www.infoglobe.cz » Expedice Annapurna 2012 III.: Pokus o přespání na Lhotce a následný sestup

Expedice Annapurna 2012 III.: Pokus o přespání na Lhotce a následný sestup

Publikováno: 14.5.2012
Po dvou odpočinkových dnech v BC, kdy proběhla nezbytná Puja (náboženský obřad), jsme se rozhodli, že se pokusíme vylézt stěnu Lhotce do C III cca 7300 m.

Jak již víte z předchozích smsek a z webu, tak mě chytly záda a můj postup do C II byl pomalejší než na poprvé. To je ten příběh, jak mi Radek málem volal vrtulník. Hned večer ho přes sestřičku a smsku maminka zprdla, že se o mě málo stará a dramatizuje do médií…či tak nějak podobně.

To však musím vyvrátit. On mě učí vše, co by měl dobrý „horosyn“ znát a umět. Bere mě do kaváren, hospod (to však bral i trekaře v Káthmandu), učí mě dýchat, čůrat, rychle chodit, …vařit

No, ale resume

No musím uznat, že neznám nikoho (a to nejsem žádnej prvolezec), kdo je na tak nadřenej a ještě mu skoro vůbec nevadí výška. Není u nás mnoho takých. Tedy já jsem aspoň nepotkal. Maximálně třeba Mára H.? Nejdřív jsem měl depku, že mu nestíhám, ale … ho ho ho … ja zase třeba lépe vyšívám...

Výstup do…

Večer a ráno jsem si lupnul pilulku na bolest zad a mohl tedy stoupat vzhůru. Někdy kolem poledního jsme se opět ocitli v místech, kam lidská (šerpská) noha letos ještě nevrkročila (tak za 7 – 10 dní s fixama). Ocitli jsme se u odtrhový trhliny pod stěnou jako kráva. A pod ní napadáno spousta šutrů a stále přibývají. Radek tam na mě už nějakou chvíli čekal a našel zatím cestu jak se dostat do stěny. Sice trochu odvážné, ale šlo to. Vyhlídli jsme si ve stěně firnový průstup, kterým by to mělo jít. Zbytek stěny se ošklivě blýská – modrý vodní led …

Opět za Radkem trochu zaostávám, teď mi pro změnu ulítlo poutko od cepínu a musím pro něj kus sestoupit.

Když dolezu do stěny a dělám traverz k firnu (přechodové stadium mezi sněhem a ledem), koukám, že se Radek vrací směrem ke mně. Co se děje? On ten „firnový žlábek“ není firnový. Je to vrstvička sněhu na hnusným ledu. Co je však horší … že v celé stěně lítají šutry. Rychle se shodujeme, že tuto asi ne a opatrně odtamtud vycouváváme (hlídáme si navzájem létající „šutérky“). Začíná i hodně foukat a tak se rozhodujeme pro sestup do C II, kde přespíme již po třetí. Druhý den volíme rychlý sestup a následný přesun do nížin. Pak na Annapurnu. Letos je v oblasti Everestu málo sněhu a není předpoklad, že by se měly v dohledné době podmínky vylepšit. Nový sníh se neočekával, fixy ještě dlouho nebudou, takže …

Aklimatizace sice nedopadla úplně podle našeho vysněného scénáře (přespat v 7 300 m), jenže to prostě nešlo a doufáme, že na Annapurnu to bude stačit. Ani jeden z nás by neměl mít problém s vyšší nadmořskou výškou… (zkušenosti z dřívějška …)

Dobrá zpráva pro maminku, sestřičku, Mirču, kamarádky zní: Radek není magor

Když jsem se ho večer zeptal, zda by do toho šel, kdyby byl sám (výstup stěnou do C III), odpověděl, že NE – takže OK :)

Sestup

Již podruhé přes ledovec Khumbu. Hned zpočátku se vám, milí čtenáři, omlouvám za mou totální nasranost. Teď již to tedy v Pokhaře trošku vyšumělo, ale …

Docela se mi dařilo sestupovat rychle. Již jsem si zvykl na trhliny, na žebříčky přes ně, na hrozbu padajících seráků a těšil jsem se jak budu dole brzy a že mě tam ani nechytne slunko a já se neusmažím.

No jo. Pak jsem přišel ke skoro kolmému výšvihu (pro mě sestup), kde na fixech viselo pode mnou spousta lidí. No dobrá, počkám. Jenže ouha. Ono jim to nějak nejde. Bohužel to nešlo nikudy oblézt. No radek říkal, že jsem moc hodnej a měl jsem tam vlézt. Po cca 45 minutách to skupina cca 40 chilanů „vyběhla“. Tak jsme se s také čekajícím šerpou zaradovali. Jenže než jsme se stačili vzpamatovat, byla tu další grupa a já málem vyskočil z kůže. Byla to indická armáda, která se na tom místě dokonce filmovala. Asi pro to, že v jejich středu bylo cca 6 bab. Ale ta rychlost postupu. Ufff. Vždycky než bych někoho pustil do tohoto ledopádu, musel by v BC ujet na cyklotrenažéru aspoň 30 km. Možná by se počet lidu smrsknul na polovinu:)

Teď sestup po pevné zemi:

- v cca 8 h začínám sestupovat z CII z 6 400 m

- v cca 11,30 h BC v cca 5300 m – zase přebalování

- v cca 15 h odchod z BC od stanů, cca 15,45 – opačný konec BC cca 5100 m

Ten den chceme až do Pheriche

Jenže:

To by Radek každou čtvrthodinu nesměl potkat někoho známého a zakecat se.

Pak máme stíhat. On sice tvrdí, že jdu pomálu, jenže co mám asi dělat, když mám krátký nohy.

Začalo to nějakou Kanaďankou - ne moc hezkou, ale zase vřelou - chce se fotit ona s Radkem

Pokračuje to Poldou Sulovským - ne moc hezký - nechce se fotit nikdo s nikým

A pak, Ježíši, málem přechází Gerlindu  (3. baba na světě se všema osmama – asi první poctivě) - taková krásná holka – naštěstí se k Radkovi hlásí :-) - chce se fotit Radek! :-)

Takže někdy kolem 18 h přicházím do Lobuche, kde už na mě Radek netrpělivě čeká. Se začínající tmou pokračujeme do Dughly cca 4400 m.

A další den již pelášíme od rána do Namche Bazaru a pak do Lukly.

Text/foto: Jan Trávníček, Expedice Annapurna 2012

Expedici ANNAPURNA 2012 sponzoruje HUMI outdoor

Expedice Annapurna 2012 IV.: 2. výškový tábor a čekání na počasí
Publikováno: 4.6.2012
Je konec dubna a sněží a sněží. Trčíme v základním táboře a snažíme se zabít čas. Čekáme, až se počasí umoudří, a tak čteme, pijeme kafe, kouřím. Vzpomínám na uplynulý měsíc plný zážitků.

Expedice Annapurna 2012 V.: Vrchol je náš
Publikováno: 9.6.2012
Poslední díl seriálu o výstupu tandemu českých horolezců Radka Jaroše a Honzy Trávníčka jsme opět sestavili z esemesek, které skoro denně chodily do Česka.

Expedice Annapurna 2012 I.: Jak to všechno začalo
Publikováno: 16.4.2012
Pamatujete, jak jsem se vrátil z Gasherbrumu (2009), jak jsem říkal, že ASI už nikam na "osmu" nepojedu?! Pamatujete, jak jsem se vrátil z Manaslu (2011), jak jsem říkal, že URČITĚ na "osmu" už nepojedu?! ... 2012 Expedice Annapurna ...

Expedice Annapurna 2012 II.: BC Lhotse
Publikováno: 30.4.2012
10.4. 2012: Ještě neuběhnul rok a jsem zase tady! Tentokrát nechci na žádnej z vrcholů, který se tyčí (vlastně jsou skrytý) nad největším táborem světa. A hlavně, tentokrát tady nejsem sám.

Nepál XVII: Krátký trek severně od Kathmandu
Publikováno: 21.3.2012
Po odpočinkovém dni, stráveném v Kathmandu především nakupováním různých šál, korálků, oblečení a dalšího, jsme vyrazili na třídenní výlet do ne příliš vzdálených hor na sever. Den před odjezdem jsme měli snahu koupit si na autobusovém nádraží místenky, ale neuspěli jsme.

Nepál II: Kathmandu
Publikováno: 7.12.2011
Cesta z Prahy až do Kathmandu byla celkem zdlouhavá a únavná. Za prvé jsme měli dva dlouhé přestupy, a za druhé jsme se v Dillí museli podrobovat neuvěřitelným bezpečnostním procedurám. Patřily mezi ně nekonečné kontroly, prohmatávání těla, zda u sebe nemáte něco nebezpečného atd. Milan si šel z čekárny odskočit na stranu a aktivní hlídači ho už nepustili zpět, protože si s sebou nevzal letenku.

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.