster – Stromness. Přestože jsme žili s přáteli v Aberdeenu, zvolili jsme druhý spoj, s nástupním místem vzdáleným přes 200 mil. Důvod? Vzhledem k mému strachu a nepříliš příznivému počasí, byla možnost strávit 5 hodin jízdou autem a pouhou hodinu a půl na moři mnohem schůdnější, než plout při zuřící vichřici přes 6 hodin.

Yesnaby

Když jsme se po noci strávené na cestě konečně nalodili a vyrazili na širé moře ve směru na Orkneje, vlny dosahovali děsivých výšin a údaje o bezpečnosti plavby se pohybovaly v červených hodnotách. Při špatném počasí si plavební společnost nárokuje cestu odložit v případě vyššího rizika. Náš kapitán byl ale zřejmě neutuchající dobrodruh. Chůze po palubě byla takřka nemožná, jelikož se v obrovském vlnobití trajekt kolíbal do předem neurčených poloh a v neodhadnutelných intervalech. Navíc nás celou plavbu doprovázel nářek snad všech spojů, které držely loď pohromadě. A zatímco mí přátelé usnuli zapřeni v gauči, znaveni dlouhou cestou po pevnině, mně se před očima odehrávaly jednotlivé scény z Cameronova Titanicu. Proto ani nedokážu popsat pocity, když jsme konečně vpluli mezi malé ostrovy a moře se ztišilo. Po pár minutách se z mlh vynořila překrásná podívaná. Majestátné útesy ostrova Hoy tyčící se nad mořem, s vrcholky pokrytými sněhem slibovaly spousty zážitků. Trajekt konečně zastavil u sousedního ostrova. Před námi se objevilo malebné městečko Stromness ve srázovité krajině. Při výstupu z vozu nás však přivítal ostrý severský vítr, takže jsme se rozhodli odložit prohlídku města až na podvečerní hodiny. V rychlosti jsme se ubytovali v malém hostelu, jehož majitel George nás zasypal celou řadou tipů, kam rozhodně vyrazit a opět tak dokázal přívětivou a přátelskou povahu seveřanů.

Hoy

Vybaveni potřebnými informacemi, skotskou whisky na zahřátí a nepostradatelnými řízky jsme byli připraveni objevovat západní část ostrova. Naše první zastávka byla u nejzachovalejší neolitické vesnice Skara Brae. Tvoří ji osm skupinových domů z období 3180 př. n. l. až 2500 př. n. l., je tedy starší než britský Stonehenge či Velké pyramidy v Gíze. V domcích jasně odhalíte kamenné postele, rodinný krb, ale i přehledné úložné prostory. Téměř nezničené se dochovaly především proto, že v dávných dobách zmizely pod nánosem písku. Z toho důvodu se vesnici přezdívá Skotské Pompeje. Odkryta byla až při jedné bouři v roce 1850. Není divu, že Skara Brae je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO, stejně jako většina okolních památek.

Skara Brae

Pokračování příště...

Text/foto: Lucie Mařasová

Skotsko: Edinburgh - Bòidheach prìomh-bhaile (Krásné hlavní město) I.
Publikováno: 3.8.2013
Při návštěvě Skotska rozhodně nelze minout jeho hlavní město – Edinburgh. Tato přímořská metropole si rozhodně zaslouží vícedenní pobyt. I tak ale předem počítejte s tím, že spoustu zajímavých míst nestihnete.

Skotsko, Glasgow: město na řece Clyde I.
Publikováno: 19.9.2014
Referendum ve Skotsku je v posledních měsících častým tématem ve světových médiích. I kdyby Skotové z více než tři sta let dlouhé unie s Anglií nevystoupili, je téměř jisté, že Londýn by skotské vazby s Anglií opět o něco uvolnil. Je také otázkou, jak by si Skotsko jako samostatný stát vedlo a jaké by bylo jeho mezinárodní postavení.

Velká Británie: Edinburgh – hlavní město Skotska
Publikováno: 31.7.2016
Dnes zavítáme do jedné ze čtyř zemí tvořících Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Bude jí Skotsko, které se rozprostírá v severní části ostrova. Ze severu a západu jej ohraničuje Atlantský oceán a z východu Severní moře.

Skotsko – Glasgow a Clyde Muirshiel Regional Park
Publikováno: 23.12.2017
Na cestování po Skotsku jsme si vybrali poněkud netradiční podzimní termín. Dlouho jsme zvažovali, zda vyrazit i přes sníženou dobu denního světla, zimu a časté dešťové přeháňky, ale nakonec nás krásy Skotska a akční ceny letenek přece jen zlákaly. Pravidelnou linkou se létá mezi Prahou a Edinburghem, město Glasgow se pak nachází přibližně hodinu jízdy autem od Edinburghu. Nicméně jsme se však dopoledne rozhodli nejdříve zajet o kousek dál (stále však směrem na západ) a udělat si procházku v regionálním parku Clyde Muirshiel Regional Park.

Skotsko – výlet na ostrov Inchcailloch a hrad Kilchurn
Publikováno: 30.12.2017
Dnes vyrážíme do centrálního Skotska, přesněji do národního parku Loch Lomond and The Trossachs National Park. Loch Lomond je největším skotským jezerem s rozlohou 71 kilometrů čtverečních a maximální hloubkou 192 metrů. Na jezeře se rozkládá přes 30 malých ostrůvků a my se rozhodli navštívit jeden z nich.

Skotsko – Eilean Donan Castle a příjezd na ostrov Skye
Publikováno: 6.1.2018
Ráno se vydáváme na cestu nádhernou skotskou vysočinou (Highlands) směrem na severozápad. Cestou opět míjíme zasněžené vrcholky hor zahalené v ranní mlze, což nám nikdy nedá (stejně jako několika dalším turistům) a občas zastavíme, abychom si udělali pěknou fotku. Míříme tentokrát na místo, kam se z celého pobytu těšíme úplně nejvíce – na ostrov Skye. Cestu nám komplikuje uzavírka silnice, která naprosto poplete naší GPS navigaci, trochu nás vyděsí i rychle ubývající benzín při neustálém nabývání kilometrů při objížďkách a nedostatek čerpacích stanic. Nicméně nakonec vše dobře dopadá a my pokračujeme dále v cestě.

Skotsko: Cesta z ostrova Skye k podhůří nejvyšší hory ve Fort William – VIDEO
Publikováno: 1.10.2019
Návštěva Skotska se chýlila ke konci, čekalo mě ale ještě zhruba 2000 kilometrů domů. Jenže Skotsko je nádherné, tak nač pospíchat? Zastavil jsem tedy ještě na několika místech ostrova Skye a postupně dojel až pod nejvyšší horu země Ben Nevis.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí VII.
Publikováno: 21.4.2014
Dnes se dostáváme k poslednímu dílu článků o drsném a kouzelném Skotsku.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí VI.
Publikováno: 14.4.2014
Naštěstí se v jižní části Lewisu zvedají kopce, které pak plynule přechází v Harris. Ostrované navíc asi také potřebují dřevo, a tak si do této části vysázeli menší les. Nyní ležím ve vyhřátém spacáku, ve stanu přivázeném ke třem stromům, a poslouchám nepěkný zvuk kapek, které s vytrvalostí jim vlastní buší do plachty. Inu, asi mi nezbyde nic jiného než se zvednout, přijel jsem poznávat ostrovy, ne se celý den válet.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí V.
Publikováno: 7.4.2014
Dochází mi voda a baterie v mobilu, popojíždím proto do samotného Mallaigu – přístavního městečka, odkud odjíždí trajekty na Skye, Rum, Uist a další menší ostrovy. Hned vedle přístavu leží malá vlaková stanička s očividně dlouho nepoužívanou nákládací rampou a dvěma nástupišti.

Skotsko: Edinburgh - Bòidheach prìomh-bhaile (Krásné hlavní město) II.
Publikováno: 10.8.2013
Co dále by Vám nemělo z Edinburghu ujít? Například Královská Jachta Britannia, která za více než 40 let putování urazila přes neuvěřitelný jeden milion námořních mil, což se rovná 40-ti cestám kolem světa. Vyřazena z provozu byla až v roce 1997 a je nyní přístupná pro veřejnost.

Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu II.
Publikováno: 12.8.2013
Nedaleko vesnice se nachází Yesnaby, jedny z nejobdivovanějších útesů, které jsme si nemohli nechat ujít. Při pohledu shora na tříštící se vlny se člověku tajil dech. Po prohlídce okolí jsme pokračovali směrem k tajuplným stojícím kamenům.

Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu III.
Publikováno: 19.8.2013
Podél pobřeží jsme pokračovali směrem na východ. Neustále nás udivovala krásná silnice bez záplat a děr. Po Mainlandu vedou sice asi jen tři hlavní silnice, zato ve výborném stavu oproti situaci v naší republice.

Skotsko: Orkneje – čarovné ostrovy severu IV.
Publikováno: 26.8.2013
Poslední úsek, který jsme chtěli během pobytu na ostrovech absolvovat, zahrnoval východ Mainlandu a přilehlé ostrovy na jižní straně, navzájem propojené takzvanými Churchillovými bariérami.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí I.
Publikováno: 10.3.2014
Již v létě 2011 jsem se byl ve Skotsku na několik dní podívat. Tentokrát to ale bylo jiné. A možná i trochu šílené. Tou dobou jsem byl čerstvě plnoletý student, pouze s letenkou domů, zhruba třemi sty librami v kapse a noclehem na první noc.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí II.
Publikováno: 17.3.2014
Po půl hodině jízdy vystupuji v Aberdour, rybářském městečku na pobřeží zálivu Forth. Zatím ještě vůbec netuším, kam bych měl jít, a tak se vydávám po šipkách Fife Coastal Path, asi i proto, že vede podél železnice (a tím zároveň i podél pobřeží).

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí III.
Publikováno: 24.3.2014
Probouzí mne zima a kapky bušící na stěnu stanu. Možná by bylo lepší, kdyby v kempu nebyl teploměr – jeden stupeň nad nulou moc náladu nezvedne. Alespoň vítr se naštěstí trochu umoudřil. Rychle balím mokrý stan a doufám, že mi ruce úplně neumrznou.

Skotsko: Země vřesu, jezer a ovcí IV.
Publikováno: 31.3.2014
Opět se probouzím zimou. Tentokráte však již ne na Orknejích, ale zhruba v polovině cesty mezi Inverness a Perthem, kousek od silnice A9. Ostrovy na severu jsem opustil už před 19 hodinami. Venku fouká dosti silný vítr, naštěstí alespoň neprší.

Skotsko – Drsná příroda, středověká architektura a skvělá whisky
Co se vám vybaví, když se řekne Skotsko? Většině lidí asi skotská whisky, kilt, Lochnesská příšer...

Velká Británie, Edinburgh – skotské království
Tajemné přímořské město na jihovýchodě Skotska, kde se zrodily filmové legendy Sherlock Holmes ne...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.