ČR: Praha - pražské mosty I. - Mánesův most
Mánesův most je jeden z pražských mostů, který spojuje náměstí Jana Palacha na Starém Městě s Klárovem na Malé Straně.
Most byl postaven podle inženýrského projektu Františka Mencla a Aloise Nového v letech 1912-1914 na návrh architektů Antonína Balšánka a Josefa Sakaře ve spolupráci s architektem Mečislavem Petrů. Původně se měl jmenovat podle korunního prince Rudolfa, ale při svém otevření v roce 1914 byl pojmenován podle arcivévody Františka Ferdinanda ďEste (1863 - 1914), který byl právě v roce 1914 zavražděn v Sarajevu. Po vzniku samostatného českého státu byl most v roce 1920 přejmenován na Mánesův po významném českém malíři Josefu Mánesovi (1820-1871).
Mánesův most byl postaven na místě, kde kdysi byl přívoz, přepravující cestující k rybářské osadě, později ho nahradila Rudolfova (nebo Železná) lávka (1868-1869). Dodnes se zachovala v názvu malostranské nábřežní ulice U Železné lávky, kam původně ústila.
Most je celý zhotovený z betonu, částečně byl použit železobeton. Délka mostu činí 186,4 m a šířka 15,55 m. Most má 4 oblouky o světlosti 41 m, jeho pilíře jsou zakotveny přímo na skále.
Mánesův most je jedna ze staveb, která reprezentuje český kubismus. Na výzdobě mostu se podíleli vynikající čeští sochaři Jan Štursa, František Bílek a Josef Mařatka. Na mostních pilířích jsou zobrazené figurální vlysy, jejichž námětem byl život vltavských plavců. Na středním pilíři jsou reliéfy F. Bílka, na sousedním jsou reliéfy Jana Štursy, vytvořené na téma „krásno a umění“. Dvě fontánky s chrliči jsou dílem Emanuela Halmana. Ze strany Malé Strany jsou umístěny znaky města Prahy a státu. Nedaleko od Náměstí Jana Palacha na předmostí je umístěna socha Josefa Mánesa. Další zajímavostí je symbolika barev: most tvoří tři národní barvy – trikolory – modrá, bílá a červená.
V současnosti je most přístupný pro pěší, automobily i tramvaje.
Text/foto: Maxim Kucer
Diskuze u článku (0) |