ČR, Praha: Michle - klidná i průmyslová čtvrť
Tato pražská čtvrť svým katastrálním územím (s 20 tisíci obyvateli je 23. nejlidnatější v Praze) spadá do pražských obvodů 4 a 10. Součástí Prahy se tehdy ještě jako ves s 9 tisíci obyvateli stala v roce 1922. Historické jádro Michle (název vznikl od slova Michelj, tedy Michlův dvůr), pocházející přibližně z období 12. století, leží při západní straně Bohdalce - při zákrutě Botiče.
Tehdy byla majetkem vyšehradské kapituly a později přešla pod správu břevnovského kláštera. Po připojení k hlavnímu městu zde začaly vznikat malé, improvizované domky, jako součást nouzových kolonií. Jejich část byla později nahrazena elektrickou rozvodnou a domy pro energetiky. Z mnoha z nich jsou dnes zahrádkářské kolonie.
Michle však na první pohled není pouze místem, které bylo kdysi slumem, ale je zde možné vidět snad veškeré možné druhy městské zástavby – od činžovních domů (postavených na konci 19. a začátku 20. století), funkcionalistických staveb po klasickou výstavbu panelových domů z období socialismu.
Čtvrť je nejvíce zalidněna na levé straně od potoku Botič, kde kromě činžovních a panelových domů stojí známé Gymnázium Elišky Krásnohorské. Součástí Michle jsou také známé Michelské pekárny, které jsou v provozu od roku 1975 a příznačně se nacházejí v Pekárenské ulici.
Snad nejtypičtější michelskou stavbou je nádherná vodárenská věž, postavená podle plánu architekta Jana Kotěry (postavil také například Vilu Tomáše Bati ve Zlíně) během let 1906 a 1907, jako součást vodárenského komplexu budovaného městem Vršovice. Fasádu věže tvoří neomítnuté cihly, které zakončuje rozsáhlá měděná střecha. Bohužel je tato stavba veřejnosti nepřístupná.
Velkou část Michle v současné době zabírá odstavné nádraží Praha - jih, které se budovalo v letech 1961 až 1999 a slouží k servisu a údržbě vlakových souprav příměstské i dálkové železniční dopravy. Během první etapy, která trvala deset let, zde bylo položeno více než 22 kilometrů kolejí a 150 výhybek včetně 5 kilometrů vodovodu a 5 kilometrů kanalizací.
Tato dynamicky se rozvíjející čtvrť je mimo jiné protnuta nejen mnohými linkami veřejné dopravy, které se z velké části protínají na klíčové stanici metra "C" Kačerov, ale také množstvím cyklostezek.
Text/foto: Maxim Kucer
Diskuze u článku (0) |