www.infoglobe.cz » Černobílá fotografie V. Papír, vývojka a ustalovač

Černobílá fotografie V. Papír, vývojka a ustalovač

Publikováno: 21.9.2010
Ačkoliv jsme v první části hovořili alespoň rámcově o vhodném fotoaparátu, zvětšováku, expozimetru apod., zcela jsme přešli bližší zmínky o tak důležitých záležitostech, jako jsou zvětšovací papíry, vývojky a ustalovače. Téma našeho posledního černobílého setkání je tedy jasné!

Pokud jde o výběr vývojky a ustalovače, při zvětšování vašich černobílých snímků, nepředpokládáme, že si je budete doma míchat z nakoupených chemikálií, i když v různých příručkách (např. v půlstoletí staré, ale po této stránce velmi podrobné Kulhánkově Černobílé fotografii) byste našli řadu nejrůznějších receptur. Dnes patrně zajdete do obchodu a koupíte jakoukoliv normální vývojku pro černobílé snímky, a stejně tomu bude s ustalovačem. Když je správně zředíte a rozpustíte, nemůžete udělat chybu. Je ovšem dobře si pamatovat, že vývojka by v temné komoře měla mít „pokojovou“ teplotu, příliš teplá pracuje moc došeda, studená až nadmíru kontrastně.

Co o vývojce a ustalovači říká encyklopedie:

Vývojka je vodní roztok chemických sloučenin, sloužící ke zviditelnění latentního obrazu, zaznamenaného na světlocitlivou vrstvu fotografických desek, filmů a papírů. Chemicky vývojka zajišťuje redukci bezbarvých halogenidů stříbra na viditelný černý kov. Po použití vývojky obvykle musí následovat přerušení procesu vyvolávání přerušovací lázní a vymytí zbylých stříbrných solí ustalovačem.

Ustalovač je ve fotografické chemii vodný roztok chemických látek, sloužící k fixaci latentního obrazu, zviditelněného vývojkou. Použitý ustalovač se liší podle fotografického procesu, případně i jeho fáze, a požadovaného efektu (například barevného tónu). Některé méně běžné procesy pracují i bez speciálního ustalovače.

Principem ustalovače je rozpuštění a odstranění (absorbování) látek, které by na výsledném produktu mohly způsobit pokračování procesů vyvolání (obvykle tmavnutí vrstvy) v místech, kde to není žádoucí.

 Pro obě látky platí ceny od 50-120 Kč dle objemu 1-5 litrů

 

Trochu složitější je to s papíry...

V zásadě si můžete vybrat mezi třemi tzv. gradacemi, a to papíry tvrdé (kontrastní), normální a měkké. Měkké téměř či skoro jistě nebudete potřebovat a tvrdé papíry sice dají lépe vyniknout rozdílům tmavosti – ale někdy, hlavně u portrétů, až příliš. Takže stíny se slijí do černé a světlé části vybělí. Nejprostší rada je jednoduchá: kupte si malé balení formátu kontrastních a normálních, vyzkoušejte si je na týchž negativech (samozřejmě při shodné expozici), a pak se rozhodněte. Protože ovšem každý snímek je námětově jiný a také budete chtít získat jiný vizuální efekt, v podstatě byste měli mít doma oba tyto druhy.

Musíte sami zvážit, jestli chcete fotografie lesklé nebo s matným, případně velvetovým či rastrovaným povrchem. Leštění zvětšenin na elektrických leštičkách byla vždycky úmorná a monotónní práce, leštící buben doma určitě mít nebudete, to je záležitost profesionálních provozoven. Dnes se však prodávají i lesklé papíry, které se leštit nemusejí, což je výhoda, kterou by nám předci záviděli.

Důležité také je, zda chcete mít obraz na tenkém papíru (takové tlouštky, jakou mají snímky z minilabu), nebo na kartonu. U černobílé fotografie formátu alespoň 13.18 cm je karton určitě lepší, pokud si je nehodláte lepit do alba. Lesklý povrch by patrně měl končit také u tohoto formátu, větší obrazy, počínaje 18.24 cm, jsou působivější matné nebo s velvetovým povrchem. Ale možná přijdete na chuť rastru. Působí velmi efektně a má příjemnou strukturu. Pravda ovšem je, že nelesklé povrchy bývají trochu tlumenější, proto je u nich většinou vhodnější tvrdý papír, jinak mají odstíny šedě sklon dosti splývat, zejména když sám námět není příliš kontrastní.

Ještě několik drobností k vyvolávání.

V zásadě by mělo jít vždy o ryze chemické působení vývojky na latentní obraz, který jste získali ze zvětšováku. Jakékoliv pomocné zásahy jsou čistě nouzové, ale někdy se bez nich nemůžeme obejít.

Nejznámější z nich je horký dech. Stane se vám, že u příliš kontrastního snímku nějaké světlé místo, obvykle část obličeje, zůstává neprokreslené, ačkoliv jinak má obraz odstínění podle vašeho přání. Pak stačí mírně na tuto partii dýchat, vývojka se tím zahřeje a pracuje měkčeji. Horký dech však nesmíte přehánět a už trochu sadismem zavání tření takovéto plošky teplým prstem. V temné komoře vás to možná uspokojí, protože dojdete k žádoucímu efektu. Po vyprání a usušení obvykle zjistíte k vlastní zlosti, že tyhle části šeredně zežloutly a snímek je na vyhození.

Mezi nejklasičtější materiály patří produkty značky FOMA, zde mužete navštívit eshop této legendární značky.

Když už máte obrazy usušené nebo vyleštěné, hlavně u větších formátů se obtížně získává, aby byly rovné. Žehlička věru není nástroj, s nímž byste to měli řešit – jediný vhodný způsob je vylisovat snímky v  náležitě velkých a zatížených  knihách, kde si mohou pobýt i několik dnů. Knihu formátu 30 krát 40 cm budete ale hledat těžko, dokonale suchou fotografii můžete vložit mezi dvě skleněné desky a zatížit. Obvyklá rada rovnat snímky „přetahováním“ přes roh je výtečná, má jedinou slabinku. Polovinu svých obrazů potrháte nebo na nich naděláte záhyby, jež se dají odstranit jen novým namočením, sušením a lisováním.

Téma dosti sporné (vlastně nesporné) je tzv. retušování. Ateliéry našich pradědečků se bez retuše neobešly, retuš odstraňovala vrásky portrétů a zdůrazňovala přechody linií. Dnes na ni zcela zapomeňte – speciální (či obyčejnou měkčí) tužkou můžete pouze zakrýt např. nepatrné stopy prachu nebo nějakou drobnou světlou čárečku vzniklou, ani dobře nevíme jak.  

foto :T.P.

Je na vás, zda se rozhodnete pro obrazy s bílým okrajem nebo bez něj. Pro snímky do formátu 13.18 cm je úzký bílý okraj, který vám vytvořil rámeček pod zvětšovákem a který zpřesníte ořezáčkou, přinejmenším praktický, fotografie se tak nepoškodí. U větších formátů okraj ruší blízkost obrazu grafice a má smysl jen tehdy, je-li součástí vašeho výtvarného záměru. Např. tehdy, jestliže je nesymetrický, pouze dole či u levého nebo pravého okraje, nebo pokud je natolik velký (alespoň 3 až 4 cm), aby zcela záměrně a programově dával vyniknout jedinečnosti záběru. Běžně však větší formát působí téměř vždy lépe bez oříznutí, zejména budete-i své ukázkové snímky skladovat v deskách jako grafické listy.

U formátů vycházejících ze standardního poměru výšky a šířky 30.40 cm lze v každém případě doporučit to druhé. Ona to totiž opravdu grafika je, část „graf“ není ve slově „fotografie“ náhodou. Vaše černobílé obrazy se navíc i tímto způsobem budou odlišovat od produkce minilabů, zaznamenávající dovolenou v Chorvatsku nebo na Kanárských ostrovech a od dokumentace, jak Anička roste a jak bravurně si Pepíček počíná s koloběžkou.

Že nejlepší z nejlepších a vám osobně nejbližší z nejbližších můžete dát zapaspartovat s úzkou, nenápadnou lištou nebo uchytit na podložku s kovovými jezdci a použít na zeď svého bytu, není asi třeba dodávat.

Tady už zcela platí, co jsme zde řekli na začátku:

černobílá fotografie je výpovědí o vašich pocitech, prožitcích, vztahu k tomu, na co jste zamířili přístroj...   

 

připravil: Jan Chaloupka

úryvky z encyklopedie wikipedia.cz

foto: Tereza Překlasová

ilustrace: wikipedia.com

 



Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

Zoner Photo Studio: Konec nekonečnému procházení složek – jak rychle najít konkrétní fotografii
Publikováno: 2.11.2015
Zimní období zlehka ukrajuje z možností k pořízení dobrých fotografií. Ačkoliv námětů je víc než dost, není dostatek toho, co je při fotografování často to nejdůležitější – světlo. Proto je zimní období dobré třeba k tomu, abyste se vrátili k možná zapomenutým fotografiím z léta nebo podzimu a konečně je protřídili a vybrali ty nejlepší snímky.

Zoner Photo Studio: nejlepší způsoby, jak se podělit o fotky ze svých cest
Publikováno: 28.11.2016
Málokdo fotí na svých cestách jen proto, aby si uchoval barvité vzpomínky. Ať už vám fotky pomohou při vyprávění svých zážitků, nebo se s nimi chcete jen pochlubit svým přátelům, existuje spousta možností, jak to udělat.


Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

V tuto chvíli není žádná soutěž aktivní. Předchozí soutěže najdete v našem archivu soutěží.

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

20.12.2024
Portál Infoglobe vám přeje krásné vánoční svátky, hodně štěstí, lásky a splněných přání v novém roce 2025 ;-)
15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:sobota 18. 1. 2025
svátek:Vladislav
dnes:
sobota 18.1.
-3 °C
zítra:
neděle 19.1.
-4 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X