Sedačková lanovka Ráztoka – Pustevny - Česká republika
Kam na výlet? Na hrady a zámky? Na koupaliště? A co třeba jeskyně a v zimě lyžařská střediska? Místa vhodná pro relax i aktivní odpočinek, sport i poznávání, vše najdete v těchto rubrikách. Podrobně máme zpracovaná i výletní místa na Slovensku, podívejte se zde.
Sedačková lanovka Ráztoka – Pustevny
Dne 4. března roku 2000 to bylo 60 let od zahájení provozu této lanové dráhy. Podle dostupných informací byla lanová dráha v Beskydech úplně první na celém světě. Započala tak období, kdy se tento druh lanovky stal mezi lanovými drahami celosvětově nejrozšířenější. První plány sedačkové lanovky se začaly objevovat až po obsazení Československa Německem. Avšak v důsledku vypuknutí války se nepodařilo realizovat stavbu, náklady se odhadovaly na 3 až 4 milióny korun.
Naštěstí se ke konci roku 1939 svaz lyžařů rozhodl zadat firmě Wiesner zakázku na levnější a co možná nejrychleji postavenou sedačkovou lanovku. Lanovka měla vést z údolí Ráztoky v osmi metrovém širokém průseku po severním svahu na Pustevny. Také se zde vytvořily dvě sjezdovky. Co se týče lanovky, tak se jednalo o jednolanovou oběžnou visutou dráhu. V horní stanici se nacházela strojovna i ovládací zařízení., v dolní stanici byl pak umístěn napínací vrátek s kladkostrojem. Sedačky byly vyrobeny z dubových prken a pro uložení lyží měla postranní košík a hák. Výstavba proběhla v poměrně krátké době, ale za nepříznivých klimatických podmínek.
Zkušební jízda se konala v sobotu 3. března 1940 a následujícího dne začal pravidelný provoz. Lanovka byla vybudována za 350 000 korun, jízdné nahoru činilo 3,- koruny. Roku 1956 zahájily ČSD generální rekonstrukci lanovky, strojní a elektrické zařízení bylo modernizováno. Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1,7 m/s se kapacita zvýšila na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8,1 min.
Koncem 70. let bylo rozhodnuto o nové lanovce, jež měla nahradit původní lanovku. Nová lanovka byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz zahájila 1. ledna 1987. Její celkové převýšení je 400 metrů. Na dopravním laně jsou po dvaceti metrech umístěny sedačky, kterých je dohromady 162. Její kapacita je v letních měsících 720 osob za hodinu při rychlosti 2 m/s, v zimních měsících pak 900 osob za hodinu při rychlosti 2,5 m/s. Ročně se lanovkou přepraví přes 200.000 osob. Náklady na výstavbu činily asi 12 milionů Kčs.
Text: Václav Zamba
Úprava: Pavla Voborníková
Zdroj: www.lanove-drahy.cz
Foto:www.lanove-drahy.cz, Radim Polcer