www.infoglobe.cz » SR, Vysoké Tatry: romantický výlet vlakem

SR, Vysoké Tatry: romantický výlet vlakem

Publikováno: 5.1.2015
Ve Vysokých Tatrách jsem se zastavil na dva dny po cestě z Košic a východního Slovenska. Měl jsem štěstí - podařilo se mi chytit zrovna jedny z nejkrásnějších podzimních dnů, a i když slunko svítilo vždy jen dopoledne, celkově mi počasí velice přálo. Nepršelo, nesněžilo, nebyla zima ani příliš horko. Do hor ideál.

Vysoke Tatry

Můj hlavní plán byl projet síť Tatranských elektrických železnic (TEŽ) a Ozubnicovou železnici (OŽ) ze Štrby na Štrbské Pleso. Celodenní jízdenka na celou síť železnic ve Vysokých Tatrách stojí jen pár euro, takže je to ideální řešení, pokud plánujete vystupovat a znovu nastupovat. A vzhledem k tomu, že přesně to jsem plánoval udělat, žádná velká túra mě totiž zrovna nelákala, označil jsem si při prvním nástupu v Popradě jízdenku a věděl jsem, že až do večera nemusím nic řešit.

Vystoupil jsem ve stanici Starý Smokovec, a protože byla v dalším úseku až do dvou hodin výluka, měl jsem na vybranou: buď se vyjet podívat lanovkou na Hrebienok, nebo přestoupit na druhý vlak TEŽ a dojet do Tatranské Lomnice (odkud mimo jiné také vede lanovka, tentokrát na Lomnický štít). Zvítězila druhá varianta, a tak jsem si za tři čtvrtě hodiny prošel Tatranskou Lomnici a prvním vlakem se vrátil do Starého Smokovce.

Výluka právě skončila a z Popradu přijela zdvojená jednotka, přičemž lidé měli notnou chvíli zmatek v tom, který vlak tedy jede zpět do Popradu, který nahoru na Štrbské Pleso, a který do Tatranské Lomnice. Po přesunu několika skupinek mezi soupravami se nakonec všechny vlaky rozjely, a já tak vyrazil vstříc Štrbskému Plesu. V plánu bylo vystoupit tam, kde se mi to zrovna bude líbit, kus úseku popojít pěšky, a dalším vlakem pak pokračovat až do cílové stanice. Odpoledne vlaky na TEŽ občas jezdí i po půl hodině, takže jsem nemusel řešit, co by se stalo, kdyby mi vlak ujel.

Vysoke Tatry

Na zastávce Danielov Dom, kterou jsem si vybral, mi vlak nezastavil (asi jsem málo mačkal tlačítko na znamení), a tak jsem nakonec vystoupil o zastávku později s tím, že dojdu pěšky do stanice Vyšné Hágy. Vybral jsem si dobře, protože celou cestu jsem mohl jít po krásné pěšince lesem, a sbírat všude okolo rostoucí kvanta brusinek. Dokonce jsem našel i pár borůvek, což mě v říjnu celkem dost překvapilo.

Vyšné Hágy je asi nejromantičtější stanička na TEŽ, obzvlášť takto na podziVysoke Tatrym působí se spadaným barevným listím jako z pohádky. Po asi 15 minutách čekání jsem už vyjel až na konečnou, do stanice Štrbské Pleso. Pomalu se začínalo šeřit, tak jsem si jen obešel kus jezera, a když do toho začalo ještě lehce poprchávat, byl jsem rád, že mohu zalézt do tepla jedné z místních hospůdek. Dostal jsem vynikající domácí houbovou polévku, což v ten moment můj žaludek naprosto uspokojilo...

Druhý den ráno jsem vyrazil z Popradu rychlíkem do Štrby, kde už hned navazoval spoj Ozubnicové železnice. Cesta nahoru trvá 15 minut a otevírají se při ní krásné výhledy. Nikomu tak nevadí, že vlak jede celkem pomalu (navíc autem se na Štrbské Pleso dostanete po klikaté silnici stále výrazně pomaleji než vlakem). Nebo alespoň mně to rozhodně nevadilo.

Posnídal jsem na břehu jezera, a protože jsem potřeboval stihnout poslední denní vlak, kterým se dostanu do Prahy, zvolil jsem místo dlouhé náročné túry lehce barbarskou cestu lanovkou na vrch Solisko. Ještě u dolní stanice lanovky vypadalo počasí velice slibně, během pár minut cesty se ale odkudsi vynořil velký šedý mrak, takže jsem nakonec ani nedošel úplně na vrchol (i tak je to slušná makačka).

Vysoke Tatry

Zastavil jsem se těsně pod mrakem a ještě předtím, než jsem z batohu vytáhl fotoaparát, abych si mohl vyfotit výhled do údolí, poprvé v tomto roce jsem nasadil rukavice a oblékl záložní mikinu, kterou jsem doufal, že nebudu potřebovat. Pak už jsem si v závětří velkého kamene jen užíval nádhernou podzimní krajinu pode mnou a nechal se fascinovat rudě a zlatě zářícími jeřáby v zelené záplavě kleče a smrků.

Už po cestě lanovkou dolů mi začalo být opět horko a na Štrbském Plese jsem zase mohl v klidu rukavice i tlustou mikinu schovat do batohu. Po menším obědě jsem pak nasedl na OŽ směrem dolů do Štrby, kde už stačilo jen přeskočit do rychlíku, nechat se odvézt do Žiliny, a odtud pak pokračovaz expresem až do Prahy.

Podobný výlet určitě mohu doporučit, Tatry jsou dnes z ČR vlakem velice dobře dostupné (do Popradu jezdí i dva noční spoje, v jednom z nich dokonce můžete převážet i automobil) a turistům všech kategorií mají určitě co nabídnout. Doufám, že se mi brzy podaří vyzkoušet i tamní lyžařské areály.

Text/foto: Matouš Vinš

* Povinná položka

Vysoké Tatry: všechny tváře přírody - VIDEO
Publikováno: 16.12.2009
Krása i bolest, takový je nynější obraz nejvyšších slovenských hor. Vichřice, která se prohnala nad Tatrami vryla do známé horské krajiny na desetiletí nesmazatelný vzkaz.

SR, Vysoké Tatry – výstup na Furkotský štít
Publikováno: 27.4.2016
Jednoho pěkného dne jsme se rozhodli zdolat některý z dalších tatranských štítů. Zamířili jsme tedy do Vysokých Tater, konkrétně do obce Štrbské Pleso, odkud jsme vyrazili k lanovce směřující k vrchu Solisko.

SR: Vysoké Tatry – výstup na Kôprovský štít
Publikováno: 29.6.2016
Vysoké Tatry není třeba nějak zvlášť představovat – toto neobyčejné a krásné pohoří, které leží v srdci Evropy, je známou a oblíbenou dovolenkovou destinací domácích i zahraničních návštěvníků. Jsou to hlavně milovníci vysokohorské turistiky, kteří do těchto velehor často a rádi zavítají. Proslulým a vyhledávaným cílovým vrchem je i Kôprovský štít (2 367 m n. m.).

SR, Vysoké Tatry – Hrebienok
Publikováno: 14.3.2013
Naše putování po tatranských chatách nás tentokrát dovede na snad každému známý Hrebienok, kde se nachází horský hotel, horní stanice lanovky, výchozí bod pro vysokohorskou turistiku, nebo kdysi slavné lyžařské středisko, které čas od času ožije i v současnosti.

SR: Vysoké Tatry – prodloužený víkend plný dobrodružství I.
Publikováno: 19.5.2011
Ještě koncem minulého roku jsem se s kamarádem dohodla, že na letošního Valentýna přichystáme našim polovičkám neopakovatelný zážitek v podobě prodlouženého víkendu ve Vysokých Tatrách. Neměl to však být obyčejný pobyt v horách, plný namáhavé turistiky a propoceného prádla, ale naopak romantický víkend bohatý na zážitky, krásné výhledy a se závanem dobrodružství.

SR: Vysoké Tatry – prodloužený víkend plný dobrodružství III.
Publikováno: 2.6.2011
Vysoké Tatry svou krásnou přírodou a svěžím horským vzduchem každý rok přilákají množství turistů. Bez ohledu na nedávnou silnou vichřici, která opět polámala mnoho stromů, mají Tatry stále své neopakovatelné kouzlo. Navštěvují je rovněž lidé s různými zdravotními problémy. Základní léčebnou metodou je klimatoterapie (pobyt pacientů na čerstvém vzduchu), většinou doplňovaná rehabilitací.

SR, Vysoké Tatry: Historie a současnost Smokovců
Publikováno: 20.9.2012
Město Vysoké Tatry je z hlediska katastrálního území největším městem na Slovensku. Je tvořeno čtrnácti osadami, z nichž snad nejznámější a turisticky nejvyhledávanější jsou Smokovce. Ty tvoří čtyři samostatné osady, a to Starý Smokovec - jedna ze vstupních bran do Tater, Nový Smokovec - známý lázněmi, Horní a Dolní Smokovec - osady penzionů a rekreace.

SR, Vysoké Tatry: Chata pod Soliskem
Publikováno: 11.4.2013
Vysoké Tatry ve svých překrásných zákoutích ukrývají mnoho chat. Dnes se společně vydáme na tu nejmladší vysokohorskou chatu, která již celá desetiletí z výšky dohlíží na Štrbské pleso i okolní majestátní štíty.

SR: Vysoké Tatry – prodloužený víkend plný dobrodružství II.
Publikováno: 26.5.2011
Lomnický štít byl dlouho považován za nejvyšší vrchol nejmenších velehor světa – Vysokých Tater. Dnes už ale víme, že nejvyšší je Gerlachovský štít (2655 m n. m.). Lomnický štít (2634 m n. m.) však patří k nejkrásnějším tatranským štítům a díky lanovce, která vás tam pohodlně vyveze, je oblíbeným cílem výletů i pro méně zdatné turisty, rodiny s dětmi nebo osoby s omezenou schopností pohybu.

SR: Vysoké Tatry – prodloužený víkend plný dobrodružství IV.
Publikováno: 9.6.2011
V poslední části našeho vyprávění o nezapomenutelném prodlouženém víkendu ve Vysokých Tatrách se zaměříme na jeden z mnoha adrenalinových sportů, který má i u nás stále více příznivců. Powerkiting je sportovní aktivita, při níž se využívá síla větru a jezdec je s pomocí tažného draka (kiteu) posouván směrem dopředu, ať už na bugině, mountainboardu, snowboardu, lyžích nebo bruslích.

SR, Poprad - Tatry: Tatranská železnice I.
Publikováno: 18.10.2012
Tatranské elektrické železnice, jak je známe dnes, zachycují jen kousek z bohaté historie této unikátní památky. V následujících řádcích se podíváme na vývoj od prvního trolejbusu na světě až po současnou elektrifikovanou železnici.

SR, Poprad – Tatry: Tatranská železnice II.
Publikováno: 25.10.2012
V první části článku o tatranské železnici jsme si řekli o začátcích její historie a dozvěděli jsme se o světovém technickém unikátu - "tatranském meziměstském trolejbusu". Dnes se zaměříme na novodobou historii železnice od počátku 20. století po současnost.

SR, Vysoké Tatry – unikátní ledový chrám
Vskutku netradiční stavbu můžete i tuto zimu obdivovat na Hrebienku ve Vysokých Tatrách. Zajímavá...

SR, Vysoké Tatry – ledová krása
Od prosince 2013 do března 2014 měli návštěvníci Vysokých Tater možnost zhlédnout krásná umělecké...

SR, Vysoké Tatry: Nový a Starý Smokovec
Zveme vás na procházku Novým a Starým Smokovcem, které katastrálně spadají pod největší město Slo...

SR: Vysoké Tatry – Ze Štrbského na Popradské pleso
Tatry jsou krásné v každém ročním období. Přestože během naší procházky ze Štrbského na Popr...

Vysoké Tatry: hory, které vás uchvátí
Fotografie byly pořízeny na podzim v roce 2009. Tehdy bylo těsně po konci letní sezony a počasí z...

Pohoří Vysoké Tatry
Vysoké Tatry jsou jednou z nejhezčí a turisty vyhledávanou oblastí cestovního ruchu ve Slovenské ...

Souvisejicí videa

SR, Štrbské pleso: ledovcová chlouba Slováků
Typické morénové ledovcové jezero najdete v jižním cípu Vysokých Tater, ve Furkotské dolině. Štrb...

SR: Vysoké Tatry - ničivý rok 2004
Podívejte se s námi jak vypadaly Vysoké Tatry po ničivé vichřici, která se v roce 2004 touto obla...