Minulou sobotu (22. 9. 2012) se uskutečnilo slavnostní otevření Cyklomostu svobody za přítomnosti představitelů samosprávných krajů ze Slovenska a Rakouska, ale hlavně za účasti těch, pro které je most určen - cyklistům a rodinám s dětmi. Most se ještě před samotným otevřením doslova proslavil na celém světě! Jak je to možné? To se dozvíte v následujících řádcích.



Za vším hledejte Chucka Norrise
Výstavba cyklomostu začala v září roku 2011. Když most začal nabírat reálné kontury, bylo ho třeba pojmenovat. a tak vznikla iniciativa Bratislavského samosprávného kraje, který vyhlásil internetovou anketu, kterou chtěl nejen pojmenovat samotný most, ale také zvýšit povědomí široké veřejnosti o této stavbě. Samozřejmě nikdo nečekal, že to povědomí překročí hranice obou spolupracujících států a dostane se široko daleko do světa. Návštěvníci stránky, nazvěme je tazatelé, měli možnost hlasovat pro tyto tři návrhy: Most Marie Terezie, Most svobody, Most železné opony. Veřejnost však měla možnost navrhnout i vlastní název. a tak někdo navrhl Most Chucka Norrise. Okamžitě tento návrh získal nejvíce hlasů a stal se absolutním vítězem ankety. Bez povšimnutí to nezůstalo, naopak raketovou rychlostí se tato zvěst dostala do světa. o mostě Chucka Norrise psali v celé Evropě, v Americe, dokonce i v Austrálii. Tato, řekněme recese, však narazila na právní problém a odmítavý postoj obou zemí, a tak poprvé v historii Chuck Norris prohrál :-(, no ne tak docela, protože Chuck Norris nepotřebuje most, i když ho v Bratislavě pojmenovali dříve, než jej postavil :-).
Konstrukce v souladu s historií
Cyklomost má sloužit pro dopravu cyklistům, pěším turistům a v nezbytných případech vozidlům záchranných složek. Most byl postaven tak, aby se zachovalo svědectví historie. Ocelová konstrukce se vine přes zbytky původního mostu a dokonce jeden s pilířů je zasazen přímo na vojenský bunkr z dob "železné opony". Tu připomíná i ukázkový ostnatý drát, který odděloval hranice Slovenska od Rakouska. Celková délka lávky je 955 metrů, z nichž ocelová konstrukce tvoří 525 metrů. Lávka je široká 4 metry a cyklisté při jízdě překonají výškový rozdíl 7 metrů.
Cyklomost propojil nejen slovenské a rakouské cyklotrasy, ale i turistickou síť. Také se stal spojnicí mezinárodní cyklotrasy Eurovelo 13, jejíž součástí je i naučná stezka "Alúvium řeky Morava", v délce 62 kilometrů.

Tipy na výlety po okolí
Tento most poslouží nejen cyklistům, ale i celému zdejšímu cestovnímu ruchu, k čemuž ho předurčuje už samotná geografická poloha. Je zasazen přímo do bratislavské městské části Děvínska Nová Ves, která se pyšní mimořádnou historií, sahající až do období neolitického osídlení. Dalším typem na výlet může být chráněná krajinná oblast Děvínska Kobyla, která obklopuje tuto oblast a nabízí návštěvníkům - výletníkům ke shlédnutí světovou paleontologickou lokalitu Sandberg, nebo jen na skok vzdálený středověký hrad Děvín na soutoku řek Moravy a Dunaje. z rakouské strany zas návštěvníky láká největší venkovský barokní zámecký komplex Rakouska - zámek Schloss Hof s překrásně zformovaným parkem, jakož i město Hainburg an der Donau, protkané malebnými uličkami a mohutnými středověkými branami a hradbami.
Určitě vám vřele doporučujeme najít si čas a projet si na kole tuto krásnou a člověkem nenarušenou krajinu, která hlavně v nynějším podzimním období nabízí nevšední pohledy. Přejezd cyklomostem se rázem změní na pocit, který vás uklidní a zároveň obohatí.
Text a foto: Oskar Mažgút
Překlad: Stanislava Waniová