www.infoglobe.cz » SR, Poprad – Tatry: Tatranská železnice II.

SR, Poprad – Tatry: Tatranská železnice II.

Publikováno: 25.10.2012
V první části článku o tatranské železnici jsme si řekli o začátcích její historie a dozvěděli jsme se o světovém technickém unikátu - "tatranském meziměstském trolejbusu". Dnes se zaměříme na novodobou historii železnice od počátku 20. století po současnost.

První a "skutečná" železniční trať z Popradu do Smokovce se začala stavět v roce 1906 a o rok později byla i dostavěna. Nahradila tak technický unikát "elektrickou dráhu bez kolejnic", o které jsme si řekli v předchozím článku, a tzv. omnibusy, které jezdily po této trati v letech 1904 až 1905. Omnibusy byly tzv. tatranské trolejbusy. Pod Tatrami jezdily tři trolejbusy typu Daimler - Stoll. Jezdily skoro celé dva roky a dokázaly přepravit až 20 osob. Bohužel, kvůli častým poruchám a technickým problémům hlavně v zimním období byl jejich provoz zastaven. Ale vraťme se zpět k "nové" železniční trati. O její vznik se opět postarali známí popradští podnikatelé Matějka a Krieger. Jejich záměrem bylo vybudovat železniční trať o rozchodu kolejnic 1 metr, spojující Poprad se Starým Smokovcem. Měla být plně elektrifikovaná pod napětím 550 V. Jak jsme si už výše napsali, jejich záměr se vydařil, ale kvůli ministerským průtahům byla železnice v celé své délce (13,6 km) zprovozněna až koncem roku 1908.

Tatranská železnice z Popradu

  Tatranská železniceTatranská železniceTatranská železnice

Rychlý rozvoj

Za necelé tři roky (1911) se začalo jezdit přes Starý Smokovec i do Tatranské Lomnice a odtud do Tatranské Polianky. Na poslední a nejnáročnější úsek, k osadě Štrbské Pleso, byla železnice přivedena až v polovině léta roku 1912. Kromě osobní přepravy cestujících byla postupně železnice využívána pro přepravu nákladu v podobě uhlí, cihel, cementu atd... Proto se v tomto čase hospodářského rozmachu živě uvažovalo o dalším budování tratí a spojování větších měst mezi sebou. Tyto snahy bohužel zabrzdila a doslova i zastavila první světová válka. Zajímavostí je, že v letech 1923 a 1924 poprvé fungoval provoz železnice bez omezení i během zimy, a to díky sněžným pluhům, kterými byly vlaky vybaveny. Ve 30. letech se na tratích pod Tatrami objevily první československé vlaky a v 40. letech byla vlivem politických rozhodnutí železnice znárodněna. Nejdříve se dostala do rukou Československých drah a od roku 1992 přešla pod správu Železnic Slovenské republiky. Nazvěme to státní privatizací, která s sebou přinesla obnovu vozového parku. Ale obnova to byla trnitá. Nejdříve se v 50. letech začaly dodávat vozidla M 49.0, ty se však neosvědčily, a tak je v 60. letech nahradily třídílné soupravy řady EMU 89.0. Díky mistrovství světa v lyžování proběhla v letech 1965 až 1969 rozsáhlejší rekonstrukce a od 70. let železnice sloužila už jen osobní dopravě. Za dalších 15 let přibyly do vozového parku ještě dvě lokomotivy sovětské výroby. Poslední změny se uskutečnily na přelomu tisíciletí, kdy ve vyhlášeném tendru zvítězilo konsorcium Stadler-Adtranz, které postupně nahradilo původní vlakové soupravy za nové, typu 425.95. Ty byly vyrobeny v městě Vrútky na základě švýcarské licence. V současnosti jsou Tatranské elektrické železnice napájené napětím 1500 V, což je skoro trojnásobek oproti minulosti.

Tatranská železnice – zastávkaTatranská železnice z PopraduTatranská železnice – výhled do okolí

Tatranská železnice – výhled do okolí
Jízda Tatranskou elektrickou železnicí je skvělým zážitkem pro všechny. Krásy okolní tatranské přírody pozorované za okny vlaku, vyrážejí dech. Ze zalesněné části se rázem vlak přesune na sráz, kde se otevře přenádherný výhled na podtatranskou oblast na jedné straně a mohutné štíty Tater na straně druhé. Železnice je každý rok zkoušena přírodními silami v podobě větru a sněhu a přesto odolává a věrně slouží jak domácím, tak návštěvníkům z jiných koutů Slovenska či světa.

Text a foto: Oskar Mažgút

Překlad: Stanislava Waniová



Diskuze u článku (0)

Vložit nový příspěvek


Souvisejicí články

SR, Hniezdne: Nestville Park – vlastní whisky, pivo a čokoláda
Publikováno: 30.8.2020
Spišský region patří mezi nejatraktivnější místa na Slovensku i díky čtyřem národním parkům, které ho obklopují. Výjimečný je i svou tradicí lihovarnictví.

SR: Prešov – metropole Šariše – VIDEO
Publikováno: 8.4.2024
Třetí největší město Slovenska byste rozhodně při návštěvě východní části země neměli vynechat. Patří totiž také mezi nejhezčí města oblasti s krásným historickým centrem a zároveň slouží jako vstupní brána Šariše – regionu cestovního ruchu s úžasnou přírodou, bohatou kulturní tradicí, významnou rusínskou menšinou a slavným UNESCO městem Bardějov. Co v Prešově navštívit?

SR, Hniezdne – Nestville Park
Publikováno: 1.11.2017
Dnes nás čeká výlet na severovýchodní Slovensko, kde se jen pár kilometrů od Staré Lubovně rozprostírá vesnička Hniezdne. Obec nabízí jednu unikátní turistickou atrakci, kterou byste široko daleko nenašli.

SR: Kozie chrbty – zimní túra na vrch Kozí kámen
Publikováno: 25.2.2018
Kozie chrbty (Kozí hřbety) jsou pro některé milovníky trekingu možná méně známou oblastí. Je to však pohoří, ve kterém můžete objevit turisticky velmi zajímavou a překvapivě atraktivní lokalitu nabízející snad nejkrásnější výhledy na Tatry. V následujícím článku vás provedeme zimní krajinou nejvyššího vrchu tohoto pohoří.

SR: Spišská Nová Ves – brána do ráje
Publikováno: 13.7.2016
Minulý týden jsme navštívili město Mistra Pavla – Levoču a dnes se přesuneme jen o necelých 11 kilometrů níže do Spišské Nové Vsi, která je považována za vstupní bránu do národního parku Slovenský ráj.

SR, Poprad - Tatry: Tatranská železnice I.
Publikováno: 18.10.2012
Tatranské elektrické železnice, jak je známe dnes, zachycují jen kousek z bohaté historie této unikátní památky. V následujících řádcích se podíváme na vývoj od prvního trolejbusu na světě až po současnou elektrifikovanou železnici.

SR, cyklovýlet: Spišská Teplica - Lopušná dolina
Publikováno: 7.11.2013
Podzimní počasí je přímo stvořené pro cyklistiku, a proto si dnes představíme cyklotrasu, která je vhodná pro celou rodinu. Vydáme se na východ Slovenska do města Poprad, odkud budou naše kroky směřovat vstříc dobrodružství.

SR: Kežmarok - Turbína, babička pod Tatrami
Publikováno: 5.12.2013
Na huncovské cestě u královského města Kežmarok stojí nenápadná budova, která skrývá zajímavou historii. Jedná se o nejstarší malou vodní elektrárnu na Slovensku, která dodnes dodává elektrickou energii pro obyvatele města.

SR: Svit – Baťovo městečko I.
Publikováno: 26.10.2023
Podzim je nejbarevnějším obdobím roku a ideálním časem na rodinné výlety. Během jednoho slunného dne jsme se vydali do městečka Svit, o kterém jsme věděli jen tolik, že patří mezi nejmladší slovenská města.

SR: Svit - Baťovo městečko II.
Publikováno: 2.11.2023
Minulý týden jsme začali podzimní procházku po městečku Svit a budeme v ní pokračovat i dnes. Řekli jsme si o vzniku tohoto jednoho z nejmladších měst Slovenska, procházeli jsme se mezi jeho typickými cihlovými domky, kde jsme narazili na značku naučné stezky.

SR, Vysoké Tatry: romantický výlet vlakem
Publikováno: 5.1.2015
Ve Vysokých Tatrách jsem se zastavil na dva dny po cestě z Košic a východního Slovenska. Měl jsem štěstí - podařilo se mi chytit zrovna jedny z nejkrásnějších podzimních dnů, a i když slunko svítilo vždy jen dopoledne, celkově mi počasí velice přálo. Nepršelo, nesněžilo, nebyla zima ani příliš horko. Do hor ideál.

SR, Svit: Přírodní rezervace Baba
Publikováno: 9.11.2023
Není to tak dávno, co jsme navštívili městečko Svit, které je známé např. tzv. baťovskými cihlovými domy. Už tehdy jsme se loučili se slovy, že se sem musíme znovu vrátit. A stalo se. Ale místo obdivování městské zástavby jsme se vydali do přírody.

SR, Vysoké Tatry: Historie a současnost Smokovců
Publikováno: 20.9.2012
Město Vysoké Tatry je z hlediska katastrálního území největším městem na Slovensku. Je tvořeno čtrnácti osadami, z nichž snad nejznámější a turisticky nejvyhledávanější jsou Smokovce. Ty tvoří čtyři samostatné osady, a to Starý Smokovec - jedna ze vstupních bran do Tater, Nový Smokovec - známý lázněmi, Horní a Dolní Smokovec - osady penzionů a rekreace.

SR: Vysoké Tatry – prodloužený víkend plný dobrodružství I.
Publikováno: 19.5.2011
Ještě koncem minulého roku jsem se s kamarádem dohodla, že na letošního Valentýna přichystáme našim polovičkám neopakovatelný zážitek v podobě prodlouženého víkendu ve Vysokých Tatrách. Neměl to však být obyčejný pobyt v horách, plný namáhavé turistiky a propoceného prádla, ale naopak romantický víkend bohatý na zážitky, krásné výhledy a se závanem dobrodružství.


Souvisejicí fotogalerie

SR, Nestville Park – ráj vyznavačů whisky
Jen pár kilometrů od Staré Lubovně se rozprostírá vesnička Hniezdne, která nabízí jednu unikátní ...

SR, Svit: výlet přes Babu
Pokud máte rádi přírodu, tak se určitě vydejte na procházku přírodní rezervací Baba, která se nac...

SR, Svit – výjimečné místo na procházku
V severozápadní části Spiše, kousek od města Poprad, se nachází malebné městečko Svit. Jeho histo...

SR, Poprad – vstupní brána do Tater
Okresní město Poprad se nachází na severovýchodě Slovenska a již od nepaměti je považováno za vst...

SR, Vysoké Tatry: Nový a Starý Smokovec
Zveme vás na procházku Novým a Starým Smokovcem, které katastrálně spadají pod největší město Slo...

SR: Vysoké Tatry - Chudá zima
I letos naše malé velehory čekají na "pravou" zimní nadílku sněhu. Přesto, že bílá pokrývka stále...

SR: Vysoké Tatry – Lomnický štít
Lomnický štít (2634 m n. m.) byl dlouho považován za nejvyšší ze všech tatranských štítů. Dnes vš...

SR: Vysoké Tatry – Ze Štrbského na Popradské pleso
Tatry jsou krásné v každém ročním období. Přestože během naší procházky ze Štrbského na Popr...


Souvisejicí videa

SR: Prešov – metropole Šariše
Prešov je považován za vstupní bránu Šariše – regionu, který má krásnou přírodu, bohatou kulturní...

SR: Vysoké Tatry - ničivý rok 2004
Podívejte se s námi jak vypadaly Vysoké Tatry po ničivé vichřici, která se v roce 2004 touto obla...


Lokace:

Česká republika
Kalendář akcí:

Partneři:

I díky vám jsme získali certifikát:

Dôveryhodná firma 2017

 

Průvodce:

Fotosoutěž:

V tuto chvíli není žádná soutěž aktivní. Předchozí soutěže najdete v našem archivu soutěží.

Aktuální stavy řek:

Aktuální informace o stavu vody na českých řekách můžete sledovat ZDE

Aktuality:

15.1.2024
Novoroční číslo časopisu Krásy Slovenska přináší zajímavý rozhovor s geografem z Geografického ústavu Slovenské akademie věd  - RNDr. Jánem Hanušinem, CSc., pozve vás napříč Kubínskou holí na Oravské Maguře a představí tajemné Javorníky.
22.12.2023
Portál Infoglobe vám přeje krásné vánoční svátky, hodně štěstí, lásky a splněných přání v novém roce 2024 ;-)
21.9.2023
Takovýto dokumentární film zatím nemá žádná řeka na světě. Jenom náš Hron! Legendami opředený vrchol Královy hole, tam začíná příběh, který se bude rozprostírat na dlouhých několika sto kilometrech. V jejich útrobách se nachází horská voda, která si hledá cestu, aby mohla dávat život dolinám. Přesně těmito slovy vás uvítá nově vzniklý film světového charakteru.
Archiv aktualit

Důležité informace:

Informace a upozornění před cestovaním do zahraničí najdete ZDE 

 

(včetně výskytu koronavirus COVID-19 i válečného konfliktu na Ukrajině).

.

Každý týden na facebooku nová soutěž o knižní ceny! Přidejte se a
soutěžte!

Nejčtenější články:

Mobilní aplikace:

aplikácia Infoglobe

stiahnuť zadarmo pre Androidstiahnuť zadarmo pre iPhone

 

 

Interaktivní katalogy:

dnes:středa 24. 4. 2024
svátek:Jiří
dnes:
středa 24.4.
4 °C
zítra:
čtvrtek 25.4.
2 °C

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X

TIP: Mobilní aplikace INFOGLOBE je pro vaše zařízení ke stažení ZDE.

X