www.infoglobe.cz » Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem II – Hluboko na severu

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem II – Hluboko na severu

Publikováno: 3.1.2016
Putovní část pobytu ve Švédsku jsme s Dominikou započaly „hluboko na severu“, v kraji Bohuslän – jedenáct minut od Göteborgu. Ceny ve Švédsku jsou úplně stejné jako u nás, akorát koruna má jinou hodnotu. Přeprava je asi nejdražší částí putování (pokud máte jídlo s sebou z Česka). Síť vlaků a autobusů je ale hustá.

Vlakové nádraží dělí od zříceniny hradu Bohus (Bohus Fästning) pás vody a louka s krávami. Poměrně malebný obraz dotváří monstrózní hlučná dálnice, která je jedinou cestou k turistické zastávce ze 14. století ve vesničce Kungälv. V autobuse můžete platit platební kartou Visa či MasterCard. Dva kilometry by nás vyšly na 40 SEK (dle našich zkušeností je to nejnižší sazba mezi místy). Švédské řidičce se nás ale zželelo a svezla nás pouze za švédské „tack“, tedy „děkuji“.

Bohus Fästning    Bohus Fästning

Nedaleko zříceniny začíná 370 km dlouhá dálková turistická trasa Bohusleden. Oranžové proužky na dřevěných kolících cestovatele provázejí z města Blåvättnerna až po Strömstad. My jsme se nechaly provést při hledání noclehu pouze prvním kilometrem trasy skrze hustý břízový les ke hřbitovu „Hålta kyrkogård“. Ten ohromí svojí rozlehlostí a udržovaností. Stal se pro nás krásným dokladem švédského projevu úcty k mrtvým. Těžko se však dalo rozpoznat, kde hřbitov končí a kde začíná. Dodnes tedy nevíme, zda naše první noc pod stanem byla na straně živých, či mrtvých. Radostné švédské brebentění těch, kteří nás ráno míjeli a bavili se s námi, přestože nám nerozuměli, utišilo naše obavy. Ve Švédsku se zdá být vše v pořádku.

Hålta kyrkogård

Zde bych pár slovy objasnila právo Allemansrätt neboli právo volného pohybu v přírodě. Cestovatelé se mohou díky němu pohybovat i po soukromé půdě. Stejně tak mohou kdekoli stanovat – kromě hospodářsky užívaných míst (jako jsou pole) nebo v blízkosti domu bez povolení majitele. Švédi jsou s tím srozuměni, avšak vždy upozorňují, že je vhodné na jednom místě nezůstávat déle než jednu až dvě noci.

jedenáct hodin večer, stanování na pobřeží

Při našem dalším putování jsme se dostaly na dálkovou trasu mezi městy Ljungskile, kde jsem nechala s česky psaným vzkazem Exupéryho Citadelu, a Uddevalla. Vzdálenost po modré značce je mezi městy 45 km. Stanovaly jsme na veřejném pobřežním koupališti, ke kterému se s prvními ranními paprsky začaly řinout rodiny s dětmi, které se v něm uvyklé na modrající rty s výskotem cachtaly.

cesta do Uddevally    cesta do Uddevally

Došlo také k prvnímu prozření, co se týče švédského pojetí vzdálenosti – ráno nás jeden pán ujišťoval, že do Uddevally je to pouze patnáct kilometrů. Večer nás ale po vyčerpávající cestě jiný pán přesvědčoval, že do Uddevally je to pouze patnáct kilometrů (podobně se nám v lesích Hunnebergu stalo, že cca jednou za dva kilometry jsme narazily na značku 10 km k našemu cíli). K nejbližší autobusové zastávce nás naštěstí svezl jeho syn, takže jsme nekončící kilometry překonaly na kolech.

Uddevalla leží v kraji Västra Götaland a je industriálním centrem západního pobřeží. Za nízký poplatek se můžete svézt na lodi z centra k výběžku Gustafsberg, kde naleznete krásné dřevěné vilky, zelený plácek na koupání s výraznými červenými kameny a restauraci s výhledem na moře. Pobřežní skály obepíná jako had visutý dřevěný most a zajímavě dotváří scenerii. Loď se po hodině vrací zpět a kotví vedle informačního střediska.

Uddevalla, industriální město    Uddevalla – cesta ke Gustafsberg

Po slaném zážitku se naším útočištěm měly stát lesy a divočejší švédská příroda – ekopark Halle-Hunneberg, území medvědů, losů a štípajících mušek.

GPS: (Uddevalla) 58°20'58.8"N 11°56'09.3"E

Text a foto: Ester Dobiášová

Švédsko: Stockholm – Benátky severu
Publikováno: 6.4.2022
Švédské království, nejrozlehlejší stát Skandinávie, se rozprostírá na ploše 449 964 km² a patří k největším zemím Evropy. Svou nádhernou a rozmanitou přírodou, ale také zajímavou architekturou, Švédsko každý rok přiláká množství návštěvníků, a to přesto, že tam i v největší turistické sezóně vládne klid a není cítit žádný shon.

Švédsko: Severské metropole III – Göteborg – pokračujeme v prohlídce města
Publikováno: 26.11.2016
Začínáme prohlídkou luteránského kostela Domkyrkan, který byl dvakrát zničen požárem. První katedrála vznikla v letech 1624–1627. Svatyně byla vysvěcena roku 1633. Bohužel v noci 15. 4. 1721 došlo k obrovskému požáru a celkem 211 okolních budov lehlo popelem. Ztráty na životech byly také značné a hledal se prostor vhodný jako pohřebiště. Tím se nakonec stal park v okolí katedrály, kde bylo uloženo až 20 000 ostatků.

Švédsko: Severské metropole II – Göteborg – prohlídka města
Publikováno: 19.11.2016
Společně se vydáváme směr náměstí Götaplatsen. Město je velmi klidné, téměř nikoho nepotkáváme. Déšť ustal, ale nepříjemný vítr fouká dál. Pomalu přicházíme k zajímavé soše – revolver se zauzlenou hlavní. Autorem je jeden z nejznámějších představitelů moderního švédského umění – sochař a malíř Carl Fredrik Reuterswärd. Tento umělec žil nějakou dobu v USA a roku 1980 byl natolik šokován zastřelením Johna Lennona, že vytvořil tuto sochu, kterou nazval Non Violence (Nenásilí). Originál je umístěn před budovou OSN v New Yorku, další můžete najít v různých evropských městech – Berlíně, ve švédských městech Stockholm, Malmö, Lund a Boras, francouzském městě Caen a v lucemburském Kirchbergu.

Švédsko: Severské metropole I – cesta a Göteborg
Publikováno: 12.11.2016
Dnešním článkem začíná náš seriál o severských metropolích. Kam všude se s cestovatelkou Magdalénou Radostovou podíváme, se budete dozvídat následujících 11 sobot.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem V – Z farmy do Stockholmu a zpátky domů
Publikováno: 24.1.2016
Po třinácti dnech nocování ve stanu nás ten večer objala peřina. S Dominikou jsme dorazily na farmu jižně od Norrköpingu, kde jsme deset dní za jídlo a nocleh pracovaly pro naše hostitele.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem IV – Města a jejich spisovatelé
Publikováno: 17.1.2016
Poslední dny putování jsme s Dominikou strávily ve městě Örebro, jehož historie sahá až do 15. století.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem III – Bujná příroda i tradiční švédské výrobky
Publikováno: 10.1.2016
Po přímořské stezce z Ljungskile do Uddevally nás čekaly lesy ekoparku Halle-Hunneberg, které se rozkládají v kraji Västergötland. Protože jsme s Dominikou zjistily, že putovat s těžkou krosnou na zádech je nejen náročné, ale navíc si cestu příliš neužíváme, rozhodly jsme se vyhledat informační centrum a krosny tam nechat.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem I – Göteborg
Publikováno: 27.12.2015
Prohnuté pod osmnáctikilovými batohy jsme s Dominikou stály na zastávce, před očima švédský sen, měsíc putování na vlastní pěst. Mostem mezi Brnem a Göteborgem se nám stal žlutý autobus. Bezmála dvacet hodin docela pohodlné jízdy, racci jako první dotyky moře, dva trajekty a kovové jeřáby vítající nás zaklesnuti v přístavu. Jako záchytné bójky se v našem putování vynořují informační střediska, a tak naše první kroky v druhém největším městě Švédska mířily právě tam. Mapky, letáky a informace – krmivo pro cestovatele. Člověku ani nesepne, v jak vzdálené zemi to kráčí, když ho provázejí úsměvy kolemjdoucích, kterých se ptá na cestu. Ty nemizely, ať jsme se pohybovaly kdekoli.

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Publikováno: 13.4.2022
Z dánské Kodaně stačí do Švédska doslova jen přejet most. I když opravdu řádně dlouhý. Mohlo by se zdát, že obě města si budou díky malé vzdálenosti velmi podobná, opak je ale pravdou. Malmö působí úplně jiným dojmem – klidnějším, monumentálnějším a dospělejším. Dýchne na vás i jeho industriální historie a současné high-tech zaměření.

Švédsko, Gammelstad – kostelní městečko
Publikováno: 17.6.2015
Poté, co jsme si vychutnali procházky finskými městy Kuopio a Rovaniemi, jsme se vydali poznat další ze skandinávských zemí. Tentokrát to bylo Švédsko, přesněji Švédské království.

Švédsko: Uppsala - švédské centrum kultury
Publikováno: 20.4.2022
Uppsala je jedním z největších a nejvýznamnějších měst ve Švédsku. Některé zajímavosti o ní se dozvíte v následujícím článku.

Švédsko: Stockholm – hlavní město Skandinávie
Publikováno: 28.3.2011
Skandinávie se rozprostírá na stejnojmenném poloostrovu na severu Evropy. Říká se jí také země losů, trollů, fjordů, vysokých hor, nekonečných rovin nebo sídlo Santa Clause. V důsledku polohy, chladnějšího klimatu a různorodé krajiny je toto území poměrně řidčeji osídleno, což se pozitivně odrazilo i na charakteru přírodní krajiny, o čem svědčí množství národních parků.

Švédsko: Severské metropole IX – Stockholm
Publikováno: 7.1.2017
Jsme v kempu nedaleko Stockholmu a vyrážíme na prohlídku města, ale nejdřív se zastavíme v muzeu Vasa.

Švédsko: Malmö jako pulzující tepna Skandinávie
Publikováno: 27.3.2013
Na břehu Baltského moře leží jedna z důležitých metropolí Švédska. Malmö - pulzující tepna Skandinávie, netypické švédské město s dánským vlivem nebo i hromada štěrku, jak ho s oblibou nazývají domácí obyvatelé.

Švédsko: Stockholm – město na vodě
Publikováno: 14.3.2011
Stockholm jednoznačně patří mezi nejkrásnější a nejzelenější metropole v Evropě. Milovníky historie a umění zde ohromí přes sto muzeí, věnovaných asi skutečně všem tématům, jaká vás napadnou.

Švédsko – za krásami Skandinávského poloostrova
Chcete-li si užít krásnou přírodu, jezera, treky v hlubokých lesích, kde nepotkáte ani živáčka, a...

Souvisejicí videa

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Jeden by řekl, že když dánskou Kodaň a švédské Malmö spojuje jen most, tak si budou města podobná...