www.infoglobe.cz » Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem V – Z farmy do Stockholmu a zpátky domů

Publikováno: 24.1.2016
Po třinácti dnech nocování ve stanu nás ten večer objala peřina. S Dominikou jsme dorazily na farmu jižně od Norrköpingu, kde jsme deset dní za jídlo a nocleh pracovaly pro naše hostitele.

Farma WWOOF (World Wide Opportunities on Organic Farms) se mi stala nejintenzivnějším zážitkem ze Švédska – poznaly jsme rodilé Švédy a nahlížely do jejich běžných dní a rodinného života, sdílely jsme s nimi naše kulturní zvyklosti a zkušenosti ze světa, jedly typická švédská jídla, objevovaly krásy jejich kraje a naučily se mnoho z ekologického farmaření. Abychom mohly někomu pomáhat a získávat nové zkušenosti, musely jsme se za poplatek registrovat na stránkách WWOOF a poté si najít dle různých preferencí farmu, která by nám nejlépe vyhovovala. Kontaktovat ji a těšit se.

farma

Po deseti dnech jsme s Dominikou farmu opouštěly se slzami v očích. Téměř neslyšný vlak nás odvezl do Stockholmu, naší konečné zastávky. První den jsme strávily převážně v muzeích, kterých je zde požehnaně. Nádraží se nachází v části „Norrmalm“ a jeho okolí je poměrně rušné. Už zde nás potěšil objev Muzea tance (Dansmuseet) na ulici Drottninggatan 17, přestože ta největší muzea najdeme v pásu ostrůvků mezi částmi „Norrmalm“ a „Söderlmam“. Téměř ke každému exponátu náleží i hudební nahrávka či video. Kromě masek a nástrojů jiných kultur jsou to scénografická řešení různých baletů či oper, videonahrávky z představení, kostýmy aj. K muzeu náleží obchod s širokou nabídkou knih o tanci i tanečním umění.

maska ze Srí Lanky jako součást expozice nádherného „Dansmuseet“ neboli Muzea tance  působivá výstava Nicka Brandta ve „Fotografiska museet“ neboli Muzeu fotografie  jeden z nejvzácnějších exponátů „Historiska musset“ neboli Historického muzea, železná helma z Upplandu, 550-800 let př. Kr.

Perfektní ukázkou moderního muzea je „Historiska museet“ v „Österlmamu“. Kromě stálých výstav (jako je například výstava o Vikinzích) je zde i edukační dvůr plný her jak pro menší, tak pro dospělé a obchůdek plný knih a vkusných suvenýrů. Zážitkem se mi stalo i muzeum věnované fotografii, „Fotografiska museet“, které se nachází u moře na okraji „Söderlmam“. Hledání tohoto muzea nás zavedlo i na vyhlídkovou terasu, kterou člověk může spatřit hned při přechodu z „Gamla Stanu“ (Staré Město). Tato část města má velmi příjemnou atmosféru díky širokým ulicím a propojení staré architektury s moderní, čímž se výrazně liší od „Gamla Stanu“.

lodě v přístavu, v pozadí „Nordiska museet“ na ostrově Djurgården, poblíž se nachází i „Vasamuseet“ neboli Muzeum loďařství, skanzen, zábavní park a další   zábavní park

Přestože se jedná o hlavní město Švédska, působí Stockholm poklidně. Zdá se mi, jako by se zde propojovaly krásy Benátek a Prahy. Dominující moře, které je stále přítomno, dělí město na jednotlivé ostrovy. Avšak ty už nejsou protkány kanály, ale vytvářejí především v „Gamla Stanu“ síť úzkých a zalidněných uliček a těch ještě užších, opuštěných a tajuplných. Procházet se po tomto „Starém Městě“ je požitkem a člověka stále něco udivuje a láká – zajímavé vstupní portály, staré kostely a jiné pamětihodnosti, galerie, roztodivné krámky s kreativními výlohami nebo vůně skořicových šneků a kávy. K tomu kornout obrovské a vynikající zmrzliny a člověk má vše, co potřebuje.

úzké uličky a pamětihodnosti v „Gamla Stanu“ neboli Starém Městě  úzké uličky a pamětihodnosti v „Gamla Stanu“ neboli Starém Městě  úzké uličky a pamětihodnosti v „Gamla Stanu“ neboli Starém Městě  úzké uličky a pamětihodnosti v „Gamla Stanu“ neboli Starém Městě

Po měsíci stráveném ve Švédsku se vracíme zpět domů. Nezbývá než říci „tack“ – děkuji a „hejdó“– ahoj!

GPS: (Gamla Stan) 59°19'32.5"N 18°04'16.1"E

Text a foto: Ester Dobiášová

Švédsko: Stockholm – Benátky severu
Publikováno: 6.4.2022
Švédské království, nejrozlehlejší stát Skandinávie, se rozprostírá na ploše 449 964 km² a patří k největším zemím Evropy. Svou nádhernou a rozmanitou přírodou, ale také zajímavou architekturou, Švédsko každý rok přiláká množství návštěvníků, a to přesto, že tam i v největší turistické sezóně vládne klid a není cítit žádný shon.

Švédsko: Severské metropole IX – Stockholm
Publikováno: 7.1.2017
Jsme v kempu nedaleko Stockholmu a vyrážíme na prohlídku města, ale nejdřív se zastavíme v muzeu Vasa.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem I – Göteborg
Publikováno: 27.12.2015
Prohnuté pod osmnáctikilovými batohy jsme s Dominikou stály na zastávce, před očima švédský sen, měsíc putování na vlastní pěst. Mostem mezi Brnem a Göteborgem se nám stal žlutý autobus. Bezmála dvacet hodin docela pohodlné jízdy, racci jako první dotyky moře, dva trajekty a kovové jeřáby vítající nás zaklesnuti v přístavu. Jako záchytné bójky se v našem putování vynořují informační střediska, a tak naše první kroky v druhém největším městě Švédska mířily právě tam. Mapky, letáky a informace – krmivo pro cestovatele. Člověku ani nesepne, v jak vzdálené zemi to kráčí, když ho provázejí úsměvy kolemjdoucích, kterých se ptá na cestu. Ty nemizely, ať jsme se pohybovaly kdekoli.

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Publikováno: 13.4.2022
Z dánské Kodaně stačí do Švédska doslova jen přejet most. I když opravdu řádně dlouhý. Mohlo by se zdát, že obě města si budou díky malé vzdálenosti velmi podobná, opak je ale pravdou. Malmö působí úplně jiným dojmem – klidnějším, monumentálnějším a dospělejším. Dýchne na vás i jeho industriální historie a současné high-tech zaměření.

Švédsko: Stockholm – hlavní město Skandinávie
Publikováno: 28.3.2011
Skandinávie se rozprostírá na stejnojmenném poloostrovu na severu Evropy. Říká se jí také země losů, trollů, fjordů, vysokých hor, nekonečných rovin nebo sídlo Santa Clause. V důsledku polohy, chladnějšího klimatu a různorodé krajiny je toto území poměrně řidčeji osídleno, což se pozitivně odrazilo i na charakteru přírodní krajiny, o čem svědčí množství národních parků.

Švédsko: Severské metropole III – Göteborg – pokračujeme v prohlídce města
Publikováno: 26.11.2016
Začínáme prohlídkou luteránského kostela Domkyrkan, který byl dvakrát zničen požárem. První katedrála vznikla v letech 1624–1627. Svatyně byla vysvěcena roku 1633. Bohužel v noci 15. 4. 1721 došlo k obrovskému požáru a celkem 211 okolních budov lehlo popelem. Ztráty na životech byly také značné a hledal se prostor vhodný jako pohřebiště. Tím se nakonec stal park v okolí katedrály, kde bylo uloženo až 20 000 ostatků.

Švédsko: Severské metropole II – Göteborg – prohlídka města
Publikováno: 19.11.2016
Společně se vydáváme směr náměstí Götaplatsen. Město je velmi klidné, téměř nikoho nepotkáváme. Déšť ustal, ale nepříjemný vítr fouká dál. Pomalu přicházíme k zajímavé soše – revolver se zauzlenou hlavní. Autorem je jeden z nejznámějších představitelů moderního švédského umění – sochař a malíř Carl Fredrik Reuterswärd. Tento umělec žil nějakou dobu v USA a roku 1980 byl natolik šokován zastřelením Johna Lennona, že vytvořil tuto sochu, kterou nazval Non Violence (Nenásilí). Originál je umístěn před budovou OSN v New Yorku, další můžete najít v různých evropských městech – Berlíně, ve švédských městech Stockholm, Malmö, Lund a Boras, francouzském městě Caen a v lucemburském Kirchbergu.

Švédsko: Severské metropole I – cesta a Göteborg
Publikováno: 12.11.2016
Dnešním článkem začíná náš seriál o severských metropolích. Kam všude se s cestovatelkou Magdalénou Radostovou podíváme, se budete dozvídat následujících 11 sobot.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem II – Hluboko na severu
Publikováno: 3.1.2016
Putovní část pobytu ve Švédsku jsme s Dominikou započaly „hluboko na severu“, v kraji Bohuslän – jedenáct minut od Göteborgu. Ceny ve Švédsku jsou úplně stejné jako u nás, akorát koruna má jinou hodnotu. Přeprava je asi nejdražší částí putování (pokud máte jídlo s sebou z Česka). Síť vlaků a autobusů je ale hustá.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem III – Bujná příroda i tradiční švédské výrobky
Publikováno: 10.1.2016
Po přímořské stezce z Ljungskile do Uddevally nás čekaly lesy ekoparku Halle-Hunneberg, které se rozkládají v kraji Västergötland. Protože jsme s Dominikou zjistily, že putovat s těžkou krosnou na zádech je nejen náročné, ale navíc si cestu příliš neužíváme, rozhodly jsme se vyhledat informační centrum a krosny tam nechat.

Švédsko, Na cestě mezi Göteborgem a Stockholmem IV – Města a jejich spisovatelé
Publikováno: 17.1.2016
Poslední dny putování jsme s Dominikou strávily ve městě Örebro, jehož historie sahá až do 15. století.

Švédsko: Stockholm – město na vodě
Publikováno: 14.3.2011
Stockholm jednoznačně patří mezi nejkrásnější a nejzelenější metropole v Evropě. Milovníky historie a umění zde ohromí přes sto muzeí, věnovaných asi skutečně všem tématům, jaká vás napadnou.

Švédsko: Malmö jako pulzující tepna Skandinávie
Publikováno: 27.3.2013
Na břehu Baltského moře leží jedna z důležitých metropolí Švédska. Malmö - pulzující tepna Skandinávie, netypické švédské město s dánským vlivem nebo i hromada štěrku, jak ho s oblibou nazývají domácí obyvatelé.

Švédsko – za krásami Skandinávského poloostrova
Chcete-li si užít krásnou přírodu, jezera, treky v hlubokých lesích, kde nepotkáte ani živáčka, a...

Souvisejicí videa

Švédsko, Malmö: historické, ale i moderní
Jeden by řekl, že když dánskou Kodaň a švédské Malmö spojuje jen most, tak si budou města podobná...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.