www.infoglobe.cz » Turecko: Istanbul - dobrodružná dovolená I.

Turecko: Istanbul - dobrodružná dovolená I.

Publikováno: 27.7.2014
Právě sedím na lavičce na nádraží a netrpělivě čekám, až se náš bus rozjede směrem na Istanbul. Konečně ho uvidím na vlastní oči! Toto úchvatné město láká každého cestovatele toužícího zažít báječné dobrodružství!

Autobus je plný a sedím vedle muže kolem 45 let. Najednou přijde řidič, řekne něco mému sousedovi a vedle mě se místo něj ocitne malá Japonka. „Aha,“ pomyslím si, „muslimové nenechají sedět dívku vedle muže při nočním 12hodinovém přejezdu. Velmi zajímavé bezpečnostní opatření. S Japonkou se hned seznamuji, umí báječně anglicky. Jela se podívat na Efez a do Bodrumu, odkud vyjíždím, a v Istanbulu se ubytovala před dvěma týdny v hostelu, kde si nechala svoje hlavní zavazadla. Hned mi navrhla, že se tam můžu taky ubytovat. Po nočním přejezdu se chci nejdříve nechat okouzlit velkolepostí a nádherou města. Pak přespím a druhý den zajdu do dalších zákoutí a pak nočním autobusem zase zpět do Bodrumu.

Haya Sofia

Půjdeme do hostelu Big Apple vzdáleném 5 minut od Sultan Ahmed náměstí – hlavního v centru s Haya Sofia na jedné straně a Modrou mešitou na druhé. Má japonská kamarádka Naomi říká, že má čas, takže můžeme jít na prohlídku spolu. To je fajn potkat nadšeného spoluputovníka. Domlouváním podrobností trochu rušíme lidi v autobuse - už je půlnoc a většina právě usíná, ale v tom je pauza. Bývá každé dvě hodiny na půl hodiny, takže při ní sestavíme společný plán. Nejdříve se půjdeme ubytovat a pak začneme Modrou mešitou, dále Haya Sofia, tam bude dlouhá fronta. Potom nezapomeneme na podzemní cisternu a hipodrom. Následuje nádraží s Orient Expresem, náměstí Eminonu, Galatská věž. Snad to zvládneme…

Druhý den začneme s palácem Topkapi, Sulej-manovou mešitou a plavbou po Bosporu. Chtěla bych dojet až k mostu Mehmeda Fatiha Dobyvatele. Plán je tedy za pomoci řidiče při této zastávce úspěšně připraven, nastupujeme zpátky do autobusu a pokračujeme v cestě za dobrodružstvím. Je už hodně po půlnoci a oči se mi klíží...

Ráno v autobuse dostáváme kapučíno a koláček jako pozornost podniku. Servis v autobusech jedné české společnosti prý okoukali právě od zavedených služeb dálkových autobusů v Turecku. Společností je tu hodně, takže se předhání, kdo bude mít více cestujících. Šli jsme se ubytovat a s nedočkavostí jsme po snídani vyrazili. Nevěděla jsem kam se dívat dřív. Už když jsme busem vjížděli do tohoto 17milionového města, zachvátila mě euforie, že už jsme konečně tady!

Haya Sofia - interier

Teď už jsme na velkolepém náměstí Sultana Ahmeda a míříme vlevo do Modré mešity, nádherně vyzdobené uvnitř i zvenku, a já se divím, jak můžou moderní architekti vůbec dostat nějakou cenu za svou práci, když existují takovéto opravdu překrásné stavby. Vybudoval ji student proslaveného architekta Mimara Sinana, který v Istanbulu postavil přes 450 staveb. Dožil se 99 let a pracoval za vlády 3 sultánů a ani jeden mu nedal Modra mesitauseknout hlavu. Prý pocházel z křesťanské rodiny. Osmané měli ve zvyku, že vtrhli do křesťanských rodin a odebrali jim syny od 4 do 10 let, přeučili je na islám a nechali studovat v palácových školách. Tomuto počínání se říkalo devširme. A když měl některý z unesených chlapců nějaké zvláštní nadání, mohl se mu věnovat. A tak to bylo i s Mimarem, ze kterého se stal nadaný architekt. V mešitě je 21 000 modro-červeno-zelených kachliček vyrobených ve městě Iznik, kdeModra mesita - detail vyráběli speciální odstíny modré a červené barvy. Namíchání této barvy bylo pečlivě střeženým rodinným tajemstvím a dodnes se nepřišlo na postup jejich výroby.

Uvnitř mešity je obrovská kupole podpíraná čtyřmi sloními sloupy o průměru 5 metrů. Tento stavitel Mehmed Sedefkar Aja měl nevděčný úkol - postavit 16letému sultánovi mešitu, která by překonala krásu mešity Haya Sophia stojící přímo naproti. Pod stálou hrozbou sultánova hněvu se Mehmedovi zřejmě zbystřilo myšlení a vyburcoval své dovednosti na maximum. Dílo se mu rozhodně vydařilo. Večer sem zajdeme znovu, protože je zde světelné představení, kdy jsou osvětlovány jednotlivé části stavby a vypravěčkou je samotná měšita, která z amplionu vypráví svůj příběh, jakoby byla ženou a ne stavbou. Příběh je nahrán anglicky, turecky, německy, rusky a španělsky.

Přejdeme náměstí Sultan Ahmed a stojíme ve frontě na vstup do Haya Sophia (Hagia Sofia), Modra mesita - interiernejkrásnější a nejoslnivější stavby po mnohá století. Dokonce ji budovali dva stavební inženýři, kteří ani nebyli architekti a teprve v průběhu stavby studovali jak se vlastně kostel správně staví. Stihli to v rekordním čase 6 let, ale dopustili se mnohých chyb. Císař však neoplýval milosrdenstvím, a tak jim nezbývalo nic jiného než chyby napravit a stavbu úspěšně dokončit. Když vstoupil císař do kostela úplně poprvé, spadlo na něj trochu omítky ze hipodromstropu, jak si stavba ještě neměla čas „sednout“, ale přesto prohlásil naprosto uchvácen: „Šalamoune, překonal jsem tě!“ Myslím, že si stavitelé Isidorus a Thales značně oddychli.

Hurá, už jsme na řadě a vstupujeme dovnitř. Nádhera, dech se nám zatajil, je to přesně tak, jak píší v letáčku. Kopule jakoby vystihla velkolepost a majestátnost nebeské klenby a z okýnek dokola na kopuli prozařují paprsky slunce, jako v nebeském chrámu. Člověk chvilku ani mluvit nemůže a jen zírá. Sedneme si na zem, opřeme hlavu o sloup a koukáme a koukáme. Jakoby staletí probíhala před očima, kolik toho tento kostel a mešita v jednom prožily za těch 1500 let! Po dobytí Istanbulu Mehmedem Fatihem Dobyvatelem r. 1453 k chrámu přidali čtyři minarety a proměnili jej v mešitu. V interiéru zase přibyly velké černé talíře s nápisy Aláha, Mohameda a dalších významných islámských kalifů. Slavný Mimar Sinan na konci života prohlásil, že se celý život snažil překonat toto obdivuhodné dílo, ale stejně se mu to nepodařilo. V tomto chrámu zůstáváme 3 hodiny a stejně se ho nemůžeme nabažit. Určitě se sem zase ráda vrátím…

hlava meduzyA už se jdeme zchladit do cisterny. Zásoba vody pro cisternaIstanbul měla tři různé zdroje. V této cisterně se hromadila i voda dešťová, takže toto největší město starověku mělo vody vždycky dostatek. S posvátnou hrůzou procházíme mezi 336 ohromnými sloupy až k dvěma hlavám medůzy, schválně otočených hlavou vzhůru, aby neměla kouzelnou moc a neproměnila nás v kámen svým mrazivým pohledem. Je tu příjemný chládek a mírné osvětlení, které dodává cisterně tu pozoruhodnou atmosféru s nádechem romantiky…

Pokračování příště...

Text/foto: Sylvie Halouzková

Turecko: Bodrum neboli Halikarnas III.
Publikováno: 15.9.2014
Od divadla znova stopuji dolmuš a mířím směr Gumbet, což je hned další zátoka za městěm Bodrum. Jedu se podívat na Myndskou bránu, ze které vedla cesta do města Myndos. Tato brána byla velmi dobře strategicky postavená.

Turecko: Bodrum neboli Halikarnas IV.
Publikováno: 22.9.2014
A opět pokračuji dál dolmušem do Turgutreis k památníku admirála a přes zelený park procházkou k přístavu. Pak stopuji další dolmuš a vydávám se směrem Gumušluk, kde se nachází potopené město Myndos.

Turecko: Kappadokie – země krásných koní I.
Publikováno: 27.10.2014
Rozhodla jsem se, že ještě musím zajet do Kappadokie – země krásných koní, jak ji nazvali Chetité. Koupila jsem si lístek na autobus a mířím z Bodrumu do Antalye, kde přespím. Další den pojedu přes město Konya, kde navštívím karavansaraj (orientální hostinec u hlavních silnic, kde se občerstvovali účastníci karavan i jejich zvířata, pozn. red.) a muzeum Mevlany.

Turecko: Kappadokie – země krásných koní II.
Publikováno: 3.11.2014
Právě vjíždíme do města Konya, které bylo hlavním městem Seldžucké říše. Vystupuji na autobusovém nádraží, vyzvedávám si mapku města a mířím k věžičce, která mi ukazuje cestu k muzeu Mevlany. Město se rozkládá na náhorní plošině a ze všech stran ho obklopují hory.

Turecko: Kappadokie – země krásných koní III.
Publikováno: 10.11.2014
Střední Anatolii křižuje mnoho cest. Mezi nejznámější patří Hedvábná stezka. Aby zde Seldžukové podpořili rozvoj obchodu, vystavěli na ochranu a pro pohodlí putujících kupců zájezdní hostince neboli karavansaraye.

Turecko: Kappadokie – země krásných koní IV.
Publikováno: 17.11.2014
Po mnoho staletí byla Anatolie centrem křesťanství a zdá se, že tomu bylo tak hlavně zásluhou apoštola Pavla a jeho misionářským výpravám. Jeho působnost se zde datuje od r. 41 po Kristu. V Kappadokii se rozšířilo křesťanství i díky tomu, že zde našlo úrodnou půdu již v prvním století.

Turecko: Kappadokie – země krásných koní V.
Publikováno: 24.11.2014
Moje cesta nyní směřuje přes turnikety do areálu muzea a dále do kostela sv. Barbary, kde se proti vůli svého otce stala křesťankou. Ten ji proto nejdříve uvěznil a nakonec zabil. Za to do něj podle legendy udeřil blesk.

Turecko: Kappadokie – země krásných koní VI.
Publikováno: 1.12.2014
Konečně došlo na to, že jsem uskutečnila let balonem nad Kappadokií. Podle mne je to to nejkrásnější místo, kde by ho mohl člověk absolvovat. Byli jsme na místě určení v 5.15 ráno za svítání a balonů se tu připravovalo přes padesát!

Turecko: Afrodisias - město zasvěcené bohyni
Publikováno: 13.4.2015
Antické město Afrodisias patří mezi nejhezčí místa Turecka, ale přesto je turisty málo navštěvované. Řekla jsem si, že ho musím vidět...

Turecko: Pamukkale a Laodikeia
Publikováno: 20.4.2015
Dnes přejíždím z historického města Afrodisias do malé vesničky Pamukkale, která je turisty velmi navštěvovaná.

Turecko, Efes – antický skvost
Publikováno: 17.5.2022
Efes je nejzachovalejší antické město v Turecku a právem patří mezi nejnavštěvovanější památky. Toto místo bylo známé již ve 2. tisíciletí př. n. l. a v době svého rozkvětu zde žilo až 250 tisíc obyvatel. V současnosti sem každoročně přijíždí obdivovat pozůstatky úchvatných staveb tisíce turistů. A dnes se spolu s námi projdete po mramorovém dláždění celým městečkem.

Turecko, Istanbul – Historické centrum, perla na seznamu UNESCO – VIDEO
Publikováno: 26.4.2022
Jak už jsme zmínili v úvodním článku, zdaleka nejvíc návštěvníků láká do Istanbulu jeho historické centrum. Ať už jde o mešitu Hagia Sophia, Modrou mešitu, Grand Bazaar, palác Topkapi, nebo jen jeho nezapomenutelnou atmosféru v úzkých kopcovitých uličkách s nespočtem krámků. Nechte se navnadit naším článkem a videem.

Turecko: Bodrum neboli Halikarnas II.
Publikováno: 7.9.2014
Právě míjím obchůdek se zmrzlinou, která se vyrábí přímo v Bodrumu. Nemůžu nechat toto místo bez povšimnutí a dávám si "do nosu" višňovou, melounovou a mandarinkovou zmrzlinku, tedy po turecky dondurmu. A pokračuju mírným stoupáním do méně okázalé obytné části Bodrumu až po bílou nízkou zeď, která ohraničuje slavné Mauzoleum v Halikarnasu.

Turecko: Bodrum neboli Halikarnas I.
Publikováno: 31.8.2014
Právě jsme přistáli. Zhluboka se nadechnu. Hurá, už jsme konečně tady na letišti v Bodrumu. Nasedáme na autobus a po 40 minutách sjíždíme z kopce dolů do města Bodrum. Vzduch slaně voní dálkami, barvy se předhánějí v odstínech a azurový horizont plynně přechází v oblohu.

Turecko: Istanbul - dobrodružná dovolená V.
Publikováno: 24.8.2014
Plujeme kolem mešity Ortakoy, kterou postavil sultán Abdulmecid v roce 1853. Stavbu realizoval opět jeho architekt Nikogos Balyanovi. Je vystavena v barokním stylu a leží v evropské části Bosporu. Právě proplouváme pod slavným Bosporským mostem. Ten byl postaven roku 1973 k padesátému výročí založení Turecké republiky.

Turecko: Istanbul
Publikováno: 8.12.2012
Přístavní město Istanbul, ve kterém žije více jak 16,5 milionů lidí, je v současné době hodnoceno jako jedno z nejvýznamnějších světových metropolí. Toto město jako jediné se rozkládá na dvou kontinentech - Evropě a Asii.

Turecko, Istanbul I.: život ve městě - VIDEO
Publikováno: 30.11.2010
Auta na dálnici z asijského letiště Sabiha, které je od Istanbulu vzdálené desítky kilometrů, pomalu popojíždí směrem k významné turecké metropoli. Je tedy dostatek času na první letmé seznámení s největším tureckým městem a životem na jeho periférii.

Turecko: Bájná Troja
Publikováno: 16.2.2013
Město Troja leží v Turecku, konkrétně v části západní Malá Asie. Podle bájí měli Troju na břehu řeky Skamandros založit Achájové. Před vstupem do města, na parkovišti, kde se rozhodně nemusíte bát, že nebudete mít kam postavit auto, si u pokladny můžete zakoupit vstupenku, která je při vstupu do města nutná.

Turecko, İzmir: dědictví multikulturalismu
Publikováno: 3.5.2022
Izmir (znám také jako Smyrna) je osídlen již pět a půl milénia. Město leží v oblasti Malé Asie, v zátoce, která ústí do Středozemního moře. Jeho poloha znamenala, že město zažilo nadvládu mnoha civilizací a říší. Poslední z nich, Osmanská říše, dobyla Izmir roku 1389, kdy ještě patřil upadající Byzantské říši.

Turecko: Istanbul - dobrodružná dovolená III.
Publikováno: 10.8.2014
To se nám krásně spalo s tolika zážitky za předešlý den.Teď nás čeká báječná turecká snídaně, tj. bílý sýr, rajčata, okurky, olivy, chleba… K tomu černý čaj, řádně oslazený. A můžeme se vydat jako bychom byli osobně pozvaní sultánem k audienci v jeho paláci Topkapi.

Turecko: Istanbul - dobrodružná dovolená IV.
Publikováno: 17.8.2014
Právě míříme přímo z kopce dolů do přístavu. Nasedneme na loď a vybereme si lavičku na horní palubě. Za chvilku vyplouváme. Název Bosporus znamená Kraví brod. Podle legendy ve starověkém Řecku zde žila krásná kněžka Io.

Turecko: lákavá země Orientu
Publikováno: 1.12.2012
Daleký, lákavý, kořeněný Orient. Jen zavřít oči a vyroste znovu před očima… Přestaňte myslet na všední den a ponořte se se mnou do kouzelné atmosféry pohádek tisíce a jedné noci, země zahnutých šavlí, obráceného půlměsíce a výbojných sultánů. Je tomu už dávno, kdy byl Turek postrachem Evropy, a přesto lidi stále fascinuje krásná země Turecka.

Turecko: z parku Köprülü až po Efes
Publikováno: 15.12.2012
Opusťtme šedivou průměrnost všedních dnů a vznesme se na létajícím koberci do Národního parku Köprülü, kde také jednu noc přenocujeme v pohodovém kempu u řeky a zamíříme vzhůru k pramenům řeky Kopručay. Poté se vydáme přes Antalyi a Pamukale až do Dresu.

Turecko: Hierapolis, Pamukkale
Publikováno: 2.3.2013
Hierapolis byl pojmenován pergamským králem Attalosem II. Název získal podle jména manželky zakladatele Pergamské říše krále Mysie Telephose, která se jmenovala Hiera. Město s termálními prameny, kdy ten nejstarší nese jméno Apollonis, na počest matky pergamského krále.

Turecko: autem od Priéné až po Myndos
Publikováno: 22.12.2012
Další pěkný den, a tak plánuji cestu za méně vyhledávanými krásami v Turecku. Navštivte se mnou místa jako jsou Priéné nebo polozatopené město Myndos.

Turecko - Alanya
Publikováno: 23.9.2008
Jednou ze zajímavých turistických destinací pro letní dovolenou, je bezesporu Turecko. Tato země ležící na pomezí Evropy a Asie má stále větší předpoklady k uspokojení požadavků náročných turistů, pro které je velice populární díky kombinaci evropských a muslimských kultur.

Turecko: karavanou po Hedvábné stezce
Publikováno: 29.12.2012
Slyšeli jste už o Hedvábné stezce? Víte jak je dlouhá? A kudy vedla? Přidáme se k jedné karavaně a uvidíme… Neprojedeme stezku od začátku z Číny, protože to bychom měli na konec do Istanbulu 9 000 km a kromě Marco Pola ji mnoho lidí neprocházelo celou. Většina obchodníků putovala na některém úseku od bazaru po bazar, kde zboží nakoupili a poté prodali.

Turecko – země dvou světadílů
Vydejte se prostřednictvím následující fotogalerie do země slunce a pláží, oplývající bohatou his...

Turecko - krásy země
Tato turisty oblíbená destinace leží na dvou světadílech, a to v Evropě a Asii. Turecko má velmi ...

Turecko: Pamukkale, Hierapolis
Pamukkale je oblast s termálními prameny, která je součástí Hierapolisu. Prameny vyvěrají se...

Turecko: Istanbul - výletní místa
Evropská část Istanbulu je jedno velké obchodní středisko. Asijská část slouží spíše jako obytná ...

Turecko: Kappadokie - krajina pohádkových komínů
Kapadocie (Cappadocia), toto unikátní místo na Zemi se nachází na území Turecka, konkrétně ve výc...

Souvisejicí videa

Turecko, Istanbul – Historické centrum, perla na seznamu UNESCO
V Istanbulu většinu turistů láká hlavně historické centrum. Co v něm můžete vidět? Např. mešitu H...

Turecko, Istanbul: Kadiköy – čtvrť na asijském břehu Bosporu
Když budete v Istanbulu, nezůstávejte jen v „evropské“ části. Už jen samotná plavba přes Bospor t...

Turecko: Život v ulicích Istanbulu
Největší turecká metropole tepe každý den, každou minutu. V centrální části se dokonce zdá, že ne...

Turecko: Istanbul - kosmopolitní brána Orientu
Největší turecké město, ve kterém žijí desítky milionů lidí různých národností a kultur je spojni...