www.infoglobe.cz » Slovinsko: Nádherné jezero a stejnojmenné městečko Bled – II. část

Slovinsko: Nádherné jezero a stejnojmenné městečko Bled – II. část

Publikováno: 30.1.2013
Dnes se nebudeme nikam přesouvat. Celý den strávíme v městečku Bled, které patří k nejznámějším turistickým centrům celého Slovinska. Vydáme se na návštěvu jedné z jeho nejkrásnějších a nejvzácnějších památek. Zavítáme na majestátný hrad, tyčící se na skalním ostrohu nad stejnojmenným jezerem Bled a navštívíme místní trh.

Ráno jsme si přispali o něco déle, protože dnes nemusíme nikam spěchat. Po probuzení jsme skočili do nejbližších potravin. Nakoupili jsme slovinské sýry, salámy, vajíčka, nějaké ovoce, zeleninu a samozřejmě místní chléb. Tak jako vždy, když někam vycestujeme, i zde jsme se snažili ochutnat co nejvíce domácích výrobků. Sýry byly opravdu znamenité. Po vydatných snídaních jsme si do batohu sbalili pár drobností, nezapomněli jsme ani na pláštěnku a vodu, protože jsme chtěli být venku až do večera a podle předpovědi to vypadalo na občasný déšť.

Bledský hrad
bledský hrad a pod ním koupaliště na jezeřekrásný kostel, u kterého je infocentrumJiž od rána byla velmi nízká oblačnost, a tak ani viditelnost nebyla tak dobrá, jak bychom si přáli. Ale plány jsme měnit nechtěli, a tak jsme se procházkovým tempem vydali k Bledskému hradu. Cestou jsme minuli krásný bílý kostel, u kterého stálo maličké infocentrum. Jako správní turisté jsme nakoukli dovnitř. A dobře jsme udělali. V zadní části se ukrývala malá promítací místnost. Právě dávali zajímavou prezentaci o přírodních krásách v okolí Bledu a jelikož venku začalo jemně mrholit, na chvilku jsme se posadili. Při odchodu nám paní darovala malé infomapy, ve kterých byly vyznačeny zajímavosti v okolí a také nás informovala, že počasí by se mělo už odpoledne umoudřit a zítra by nemělo být po dešti ani památky. Potěšilo nás to, protože jsme se na základě shlédnutí filmu rozhodli, že představení na hradním nádvořívýhled z hradního vrchuurčitě musíme vyběhnout i trošku do okolní přírody. Ale nepředbíhejme. Dnes je naším hlavním cílem místní hrad. Venku je sice zataženo, ale prozatím pršet přestalo, a tak pokračujeme směrem k jezeru. Odtud vedou k hradu velmi zajímavé schody, které dohromady s dřevěnými sloupy, mezi nimiž jsou ocelová lanka jako zábradlí, vypadají velmi působivě. Mohutná pevnost Bledského hradu se vypíná na 130 metrů vysoké skále a patří k nejstarším svého druhu v rámci celého Slovinska. Za dobrého počasí se z nádvoří naskýtá nádherný výhled na okolí. My jsme toto štěstí bohužel neměli, a tak jsme si vychutnali aspoň výhled na jezero. Až nahoře jsme si všimli, že přímo pod hradem se na okraji jezera nachází menší přírodní koupaliště, které však bylo dnes z pochopvýhled z hradu na jezeroitelných důvodů zavřeno. I když samotný hrad nepatří k největším, jeho nabídka zajímavostí je opravdu široká. Během naší návštěvy se zde konalo jakési představení pro děti. Nejprve se v dobových kostýmech na nádvoří předvedli hradní dámy a pánové během ukázky starodávných tanců a pak jsme spolu s dětmi obdivovali souboj muže proti muži. Návštěvník se po zakoupení vstupenky může po hradě volně pohybovat, pokud byste však měli zájem, můžete se zúčastnit i prohlídky s průvodcem, který vám poskytne odborný výklad. Součástí hradu je i muzeum o historickém vývoji a osídlení města Bled, historická tiskařská dílna, zajímavá bylinková galerie, hradní sklep s vínem, ve kterém si můžete vybrané víno i sami zazátkovat, nebo hradní restaurace. My jsme si po prohlídce hradu vychutnali šálek kávy a pohár místního vína v kavárně na hradním nádvoří, ze kterého se nám jako na dlani naskytl pohled na jezero a blízké okolí.
výhled z hradu směrem na městečko Bled

schody, po kterých se dostanete k hradusouboj muže proti muži

Bledský hrad

Drzá labuť na nákupech
Na kopci, na druhé straně jezera, jsme si všimli jakési dráhy. Hned jsme začali zjišťovat, co to je. Byla to bobová dráha, kterou jsme samozřejmě chtěli vyzkoušet. Počasí se začalo vylepšovat, a tak jsme pro změnu jinou cestičkou sestoupili dolů k jezeru. Cestou jsme si dali skvělý oběd na terase menší restaurace, schované mezi domky v podhradí. Opět nás mile překvapila cena, které jsme se tak trošku obávali, protože už před cestou nás známí strašili, že Slovinsko je nádherná země, avšak pro našince trošku příliš drahá. Za menu, které se skládalo z hlavního jídla a zeleninového salátu, jsme labuť na nákupechza oba celkem s nápoji zaplatili méně než 10 €. Přitom porce to byla opravdu obrovská, mnohým dámám by jistě k obědu stačil i samotný míchaný salát. Pak jsme se procházkovým tempem přesunuli k bobové dráze, která však byla z nezjištěných důvodové zavřená. Nedá se nic dělat. Adrenalin si dnes neužijeme. A tak jsme se aspoň trošku procházeli po okolí. Cestou zpět jsme se zastavili na místním tržišti, kde kromě lidí "nakupovala i drzá labuť". Ke stánkům se suvenýry se protlačovala opravdu nevychovaným způsobem. Jednu starší paní zobákem štípla do zadní části těla tak silně, že z překvapení zavýskla a vyskočila dobrých pár centimetrů do výšky. My jsme ji raději pustili pěkně před nás. Nic si nekoupila, přišla pouze okukovat, protože kabelku s penězi jsme na jejím křídle zavěšenou neviděli. My jsme si tu koupili krásnou ručně malovanou magnetku, v nedaleké kavárničce jsme si dali horkou čokoládu a příjemně unaveni jsme se přesunuli do "naší" zahrádky před domem.

hrad v noci

Zítra chceme navštívit ostrůvek uprostřed jezera, jen jsme se stále nerozhodli, zda si půjčíme malou loďku a doveslujeme tam sami, nebo se raději necháme pohodlně odvézt převozníkem, který vozí turisty. Samozřejmě na lidský pohon, protože kromě záchranářů, nesmí nikdo na jezeře používat motorový člun.

Text a foto: O. Maňáková

Překlad: Stanislava Waniová

Chorvatsko: Letovisko Baška na ostrově Krk
Publikováno: 30.6.2019
Každý z nás si pod ideální dovolenou představuje něco jiného. Někdo rád leží na pláži, jiný překonává sám sebe během náročných horských výstupů, nebo alespoň přes dovolenou popustí uzdu odpovědnosti a vrhne se do víru bujaré zábavy. Pro mě je to kombinace všeho, od vylehávání na pláži, přes bláznivé sporty, poznávání krás okolí až po ochutnávání místní kuchyně.

Slovinsko, Kranjska Gora – městečko v náruči Julských Alp
Publikováno: 21.8.2019
V severozápadní části Slovinska se nedaleko rakouských a italských hranic rozprostírá Kranjska Gora. Toto městečko je známé hlavně díky středisku zimních sportů, kde se každoročně koná FIS – Světový pohár v alpském lyžování.

Slovinsko: Národní park Triglav
Publikováno: 27.5.2017
Národní park Triglav je jedno z nejnavštěvovanějších míst Slovinska. Nese název po nejvyšší hoře země, která se nachází na území parku. Hlavním cílem turistů jsou především jezera, krátké výlety i výstup na samotný vrchol hory. Jednodenní výstup na Triglav je striktně zakázán, stejně jako nocování na území parku (mimo horské chaty). Jedná se o velmi náročný výstup, který je možné podniknout z různých světových stran.

Slovinsko, Logarská dolina – malebný výchozí bod pro treking
Publikováno: 18.5.2017
Logarská dolina je malebné údolí na severu Slovinska, kudy vede 6 km dlouhá cesta, která končí stěnou mohutného vápencového masivu. Do Logarské doliny se platí vstup 7 eur za auto a vstupní brána se nachází 4 km západně od městečka Solčava.

Rakousko, Štýrsko: Hora zážitků - Erzberg
Publikováno: 13.3.2013
Poslední zastávkou na našem putování přes tři státy byla hora Erzberg, ležící ve Štýrsku. Ta je známa jako jedno z nejbohatších evropských nalezišť železné rudy a patří k největším turistickým atrakcím celého regionu.

Slovinsko: jezero Bohinj a nedaleký vodopád Savica
Publikováno: 20.2.2013
Dnes se opět vydáme obdivovat krásy slovinské přírody. Od jezera Bled se přesuneme k neméně zajímavému jezeru Bohinj, kde navštívíme i nedaleký vodopád Savica.

Slovinsko: Vyjímečně krásná soutěska Vintgar
Publikováno: 13.2.2013
Pokud navštívíte Slovinsko, rozhodně nevynechejte návštěvu překrásné soutěsky Vintgar, která leží jen pár kilometrů od známého městečka Bled.

Slovinsko, Bled – městečko, jezero, hrad i ostrov
Publikováno: 11.9.2019
Po návštěvě kouzelné soutěsky Vintgar se přesouváme do městečka Bled. Toto nejvýznamnější turistické centrum regionu Horní Kraňsko se nachází v severozápadní části Slovinska a návštěvníkům nabízí hned několik dominant.

Rakousko, Klagenfurt: Minimundus - Zmenšený svět architektonických skvostů
Publikováno: 6.3.2013
V poznávací dovolené přes 3 státy pokračujeme i dnes. Naše kroky vedou do Rakouska, poslední země, kterou jsme kromě Slovinska a Chorvatska během 10 denní poznávací cesty navštívili. V dnešním článku nahlédneme do zmenšeného světa nejvýznamnějších architektonických skvostů, který se nachází ve známém tematickém parku Minimundus, v rakouském Klagenfurtu.

Slovinsko: Lanovkou na Vogel
Publikováno: 27.2.2013
A je to tady, náš poslední den ve Slovinsku. Opět jsme se probudili do zamračeného rána, ale tentokrát alespoň nepršelo. V plánu jsme měli jednoduchý výlet lanovkou na Vogel a odtud pěšky na vyhlídkový bod Točka.

Slovinsko: Nádherné jezero a stejnojmenné městečko Bled – III. část
Publikováno: 6.2.2013
Probudili jsme se do pěkného, avšak opět o něco chladnějšího rána. Dali jsme si něco na zub, zkontrolovali batoh, jestli v něm máme vše potřebné, protože opět chceme strávit celý den venku a pomalu jsme se vydali k jezeru. Dnes jsme se rozhodli navštívit kostel na ostrově uprostřed jezera a odpoledne trošku pobíhat po městě.

Slovinsko: Nádherné jezero a stejnojmenné městečko Bled – I.
Publikováno: 23.1.2013
Jelikož jsme se rozhodli, že ve Slovinsku strávíme několik dní, bylo by hříchem nenavštívit snad nejznámější slovinské jezero Bled, které je považováno za jeden z jeho symbolů. Toto nádherné jezero se nachází na východním okraji Julských Alp, hned vedle rušného městečka se stejným názvem.

Slovinsko: Hrad Predjama (Predjamski grad)
Publikováno: 16.1.2013
Slovinský hrad Predjama (nebo také Predjamský hrad) jednoznačně patří k najfascinujícím hradům na světě. Ukrývá se ve stejnojmenné obci, vzdálené jen 10 kilometrů od turisticky vyhledávaného města Postojna, které je celosvětově proslulé díky unikátnímu jeskynnímu systému.

Slovinsko: město Postojna – unikátní jeskyně Postojnská jáma
Publikováno: 9.1.2013
Město Postrojna, ležící v jihozápadní části Slovinska, znají milovníci přírody a cestování z celého světa díky unikátnímu systému jeskyní, který se nazývá Postojnská jáma. Nám se tuto unikátní přírodní památku a jednu z hlavních turistických atrakcí celé země podařilo navštívit koncem léta a musím přiznat, že to byl opravdu úchvatný zážitek.

Slovinsko: Město Postojna
Publikováno: 2.1.2013
Asi je to tím, že jsme vždy spěchali, když jsme jeli do Chorvatska nebo zpět domů na rodnou hroudu, že až dosud jsme přes Slovinsko vždy jen projížděli. I když je pravda, že o jeho krásách jsme již mnoho slyšeli, jaksi jsme si nikdy neuměli najít pár dní, nebo alespoň hodin, abychom se tu zastavili. Konečně jsme to však změnili a část pozdní letní dovolené jsme strávili ve Slovinsku.

Slovinsko – rozmanitá kráska Evropy
Vydejte se prostřednictvím naší fotogalerie do země nádherných lesů, jezer, hor a historických mí...

Slovinsko: Piran – starobylé městečko s úžasnou atmosférou
Při letních toulkách zabloudily naše kroky do malebného slovinského přímořského městečka Piran (m...

Slovinsko: Pohádkově krásný Bledský hrad
Na 130 metrů vysoké skále se nad jezerem Bled vypíná mohutná pevnost Bledského hradu, ze kterého ...

Slovinsko: Jezero Bled a stejnojmenné městečko
Nádherné křišťálově čisté jezero Bled, na jehož břehu leží stejnojmenné městečko, se nachází na v...

Slovinsko: městečko Postojna a krásy okolí
Nevelké slovinské městečko Postojna, ve kterém žije něco přes 15 000 obyvatel, znají milovníci ce...

Slovinsko: Predjamski grad (Hrad Predjama)
Slovinský hrad Predjama (nebo také Predjamský hrad) jednoznačně patří k nejvíce fascinujícím...

Chorvatsko: Letovisko Baška na ostrově Krk
Známé chorvatské rekreační letovisko Baška, které je díky nádherné architektuře považováno za jed...

27.3.2024
Ať vám Velikonoce přinesou hodně radosti, zdraví, klidu i splněných cestovatelských tužeb. Běžte se ve dnech volna projít do přírody a načerpejte novou energii.